Asus ROG Swift PG279Q – kvalitetsgaming med 165 Hz och G-Sync

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om HDMI 1.4 på denna monitor förresten? Vissa monitorer, som t.ex. Benq XL2730Z, kan stoltsera med HDMI 2.0. Är HDMI 1.4 "framtidssäkert"? Då PG279Q ändå "bara" kan trycka ut 1440p så hade kanske HDMI 2.0 varit helt överflödigt i vilket fall? Jag tänker att om HDMI 2.0 inom en inte alltför avlägsen framtid blir en given standard som tillverkare av alla möjliga moduler och tekniska mackapärer tar för givet att kunden har tillgänglig, ja då kanske man ångrar och grämer sig över att ens riktigt dyra gaming-skärm föll efter relativt snabbt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad jag kan förstå så är input lag på PG279Q extremt låg, och e-IPS är ju en gammal budgetteknik för IPS från LG för att få en bättre skärm än TN till ungefär samma pris, så jag misstänker att den har svårt att konkurrera med AHVA (som enligt AUO brädar VA på just betraktningsvinklar).

Jo och ändå presterar e-IPS grymt bra, i rätt skärm. Har inte sett en IPS som brädar denna i allround användning , dock är IPS i 144 HZ inte långt ifrån

Men tyvärr verkar snarare betraktningsvinklar vara ett problem på många vanliga IPS:er och även att den släpper in ljus i kanterna mer påtagligt.

Men VA bygger på TN, men vänder pixlarna på annat vis (kommer inte ihåg exakt, men tror det dubbelvänder på något vis pixlarna).

Skrivet av anon78208:

90hz freesync är inget jag stör mig på efter att jag köpte skärmen. Var orolig för det innan, eftersom det ser dåligt ut på pappret men det är verkligen inget man stör sig på i verkligheten.

Angående input lag, så är den (MG279Q) faktiskt snabbare än ROG Swift PG278Q vilket är helt otroligt med tanke på att den kostar mindre och det är en IPS medans Swiften är en TN-panel. Nu snackar jag alltså om den gamla Swiften.

http://www.tftcentral.co.uk/images/asus_mg279q/lag2.png

Jo, har ju inte bråttom att välja ny skärm så väntar tills adaptive sync är mogen. Skit samma att jag behöver nytt grafikkort (även om det jag har räcker till mer än väl).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Vad säger ni om HDMI 1.4 på denna monitor förresten? Vissa monitorer, som t.ex. Benq XL2730Z, kan stoltsera med HDMI 2.0. Är HDMI 1.4 "framtidssäkert"? Då PG279Q ändå "bara" kan trycka ut 1440p så hade kanske HDMI 2.0 varit helt överflödigt i vilket fall? Jag tänker att om HDMI 2.0 inom en inte alltför avlägsen framtid blir en given standard som tillverkare av alla möjliga moduler och tekniska mackapärer tar för givet att kunden har tillgänglig, ja då kanske man ångrar och grämer sig över att ens riktigt dyra gaming-skärm föll efter relativt snabbt?

HDMI porten på denna skärmen verkar än så länge, enligt recensenten vara hårdlåst till 60HZ oavsett upplösning. Även om HDMI 1.4 ska räcka till för hörgre HZ. Så 2.0 hade troligen inte gjort ett dyft.

Sen är det fel med versionsnummer. 2.0 garanterar inte att hela standarden stöds.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

AHVA och VA är inte alls samma sak

Var påstod jag det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Var påstod jag det?

Du har aldrig påstått det svart på vitt, men det är lätt att tro att du hade den uppfattningen efter att ha läst följande inlägg från dig. Jag bara påpekar att AHVA och VA inte är relaterade så att ingen ska dra några felaktiga slutsatser.

Skrivet av Sveklockarn:

Vad jag kan förstå så är input lag på PG279Q extremt låg, och e-IPS är ju en gammal budgetteknik för IPS från LG för att få en bättre skärm än TN till ungefär samma pris, så jag misstänker att den har svårt att konkurrera med AHVA (som enligt AUO brädar VA på just betraktningsvinklar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

HDMI porten på denna skärmen verkar än så länge, enligt recensenten vara hårdlåst till 60HZ oavsett upplösning. Även om HDMI 1.4 ska räcka till för hörgre HZ. Så 2.0 hade troligen inte gjort ett dyft.

Sen är det fel med versionsnummer. 2.0 garanterar inte att hela standarden stöds.

Ja, det verkar så. Oavsett vad så hade HDMI 2.0 varit onödigt att implementera ö.h.t. på en skärm som inte stödjer 4k upplösning, om jag förstått det rätt? Det finns liksom ingen anledning att ha all den extra bandbredden?

Jag förstår verkligen inte varför de strypt skärmens refresh rate till 60hz på HDMI-porten, oavsett vad. Det är lite av en deal breaker på en sådan här dyr skärm, faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Du har aldrig påstått det svart på vitt, men det är lätt att tro att du hade den uppfattningen efter att ha läst följande inlägg från dig. Jag bara påpekar att AHVA och VA inte är relaterade så att ingen ska dra några felaktiga slutsatser.

Ok. Ett luddigt resonemang i text måhända.

Det jag var ute och for efter var att e-IPS likt VA är gamla surrogat för "riktiga" IPS-paneler, och att AHVA inte är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok. Ett luddigt resonemang i text måhända.

Det jag var ute och for efter var att e-IPS likt VA är gamla surrogat för "riktiga" IPS-paneler, och att AHVA inte är det.

Dock prova e ips så förstår du vad jag menar dell sålde en grym sådan och låg i klass med Tn i ms, men med ips bildkvalitén eller ja nära i alla fall.

IPS har inte blivit intressant från det släpptes 144hz skärmar. Men lider ju av det jag nämnt tidigare, troligen kommer det riktigt fina ahva senare. Men kan ju få vänta på oled i stället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Felidae:

Ja, det verkar så. Oavsett vad så hade HDMI 2.0 varit onödigt att implementera ö.h.t. på en skärm som inte stödjer 4k upplösning, om jag förstått det rätt? Det finns liksom ingen anledning att ha all den extra bandbredden?

Jag förstår verkligen inte varför de strypt skärmens refresh rate till 60hz på HDMI-porten, oavsett vad. Det är lite av en deal breaker på en sådan här dyr skärm, faktiskt.

HDMI 2.0 specificerar en pixelklocka på 600 MHz. Att driva de här skärmarna i 2560x1440 och 144 Hz brukar kräva kring 580 MHz. Även om det just nu är få källor som ger den kapaciteten över HDMI hade det definitivt inte skadat med full fräs för framtiden. Det är främst Nvidia 960 och uppåt idag och sitter man på ett sådant kort kör man garanterat Displayport till PG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok. Ett luddigt resonemang i text måhända.

Det jag var ute och for efter var att e-IPS likt VA är gamla surrogat för "riktiga" IPS-paneler, och att AHVA inte är det.

VA är ju kung imo, överlägsen svärta av alla lcd-paneler!

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem

Den verkar dyrt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tkvgn:

Den verkar dyrt..

Högt pris möjligen, men om den ska vara dyr så måste man väl ändå jämföra med tekniskt snarlika skärmar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Högt pris möjligen, men om den ska vara dyr så måste man väl ändå jämföra med tekniskt snarlika skärmar?

Det är klart man ska jämföra med tekniskt snarlika skärmar. Just nu finns det bara två på marknaden som är jämförbara och PG279Q är fortfarande fruktansvärt dyr måste jag påstå.

Asus ROG Swift PG279Q ~9000kr
Acer Predator XB270HU ~8000kr
Asus MG279Q ~5500kr

Hoppas på lite nyheter om Eizos motsvarighet snart. Ska bli spännande att se var den hamnar i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Det är klart man ska jämföra med tekniskt snarlika skärmar. Just nu finns det bara två på marknaden som är jämförbara och PG279Q är fortfarande fruktansvärt dyr måste jag påstå.

Asus ROG Swift PG279Q ~9000kr
Acer Predator XB270HU ~8000kr
Asus MG279Q ~5500kr

Hoppas på lite nyheter om Eizos motsvarighet snart. Ska bli spännande att se var den hamnar i pris.

MG279Q har dock inte G-Sync, och Acern har sämre pixelpolicy och kortare garanti.

Uppdaterar Eizo sin "Fjortis" till IPS/G-Sync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

MG279Q har dock inte G-Sync, och Acern har sämre pixelpolicy och kortare garanti.

Uppdaterar Eizo sin "Fjortis" till IPS/G-Sync?

Varför ska vi prata om en utdöd teknik?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

MG279Q har dock inte G-Sync, och Acern har sämre pixelpolicy och kortare garanti.

Uppdaterar Eizo sin "Fjortis" till IPS/G-Sync?

Den har fortfarande adaptiv synkronisering i form av Freesync. Det är klart att MG279Q är direkt jämförbar. Dessa tre skärmar har nästan identiska specs, och bara smådetaljer skiljer. Klart att de är jämförbara. Du hittar inga andra skärmar som har liknande specifikationer, om du inte tänker dra in TN-paneler i diskussionen, men det tycker jag inte man kan göra. Det är en helt annan kategori tycker jag, även om de finns i samma storlek med adaptiv synkronisering, samma upplösning, samma refresh rate etc...

Inte nog med att specifikationerna är direkt jämförbara. Dessa tre skärmar använder samma skärmpaneler, från samma tillverkare, det vill säga AU Optronics.

Detta är Eizo'n jag tänker på: http://www.sweclockers.com/nyhet/20900-eizo-foris-fs2735-komb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Den har fortfarande adaptiv synkronisering i form av Freesync. Det är klart att MG279Q är direkt jämförbar. Dessa tre skärmar har nästan identiska specs, och bara smådetaljer skiljer. Klart att de är jämförbara. Du hittar inga andra skärmar som har liknande specifikationer, om du inte tänker dra in TN-paneler i diskussionen, men det tycker jag inte man kan göra. Det är en helt annan kategori tycker jag, även om de finns i samma storlek med adaptiv synkronisering, samma upplösning, samma refresh rate etc...

Inte nog med att specifikationerna är direkt jämförbara. Dessa tre skärmar använder samma skärmpaneler, från samma tillverkare, det vill säga AU Optronics.

Detta är Eizo'n jag tänker på: http://www.sweclockers.com/nyhet/20900-eizo-foris-fs2735-komb...

Tja glöm inte det lustiga i att just asus skärmen har faktiskt grymt fint pris. Hjälpt en här med köpråd och han ville ha en IPS med 144hz för inte mer än 5000kr, tyvärr finns ingen g-sync skärm för det priset med dessa kriterier ( Nvidia grafikkort i detta fallet då).

Sen även om alla dessa kör samma panel skiljer det lite mellan skärmarna troligen (@laxpudding är bättre på detta).

Ja jag är extremt nyfiken på vad eizo hittat på, brukar ju inte släppa billiga skärmar precis men kvalitén vad jag hört är det inget fel på.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Varför ska vi prata om en utdöd teknik?

För Nvidia-användare är alla rykten om dess död starkt överdrivna.

Skrivet av anon78208:

Den har fortfarande adaptiv synkronisering i form av Freesync. Det är klart att MG279Q är direkt jämförbar. Dessa tre skärmar har nästan identiska specs, och bara smådetaljer skiljer. Klart att de är jämförbara. Du hittar inga andra skärmar som har liknande specifikationer, om du inte tänker dra in TN-paneler i diskussionen, men det tycker jag inte man kan göra. Det är en helt annan kategori tycker jag, även om de finns i samma storlek med adaptiv synkronisering, samma upplösning, samma refresh rate etc...

Inte nog med att specifikationerna är direkt jämförbara. Dessa tre skärmar använder samma skärmpaneler, från samma tillverkare, det vill säga AU Optronics.

Detta är Eizo'n jag tänker på: http://www.sweclockers.com/nyhet/20900-eizo-foris-fs2735-komb...

Sitter man med ett Nvidia-kort är det omöjligt att nyttja Freesync, sen är det olyckligt att efterfrågan på PG279Q är förväntad att vara så hög att den blir bortåt 3000 spänn dyrare än MG279Q vid introduktionen.

När Eizo släpper en med G-Sync så har åtminstone jag sannolikt redan köpt PG279Q. Jag sitter här med mitt 980 Ti och bara väntar på att kunna spela GTA V på någorlunda höga inställningar, för i dagsläget är enstaka frames längre än 16 ms och skapar dessa irriterande små hack som gör spelet ospelbart för mig. Det kommer lätt vara värt ett par tusen extra för mig bara för att slippa det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Jag sitter här med mitt 980 Ti och bara väntar på att kunna spela GTA V på någorlunda höga inställningar, för i dagsläget är enstaka frames längre än 16 ms och skapar dessa irriterande små hack som gör spelet ospelbart för mig.

Ja, det är klart att man inte köper en Freesync-skärm om man sitter på ett 980ti, men om man bara jämför skärmar och struntar i vad som sitter i andra änden av kabeln så tycker jag inte det är något fel med att göra en sådan jämförelse som jag gjorde tidigare.

Jag var mitt uppe i GTAV när jag köpte min MG279Q. Trots att jag ökade upplösningen ganska mycket i och med skärmbytet, så kändes det ändå som att det blev en mycket mjukare upplevelse. GTAV var ett av de spelen där Freesync verkligen gjorde stor nytta. Fruktansvärt skönt flyt blev det, och på min gamla skärm tyckte jag nästan det var ospelbart!

I en del spel har man jättestor nytta av adaptiv synkronisering. I andra spel har man ingen nytta av det alls. Hursomhelst så skulle jag inte gå ut och köpa en skärm som saknar adaptiv synkronisering i dagsläget. Är ganska säker på att tekniken är här för att stanna, och jag har personligen haft mycket glädje av Freesync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Är ganska säker på att tekniken är här för att stanna,

För PC-spelare är det definitivt det.

Sen sker det alltid förändringar och förbättringar, en vacker dag finns det garanterat en teknik som är standard och gratis, men det hjälper inte mig när jag sitter och lider framför en skärm utan detta idag.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Broken-arrow:

Sen även om alla dessa kör samma panel skiljer det lite mellan skärmarna troligen (@laxpudding är bättre på detta).

Det skiljer sig en del på detaljnivå. De är lite olika injusterade som att MG279Q kan klippa precis mot vitt till exempel. Objektivt, det som jag kan dokumentera och mäta, visar att de tre AHVA/144Hz-skärmarna (MG279Q, PG279Q, XB270HU) är väldigt snarlika.

Subjektivt, att köra dem sida vid sida är sällan möjligt. Vi har till exempel inget förråd av tidigare testade skärmar utan skärmarna är hos oss i ett par veckor innan de skickas vidare. Den typen av jämförelser är också väldigt tidskrävande. Görs det inte rätt jämför man inte produkter utan man jämför exemplarskillnader och bildinställningar istället. Och går det så långt att man måste kalibrera och finjustera varenda skärm för att kunna jämföra dem är de rätt jämnbördiga till att börja med. Tack och lov är det inte som med TV-apparater där bilden direkt ur kartong är FUBAR och man måste kalibrera för att kunna jämföra.:)

Permalänk

Köpte skärmen från Komplett för några dagar sedan, hoppas innerligt att jag får en felfri skärm.
Dem hade satt datumet 15 Okt preliminärt, men nu är det 22 Okt. Vill ha skärmen nu.....

Permalänk
Medlem

Min har skickats från Inet nu! Eftersom jag sitter på 60Hz TN nu så är detta otroligt spännande.

Permalänk
Skrivet av jH0Ni:

Min har skickats från Inet nu! Eftersom jag sitter på 60Hz TN nu så är detta otroligt spännande.

Hur kan den ha skickats när dom inte fått in den ännu? Har du beställt rätt? Eller är det jag som missat något?

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semireject:

Hur kan den ha skickats när dom inte fått in den ännu? Har du beställt rätt? Eller är det jag som missat något?

De kanske skickar dom som förebeställde först? Jag vet inte, det känns onekligen märkligt. Men jag jämförde noga ordernumret med det i mailet, och jag har desutom inte beställt något annat från Inet på länge. Så det måste vara den

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Min har skickats från Inet nu!

Vilken modell snackar vi om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vilken modell snackar vi om?

Denna, PG279Q. Det känns nästan orimligt att de har fått in den i lager redan tycker jag. Men jag har utan tvekan fått mail där det står:
"Hej!

Order ******* har nu skickats från vårt lager. Ni kan följa leveransen genom att klicka på länken nedan. Om er leverans skickas i mer än 1 paket kommer ytterligare mail med försändelse-id."

Jag loggar in på Inet, trycker på "Mina Sidor", går in på "Orderstatus" och ser att det står "skickat".

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av jH0Ni:

Denna, PG279Q. Det känns nästan orimligt att de har fått in den i lager redan tycker jag. Men jag har utan tvekan fått mail där det står:
"Hej!

Order ******* har nu skickats från vårt lager. Ni kan följa leveransen genom att klicka på länken nedan. Om er leverans skickas i mer än 1 paket kommer ytterligare mail med försändelse-id."

Jag loggar in på Inet, trycker på "Mina Sidor", går in på "Orderstatus" och ser att det står "skickat".

Jag mailade dem och frågade efter skärmen. Dem hade inte skärmen inne och den förväntade leveransen är 2015-10-20.
Väldigt underligt måste jag säga. Jag avslutade mitt köp från Komplett eftersom netonnet har skärmen inne just nu och för den anledningen bokade jag skärmen med express leverans från netonnet istället. Bör ha skärmen hemma idag eller på fredag.
Hoppas att pengarna skickas tillbaka till mig snabbt ifrån Komplett.

Låt oss hålla tummarna för skärmar utan allt för mycke IPS glow, BLB och döda pixlar.

Permalänk
Medlem

Har precis startat den! Vad mycket större det är med 27" än 24", haha. Ska testa i lite spel och så nu tror jag. Har inte hunnit mycket alls än så länge.