Förslag på chassi och RAID-kort som klarar cirka 10 diskar.

Permalänk
Medlem

Förslag på chassi och RAID-kort som klarar cirka 10 diskar.

Jag har kört en liten server baserat på ett mITX moderkort (Asus P8H77-I mITX) ett tag nu och har haft lagringen i två extrerna USB-chassin. Det har funkat utmärkt men till slut så dog nätagget i ena chassit och tog med sig diskarna (bara innehållet, diskarna klarade sig rent funktionsmässigt).

Jag tror det är dags att gå ifrån den lösningen och istället skaffa ett lite större chassi där jag får plats med alla diskar istället. Känns som en driftsäkrare lösning.

Jag är väldigt dåligt insatt i vad som finns i lådväg när man vill ha plats för många diskar så jag kollar med de kunniga här. Det jag behöver är alltså ett chassi som klarar minst 7 3,5-tumsdiskar (gärna fler) och ett RAID-kort (SATA) med motsvarande kapacitet.

Jag behöver inga värstingsprylar men det är bra om RAID-kortet är driftsäkert så klart. Kommer att köra RAID 5.

Utseendet på lådan spelar ingen roll, den kommer att stå i en garderob, fokuserar hellre på lågt pris.

Operativet är Win2012R2.

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

När det kommer till låda så är det ju en fördel att ha en towerlåda med stora lågvarviga fläktar så att de inte behöver göra mycket väsen av sig för att flytta luften, har du den i garderob är det en "fördel" att se till att ha inluftflöde och även utflöde för den varma luften som går ut ur maskinen. Har du inga krav på hotswap eller liknande så finns det ju en drös billiga lådor att välja mellan.
Personligen gillar jag chieftecs chassin där, stabila, välbyggda, och inte jättedyra, går givetvis att komma undan mycket billigare om man tar ngt annat.

Raidkort:
Jag gillar P410 från HP, billigt, stabilt, lätt att få tag på ett nytt om det befintliga skulle ge sig, går att bygga på med mera cacheminne,
tar 8 diskar med 1->4 kabel (fler med sas-expander)
har sett vissa problem tillsammans med supermicros moderkort dock, men det var på tiden för x7 moderkorten ,annars bör det fungera ok.

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnemonic:

När det kommer till låda så är det ju en fördel att ha en towerlåda med stora lågvarviga fläktar så att de inte behöver göra mycket väsen av sig för att flytta luften, har du den i garderob är det en "fördel" att se till att ha inluftflöde och även utflöde för den varma luften som går ut ur maskinen. Har du inga krav på hotswap eller liknande så finns det ju en drös billiga lådor att välja mellan.
Personligen gillar jag chieftecs chassin där, stabila, välbyggda, och inte jättedyra, går givetvis att komma undan mycket billigare om man tar ngt annat.

Raidkort:
Jag gillar P410 från HP, billigt, stabilt, lätt att få tag på ett nytt om det befintliga skulle ge sig, går att bygga på med mera cacheminne,
tar 8 diskar med 1->4 kabel (fler med sas-expander)
har sett vissa problem tillsammans med supermicros moderkort dock, men det var på tiden för x7 moderkorten ,annars bör det fungera ok.

Tack för tips. Låda är ju lite efter smak så där måste jag nog helt enkelt sätta mig och plöja igenom vad som finns där ute. Tar gärna emot fler tips dock.

När det gäller RAID-kort, hittade detta: http://www.tradera.com/item/1210/238343474/hp-smart-array-p41...

Är det rätt modell? Och törs man handla där tro?

Permalänk
Medlem

Har haft problem att få igång mitt P410 kort på ett Intel moderkort (S1200 socket 1155) och även Supermicro X9-kort, har fastnat i en boot loop, kortet initieras och sedan startar datorn om.

Var tvungen att nedgradera FW till 3.10, tror jag det var, för att datorn över huvud taget skulle boota.

Kanske en äldre modell av P410 som jag fick tag på men jag skulle inte kört det kortet om jag inte hade en HP-server.

Permalänk
Medlem

@axxel: Tack för infon om X9 moderkortet, så fortfarande krångel med supermicrokort då... synd.

@Perb: efter att ha googlat lite verkar det som att problemet med bootloop förekommer med P410 i kombination med ditt moderkort.
Jag har nog helt enkelt haft "tur" som inte har gått på ngra problem med de korten (förutom på Supermicros X7 moderkort).
Well fortfarande ett favoritkort för min del, men inte helt förmånligt för din del.
oavsett vilket märke du väljer skulle jag råda dig att ta ett kort som du kan få tag på enkelt och snabbt igen om själva kortet skulle rasa och du behöver komma åt infon på RAID-volymerna. Nu händer det inte ofta att raidkort ger sig på det viset, men lika bra att ha det med i tanken om det skulle komma till det.

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk
Medlem

@mnemonic
Tackar för hjälpen, då ska jag se upp med det. Forskar vidare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Tackar för hjälpen, då ska jag se upp med det. Forskar vidare...

Annars finns ju IBM BR10i (max 2TB/disk) eller IBM M1015 på ebay.
Jag kör ett BR10i på mitt Asus P8Z77-V LX utan problem, flashat till IT-mode.
Så länge du inte ska köra RAID på SAS-korten så är de rätt billiga. Finns fler alternativ tex Dell osv. men har ingen koll på namnen.
Kolla i NAS/ZFS forum/trådar så finns det massa tips på SAS-kort.

Men då får du ju köra något mjukvaru-raid.

Ang. chassi har jag inget större tips, mer än det "vanliga" stort chassi och sätta i bakplan/adaptrar för fler hårddiskar.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk

Kolla in fractal design 4/5, tar 8st 3,5" diskar.
Dessutom ser det ok ut och har bra kylmöjligheter och går att dra kablar bra i det.

Permalänk
Medlem

X-Case har trevliga racklådor. Allt ifrån 12 slots till 24 slots.

Permalänk
Medlem

Tackar för hjälpen så här långt, planen börjar ta form.

Jag kommer att köpa ett FD Define R5 som jag flyttar över min bruks-pc till och tar Define R3-chassit som den sitter i nu till serverlåda.

Raidkortet jag har börjat spana in är IBM ServeRaid 5110, går att hitta till skapligt pris på eBay. Sen kommer det ju till kablar...

Är det någon som vet om IBM-kortet stöder disk spin down? Min server står "stilla" ganska långa perioder och det vore bra om den kunde låta diskarna vila under tiden.

Permalänk
Medlem

IBM korgen är bra, LSI chip. Tänkt bara på att skaffa ett med cachevault eller BBU, annars lider performance (om du inte riskerar poolen).

M5110 har folk problem med i pcie2.0...Eller hade, vet inte hur det är nu.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde som så att jag transplanterade in min dator i ett nytt chassi (Define R5) och fick loss mitt gamla (Define R3) till servern. Ett raidkort är inköpt på Ebay (PERC H310), hoppas på att det ska funka för mig.

En liten uppföljningsfråga dock, ni med många sata-diskar, hur strömförsörjer ni dem utan att få kabelkaos? Jag har hittat två alternativ:

Silverstone CP06

Billig kabel på Ebay

Duger den billiga tro? Mitt nätagg är ganska bra så där bör det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Jag har kört liknande, men nu hot-swap array i 5'25" slots.

Tänk bara på att inte belasta varje linje med för mycket. Jag kan inte mycket om PSU'er men tidigare när jag hade för många diskar på en så låg diskarna och resetade sporadiskt lite då och då.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Jag har kört liknande, men nu hot-swap array i 5'25" slots.

Tänk bara på att inte belasta varje linje med för mycket. Jag kan inte mycket om PSU'er men tidigare när jag hade för många diskar på en så låg diskarna och resetade sporadiskt lite då och då.

Ja, rätt tänkt, jag ska försöka fördela ut diskarna över tåtarna så gott det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Ja, rätt tänkt, jag ska försöka fördela ut diskarna över tåtarna så gott det går.

Då är det ba köra!

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Jag kör rätt många diskar i min server. Undvik att ha mer än 4 diskar per snöre. Skaffa PSU med många sladdar om du kan (läste att Silverstone rekommenderade det för CP06 också).
Kabelkaos är tyvärr svårt att undvika med många diskar, lådan är viktig. Finns racklådor som är till för rena lagringsburkar som kan hjälpa. Själv kör jag "semi-kaos".

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Eller så får man bygga egen tråd

Dvs en kabel anpassad för just den lådan och de diskplatserna så att man kan hålla nere allt vad onödiga längder heter.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Eller så får man bygga egen tråd

Dvs en kabel anpassad för just den lådan och de diskplatserna så att man kan hålla nere allt vad onödiga längder heter.

Nja, så petig är jag inte, det är bara jag som kommer att se den här burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Nja, så petig är jag inte, det är bara jag som kommer att se den här burken.

Gör jag det så brukar det mer vara för kylningen än för att det ska se bra ut.
gillar så tysta burkar som möjligt och kan jag få bättre luftflöde som gör att jag kan köra fläktarna långsammare så

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415