Corsair DDR4 på Asus Z170-p vägrar köra 2400MHz.

Permalänk
Medlem

Corsair DDR4 på Asus Z170-p vägrar köra 2400MHz.

Har just installerat 16GB DDR4 Corsair Vengence LPX 2400MHz 2x8GB på ett Asus Z170-P. Trots att minnena ska klara 2400MHz, och moderkortet som stöder XMP också ska det, så får jag inte minnena att gå snabbare än 2133MHz. Då jag startar Asus BIOS så finns en automatisk profil som just verkar passa dessa minnen, men då jag väljer den så stannar datorn under nästa uppstart och säger "Overclocking failed".

Innan jag börjar testa att ändra inställningarna manuellt så undrar jag - det ska väl inte vara några problem med att kombinera dessa minnen med det kortet? Vore tacksam om någon kunde ge mig en hint om vad som felar! System i sign.

/joar

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Finns minnena med i QVL-listan från Asus?

Uppdatera till nyare BIOS om det finns och prova igen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Kan inte hitta dom minnena i QVL-listan samt att @joar länkar till Z170-P D3 som bara stödjer DDR3. Misstänker bara att han har länkat till fel moderkort.
Kolla att spänningen är rätt 1.2 V samt att minnena körs i 14-16-16-31-2T. Annars kan du testa att höja timingen till 15-17-17-35-2T som mina LPX 2666 körs i.
Och som alltid när minnena strular så kör Memtest för att utesluta defekta minnen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! När jag nu kollat QVL-listan så är det precis som ni säger, minnena finns inte med. Och vidare står det på Corsairs sida "Designed for high-performance overclocking on Intel X99 and 100 Series motherboards", vilket ju inte är vad jag har. Mitt fel som inte läste på ordentligt från början således. Har nu beställt nya minnen av samma typ som er 4x4GB istället, vilka FINNS med på Asus QVL list.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

@joar: Du skrev inget om du uppdaterat BIOS. Det är en bättre första åtgärd än att byta till andra minnen. De allra flesta inkompatibilitetsproblem fixas rätt snabbt genom nyare BIOS, iaf med Asus enligt min mångåriga erfarenhet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@joar: Du skrev inget om du uppdaterat BIOS. Det är en bättre första åtgärd än att byta till andra minnen. De allra flesta inkompatibilitetsproblem fixas rätt snabbt genom nyare BIOS, iaf med Asus enligt min mångåriga erfarenhet.

Gott tips, redan gjort, ingen effekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

@joar:

Ge inte upp än, z170 är ju en del av "100 series".
Har du kollat så att spänningen är rätt inställd efter att du uppdaterade bios?
Jag hade en mammaplanka från gigabyte en gång i tiden som vägrade ge rätt spänning till mitt ram med för låga frekvenser som resultat. Efter biosuppdatering var det superenkelt att ställa in det manuellt.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnerd:

@joar:

Ge inte upp än, z170 är ju en del av "100 series".
Har du kollat så att spänningen är rätt inställd efter att du uppdaterade bios?
Jag hade en mammaplanka från gigabyte en gång i tiden som vägrade ge rätt spänning till mitt ram med för låga frekvenser som resultat. Efter biosuppdatering var det superenkelt att ställa in det manuellt.

Jag kommer faktiskt inte ihåg... Problemet är att datorn av någon anledning kräver 5-6 omstarter för varje gång en misslyckad inställning testats, och varje omstart tar minst ett par hela minuter. Men okej, jag ska testa så snart jag kommer hem från jobbet sent ikväll.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnerd:

@joar:

Ge inte upp än, z170 är ju en del av "100 series".
Har du kollat så att spänningen är rätt inställd efter att du uppdaterade bios?
Jag hade en mammaplanka från gigabyte en gång i tiden som vägrade ge rätt spänning till mitt ram med för låga frekvenser som resultat. Efter biosuppdatering var det superenkelt att ställa in det manuellt.

Woh! Det fungerade inte alls. Ställde in allt manuellt, och datorn startade inte därefter (inte ens till BIOS). Tidigare så hade jag efter några omstarter landat på en skärm som sade "overclocking failed, please enter BIOS" eller något liknande. Nu var jag tvungen att ta ut minnena, starta om, sätta i dem igen, starta igen, och DÅ gick det att komma in i bios och ställa ner inställningarna igen.

Det var värt ett försök. Nu köper jag nya minnen.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

@joar:

Seegt att det hängde sig! Hoppas det löser sig med nya minnen.
Du kan väl skriva i tråden så man får se om det blir nått resultat.

edit:

och vilket moderkort är det du har?
som nämnts tidigare i tråden stöder ju asus z170-p d3 bara ddr3 och inte ddr4.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem

Om du köpte 4x4Gb så är det igen höjdare. 2st per kanal är alltid mindre stabilt under samma förutsättningar (Samma minnen) än en per kanal och det beror helt enkelt på att minnena stör varan rent elektroniskt då dom delar samma buss, spänning och signaler går över samma banor vilket skapar problem. Säger inte att man inte sak köra flera minnen per kanal, jag smackar mina fulla MEN jag kör också standard frekvens min CPU och moderkort stödjer så.

Ska man överklocka är en sticka per kanal idealiskt.

Sedan hade jag inte köpt nya minnen bara för att dom inte går att köra utanför processorns spec. Antigen behållet dom eller kollat med corsair om en RMA.

Problemet är att det gör igen som helst vettig skillnad i prestanda så att ens köpa överclockade minnen är rätt bortkastat, att köpa NYA igen är ja än mer dumt. Bättre köpa sandard ram typ 2133Mhz och en bättre CPU eller GPU för pengarna istället då det ger avsevärt mycket mer prestanda i slutändan för samma peng.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att med 4 stickor att du behöver höja spänningen något till t ex 1.22v istället för 1.2v.

Fick själv göra så trots att man kör ddr3 1333 mhz minnen och 1.5v (Låg på 1.485v som lägst då med standardinställningar i bios.)
(kör 1.55v i bios just nu (minsta steget jag kunda hoppa upp på)
Men rapporterar 1.502 - 1.52v i diverse program som kikar över spänning mjukvarumässigt)
Funkat har det gjort såhär i strax över 3 år så kan inte klaga på det egentligen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd

när du aktiverar xmp i bios ändrar sig din cpu clock med då eller om det är så att den höjer blck kanske

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Om du köpte 4x4Gb så är det igen höjdare. 2st per kanal är alltid mindre stabilt under samma förutsättningar (Samma minnen) än en per kanal och det beror helt enkelt på att minnena stör varan rent elektroniskt då dom delar samma buss, spänning och signaler går över samma banor vilket skapar problem. Säger inte att man inte sak köra flera minnen per kanal, jag smackar mina fulla MEN jag kör också standard frekvens min CPU och moderkort stödjer så.

Ska man överklocka är en sticka per kanal idealiskt.

Sedan hade jag inte köpt nya minnen bara för att dom inte går att köra utanför processorns spec. Antigen behållet dom eller kollat med corsair om en RMA.

Problemet är att det gör igen som helst vettig skillnad i prestanda så att ens köpa överclockade minnen är rätt bortkastat, att köpa NYA igen är ja än mer dumt. Bättre köpa sandard ram typ 2133Mhz och en bättre CPU eller GPU för pengarna istället då det ger avsevärt mycket mer prestanda i slutändan för samma peng.

Tack för god feedback! Jag överklockar inte min CPU. Minnena säljs som "2400MHz" på förpackningen, med specificerad SPD Speed till 2133MHz och Tested Speed till 2400MHz. Moderkortet uppges klara 2400MHz (O.C.) i specifikationerna. Det är förvisso en överklockning, men det är en överklockning som tillverkarna på asken påstår ska fungera - ska jag inte förvänta mig att det gör det?

Naturligtvis köper jag inte nya och slänger de gamla, jag byter de jag redan har. Min CPU (som du kan se i sign) är en i7 6700K @4,0GHz (standardfrekvens), så det är nog svårt att uppgradera. Vad gäller GPU så har jag en R9 380 8GB på väg, det får räcka för mig.

Således - ska jag bara ge upp idén om 2400MHz? I så fall kommer jag istället be att få byta mina nuvarande minnen mot ett par motsvarande i 2133MHz så att jag slipper lägga pengar på ingenting. Är alltså en sticka per kanal ej överklockat i 2133MHz bättre än fyra stickor i två kanaler i 2400MHz (O.C.)?

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hytin:

när du aktiverar xmp i bios ändrar sig din cpu clock med då eller om det är så att den höjer blck kanske

BIOS frågar om jag vill höja, jag har testat både att svara ja och nej - ingen skillnad.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Avstängd

kolla vad som händer om du höjer volten lite på cpu:n med 0.05 eller

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av joar:

Tack för god feedback! Jag överklockar inte min CPU. Minnena säljs som "2400MHz" på förpackningen, med specificerad SPD Speed till 2133MHz och Tested Speed till 2400MHz. Moderkortet uppges klara 2400MHz (O.C.) i specifikationerna. Det är förvisso en överklockning, men det är en överklockning som tillverkarna på asken påstår ska fungera - ska jag inte förvänta mig att det gör det?

Naturligtvis köper jag inte nya och slänger de gamla, jag byter de jag redan har. Min CPU (som du kan se i sign) är en i7 6700K @4,0GHz (standardfrekvens), så det är nog svårt att uppgradera. Vad gäller GPU så har jag en R9 380 8GB på väg, det får räcka för mig.

Således - ska jag bara ge upp idén om 2400MHz? I så fall kommer jag istället be att få byta mina nuvarande minnen mot ett par motsvarande i 2133MHz så att jag slipper lägga pengar på ingenting. Är alltså en sticka per kanal ej överklockat i 2133MHz bättre än fyra stickor i två kanaler i 2400MHz (O.C.)?

Det räknas som OC om processorn från intel bara är specad för 2133Mhz och jag kan ha fel men har för mig skylake offecielt bara stödjer detta. Moderkortet och minne räknas det kanske inte som OC MEN intel gör ju processorn och därmed minneskontrollern så anser intel det så ja då är det OC i slutändan och ej offecielt stöt så det "kan" vara problemet dock tycker jag den borde klara detta ändå då intel inte direkt är kända för att strula vid OC av minnet så länge man i alla fall håller sig till en sticka per kanal.

Jag tror ju inte du vinner mycket i prestanda på 2400Mhz, har inte satt in mig allt för mycket i skylake vad det gäller skalning av minne MEN intel designar ju sina processorers cach system, prefetch logik och annat för minnestyperna dom väljer att stödja så effekten av det är att cache och prefetch logiken som hämtar data i förväg från minne till cache ofta är ganska väloptimerat för dom offecielt JEDEC stödda frekvenserna så man vinner oftast inte jätte mycket, 0.5-2% om man går upp ganska rejält i frekvens kan man väl historiskt sett få.

Folk ska inte glömma att skylakes minenskontroller är optimerad för både DDR4 och DDR3 och historiskt sett har vinsten inte varit enorm med ny minnerstandard förens man fasat ut tidigare minnestandard och optimerat platformen för enbart nya minnesatandarden så jag skulle förvänta mig det stora lyftet med DDR4 på next gen plattformar.

Så ja jag baserar det på tidigare erfarenheter att det ger mycket lite och det är sällan värt strulet. Jag hade köpt 2x8Gb 2133Mhz nu då bör det gå fint att uppgradera i framtiden med om du känner för detta.

SPD är ju normalt sett där JEDEC stnadardprofiler minnet följer är programmerade, frekvens, timings och vmem, XMP är ju intels Extrem Memory Profile för att underlätta just "OC" av minne.

Kör med en del Corsair själv i mång system men dom har lågt i från bästa RMA statistiken och har själv haft defekta stickor i deras "entusiast" segment som ej fungerade som marknadsfört.

RMA stats från förra året. Värt att notera att Crucial gör minnes chip alltså en OEM, dom flesta som Kingston och corsair gör bara moduler med chip dom köper rån Crucial eller Samsung tex.
http://www.hardware.fr/articles/927-4/memoires.html
Jag brukar rekomendera kingston om man kan få tag på det då jag aldrig på över 10 år fått en kass sticka eller inkomptabilitet oavset det varit ett grinigt märkessystem eller hemmabygge.

Håller mig främst till deras JEDEC standardiserade DDR3 1600Mhz 9-9-9-24 just nu vid 1.5V så hade jag kört DDR4 hade det varit JEDEC standardiserade spec där med, fins på wikipedia om du söker på minnestandarde och JEDEC.

Sedan alltid en fördel att välja minnen på QVL listan OM möjligt, sekundärt minnen som uppfyller JEDEC frekvens, spänning och timmings, det garanterar minst strul.

Kollade inte vad för CPU/GPU du hade utan det var mer generellt råd, finns ju både X99 men även SSD eller så sparar man bara pengarna till nästa GPU eller repration då minnen historiskt sett har sämst "bang for the buck" när det gäller frekvens och timmings, snabbare är ofta mer minne då igen HDD eller SSD kan tävla med latenserna och bandbredden RAM erbjuder så bättre är alltid mer men långsamt minne då det fortfarande med råge är snabbaste minnet i datorn och igen CPU är mycket värd om den står still tusentals CPU cyklar i väntan på data tex.

Sedan bör du ju kolla om minnena kräver mer Vmem än stock, kanske är så att du behöver sätta dessa manuelt, tycker XMP ska hantera det men kan ju bero på moderkort/uefi också så värt ett test. Bör framgå vad för spänning dom ska ha i 2400mhz annars kanske CPU-Z kan tala om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnerd:

@joar:

Seegt att det hängde sig! Hoppas det löser sig med nya minnen.
Du kan väl skriva i tråden så man får se om det blir nått resultat.

edit:

och vilket moderkort är det du har?
som nämnts tidigare i tråden stöder ju asus z170-p d3 bara ddr3 och inte ddr4.

z170-p har ddr4 och ej ddr3 kolla på google vet jag hans moderkort stöder enda upp till 3466mhz OC

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

@pytonOrm:

Jag har inte sagt att z170-p inte stöder ddr4.
Z170-p d3 däremot som ts länkade i inläggets orginalutförande (om jag inte har slagit i huvudet och fått allt om bakfoten) stöder bara ddr3.

Som sagts tidigare i tråden blev det nog bara en fellänkning.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Skrivet av ljudnerd:

@pytonOrm:

Jag har inte sagt att z170-p inte stöder ddr4.
Z170-p d3 däremot som ts länkade i inläggets orginalutförande (om jag inte har slagit i huvudet och fått allt om bakfoten) stöder bara ddr3.

Som sagts tidigare i tråden blev det nog bara en fellänkning.

Länken är ändrad till rätt moderkort sedan mitt inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |