Långsamt att öppna mappar på ReadyNAS i OSX El Capitan

Permalänk
Medlem

Långsamt att öppna mappar på ReadyNAS i OSX El Capitan

Hej!
Har en iMac från 2012 som är kopplat via en ASUS RT-N56U-router till en Netgear ReadyNAS Ultra 6. Har tidigare kört W7 på datorn och det har fungerat helt perfekt då, men att gå in på en folder på min NAS med finder, särskilt där det är många filer, tar för evigt. Vi snackar typ 2-5 minuter om det innehåller en fil, längre om det är fler. Filerna delas med CIFS över nätverket.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Vila i frid

https://community.spiceworks.com/topic/439085-smb-share-slow-...

Citat: "This is a very well known issue. This is caused by a known bug in Finder that Apple has flatly refused to fix.
You can verify that this is the problem by acquiring a Finger replacement and testing that way. We've dealt with this a lot and you can reliably fix the problem. It is caused by how Finder is requesting metadata that does not exist on normal storage options."

Citat: "Bug was introduced in Mac OSX 10.4. If you have a 10.3 machine it should be fine. To the best of my knowledge, 10.10 does not fix it. 10.9 definitely did not.

We believe Apple is avoiding fixing it because it promotes buying Apple file servers which provide the meta data and don't have the delay. But the fix is simple."

Permalänk
Medlem

Älska Apple <3. Det finns säkert någon third-party software som fixar problemet. "Det bara fungerar" my ass.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Älska Apple <3. Det finns säkert någon third-party software som fixar problemet. "Det bara fungerar" my ass.

Den tiden är ju förbi. Man försöker locka fler och fler PC-användare genom att göra dem hemtama antar jag, dvs introducera mängder av funktioner som krånglar så man får känna sig duktig när man suttit en hel dag och löst ett problem som inte ens borde ha funnits.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Varför inte dela ut med afp också, utöver cifs?

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidgp:

Varför inte dela ut med afp också, utöver cifs?

Spelar ingen roll för hastigheten tyvärr. Det är och ska vara långsamt av någon anledning som någon bestämt som jag inte förstår. Tror jag slutar använda datorer helt nu, blir så less på sånt här.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackelind:

Spelar ingen roll för hastigheten tyvärr. Det är och ska vara långsamt av någon anledning som någon bestämt som jag inte förstår. Tror jag slutar använda datorer helt nu, blir så less på sånt här.

För mig gjorde det en enorm skillnad.
Har en ReadyNAS Ultra 2.

Visa signatur

Mvh
David