koppla subwoofer till Gammal Sony förstärkare

Permalänk

koppla subwoofer till Gammal Sony förstärkare

Hej

Kan börja med att säga att jag är helt nybörjare på ljudsystem men har försökt läsa på lite.
jag har ett hemmabio system Sony 5:1 DAV-FR9 från 2004. Jag tycker det spelar bra och man kan spela högt och det låter klart, men subwoofern är för svag. Jag vill kunna dra på basen när man ska ha fest.

Därför har jag nu tänkt byta ut subbasen mot en Cerwin Vega xl15s med en inbyggd 240W förstärkare.

Mitt problem är att jag vet inte hur jag ska koppla in Subbasen i min hemmabio förstärkare eftersom jag inte har någon audi out på min sony förstärkare.

Min tanke är att det kan fungera om jag använder mig av de två subwoofer i SONY DAV-FR9 ingångarna i bild nr 1. Byt ut kabeln till adaptrarna bild nr 2 och sedan kopplar in de i audio in i Cerwin vega XL15s subbasen som på bild nr 3 alltså 4 kablar. Det borde fungera eftersom det blir som om jag bara byter ut min gamla sub.

Men är osäker om ja måste koppla in LFE IN eller LINE LEVEL In i förstärkaren, se bild nr 4 ,men min förstärkare har inget av dessa ingångar så jag vet inte om detta är nödvändigt.

Bild nr 5 visar alla ingångar som finns tillgängliga i Sony DAV-FR9 förstärkaren. Förstärkaren ligger på 800W men eftersom cerwin vega subwoofern har en inbyggd förstärkare så antar jag att min sony DAV-FR9 in behöver driva den bara styra.

Om ni har någon lösning på hur jag kan koppla min SONY DAV-FR9 till subbasen så vore det väldigt uppskattat! Vill helst inte byta ut Sony Dav-FR9 förstärkaren eftersom det är bara subbasen som jag vill byta ut.

En följdfråga är ifall Cerwin vega XL15s är ett bra val till fest subwoofer? Har en budget på 6000kr.
Kan det fungera att koppla in subwoofern direkt till min dator?

Länkar manualer ifall ni det kan vara till hjälp.

Manual till ;
Sony DAV-FR9: https://docs.sony.com/release/DAVFR9.pdf
Cerwin vega XL15s: http://www.cerwinvega.com/manuals/ho...AL_XLSSUBS.pdf

Bilder kan ses på:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=325873#ent...

/Andreas

Permalänk

Är bortkastade pengar att göra så med något budgetsystem. Satsa på ett riktigt system istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

För 6000.- for du ju mer eller mindre ett helt nytt system som med all säkerhet är bättre än ditt nuvarande. Köp en begagnad hemmabio förstärkare med HDMI och helt nya högtalare.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Sony sub out och in till CW:s "speaker level input" är det enda sättet du kan koppla.
Egentligen ska man använda 2 kanaler in om man kör med högnivå i ditt fall används bara en.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??