Windows 10 uppgradering felkod 80240020?

Permalänk
Medlem

Precis det där fick jag upp också efter det att jag följt rådet om att tömma downloadmappen och kört kommandot som startade om nedladdningen. Först laddade den ner i windows update och sedan efter install blev det så där. Kom inte vidare via windows update.

Bestämde mig då för att testa MediaCreationTool verktyget från Microsoft länken och valde valet uppdatera där. Det fungerade för mig så jag till sist fick windows 10 Pro.

Man fick sedan efter uppdateringen var klar gå in på system och aktivera utan kod. Det krävdes ett antal försök med aktivera knappen men efter några minuter blev det aktiverat och klart.

Så funkar det inte via update pröva MediaCreationTool men tänk på att ta rätt då det finns en för 32bit och en för 64bit.
Man ska köra upgradera och inte skapa iso i vertyget, det kan man däremot göra senare om man vill efter att man fått Windows 10 aktiverat.
Och som sagt kön till MS aktiveringserver är lång så man för försöka tills aktiveringen går igenom.

Då jag hade 8.1 Pro med Mediacenter innan fick jag sedan i windows update MS Dvd-spelar app automatiskt nedladdad efter registreringen som liten ersättning för att de tagit bort MediaCenter från Windiws 10.@Benedict:

Permalänk
Medlem

Jag gav upp & körde en vända till med mediacreation tool, var dock tvungen & återgå till engelskt språkpaket & sätta varenda nationell inställning till Storbritannien, inklusive valuta visning osv. Detta gjorde att jag fick gång på en uppgradering med appar & filer sparat. Ja borde tänkt på detta tidigare men jag ändrade bara visningsspråket innan & det räckte icke. Så den som har problem kika då vad det är för ursprungsspråk på OSet.

Efter uppgradering var ja lite nojjig att de skulle strula med licensen vilket det verkade göra i nästan ett dygn, sen aktiverades licensen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag hade denna WU 80240020 felkod på mina två datorer. Allt nedladdat till det dolda $Windows.~BT mappen. Provade först tömma Windows\Software Distribution\Download samt köra wuauclt.exe /updatenow. Men det bara laddade ner installationsfilerna på nytt.

Den ena löste sig själv efter ett dygn från senaste nedladdningen. Så det är nog schemalagt när uppdateringen få triggas. Den andra ville sig inte hur jag än gjorde & där körde jag följande Registry förändring "AllowOSUpgrade” som "Vidyaranjan A V" tipsade om, så lirade det direkt.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

This is an expected message indicating that when installation begins it may require user interaction. This is the largest software upgrade event ever and we’re managing it so everyone has a great experience. We recommend waiting until your PC receives a notification to upgrade, and then following the instructions provided.

Please note that there is no problem with your reservation or upgrade download. The upgrade download is not corrupt as some have stated, and you will be notified in the coming days or weeks when your device is ready to upgrade.

If you are very eager to upgrade, tech savvy users with the above message can modify the following registry key to install immediately.

Warning: Serious problems might occur if you modify the registry incorrectly. Before you modify it, back up the registry for restoration in case problems occur.

Locate the registry key: [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\WindowsUpdate\OSUpgrade]
It should exist, but if not, create it.
Create a new DWORD (32-bit) Value with Name = "AllowOSUpgrade” (without the quotes), and set the Value = 0x00000001.

Once the registry key is modified, close and reopen the desktop Control Panel, go to Windows Update and check for updates. You should now be able to click the Get Started button to upgrade to Windows 10. Note: Windows 8.1 users must go to the desktop Control Panel, and not the modern Windows Update UI.”

Visa signatur

// Fredrik