Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av whityoustone:

Ok, den här då som är betydligt mindre, men kanske inte betydligt sämre !

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/208725-a...

Vad ska du göra med din HTPC egentligen, forskningar åt NASA?
Valfri I3 CPU borde klara de mesta i HTPC syfte utan större problem.

EDIT: Kan denna vara utan intresse.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av whityoustone:

Ok, den här då som är betydligt mindre, men kanske inte betydligt sämre !

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/208725-a...

Nu tar du i lite väl

som tidigare nämn i3 eller en AMD apu räcker mer än nog. Titta på nuc.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ibland undrar man varför folk ber om råd när dom sedan gör precis tvärtom...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

japp nu har jag löst det, blev en lite mer fokus på att kunna spela lite spel på också kollat en film idag via kodi och fungera perfekt

Tack för åsikterna

Visa signatur

felix

Permalänk
Medlem

Måste göra en återkoppling här. Är enormt nöjd med systemet. Har kört det i snart 1,5 år och på senare tid även en del med Steam in-home streaming, dock inget tyngre än Lego Marvel Super Heroes och Trine 2 men det funkar fantastiskt. Datorn blir inte varmare än drygt 40 grader när den står inuti min tv-bänk (som dock ventileras av en lågvarvig Noctua-fläkt).

Visst, den var dyrare än många andra HTPC-lösningar och skulle jag bara köra Kodi hade jag gått på en annan lösning men flexibiliteten som detta system ger är fantastisk.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Funderar på att bygga en ytterligare HTCP i början av nästa år. Skulle behöva skrota min trötta gamla skitlåda till HTPC, inte den som är i första posten utan en som är innan den. Kommer i samma veva som jag gör det att uppdatera första posten i tråden med saker som förändrats förhoppningsvis.

Men de blir antagligen runt februari/mars någon gång när jag har fått flyttat. Kommer då att ha mer användning för en fräsch HTPC i ytterligare rum i huset.

Hur går det för er andra? Har ni kvar era burkar? Rullar de på fint fortfarande?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Om man nöjer sig med upplösningen 1920x1080/1080p/fullHD, så är det riktigt enkelt att bygga ljudlösa system idag.

Netbooken/lågprisdatorn Acer Aspire E3-112 har en fullstor HDMI kontakt och lätt spelar upp 1080p filmer. Det bästa med den är att den är helt fläktlös, dess Intel Celeron N2840 på 2.16 GHz är helt passivt kyld.
Med original HDD:n utbytt mot SSD är det bara tangentbordets klickande som ger ifrån sig ljud...

Strömmar filmen från en Qnap NAS som har ett enerverande surrande men den står i köket, där den låter mindre än kylskåpet...

Har man möjlighet att stoppa samma komponenter i en stationär enhet i storlek med en förstärkare. Ja då har man minimalt med värmekällor och maximalt med utrymme att kyla passivt.

Intel N2840+HD-Graphics och UltraHD? Om det överhuvudtaget funkar kommer det gå tungt.

Red: Med storlek med en förstärkare menar jag en fullstor Hembioförstärkare/receiver.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Skrivet av radx:

Funderar på att bygga en ytterligare HTCP i början av nästa år. Skulle behöva skrota min trötta gamla skitlåda till HTPC, inte den som är i första posten utan en som är innan den. Kommer i samma veva som jag gör det att uppdatera första posten i tråden med saker som förändrats förhoppningsvis.

Men de blir antagligen runt februari/mars någon gång när jag har fått flyttat. Kommer då att ha mer användning för en fräsch HTPC i ytterligare rum i huset.

Hur går det för er andra? Har ni kvar era burkar? Rullar de på fint fortfarande?

Hej @radx!

Är ju lite sent ute (två år), men tackar för den fina guide du knåpat ihop. Det kom sig så att jag blev rekommenderad att läsa den av en som skrev i min tråd angående köpråd av ny HTPC ( http://www.sweclockers.com/forum/trad/1380698-liten-tyst-htpc... ). Känner ju att det är precis nåt i den här stilen jag är ute efter. Jag har absolut inte orkat plöja igenom alla sidor i denna tråd men såg nu på slutet att du tänker bygga nåt nytt nästa år. Ska bli intressant att höra vad du tänker använda för komponenter av de som finns på marknaden då. Ett krav jag har är ju att den ska klara av 4K/UHD 60 Hz för framtida tv-inköp, men det verkade vara problematiskt i dagsläget enligt den feedback jag fått i min tråd. Jag tror avvaktar lite tills du börjat spåna på din nya burk istället. Värre bråttom har jag inte i dagsläget. Som sagt, tack igen för en mycket bra och lättläst guide!

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Top_Jimmy:

Hej @radx!

Är ju lite sent ute (två år), men tackar för den fina guide du knåpat ihop. Det kom sig så att jag blev rekommenderad att läsa den av en som skrev i min tråd angående köpråd av ny HTPC ( http://www.sweclockers.com/forum/trad/1380698-liten-tyst-htpc... ). Känner ju att det är precis nåt i den här stilen jag är ute efter. Jag har absolut inte orkat plöja igenom alla sidor i denna tråd men såg nu på slutet att du tänker bygga nåt nytt nästa år. Ska bli intressant att höra vad du tänker använda för komponenter av de som finns på marknaden då. Ett krav jag har är ju att den ska klara av 4K/UHD 60 Hz för framtida tv-inköp, men det verkade vara problematiskt i dagsläget enligt den feedback jag fått i min tråd. Jag tror avvaktar lite tills du börjat spåna på din nya burk istället. Värre bråttom har jag inte i dagsläget. Som sagt, tack igen för en mycket bra och lättläst guide!

Tjenare

Jag har faktiskt inte kollat så mycket ännu. 4K kommer inte vara möjligt med 60hz så länge moderkortet inte har stöd för HDMI 2.0 eller har en displayport, men displayport faller bort, för jag har då inte sett några vanliga TV-skärmar med displayport ingång. Så då är vi tillbaka på HDMI 2.0 i så fall. De enda jag känner till som har HDMI 2.0 i dagsläget är högpresterande spelgrafikkort och de får inte plats och hör inte heller hemma i ett FC8/fläktlöst chassi.

Tror du kommer få vänta i ett par månader innan vi ser en lösning på ditt önskemål. För egen del så är inte 4K viktigt just nu. Jag köper gärna ett moderkort, cpu på nytt om 1-2 år och får 4K @ 60hz då. Jag tycker inte 3-4tkr är några jätte summor om det är något jag använder varje kväll. Personligen så skulle jag, om jag var dig, vänta tills Intel släpper Skylake som kommer stödja full hårdvaruavkodning av H265 och troligen kommer det finnas moderkort med stöd för HDMI 2.0 då också.

Det bästa du kan få idag med en sån här dator är 4K @ 30hz. Tänk också på att det finns andra vägar att gå. Du kan exempelvis köpa Nvidia Sheild TV. Den fixar 4K@60hz. Men det är inget windows system så då får du vara okej med Android istället.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av radx:

Hur går det för er andra? Har ni kvar era burkar? Rullar de på fint fortfarande?

Min funkar fint. Enda problemet var att det plötsligt sa pang och säkringen löste ut. Det visade sig vara nätaggregatet som gått sönder. Tyvärr hade garantin gått ut sedan en månad och det blev till att köpa ett nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Funderar på att bygga en ytterligare HTCP i början av nästa år. Skulle behöva skrota min trötta gamla skitlåda till HTPC, inte den som är i första posten utan en som är innan den. Kommer i samma veva som jag gör det att uppdatera första posten i tråden med saker som förändrats förhoppningsvis.

Men de blir antagligen runt februari/mars någon gång när jag har fått flyttat. Kommer då att ha mer användning för en fräsch HTPC i ytterligare rum i huset.

Hur går det för er andra? Har ni kvar era burkar? Rullar de på fint fortfarande?

Vill börja med att tacka för den mycket bra och utförliga guiden som du skrivit! Den fick mig verkligen att bli sugen på att bygga en egen HTPC, även om jag inte blivit färdig till det ännu. Har iaf planen på ett bygge färdigt!

Ville egentligen bara informera om att det har skett en del intressanta förändringar sen guiden skrevs. En väsentlig nyhet är att Streacom har introducerat en efterföljare till FC8 EVO som kallas FC8 Alpha. Den nya varianter kommer med en massa små ändringar för att öka kvaliten och för att slipa produkten ännu lite mer.
http://www.streacom.com/products/fc8-alpha-fanless-chassis/

Jag planerar själv ett bygge baserat på en AMD-processor (Athlon 5350) och har hittat att det finns moderkort som är utrustade med DC-jack och därmed klarar sig med enbart en DC-adapter (vilken man ju behöver i vilket fall). Därmed kan skippa "kretskort-nätaggregatet" helt! Tycker det verkar som ett väldigt bra alternativ då man både sparar pengar plus att man slipper ha med en komponent som ofta verkar orsaka problem (åtminstone får jag den uppfattning när man söker runt lite).
http://www.asrock.com/mb/AMD/AM1H-ITX/

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Vill börja med att tacka för den mycket bra och utförliga guiden som du skrivit! Den fick mig verkligen att bli sugen på att bygga en egen HTPC, även om jag inte blivit färdig till det ännu. Har iaf planen på ett bygge färdigt!

Ville egentligen bara informera om att det har skett en del intressanta förändringar sen guiden skrevs. En väsentlig nyhet är att Streacom har introducerat en efterföljare till FC8 EVO som kallas FC8 Alpha. Den nya varianter kommer med en massa små ändringar för att öka kvaliten och för att slipa produkten ännu lite mer.
http://www.streacom.com/products/fc8-alpha-fanless-chassis/

Jag planerar själv ett bygge baserat på en AMD-processor (Athlon 5350) och har hittat att det finns moderkort som är utrustade med DC-jack och därmed klarar sig med enbart en DC-adapter (vilken man ju behöver i vilket fall). Därmed kan skippa "kretskort-nätaggregatet" helt! Tycker det verkar som ett väldigt bra alternativ då man både sparar pengar plus att man slipper ha med en komponent som ofta verkar orsaka problem (åtminstone får jag den uppfattning när man söker runt lite).
http://www.asrock.com/mb/AMD/AM1H-ITX/

Tummen upp för ditt inlägg. Alltid bra med ny info likt de du skriver. Jag ser också att man numera kan köpa FC8 Alpha med och utan stöd för CD. De är ju riktigt nice för en som aldrig kommer använda sig av skivor.

Jag flyttar i februari och kommer nog fixa en ny HTPC till vårt andra rum då. Så de kanske blir en sådan FC8 Alpha då. Den verkar onekligen nice i alla fall.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Kan förresten nämna att jag har fixat ett par uppgraderingar för min HTPC i första tråden. Helt onödigt egentligen och helt overkill. Men jag fick de som en del av en tjänst jag gjorde. Nåväl delarna blev:

CPU: 1st Intel Core i3 4370 3,8GHz Socket 1150
Moderkort: 1st MSI Z97i AC
RAM: 2st 8GB DDR3
Alla andra komponenter är samma som i första posten. Alltså FC8 lådan. Jag fick böja mina heatpipes ytterst lite för att få plats med den. De va mer en skönhetsböjning än något annat.

Som sagt, överdrivet för bara ha som HTPC. Märker knappt någon skillnad. De enda är att datorn laddar igång saker kanske någon halvsekund snabbare. Dock när jag kör lite enklare RPG-spel. Tex Ys1 och Ys2 så laddar dessa lite snabbare. Även FFVII flyter på lite bättre. De beror nog på uppgraderingen HD4000 -> HD 4600, vilket i tester är i vissa situationer 2x snabbare.

Rekommenderar jag uppgraderingen? Nej. Inte värt pengarna. Men om man behöver en enklare kontorsdator där hemma där krav på prestanda inte är högt ställda kan man ju alltid köpa de jag gjorde till sin HTPC och sedan flytta sina gamla grejer till den där kontorsdatorn kanske.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av Born_HardCORE:

Vill börja med att tacka för den mycket bra och utförliga guiden som du skrivit! Den fick mig verkligen att bli sugen på att bygga en egen HTPC, även om jag inte blivit färdig till det ännu. Har iaf planen på ett bygge färdigt!

Ville egentligen bara informera om att det har skett en del intressanta förändringar sen guiden skrevs. En väsentlig nyhet är att Streacom har introducerat en efterföljare till FC8 EVO som kallas FC8 Alpha. Den nya varianter kommer med en massa små ändringar för att öka kvaliten och för att slipa produkten ännu lite mer.
http://www.streacom.com/products/fc8-alpha-fanless-chassis/

Jag planerar själv ett bygge baserat på en AMD-processor (Athlon 5350) och har hittat att det finns moderkort som är utrustade med DC-jack och därmed klarar sig med enbart en DC-adapter (vilken man ju behöver i vilket fall). Därmed kan skippa "kretskort-nätaggregatet" helt! Tycker det verkar som ett väldigt bra alternativ då man både sparar pengar plus att man slipper ha med en komponent som ofta verkar orsaka problem (åtminstone får jag den uppfattning när man söker runt lite).
http://www.asrock.com/mb/AMD/AM1H-ITX/

Det här låter som en jättebra kombination! Har du sett om detta moderkort passar i FC8 Alpha?

Med detta moderkort slipper man Streacoms dyra nätaggregat som dessutom gick sönder för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeways:

Det här låter som en jättebra kombination! Har du sett om detta moderkort passar i FC8 Alpha?

Med detta moderkort slipper man Streacoms dyra nätaggregat som dessutom gick sönder för mig.

Nä jag har försökt googla efter den informationen men inte hittat något nämnvärt, tyvärr. Jag vet iaf att FC8 Alpha är direkt kompatibel med AMDs sockel AM1. Till FC8 EVO var man ju tvungen att köpa till extra delar.

"Updated CPU mount to support AMD socket AM1"
http://www.streacom.com/news-item/introducing-alpha/

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Funderar på att bygga en ytterligare HTCP i början av nästa år. Skulle behöva skrota min trötta gamla skitlåda till HTPC, inte den som är i första posten utan en som är innan den. Kommer i samma veva som jag gör det att uppdatera första posten i tråden med saker som förändrats förhoppningsvis.

Men de blir antagligen runt februari/mars någon gång när jag har fått flyttat. Kommer då att ha mer användning för en fräsch HTPC i ytterligare rum i huset.

Hur går det för er andra? Har ni kvar era burkar? Rullar de på fint fortfarande?

Min HTPC rullar på fint. Kör en hel del Steam In-Home Streaming. Lirar diverse Lego-spel med grabben och det funkar ypperligt. Vi flyttade in vintras och gick från 100 Mbit/s fiber till "Upp till 2 Mbit/s ADSL"... :/ Konsekvensen av detta är att Netflix-tittandet sjunkit betydligt. Men framåt vintern blir det fiber igen och då även mer Netflix. Kör annars Kodi och spelar upp från NAS. Gillar verkligen datorn!

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Min HTPC rullar på fint. Kör en hel del Steam In-Home Streaming. Lirar diverse Lego-spel med grabben och det funkar ypperligt. Vi flyttade in vintras och gick från 100 Mbit/s fiber till "Upp till 2 Mbit/s ADSL"... :/ Konsekvensen av detta är att Netflix-tittandet sjunkit betydligt. Men framåt vintern blir det fiber igen och då även mer Netflix. Kör annars Kodi och spelar upp från NAS. Gillar verkligen datorn!

Härligt att du är nöjd!
De är typ samma situation för mig. Jag har 100/100 fiber idag. I mitt nya boende framöver så kommer jag sitta på en tråkig ADSL. Dock är det inne i stan så de blir runt 8-10Mbit (enligt de som bor där idag). Så de är inte riktigt lika illa.

Jag pratade med fiberbolaget som rullar ut här i stan och planen är att alla, ekonomiskt hållbara ställen, ska ha erbjudits fiber senast 2019. Så jag hoppas jag inte behöver sitta och lida med denna ADSL i allt för många år.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Här kommer min idé för HTPC vad tror ni?

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2927022&view=m

Duger den för Plex home theater samt 1080p?
Den skall enbart användas till plex och kommer stå vi tv'n. Fördel är ju även att den är fläktlös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oakar:

Här kommer min idé för HTPC vad tror ni?

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2927022&view=m

Duger den för Plex home theater samt 1080p?
Den skall enbart användas till plex och kommer stå vi tv'n. Fördel är ju även att den är fläktlös.

Jag har en J1900 som HTPC och den klarar 1080p i Kodi/XBMC med god marginal.

Har du tänkt att ha den som Plex-server eller som klient?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oakar:

Här kommer min idé för HTPC vad tror ni?

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2927022&view=m

Duger den för Plex home theater samt 1080p?
Den skall enbart användas till plex och kommer stå vi tv'n. Fördel är ju även att den är fläktlös.

Om du ska lagra grejer nån annanstans (typ nas, server etc.) tycker jag det vort värt att köra en liten SSD istället för en meknisk hårddisk. För jag tänker iaf att en HTPC ska vara så ljudlös som det bara går (särskilt med tanke på att alla andra komponenter du kommer köpa är helt passiva/ljudlösa), och en meknisk disk låter ju ändå.

Men om du kommer lagra grejer på disken så funkar den absolut för enklare filmtittande osv.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Om du ska lagra grejer nån annanstans (typ nas, server etc.) tycker jag det vort värt att köra en liten SSD istället för en meknisk hårddisk. För jag tänker iaf att en HTPC ska vara så ljudlös som det bara går (särskilt med tanke på att alla andra komponenter du kommer köpa är helt passiva/ljudlösa), och en meknisk disk låter ju ändå.

Men om du kommer lagra grejer på disken så funkar den absolut för enklare filmtittande osv.

Tanken är att föra över filmer osv. från stationär dator typ 1 gg i veckan kanske genom nätverket. Sen använda htpc'en direkt till tv'n.

Du har rätt om ljudet. Lade till en ssd på 240 gb så står man sig ju en stund =). Någon som har erfarenhet av att montera ett sådant här chassi på baksidan av sin tv? Den har ju vesa fäste (är inte så insatt i just det).

Tack för snabbt svar förresten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Vill börja med att tacka för den mycket bra och utförliga guiden som du skrivit! Den fick mig verkligen att bli sugen på att bygga en egen HTPC, även om jag inte blivit färdig till det ännu. Har iaf planen på ett bygge färdigt!

Ville egentligen bara informera om att det har skett en del intressanta förändringar sen guiden skrevs. En väsentlig nyhet är att Streacom har introducerat en efterföljare till FC8 EVO som kallas FC8 Alpha. Den nya varianter kommer med en massa små ändringar för att öka kvaliten och för att slipa produkten ännu lite mer.
http://www.streacom.com/products/fc8-alpha-fanless-chassis/

Jag planerar själv ett bygge baserat på en AMD-processor (Athlon 5350) och har hittat att det finns moderkort som är utrustade med DC-jack och därmed klarar sig med enbart en DC-adapter (vilken man ju behöver i vilket fall). Därmed kan skippa "kretskort-nätaggregatet" helt! Tycker det verkar som ett väldigt bra alternativ då man både sparar pengar plus att man slipper ha med en komponent som ofta verkar orsaka problem (åtminstone får jag den uppfattning när man söker runt lite).
http://www.asrock.com/mb/AMD/AM1H-ITX/

Gillar idén grymt! Sitter och kikar och krånglar själv... Vad kan man tänkas använda för DC-Adapter? Står 19V, upp till 65W (men typ kanske mer... lite svårtolkat), hittat nån som passar, eller kan man köra på gammal laptop-laddare? Har du undersökt det noggrannare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oakar:

Här kommer min idé för HTPC vad tror ni?

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2927022&view=m

Duger den för Plex home theater samt 1080p?
Den skall enbart användas till plex och kommer stå vi tv'n. Fördel är ju även att den är fläktlös.

Tänk på att det behöver vara Thin Mini-ITX (enligt prisjakt iaf, inte undersökt det mer genomgående)! Jag har även läst många som anser att J1900 inte klarar av transcoding för plex, men ska du spela upp det på samma enhet så borde det vara lugnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag har en J1900 som HTPC och den klarar 1080p i Kodi/XBMC med god marginal.

Har du tänkt att ha den som Plex-server eller som klient?

Nu blev jag lite osäker. Idag använder jag plex media server på min stationära dator och streamar över nätverket till min chromecast. Detta funkar helt okej för 720p, dock inte 1080p. Därför kommer jag bygga en htpc som jag tänkte använda som "server" med home theater på. Jag har uppfattat att home theater är som en mer dedikerad lösning som startar upp automatiskt med datorn som är uppkopplad till tv'n, och med ett annat gränssnitt. Har jag fattat fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oakar:

Nu blev jag lite osäker. Idag använder jag plex media server på min stationära dator och streamar över nätverket till min chromecast. Detta funkar helt okej för 720p, dock inte 1080p. Därför kommer jag bygga en htpc som jag tänkte använda som "server" med home theater på. Jag har uppfattat att home theater är som en mer dedikerad lösning som startar upp automatiskt med datorn som är uppkopplad till tv'n, och med ett annat gränssnitt. Har jag fattat fel?

Hmm, är inte PHT en klientmjukvara som anropar Plex Media Server (som iofs kan ligga på samma dator)?

Det var länge sedan jag använde PHT, jag har mest kört Plex som plugin i XBMC/Kodi. Jag installerade om Kodibuntu på min HTPC för ett par veckor sedan och jag är osäker på om jag skall lägga in Plex igen, dels var det lite strul med kopplingen till datorn med PMS och dels är jag redigt trött på att alltid behöva packa upp alla rar-filer. Transcoding använde jag senast för två år sedan tror jag så det kommer jag inte heller sakna.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av Foffi:

Gillar idén grymt! Sitter och kikar och krånglar själv... Vad kan man tänkas använda för DC-Adapter? Står 19V, upp till 65W (men typ kanske mer... lite svårtolkat), hittat nån som passar, eller kan man köra på gammal laptop-laddare? Har du undersökt det noggrannare?

Borde fungera utmärkt, så länge nätaggregatet har rätt spänning (volt), kan ge tillräcklig effekt (watt) och har rätt storlek på kontakten.

Jag sitter just nu på jobbet och kollar på nätaggregatet till min Dell laptop. Det heter "AC/DC Adapter", dvs. spänningsaggregat och inte "charger" som i laddare. Spänningen är 19.5 V och max ström 6.7A. Effekten blir då 19.5*6.7 = 130W. Så länge kontakten är rätt borde alltså detta nätaggregat fungera utmärkt till det moderkort som beskrevs tidigare i tråden.

Billiga noname nätaggregat finns på t.ex. Tradera finns för under 150 kr och det dubbla om man vill ha ett från ett känt märke. Har man goda kontakter på IT-avdelningen på jobbet finns det säkert möjlighet att få ett nätaggregat från någon utrangerad laptop eller man kan höra sig för bland vänner om de har något över.

Permalänk
Medlem

@Strangeways: Antar dock att det blir problem om man är sugen på att slänga in en 2.5'' disk också... Då saknar man liksom ström till den!

Permalänk
Skrivet av Foffi:

@Strangeways: Antar dock att det blir problem om man är sugen på att slänga in en 2.5'' disk också... Då saknar man liksom ström till den!

Man får väl hoppas att ASRock har räknat på ett komplett system (dvs. inklusive hårddisk) när de satt specen 65W. Vore det min dator skulle jag nog se till att ha lite marginal genom att skaffa ett 90W nätaggregat.

Permalänk

Det verkar vara en brist på FC-8 Alpha i Sverige. Jag hittar ingen återförsäljare som har det i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeways:

Det verkar vara en brist på FC-8 Alpha i Sverige. Jag hittar ingen återförsäljare som har det i lager.

Jag köpte nyss en Streacom F1CWS från England: http://www.quietpc.com/htpccases och det fungerade mycket bra så när som på att jag råkade välja Parcelforce för frakten (men det var ju inte butikens fel, jag hade kunnat ta någon annan fraktfirma). Allt som allt betalade jag ganska precis en tusenlapp.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.