Asus ROG Swift PG279Q – kvalitetsgaming med 165 Hz och G-Sync

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sveklockarn:

Vilket överklock program som helst?
evga precision
MSI afterburner

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vilket överklock program som helst?

Det känns väldigt mycket enklare att bara ställa uppdateringsfrekvensen till 85 Hz, om det fungerar med G-Sync.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Vilket överklock program som helst?
evga precision
MSI afterburner

Det är inte alla som vill fylla sin hårddisk med sån bloatware. Att sätta skärmens uppdateringsfrekvens till önskat värde är en utmärkt metod som inte kräver någon extra mjukvara.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon78208:

Det är inte alla som vill fylla sin hårddisk med sån bloatware. Att sätta skärmens uppdateringsfrekvens till önskat värde är en utmärkt metod som inte kräver någon extra mjukvara.

Bloatware? wtff... asså seriöst skulle ni köpa en skärm, för 9k och sätta den på 85Hz?

Förstår ingen logik watt so ever.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Bloatware? wtff... asså seriöst skulle ni köpa en skärm, för 9k och sätta den på 85Hz?

Förstår ingen logik watt so ever.

Nej. Inte värt att bemöda sig att försöka få dig att förstå heller. Låt oss bara säga att det finns realistiska scenarion där man kan tänka sig att använda metoden. Därmed inte sagt att man alltid ska göra det. Man anpassar sig helt enkelt till olika användningsområden. Uppdateringsfrekvens kan ställas individuellt för varje helskärmsapplikation. Man måste inte ha 144hz i alla applikationer.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon78208:

Nej. Inte värt att bemöda sig att försöka få dig att förstå heller. Låt oss bara säga att det finns realistiska scenarion där man kan tänka sig att använda metoden.

Okej, så du tror att MSI afterburner är bloatware för det första, för det andra hur överklockar du din GPU eller ändrar fläktkura utan dom programmen?

Sen kan du gärna förklara för mig varför du skulle sänka Hz på skärmen för jag är väldigt intresserad att förstå.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

asså seriöst skulle ni köpa en skärm, för 9k och sätta den på 85Hz?

Jag skulle kunna ha en 60 Hz-skärm om det var en IPS med G-Sync, men något sådant verkar inte finnas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Okej, så du tror att MSI afterburner är bloatware för det första, för det andra hur överklockar du din GPU eller ändrar fläktkura utan dom programmen?

Vad som är, och inte är bloatware är en subjektiv åsikt. Det är upp till var och en att bedöma. Självklart finns det alternativ.

Skrivet av tvelander:

Sen kan du gärna förklara för mig varför du skulle sänka Hz på skärmen för jag är väldigt intresserad att förstå.

Redan gjort det i tidigare inlägg i tråden.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sveklockarn:

Jag skulle kunna ha en 60 Hz-skärm om det var en IPS med G-Sync, men något sådant verkar inte finnas.

http://wccftech.com/asus-launches-4k-ips-gsync-monitor/

http://www.144hzmonitors.com/monitors/7-new-g-sync-monitors-s...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Vilken tror du är billigast av dem?

Permalänk

Gött med en påkostad skärm ingen för fattiga studenter här inte om man vill ha premium feeling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Och få ryggskott när man ska på LAN? Nej tack, det där klarar jag mig utan.

Då nämner jag inte ens gammastrålningen och torra ögon av dammpartiklarna som konstant repelleras från bildytan.

OT:

Jag talade bara för mig själv. Är dessutom inte det minst intresserad av LAN längre (vilket iofs kan bero en del på åldern). Men det känns inte speciellt upphetsande att sitta i en lokal med massa svettluktande tonåringar. Skämt å sido, på den tiden när vi inte hade dagens bredbandsuppkopplingar så fanns det ju inte mycket alternativ om man ville spela i nätverk.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag vet inte vad du har för paneltyp idag, men att svarta partier kan vara mer eller mindre ljusa är ju gemensamt för så gott som alla paneltekniker. Bronsfärgad hinna över skärmen, ja, om du har en specifik bakgrundsbelysning som faller in. Med tanke på att ingen av dessa saker ens nämns i slutsatsen så tror jag att det är minimala problem, och att det är något överdrivet att döma ut en produkt på två subjektiva beskrivningar.
Asus lämnar åtminstone tre års garanti, till skillnad från Acer som bara lämnar två års garanti.

Vad är en "prisvärd" skärm för dig? Detta är ju en skärm i övre entusiastsegmentet än sålänge, finns nog inte mycket prisvärdhet att vänta sig på ett bra tag tyvärr. Jag reagerar lite på att PG279Q åtminstone initialt verkar kosta ca 3500 kr mer än en mycket snarlik modell utan G-Sync, men vill man ha just den skärmen så är det ju bara att betala eller välja en annan skärm.

Tja, du har nog rätt. Hade skärmen kostat ca 2000 kr mindre hade jag nog varit mer sugen. Jag utesluter dock ännu inte att ett köp blir av. Jag har väntat länge på att få mer info om skärmen, typ ett halvår, och det mesta stämmer överens med var jag vill ha. Jag är dock väldigt skeptisk till IPS överlag p.g.a. IPS-glow som jag absolut avskyr mer än någonting annat, vilket jag gnällt om flera gånger på forumet. Jag köpte en ASUS MX279H för drygt ett halvår sedan, och IPS-glowen var så betydande att jag ville reklamera den, vilket jag inte fick. Så jag bad dem köpa tillbaka skärmen för 80% av fullpris, vilket gjorde att jag kände mig lurad. Konsumentskydd när det handlar om defekta monitorer är under all kritik, vilket också spelar roll i min skepsis inför ett eventuellt köp av PG279Q.

Nackdelarna med TN har aldrig riktigt bekymrat mig. Jag sitter för närvarande på en Samsung Syncmaster P2450, en gammal CCFL från 2009, och det är varken färgerna eller betraktningsvinklarna som stör mig. Faktum är att jag är fullkomligt nöjd med dessa. Det är mest avsaknaden av LCD's mer skonsamma natur mot ögonen och ett ergonomisk ställ (jag kan iofs köpa ett bra och stabilt VESA-stativ för typ 1200 kr som gör att jag kan höja och sänka skärmen, vilket är vad jag vill, men då kan jag lika gärna kunna köpa en ny skärm istället) som gör mig lite trött på min SyncMaster. Köper jag då en ny skärm kan jag lika gärna hoppa på tåget med de andra nymodigheterna som 27" och 1440p m.m. En monitor brukar ju köpas för att hålla länge, och jag är inte rädd för att lägga ut pengar på kvalité som säkerställer att produkten gör just det, men det finns ju gränser där priset uppenbart inte är rimligt i förhållande till det du får. Precis som du själv nämner är det häpnadsväckande att du får betala så mycket mer för en ynka HDMI-port och 21 extra, totalt onödiga och, som jag förstod det från recensionen, i princip onödiga frames per second! : /

Hursomhelst känns dumt att i dessa dagar köpa en ny skärm som inte har varken G-Sync eller Freesync om man använder skärmen för att bl.a. spela, och då känns G-sync som det säkrare alternativet. Det verkar som om konsensus på olika forum att G-sync är bättre. Saken är att jag, om jag köper PG279Q, dels får lägga ut 9000 för en datorskärm som jag mest har för all-around-bruk, men också måste köpa ett nytt grafikkort för att utnyttja dess fulla potential (jag har en AMD-GPU för närvarande). Så det blir mycket pengar! Å andra sidan ska skärmen hålla i 4-5 år, så det kanske är värt det i slutändan? Decisions decisions.

Skrivet av RaBlack:

IPS lider ofta av glow problem tyvärr.

Det är detta som oroar mig, och du får som kund inga särskilda garantier. Jag får uppfattningen att tillverkarna/återförsäljarna väljer ut de skärmar som betraktas som defekta helt på måfå och känsla. Tittar då en tekniker som haft en dålig dag på din reklamerade skärm så får du kanske acceptera att du i slutet av dagen har slängt 9000 kr i sjön, typ... : /

Skrivet av Laxpudding:

Alla LCD-skärmar någonsin i existens påverkas i vinkel. Gula hinnor, blå svärta, gråa hinnor, fin svärta fast med ingen teckning av skuggdetaljer, rött blir rosa och så vidare. Det ligger i sakens natur med LCD och varje teknikvariant har sina svagheter. Pick your poison.

Brunaktig hinna när den varmgul 2800K-belysningen trycker på i rummet drabbar så gott som alla skärmar med matt filter i någon grad. Det är därför yrkesskärmarna för 20.000+ kr brukar inkludera en skärmkeps.

Du har naturligtvis helt rätt, och detta är någonting du flera gånger försökt utbilda mig om! Min upplevelse med IPS, i förhållande till mina förväntningar, har överlag varit negativ, som du kanske vet. Detta har kanske gjort mig allt annat än helt objektiv när jag utvärderat tekniken som vanlig svensson och kund. Framförallt är det vad jag upplever som bristen på tillräckligt tydlig information om just IPS-glow som gjort mig frustrerad. Innan jag blev bekant med problemet så hade jag ingen aning om dess existens alls, eftersom varenda knutte som recenserade IPS-skärmar medvetet måste ha tillbakavisat det som ett problem ö.h.t. När jag nämnt det i samband med någon recension har jag oftast fått ett svar i stil med "jo, det kanske förekommer den typen av glow iofs, men man märker det inte ändå, och tänk på hur fruktansvärt TN är!". Jag har som sagt aldrig riktigt bekymrats av TN då mina behov inte sträcker sig till att omfamna korrekt färgåtergivning, så jag har alltid upplevt denna typ av svar som nonchalant för människor som upplever glow som mycket störande. Som om det finns en slags elitistisk attityd till IPS. Om TN har nackdelar som man rigoröst påminner om, och om dessa nackdelar anses vara ofrånkomligt förenade med tekniken och således vara någonting man får räkna med, varför tycks det då som om de flesta inte har samma negativa attityd till IPS-glow? Det är ju också är ett störningsmoment man eventuellt får räkna med, men som istället för att vara ett likartat problem i alla paneler i själva verket ingår i det s.k. panellotteriet! Det gör det ju hela ännu värre. Olika användare påverkas olika, men alla har betalat exakt samma peng, och på toppen av det lämnar konsumentskyddet rörande det här en hel del att önska.

Som du själv nämner så är det först i mycket högre prisklasser än 10000 kr som man kan räkna med några egentliga garantier. Alla skärmar, från en budget-IPS på 3000 kr till en gaming-entusiast skärm som PG279Q på 9000 kr, lider exakt samma risk för glow. Det är helt oacceptabelt enligt mig. Köper jag i slutändan en PG279Q och drabbas av 1 eller 2 döda pixlar, backlight bleeding och IPS-glow så får jag krupp.

Skrivet av huxflux:

Displayport till HDMI-adapter för 200 kr!

Jag har tittat på det här, och av de anledningar som Laxpudding nämner så är det tyvärr inget alternativ. Annars så hade saken varit biff för mig! Men tack för tipset ändå!

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Först tack så mycket för ytterligare en riktigt bra recension.
Sen tänkte jag fråga dig om du tycker att det finns det någon fördel med Asus PG279Q över Acer XB270HU?

Säg att 1000kr hit eller dit är inget som avgör köp. Vilken är bäst helt enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Hade jag kunnat få tag på en säg 27" sådan med FullHD upplösning, så lätt att jag hade tagit det istället.
Kommer ihåg när jag lirade Q2/Q3 i 120/144Hz på min gamla Hitachi 19" CRT, fifan det va tider det
Plasma TV är iofs inte så dumt det heller, men man är ju begränsad till 60Hz, och så finns det ju även andra nackdelar :-/

Skulle nöja mig med en nyproducerad SONY W900....snask!!

http://www.liquidstimulus.com/craigslist/fw900.html

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Skulle nöja mig med en nyproducerad SONY W900....snask!!

http://www.liquidstimulus.com/craigslist/fw900.html

Wow, visste inte att det fanns någon med så hög upplösning. Förutom att rörelseskärpan är bättre och att man slipper flämtanden bakgrundsbelysningar (ULMB), så finns ju även möjligheten att använda vilken upplösning som helst utan att skärpan förloras. Jag kan på rak arm inte komma på någon fördel med LCD jämfört med detta, förutom storlek mässigt och att skärmarna avger en viss mängd elektromagnetisk strålning.

Längtar till OLED blir den vanliga tekniken för skärmar och att de hittar bra lösningar för att få bort motion blur för den.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du tänker på Asus MG279Q kanske? Mycket snarlik panel fast med Freesync, och det funkar inte med mitt 980 Ti.

Nej 165 Hz betraktar jag primärt som en marknadsföringsploj. Jag kommer antagligen köra på 85 Hz/G-Sync ändå.

Nja g-sync skärm. Måste varit denna jag såg http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3021346

Lite förvånade att inga mer IPS med g-sync tittat ut tidigare med 144Hz. Så ja verkar ju som asus annars ett grymt alternativ, om man inte vill ha acer dock missar man sync då.

Är lite barnsligt att dessa två inte kan samsas om en teknik.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nja g-sync skärm. Måste varit denna jag såg http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3021346

Just det, hade "glömt" den p.g.a. att jag inte vill befatta mig med Acer i den prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Just det, hade "glömt" den p.g.a. att jag inte vill befatta mig med Acer i den prisklassen.

hahah jo hört tankegången runt acers skärmar Trodde hade kommit fler IPS med 144Hz, men har fått det om bakfoten alltså.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av adzer:

@Laxpudding
Först tack så mycket för ytterligare en riktigt bra recension.
Sen tänkte jag fråga dig om du tycker att det finns det någon fördel med Asus PG279Q över Acer XB270HU?

Säg att 1000kr hit eller dit är inget som avgör köp. Vilken är bäst helt enkelt?

Jag är ganska skeptiskt till begreppet "bäst". Skulle säga att det handlar om detaljerna som du bara kan avgöra vad som passar. Som att PG279Q har HDMI. Blank eller matt plast. Behovet av att köra 165 Hz och så vidare.

Permalänk
Medlem

Blurr blurrigare blurrigast, alltid lika roligt med LCD-testernas ufo-bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag är ganska skeptiskt till begreppet "bäst". Skulle säga att det handlar om detaljerna som du bara kan avgöra vad som passar. Som att PG279Q har HDMI. Blank eller matt plast. Behovet av att köra 165 Hz och så vidare.

Tackar. Jag var nog mer ute efter vilken du subjektiv ansåg ha bäst bild och upplevelse. HDMI är inget viktigt och mer än 144Hz känns inte så viktigt för mig så är det någon skillnad i upplevd kvalité om man kör bägge i 144Hz via DP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

hahah jo hört tankegången runt acers skärmar

Som sagt, många tillverkare börjar ju med att prångla ut billigast möjliga skräp för att senare expandera och göra andra produkter, men det känns som att Acer fortfarande är alldeles för fokuserade på det nedersta budgetsegmentet. Inte ett företag jag vill köpa en skärm för 8000 kr av.

Skrivet av Broken-arrow:

Trodde hade kommit fler IPS med 144Hz, men har fått det om bakfoten alltså.

Nej, utbudet är minst sagt smalt av skärmar som överhuvudtaget lämpar sig riktigt väl för spel.

Man får se sig som en pionjär som bryter mark för att ge andra möjligheten till en bättre spelupplevelse.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sveklockarn:

Som sagt, många tillverkare börjar ju med att prångla ut billigast möjliga skräp för att senare expandera och göra andra produkter, men det känns som att Acer fortfarande är alldeles för fokuserade på det nedersta budgetsegmentet. Inte ett företag jag vill köpa en skärm för 8000 kr av.
Nej, utbudet är minst sagt smalt av skärmar som överhuvudtaget lämpar sig riktigt väl för spel.

Man får se sig som en pionjär som bryter mark för att ge andra möjligheten till en bättre spelupplevelse.

Acer skärmarna är as bra, köp produkt inte märke.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Acer skärmarna är as bra, köp produkt inte märke.

Varför har Asus då 50% längre garanti för en ynka tusenlapp till?

Sorry, bara det är ett gott skäl att inte köpa Acer-skärmen.

EDIT: Letade just upp Acers pixelgaranti, står följande:
"The table below shows the allowable number of malfunctioning sub-pixels that are acceptable, depending on the native resolution of the LCD and allowing for 5 malfunctioning sub-pixels per million pixels."

3,6864 miljoner pixlar gånger fem betyder alltså att t.ex. XB270HU kan ha 18 pixelfel utan att anses som defekt. Asus garanti om noll vita pixlar är åtminstone ett rejält steg uppåt, även om det inte känns helt tillfredsställande på en skärm i prisklassen. Naturligtvis bör en ny skärm testas omedelbart, innan man tar bort skyddsplast och annat, med t.ex.:

http://lcdtech.info/en/tests/dead.pixel.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Som sagt, många tillverkare börjar ju med att prångla ut billigast möjliga skräp för att senare expandera och göra andra produkter, men det känns som att Acer fortfarande är alldeles för fokuserade på det nedersta budgetsegmentet. Inte ett företag jag vill köpa en skärm för 8000 kr av.
Nej, utbudet är minst sagt smalt av skärmar som överhuvudtaget lämpar sig riktigt väl för spel.

Man får se sig som en pionjär som bryter mark för att ge andra möjligheten till en bättre spelupplevelse.

Så asus fresync skärm är den bästa 144 hz IPS (om man inte vill betala 9000kr) som finns än så länge då

Jäkligt synd att sync bara går till 90Hz.

Hur som helst har jag svårt att lämna min skärm som har riktigt lågt inputlag och riktigt bra vinklar utan förvrängning (e-IPS). Skulle troligen få svårt för vanlig IPS.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad jag kan förstå så är input lag på PQ279Q extremt låg, och angående det övriga så: http://www.auo.com/?sn=1282&lang=en-US

Vist, men sett bilder på vanlig IPS eller om det var AHVA (har inte 100% koll) och där var bilderna rätt bleka i vinklar.

Men gäller väl inte alla paneler

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hur som helst har jag svårt att lämna min skärm som har riktigt lågt inputlag och riktigt bra vinklar utan förvrängning (e-IPS). Skulle troligen få svårt för vanlig IPS.

Vad jag kan förstå så är input lag på PG279Q extremt låg, och e-IPS är ju en gammal budgetteknik för IPS från LG för att få en bättre skärm än TN till ungefär samma pris, så jag misstänker att den har svårt att konkurrera med AHVA (som enligt AUO brädar VA på just betraktningsvinklar).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Så asus fresync skärm är den bästa 144 hz IPS (om man inte vill betala 9000kr) som finns än så länge då

Jäkligt synd att sync bara går till 90Hz.

Hur som helst har jag svårt att lämna min skärm som har riktigt lågt inputlag och riktigt bra vinklar utan förvrängning (e-IPS). Skulle troligen få svårt för vanlig IPS.

90hz freesync är inget jag stör mig på efter att jag köpte skärmen. Var orolig för det innan, eftersom det ser dåligt ut på pappret men det är verkligen inget man stör sig på i verkligheten.

Angående input lag, så är den (MG279Q) faktiskt snabbare än ROG Swift PG278Q vilket är helt otroligt med tanke på att den kostar mindre och det är en IPS medans Swiften är en TN-panel. Nu snackar jag alltså om den gamla Swiften.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Vad jag kan förstå så är input lag på PQ279Q extremt låg, och e-IPS är ju en gammal budgetteknik för IPS från LG för att få en bättre skärm än TN till ungefär samma pris, så jag misstänker att den har svårt att konkurrera med AHVA (som enligt AUO brädar VA på just betraktningsvinklar).

AHVA och VA är inte alls samma sak, och är väldigt förvirrande benämningar. AVHA är egentligen IPS medans VA är en annan teknik, vars fördelar framförallt är god kontrast och svarta. Varför kalla IPS-paneler för AHVA då? Därför att IPS är ett varumärke ägt av LG och vemsomhelst får inte använda benämningen IPS, och därför använder t.ex. AU Optronics (som gör panelerna till t.ex. MG279Q) benämningen AHVA även om det är samma teknik.