Permalänk
Medlem

@NodCommander: Vet inte om jag kan hålla med dig om att köpa elbil i dagsläget. Dom är fortfarande på tok för dyra i inköp. Köper du en bil för 30.000kr istället för en elbil för 200.000kr eller vad dom går på har du 170.000kr över att använda på bensin.... Så resonerar jag iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Jag är den person som alltid drömt om att kunna köpa det man vill ha, köpa lite roliga bilar, motorcyklar, slösa pengar och ändå veta att det gör inte så hemskt mycket för att jag har mitt sätt att få tillbaka pengarna. Kunna glida runt och veta att jag har pengar att leva på även om jag slösar. ( Nu menar jag inte en sån som har oändligt med pengar, superrik 100 miljoner +, som kan göra vad som helst ) utan bara att man har pengar, gör saker, arbetar in/gör saker för att få tillbaka pengarna och så vidare.

Jag har mitt jobb, tjänar ca 25k brutto med 33% skatt. Tar lång tid att spara till något. Söker extra -och helgjobb, men vet ej om det lönar sig, utan istället kommer att gå in i väggen.

Har funderat på att köpa och sälja, fixa och dona. Men problemet är att jag vet inte vart jag ska börja, vad människor strävar efter. Har sökt i flera dagar på detta men kan inte riktigt komma fram till något. Har även kikat på aktier, fonder bla bla bla, men det tar alldeles för lång tid.

Finns det några sätt som man kan tjäna bra med pengar på? Har ett startkapital att börja med för att köpa saker om så behövs.
Fotograferar, men har väldigt svårt att börja och ta mig igenom allt med kunder osv. Kan vara att jag är för blyg också.

Detta är ett dilemma för mig, och jag har polare som har gott om pengar och kan göra lite som de vill. Jag vill vara som dem, men har ej pengar. Har frågat hur dem gör, men de vill liksom inte svara precis. Visst, de kanske har ärvt pengar ifrån släkten, har föräldrar med god ekonomi eller som är rika redan. Jag vet inte.

Hoppas inte detta ser ut som en blogg. Meningen med denna tråd är egentligen att man ska kunna diskutera om hur man tjänar pengar vid sidan om sitt arbete till exempel.

De flesta jag känner som är "rika" har också rika föräldrar som pröjsat deras körkort, sett till så att de aldrig behövt ta studielån osv.. Med det i ryggen så är det inte så jävla svårt men om man har päron med halvdassig ekonomi så blir det ju knepigare.. Själv tänkte jag att det här med min musik verkar ju gå hyffsat så jag la upp mig på spotify nyligen. Se'n handlar det ockso om att minska utgifterna till att börja med. Köp "Ica Basic" istället för nam brands tills du byggt kapital. Om du har en snål bank så byt. Sparar du så se till att du har ett högräntekonto typ santander eller Hoist spar.

Men jag tror inte det finns något sätt att bara trycka på en knapp och bli rik. Trisslotter kanske men det kräver ju en jävla tur också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

sätt dig i skolbänken och utbilda dig i ett bristyrke som kan ge dig jobb utomlands för i Sverige är det väldigt svårt att tjäna stora summor pengar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Proffsmoddare

Eller så försöker du hitta något som gör dig lycklig på riktigt. Att bli rik och köpa dyra bilar osv gör ju en inte automatiskt lycklig.

Hitta någon hobby, person eller annat som gör dig genuint lycklig istället.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Jag är den person som alltid drömt om att kunna köpa det man vill ha, köpa lite roliga bilar, motorcyklar, slösa pengar och ändå veta att det gör inte så hemskt mycket för att jag har mitt sätt att få tillbaka pengarna. Kunna glida runt och veta att jag har pengar att leva på även om jag slösar. ( Nu menar jag inte en sån som har oändligt med pengar, superrik 100 miljoner +, som kan göra vad som helst ) utan bara att man har pengar, gör saker, arbetar in/gör saker för att få tillbaka pengarna och så vidare.

Jag har mitt jobb, tjänar ca 25k brutto med 33% skatt. Tar lång tid att spara till något. Söker extra -och helgjobb, men vet ej om det lönar sig, utan istället kommer att gå in i väggen.

Har funderat på att köpa och sälja, fixa och dona. Men problemet är att jag vet inte vart jag ska börja, vad människor strävar efter. Har sökt i flera dagar på detta men kan inte riktigt komma fram till något. Har även kikat på aktier, fonder bla bla bla, men det tar alldeles för lång tid.

Finns det några sätt som man kan tjäna bra med pengar på? Har ett startkapital att börja med för att köpa saker om så behövs.
Fotograferar, men har väldigt svårt att börja och ta mig igenom allt med kunder osv. Kan vara att jag är för blyg också.

Detta är ett dilemma för mig, och jag har polare som har gott om pengar och kan göra lite som de vill. Jag vill vara som dem, men har ej pengar. Har frågat hur dem gör, men de vill liksom inte svara precis. Visst, de kanske har ärvt pengar ifrån släkten, har föräldrar med god ekonomi eller som är rika redan. Jag vet inte.

Hoppas inte detta ser ut som en blogg. Meningen med denna tråd är egentligen att man ska kunna diskutera om hur man tjänar pengar vid sidan om sitt arbete till exempel.

Spara och investera rätt. Aktier är bra på lång sikt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hoski:

Det är fel på er...klart som fan livet är lyckligare när man har råd att göra saker.
Jag har många gånger mer att röra mig med idag än när jag var student för tio år sedan.
Att bo bra, kunna gå ut och äta fin middag på restaurang, resa, handla bättre matråvaror, inte vända på varenda krona, osv. gör då mig definitivt lyckligare.

Det kan det mycket väl vara. Jag har dock varit lycklig för det allra mesta. Men visst är det skönt att slippa bry sig om vad saker kostar. Framförallt skulle jag ha väldigt svårt att motivera att få mer lön och ett tråkigare jobb (om det gör det tydligare vad jag menar)

Däremot hade det ju varit skillnad om det hade varit svårt att klara hyran etc, men så fattig kände jag mig aldrig som student.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@NodCommander: Vet inte om jag kan hålla med dig om att köpa elbil i dagsläget. Dom är fortfarande på tok för dyra i inköp. Köper du en bil för 30.000kr istället för en elbil för 200.000kr eller vad dom går på har du 170.000kr över att använda på bensin.... Så resonerar jag iaf

Ska du åka mycket så blir det värt det ganska snabbt. Jag räknar även med prisfall på batterier inom ett par år.

Dessutom är det mycket mindre service och mycket längre hållbarhet. För att inte tala om miljöfaktorn. Och det är allt i dagsläget, om 10 år kommer det vara ekonomiskt helknäppt att köra på fossila bränslen.

Det är dock lite av en off-topic diskussion.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Du jämför dig helatiden med dina kompisar som inte riktigt kan elelr vill svara på var dem fått pengarna ifrån..?

Skulle nog säga: Gräset är inte alltid grönare på andra sidan bäcken.

Hur vet du att det inte bara är massa lån dem har där i bakgrunden?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Så sjukt få som lyckas jobba och bli rik.
I de allra flesta fall om du inte ärver massor med cash så måste du ha en passiv inkomst.
Istället för att spara pengarna på ett sparkonto så kör på något annat, om du vill ha en stabil ökning och inte måste bli rik direkt, så finns ju index fonder, då ökar du i snitt med 10% per år. Sett över en lång tid.
Annars har du ju aktier och även daytrading.
Aktier är ju det där du absolut kan öka snabbast om du inte är typ en riskkapitalist eller liknande.
Men som det är med allt, ju mer du kan få, desto större är risken att du förlorar allt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

fastigheter. börja med en lägenhet inom tull eller i utvecklingsområden där priserna stiger. renovera och sälj. gör detta ett par gånger och med lite skicklighet och kloka val blir du rik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Eller så försöker du hitta något som gör dig lycklig på riktigt. Att bli rik och köpa dyra bilar osv gör ju en inte automatiskt lycklig.

Hitta någon hobby, person eller annat som gör dig genuint lycklig istället.

Är inne på samma spår! Har inte orkat läsa igenom hela tråden, men angående jobb. Trivs du idag? Försök hitta ett arbete relaterat till din hobby eller liknande?

Pluggar själv till Civilingenjör inom Innovation/produktdesign. Alla polarna gick bygg, men kan inte se mig själv stå o slita på något bygge. Har haft diverse skitjobb inom industri vid sidan om skolan, målet är väl att hitta något efter plugget som jag trivs med

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Du jämför dig helatiden med dina kompisar som inte riktigt kan elelr vill svara på var dem fått pengarna ifrån..?

Skulle nog säga: Gräset är inte alltid grönare på andra sidan bäcken.

Hur vet du att det inte bara är massa lån dem har där i bakgrunden?

Det här är det svaret jag också tänker på. Väldigt många har inte råd med det dom köper. Vissa vill bara verka rika utåt, vissa verkar inte bry sig att dom skuldsätter sig upp över öronen. En del prioriterar vad dom vill ha, kanske fina teknikprylar men sen har dom en skitbil eller sunkigt hus.
Nu vet vi ju inte hur dina kompisar får sina pengar eller om dom har pengar över huvud taget. Det kan ju vara så att en har fina bilar, en annan har fin dator osv. och när man sitter på sidan känns det som dom har allt och jag har inget.

Jag har hus, en gammal bil och en halvny bil. Jag har arbetskamrater som borde ha ungefär samma inkomst men som har dubbelt så dyrt hus, två nya bilar, husbil och båt och åker utomlands minst en gång per år. Jag har ingen aning hur dom fixar det men jag antar att dom får pengar från föräldrar eller svärföräldrar. Eller så kommer snart deras liv att krascha. Egentligen bryr jag mig inte.
Det enda som jag blir irriterad på är dom som jag vet inte har pengar, inget jobb, inga rika föräldrar men ändå verkar ha mycket. Dom som på något sätt utnyttjar samhället för att få det dom vill ha. Dom som är "sjuka" och måste ha en massa saker för att kunna må bra. (observera att jag nu inte anklagar dom som verkligen är sjuka och behöver hjälp utan dom som skulle kunna klara sig lika bra utan).

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem

Hej där!
Om ditt mål med livet är att bli rik så gör du fel. Tror du att de som är rika är lyckliga? Jag tror inte det. Tänk dig att du kan köpa vad du vill, hur stort värde sätter du då på det du köper? Mer eller mindre ingenting. Hur länge kommer du tycka det är roligt? Kanske någon vecka/månad. Till slut så finns det inte så jättemycket mer saker du faktiskt kan köpa. Desamma gäller saker att göra, att va ute och resa, det blir också tråkigt i längden.

Det absolut bästa tror jag är att ha ett relativt bra betalt arbete som du trivs med. Du lämnar arbetet både fysiskt och psykiskt då du går hem, du får tid för barn/familj/vänner. Du har en stabil ekonomi och har råd att unna dig saker - dock har du ändå fått spara en viss tid för att köpa detta, och därav har du även ett stort värde på det du köper.

Du får fråga dig själv: vad behöver jag göra för att bli lyckligare?
Du kan ju fundera över om du trivs med ditt arbete. Om inte - byt jobb/börja studera. Trivs du med ditt jobb men du får för lite pengar över? Bli mer ekonomisk. Det finns mycket saker man slänger pengar på men som ger absolut 0 i mervärde. Pengar som bara försvinner "vart fan försvann dessa pengar" och så vet man inte vad man har köpt.

Ett steg är: minimera dina kortköp. Varje månad tar du ut X antal tusenlappar som ska gå till hushåll/mat, dessa lägger du i 4 kuvert. "Vecka 1, 2, 3,4". Bli mer energisnål, även bra för miljön. Lär dig att duscha snabbare, använda lampor mindre, sänkt temperatur. Finns massvis som ändå inte drar ner på din livskvalite.

Sen nummer ett i att spara pengar: köp dig en bostadsrätt. Denna kommer definitivt öka i värde och man lever generellt sett billigare än i en hyresrätt. Riksbanken har lagt en prognos och räntorna spås vara låga i minst 6 år till. Sedan trivs man mycket bättre i en bostadsrätt: det är DIN bostad. Du kan renovera den och vara otroligt nöjd.

Köp aktier. Börja småskaligt, här ska vi inte ta några stora risker i början. Skapa ett konto på Avanza, skaffa "mini" och du kan handla för småsummor, under tusenlappen. Satsar du på nya företag eller i rätt tillfälle så kan du tjäna rätt bra ändå. Och risken att förlora mycket pengar finns inte.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Kriminell kan göra dig väldigt rik, men chansen är väldigt liten och stor chans att man torskar

Visa signatur

Progamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creedo:

Det här är det svaret jag också tänker på. Väldigt många har inte råd med det dom köper. Vissa vill bara verka rika utåt, vissa verkar inte bry sig att dom skuldsätter sig upp över öronen. En del prioriterar vad dom vill ha, kanske fina teknikprylar men sen har dom en skitbil eller sunkigt hus.
Nu vet vi ju inte hur dina kompisar får sina pengar eller om dom har pengar över huvud taget. Det kan ju vara så att en har fina bilar, en annan har fin dator osv. och när man sitter på sidan känns det som dom har allt och jag har inget.

Jag har hus, en gammal bil och en halvny bil. Jag har arbetskamrater som borde ha ungefär samma inkomst men som har dubbelt så dyrt hus, två nya bilar, husbil och båt och åker utomlands minst en gång per år. Jag har ingen aning hur dom fixar det men jag antar att dom får pengar från föräldrar eller svärföräldrar. Eller så kommer snart deras liv att krascha. Egentligen bryr jag mig inte.
Det enda som jag blir irriterad på är dom som jag vet inte har pengar, inget jobb, inga rika föräldrar men ändå verkar ha mycket. Dom som på något sätt utnyttjar samhället för att få det dom vill ha. Dom som är "sjuka" och måste ha en massa saker för att kunna må bra. (observera att jag nu inte anklagar dom som verkligen är sjuka och behöver hjälp utan dom som skulle kunna klara sig lika bra utan).

Det du skrev påminde mig om en föreläsning jag var på för många år sen. Företaget jag jobbar på började satsa lite mer på diverse saker för att folk på jobbet skulle må lite bättre då det blivit allt vanligare att folk gick in i väggen och dyl. En av dessa sakerna var en mycket intressant föreläsning som hölls av en pensionerad hjärnkirurg som alltid intresserat sig för hur vår hjärna fungerar och på äldre dar börjar föreläsa lite om det. Jag minns framför allt en av sakerna han nämnde och det är att trots att vi aldrig haft det bättre i Sverige än idag så är det så otroligt många som mår dåligt. Och en av anledningarna var just att vi alltid jämför oss med dom som har det bättre. Vi ser tex en polare som köpt en ny dyr bil, vi ser att nån annan har köpt ett nytt hus, vi ser att nån tredje gjorde en jordenruntresa som måste kostat skjortan, kvällstidningarna kör sina listor med hur mycket folk tjänar i olika län osv osv. Däremot lägger vi aldrig märke till tex killen som jobbar i kassan på McDonalds som inte har nåt annat val än att gå eller ta bussen till jobbet eller dom som lägger ner all tid men inte lyckas få ett jobb eller dom som har så ont om pengar så att dom inte har råd att ens köpa nya fotbollsskor till barnet osv.
Han sa även att folk som bodde i mindre orter/byar verkade vara mer nöjda med sina liv för där hade alla det ungefär lika bra. Tex så åkte kanske en familj på en solsemester medans grannen valde att lägga pengarna på att fixa lite på huset. I städerna däremot finns det alltid någon som är riktigt rik som har råd med dyra sportbilar, båtar och dyl och som sticker ut.
Jag tror inte heller det blivit bättre nu när alla har facebook där folk postar allt roligt som händer men sällan postar det negativa och att vi blir bombade mer reklam varje dag som försöker sälja på oss en myt/image att om vi köper just deras pryl/bil/kläder så lever vi the good life.

Edit: stavfel...

Permalänk
Medlem

Se lite på Rob Bailey, hur han har gjort. Jobba jobba jobba, var kreativ. Hitta något du är bra på, ha affärssinne, marknadsför dig själv och din idé. Det går, men det blir jobbigt, krävs mycket tid och risken att förlora finns alltid.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Jo, fast jag tänkte det väl inte som att tjäna miljoner, utan kanske bara nåt extra varje helg, vilket kanske bara skulle röra sig om ett par hundra per helg kanske? Annars så är det väl kanske mer lönsamt att investera i ett rullande gatukök och sälja korv och sånt på helg kvällar till fyllisar ute på krogan. En klass kamrat fick typ 1500kr att jobba en lördag kväll/natt och han ägde inte ens det Bara en sån sak så kanske du kommer upp i 4000-6000 kronor mer i månaden.

Annars så handlar väl det om ekonomi, som andra säger, man kanske faktiskt överväga ett lån på kanske en halv miljon eller mer och köpa bostad och få ner månadskostnaderna även om det ingår att betala tillbaka lånet över flera år, men det är som sagt smarta lån. Har släktingar som gjorde det och de typ simmade i pengar, de har en hyra på 1500kr i månaden på ett två vånings radhus de bodde i, efter de betalat tillbaka lånet.

rullande gatukök är lite annorlunda en produktion av bröd, i ett korvstånd så jobbar man med halvfabrikat sibylla korvar och korvbröd?.

ska du baka nånting för produktion räcker det knappast med en vanlig hushålls ugn, när du lägger in 2 bröd i 45min i ugnen så lägger jag in 20st eller 140 frallor. ska du sen sälja dina 2 bröd för 45kr/st och råvarorna kostar 20kr.. wow du har tjänat 50kr

hur dags ska du då stiga upp om du ska ha frallor/bröd för försäljning till frukosten (det är då nästan alla kunder kommer å köper)
jag stiger upp kl 04.00 på helgerna,är på jobbet 05 och då är bullar frallor bröd klart kl 09..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är fel på er...klart som fan livet är lyckligare när man har råd att göra saker.
Jag har många gånger mer att röra mig med idag än när jag var student för tio år sedan.
Att bo bra, kunna gå ut och äta fin middag på restaurang, resa, handla bättre matråvaror, inte vända på varenda krona, osv. gör då mig definitivt lyckligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Och vem tror du är gladast för att äta ute? Du som gör det varje dag, eller en student som bara äter nudlar varje dag.

Utan dalar inga toppar som man säger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

Och vem tror du är gladast för att äta ute? Du som gör det varje dag, eller en student som bara äter nudlar varje dag.

Utan dalar inga toppar som man säger.

Inte går jag ut och äter fin middag varje kväll...vem har tid till det? Men det är inte helt ovanligt att jag o tjejen unnar oss då och då. Middagar för över tusenlappen är det inte direkt vanligt att studenter med csn har råd till.

Dalar och toppar har man ju så klart också. Topparna är då man har tid att göra saker man vill. Dalarna är tekniskt sett inga dalar, utan vardagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Gräs ...

Kan dom inte svara på vart de fått pengarna ifrån: There you have it!

Det eller så är de rörmokare (eller liknande) och svartjobbar helger för sjuka summor.

Permalänk
Medlem

Gör som Avanzamannen och börja med att fixa till bostäder tills du har ett fint startkapital (cirka 300k), sen spenderar du resten av de kommande åren framför skärmen från morgon till kväll och gör fina omsättningar inom daytrading :).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Köp gamla ruckel/nedgångna campingar och hyr ut till migrationsverket. Rena guldgruvan sägs det ju.

Permalänk
Medlem

Jag tor att det du behöver är en bra budget mer än något annat. Pengarna du tjänar borde räcka till typ det du vill. Givetvis kan du inte köpa tre bilar på en gång och gå all-out på krogen varje helg. Men du kan säkert köpa EN bil ELLER tömma baren två-tre gånger i månaden.

Om du får koll på vad allt du gör kostar och kan jämför med vad du tycker att det är värt går det också mycket lättare att förstå hur mycket pengar du behöver för att vara "rik".

Det är inte nån ide att dra åt svångremmen från början. kolla på gamla kontoutdrag osv för att få koll på vad som kostar vad, vilka pengar som det gör dig gladare att ha spenderat på vanliga grejer än att ha till lyx osv.

Budgeten ska alltså ge dig mest livskvalité per krona.

Sen så kan den här lyxfällan grejen med att hålla allt så tight som möjligt vara bra att prova några månader för att se om pengar på kontot gör dig gladare än spenderade (jag mår tex bättre mentalt av att ha två-tre månadslöner på sparkontot, men därefter avtar den effekten).

Om du sen faktiskt vill ha miljoner och sådär så är det nog någons aktietips du ska följa, alla jag känner som gjort sig stora pengar har gjort det genom att vara intresserade av aktier, fonder och sånt. (utom en som i ställt var snorbra på att plugga, kom in på en superfin skola och blev headhuntad till den finaste arbetsgivaren i sin bransch. Men det går inte helt att kopiera.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Det du behöver är en husbil och kunskap inom kemi sen är det bara börja tillverka metamfetamin

breaking bad much?

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem

Är det något specifikt du vill köpa eller uppnå är det bra om du har koll på ekonomin.
Cash in vs cash ut.

Gör en budget, inventera dina utgifter och skär bort onödiga kostnader.
Lägga undan sparpengar på fasträntekonton eller fonder.

Att spara i aktier kan vara en tanke, men då behöver du nog lägga lite tid på research och följa trenderna.
För varje person som "spelar" och vinner på ett startup företags aktier så finns det 1000 personer som tappade alla investerade pengar.

En godbit(bil?) du fick kämpa lite för att få kommer smaka mycket bättre än något du köper i förbifarten.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd

Mitt tips är att skaffa fattigare kompisar...

Man jämför sig hela tiden med de runt i kring sig, och det finns alltid nå'n som har mer/dyrare prylar. Tycker själv att jag är ungefär lika lycklig/har lika mycket sug efter prylar nu som när jag pluggade. Då var det ett grafikkort eller billig projektor som lockade, nu är jag mer sugen på (en till....) motorcykel. Skulle jag tjäna dubbelt så mycket som jag gör idag skulle jag väl vilja ha en stor båt och sommarstuga också, skulle jag tjäna 10 gånger så mycket skulle jag vilja ha en villa i ett semesterparadis etc. etc.

Jag har några kompisar som har sommarstuga, några som har båt, några som åker på långa utlandssemestrar och det blir lätt att man jämför sig med alla dem tillsammans, och man ser inte alla prylar man själv har.

Skulle jag istället endast umgås med studenter så skulle jag känna mig jätterik, kunna bjuda alla på lyxmiddag (pizza och folköl) varje vecka och vara kung i baren (på kåren).

Så kämpa gärna för att få det bättre ställt, men fundera vad som verkligen gör dig lycklig, och stirra dig inte blind på vad andra har.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag vet att de flesta tjänar rätt bra "fickpengar" genom ODDS o så..
Är du en fotbolls fanatiker, så har du rätt mycket pengar där..

Har själv en kollega på jobbet som oddar runt 200 i veckan och kommer oftast ut med vinst.. någon gång förlorar han men han vinner också mer då.. Hans normala vinst är väl 2-3k.. för 200kr odds..

Kanske inte mkt men där har han iaf extra "lön"..

Enbart 3000kr i månaden hade ju varit ganska nice nu när man är student. Någon mer information?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Intressant tråd

Mitt tips är att skaffa fattigare kompisar...

Man jämför sig hela tiden med de runt i kring sig, och det finns alltid nå'n som har mer/dyrare prylar. Tycker själv att jag är ungefär lika lycklig/har lika mycket sug efter prylar nu som när jag pluggade. Då var det ett grafikkort eller billig projektor som lockade, nu är jag mer sugen på (en till....) motorcykel. Skulle jag tjäna dubbelt så mycket som jag gör idag skulle jag väl vilja ha en stor båt och sommarstuga också, skulle jag tjäna 10 gånger så mycket skulle jag vilja ha en villa i ett semesterparadis etc. etc.

Jag har några kompisar som har sommarstuga, några som har båt, några som åker på långa utlandssemestrar och det blir lätt att man jämför sig med alla dem tillsammans, och man ser inte alla prylar man själv har.

Skulle jag istället endast umgås med studenter så skulle jag känna mig jätterik, kunna bjuda alla på lyxmiddag (pizza och folköl) varje vecka och vara kung i baren (på kåren).

Så kämpa gärna för att få det bättre ställt, men fundera vad som verkligen gör dig lycklig, och stirra dig inte blind på vad andra har.

Jag förstår meningen. Hoppas inte dina kompisar gör det. Med det tankesättet, och alla tänker lika, var hamnar man då tillslut?
Likadant som bästa bantningsknepet, skaffa fetare kompisar.
Just my five cents.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Enbart 3000kr i månaden hade ju varit ganska nice nu när man är student. Någon mer information?

För att tjäna pengar på odds måste man ha kunskap om och förståelse för det man bettar på.
Har man jävligt bra koll på något så vet man antagligen om det. Men du kan ju testa med småpengar om du vill; kanske har du känsla för oddsspel.

Permalänk
Medlem

Vill inte köpa fonder eller aktier, för det tar för lång tid.
Vill inte helgjobba, för det är för jobbigt.
Tycker att det tar för lång tid att spara, trots dryga 18.000kr efter skatt. Potentiellt skulle du kunna spara 100.000 kr om året om du så ville.

Köp en Trisslott.

Rika människor har en tendens att vara rika därför att de jobbar hårt, spenderar lite och sparar smart.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10