För stark led list, kan jag försvaga den permanent?

Permalänk
Medlem

För stark led list, kan jag försvaga den permanent?

Hej.

För ett par dagar sedan fixade jag en led-list åt en bekant enligt anvisningar. Idag fick jag höra att led-listen är alldeles för stark, den måste lysa svagare för att de ska bli nöjda och nu funderar jag på hur det kan lösas.

Det verkar svårt att hitta en väldigt svag led list, de flesta ligger omkring 1000LM/5m som denna jag köpte vilket i sig inte är supermycket.
Listen är en 24vdc modell på cirka 3,5m.
Frågan är om det går att koppla in ett motstånd eller liknande i bakkant av led drivaren för att försvaga listen permanent, utan att skada grejerna?

Om inte, vart kan jag få tag på en svagare list eller en utanpåliggande led dimmer som inte kostar en förmögenhet?

Tack på förhand/Alex

Permalänk
Medlem
Permalänk

Vad kör du med för drivdon/trafo?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

vad har du för list och är den dimbar? Om den är det så skaffa dig ett drivdon som går att dimra.. typ E7984297

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xilli:

Tack, jag ska lägga upp förslaget för de jag fixat grejerna åt Hur tror du kvalitén är på denna?

Skrivet av DasBoot_swe:

Vad kör du med för drivdon/trafo?Skickades från m.sweclockers.com

Jag har kört denna: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-977-26&t...
Den var simpel och billig för ändamålet, inget dimbart Jolly hejohå men det funkade ju för den första planen liksom

Skrivet av DwarF:

vad har du för list och är den dimbar? Om den är det så skaffa dig ett drivdon som går att dimra.. typ E7984297

Vad jag vet är alla LED dimbara, eller finns det modeller som inte går att dimra menar du?
Med den trafo jag länkade ovan och denna list: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=10-680-16&t...

Det är en vanlig fastspänningslist. Att dimra minska strömmen borde i teorin minska ljusflödet inte sant?
Jag funderade på en parallellkoppling med resistor men vet inte riktigt hur jag ska lösa det.
Min list är i praktiken avklippt till 3 delar om sammanlagt cirka 3,5 meter.

Jag googlade ditt e-nummer utan resultat.

Tack för era svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Tack, jag ska lägga upp förslaget för de jag fixat grejerna åt Hur tror du kvalitén är på denna?

Jag har kört denna: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-977-26&t...
Den var simpel och billig för ändamålet, inget dimbart Jolly hejohå men det funkade ju för den första planen liksom

Vad jag vet är alla LED dimbara, eller finns det modeller som inte går att dimra menar du?
Med den trafo jag länkade ovan och denna list: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=10-680-16&t...

Det är en vanlig fastspänningslist. Att dimra minska strömmen borde i teorin minska ljusflödet inte sant?
Jag funderade på en parallellkoppling med resistor men vet inte riktigt hur jag ska lösa det.
Min list är i praktiken avklippt till 3 delar om sammanlagt cirka 3,5 meter.

Jag googlade ditt e-nummer utan resultat.

Tack för era svar.

Edit:
Jag var just ute och testade koppla resterande bit av led slingan till två seriekopplade 12v batterier med resultatet strax över 25vdc fastspänningsmatning (för att efterlikna led drivern).
Därefter testade jag lägga in motstånd i serie med led listen för att sänka matningsspänningen, och det verkar fungera.
Listen tappar spänning och därmed både effekt (resulterar i sänkt strömflöde) och ljusstyrka.

Vid 150 ohm lyser listen betydligt svagare, den matas då med cirka 17 volt och 35 milliampere.
Det ger ett bekvämt ljusflöde för dekorationsbelysning, men den biten är oviktig i sammanhanget just nu.

Min nya fråga är: kan denna typ av koppling skada min ledlist eller mitt konstantspänningsdon? Eftersom att utspänningen från donet är densamma (24vdc) och den resterande spänningen (ca 7vdc) hamnar över en resistor borde det väl vara ofarligt? Mina förbrukare bakom trafon, i detta fall ledlisten och resistorn är ju kopplade så att trafon bör tro att det är en normal slinga. Låter det orimligt?

Om detta är en ok koppling, är det möjligt för mig att fixa en potentiometer istället för min resistor?
Detta skulle resultera i en funktionell dimmer som kostar knappt något alls.

Tack på förhand /Alex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Du måste fixa ett effektmotstånd om den skall palla med belastningen. Vet inte vilket motstånd du kör men vanliga kolmotstånd klarar av 0.25W.

Din effekt övermotståndet blir ju U^2 / R = 47 / 150 = ca 0.35W. Kan vara lite i högsta laget om det är ett vanligt motstånd.

Har du 4st likadana vanliga motstånd så kan du koppla dem två och två parallellt och sedan dessa par i serie för att få samma motstånd i kretsen, men du effektfördelar ju effektivt 0.35W över fler motstånd.

En potentiometer fungerar men låter nästan som att det är bättre att du kör en VRM som du kan reglera med, de klarar högre spänningar. Misstänker att en LM317 fungerar fint för ditt ändamål. Då kan du köra en vanlig potentiometer för att styra spänningen (reglera ner vad du stoppar in) med en simpel potentiometer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

En LED vill du inte dimmra med spänning, utan medelst PWM, dvs stänger av och på jättesnabbt vilket uppfattas som svagare ljus. LED har en fast drivspänning som den mår bra av. Minska den och du förkortar livslängd, slösar energi samt ger ett opålitligt beteende. Alla LED i sig går att dimma med PWM, men en med inbyggd transformator (tex sånna med E27-sockel) har sina egna drivdon som i sig kan ha PWM-reglering. Men oftast har de inte det.

Den dimmern som läkades tidigare till ebay är av PWM-typ. Har använt en enklare variant utan fjärr länge, fungerat utan problem (inget annat att vänta egentligen, elektroniken är väldigt simpel). Den kommer ihåg senast inställda värde efter strömavbrott också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du måste fixa ett effektmotstånd om den skall palla med belastningen. Vet inte vilket motstånd du kör men vanliga kolmotstånd klarar av 0.25W.

Din effekt övermotståndet blir ju U^2 / R = 47 / 150 = ca 0.35W. Kan vara lite i högsta laget om det är ett vanligt motstånd.

Har du 4st likadana vanliga motstånd så kan du koppla dem två och två parallellt och sedan dessa par i serie för att få samma motstånd i kretsen, men du effektfördelar ju effektivt 0.35W över fler motstånd.

En potentiometer fungerar men låter nästan som att det är bättre att du kör en VRM som du kan reglera med, de klarar högre spänningar. Misstänker att en LM317 fungerar fint för ditt ändamål. Då kan du köra en vanlig potentiometer för att styra spänningen (reglera ner vad du stoppar in) med en simpel potentiometer.

Jag har effektmotstånd på 1-3 watt beroende på resistans. Den med 150 ohm låg på 3w så den fixar garanterat strömningen. Kollade ut denna potentiometer på elfa som fixar 2w och vrider ner till 1kohm. Det blev onödigt svagt ljus när jag reglerade den maximalt med min 50k pot.
Dock enligt inlägget under verkar det inte bra att reglera spänningen till mina led. Hur mycket påverkas led och trafo av denna koppling med pot eller resistor?
Länk till 1k pot. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?init=2&shop=ELFA...

Skrivet av Tatari:

En LED vill du inte dimmra med spänning, utan medelst PWM, dvs stänger av och på jättesnabbt vilket uppfattas som svagare ljus. LED har en fast drivspänning som den mår bra av. Minska den och du förkortar livslängd, slösar energi samt ger ett opålitligt beteende. Alla LED i sig går att dimma med PWM, men en med inbyggd transformator (tex sånna med E27-sockel) har sina egna drivdon som i sig kan ha PWM-reglering. Men oftast har de inte det.

Den dimmern som läkades tidigare till ebay är av PWM-typ. Har använt en enklare variant utan fjärr länge, fungerat utan problem (inget annat att vänta egentligen, elektroniken är väldigt simpel). Den kommer ihåg senast inställda värde efter strömavbrott också.

Verkar va en rätt bra lösning. Den du skickade fixar inte min spänning, så jag kollade ut denna istället.
Tror det blir schysst som fan med fjärr, väldigt mycket enklare än att fixa fast dimmer på nåt snyggt sätt.
Ska kolla med 'kunden' vad de säger om fjärrstyrning. Vad tror du om denna?
Pwm reglering och fjärr, fixar 24v och upp till 8A. Låter som rätt parametrar för mig.
http://m.ebay.com/itm?itemId=151858397512&fromWatch=true

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av -ReM-:

Jag har effektmotstånd på 1-3 watt beroende på resistans. Den med 150 ohm låg på 3w så den fixar garanterat strömningen. Kollade ut denna potentiometer på elfa som fixar 2w och vrider ner till 1kohm. Det blev onödigt svagt ljus när jag reglerade den maximalt med min 50k pot.
Dock enligt inlägget under verkar det inte bra att reglera spänningen till mina led. Hur mycket påverkas led och trafo av denna koppling med pot eller resistor?
Länk till 1k pot. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?init=2&shop=ELFA...

Stämmer bra att LEDs slits lite mer om man ändrar spänningen. Dock brukar leds ha betydligt längre livslängd än vad som gör att man behöver ta hand om dem.

PWM fungerar fint, se bara till att det är en hög PWM frekvens, helst över 100Hz, man blir så trött i ögonen annars.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Verkar va en rätt bra lösning. Den du skickade fixar inte min spänning, så jag kollade ut denna istället.
Tror det blir schysst som fan med fjärr, väldigt mycket enklare än att fixa fast dimmer på nåt snyggt sätt.
Ska kolla med 'kunden' vad de säger om fjärrstyrning. Vad tror du om denna?
Pwm reglering och fjärr, fixar 24v och upp till 8A. Låter som rätt parametrar för mig.
http://m.ebay.com/itm?itemId=151858397512&fromWatch=true

Skickades från m.sweclockers.com

Tror faktiskt att den jag länkar fixar 24V också, den är märkt med det på bilderna och andra säljer samma typ och anger 24V. Och ser egentligen ingen anledning till att det inte skulle fungera. Arbetar snabbt också, kollade snabbt med kameran, verkar ligga på drygt 200 Hz. Så inget flimmer.

Vill kunden har fjärrstyrning så är den andra troligen ett bra val, prisskillnaden är ju inte av episka proportioner direkt. Säljs lite stabilare konstruerad och rejält dyrare, på Molectric. Så troligtvis ok grejor.
Edit:Glöm inte att köpa batteri isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Stämmer bra att LEDs slits lite mer om man ändrar spänningen. Dock brukar leds ha betydligt längre livslängd än vad som gör att man behöver ta hand om dem.

PWM fungerar fint, se bara till att det är en hög PWM frekvens, helst över 100Hz, man blir så trött i ögonen annars.

Har du gjort den här typen av spänningsreglering för ledlist eller liknande tidigare så vi vet att det fungerar i längden? I så fall, hur blev resultatet efter ett tag?
Jag har sett att det finns PWM regulatorer som styrs med pot också. Det känns dock som att det börjar bli för invecklat och dyrt med enda syftet att sänka ljusstyrkan på en slinga.. Samtidigt vill jag förstås ha en funktionell lösning.

Skrivet av Tatari:

Tror faktiskt att den jag länkar fixar 24V också, den är märkt med det på bilderna och andra säljer samma typ och anger 24V. Och ser egentligen ingen anledning till att det inte skulle fungera. Arbetar snabbt också, kollade snabbt med kameran, verkar ligga på drygt 200 Hz. Så inget flimmer.

Vill kunden har fjärrstyrning så är den andra troligen ett bra val, prisskillnaden är ju inte av episka proportioner direkt. Säljs lite stabilare konstruerad och rejält dyrare, på Molectric. Så troligtvis ok grejor.
Edit:Glöm inte att köpa batteri isf.

Du har med andra ord den här produkten själv? Tänkte med tanke på att du kollat den med en kamera. Då är du ju en bra källa till att produkten fungerar bra.

Jag såg den här på Elfa, är den funktionell med min ledlist? Utifrån databladet fattar jag ingenting, det står punkter mellan både spänning och ström i databladet.
Ska kolla med kund vad som är mer intressant av alternativen.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=33-557-52&t...

Edit: Återkommer nu bara på kul för er informations skull. Jag har ledande bud på den fjärrstyrda PWM enheten från eBay vill kunden inte ha den så tar jag den själv och hittar nåt schysst användningsområde!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Du har med andra ord den här produkten själv? Tänkte med tanke på att du kollat den med en kamera. Då är du ju en bra källa till att produkten fungerar bra.

Skrivet av Tatari:

Har använt en enklare variant utan fjärr länge, fungerat utan problem (inget annat att vänta egentligen, elektroniken är väldigt simpel). Den kommer ihåg senast inställda värde efter strömavbrott också.

Skrivet av -ReM-:

Jag såg den här på Elfa, är den funktionell med min ledlist? Utifrån databladet fattar jag ingenting, det står punkter mellan både spänning och ström i databladet.
Ska kolla med kund vad som är mer intressant av alternativen.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=33-557-52&t...

Det är inte dimmern du letar efter. Kräver extern styrning.

Permalänk
Medlem

Körde många kina-LED-lister i min förra lägenhet. Samtliga dimrades med små vanliga vridpottar, inkopplade mellan trafon och listerna. Ingen aning om det förkortade livslängden på dem. Ingen har slocknat hittills, och med ett pris på 30kr/5m så gör det inte så värst mycket om de skulle göra det heller.

Var i bruk i ca 4 år.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tatari:

Det är inte dimmern du letar efter. Kräver extern styrning.

All right då skippar vi den!
Jag vann budgivningen på fjärrstyrda pwm enheten på ebay för 2.35 dollar, fan nästan gratis ju.
Hoppas den kommer fram någorlunda snabbt.

Skrivet av Gorian:

Körde många kina-LED-lister i min förra lägenhet. Samtliga dimrades med små vanliga vridpottar, inkopplade mellan trafon och listerna. Ingen aning om det förkortade livslängden på dem. Ingen har slocknat hittills, och med ett pris på 30kr/5m så gör det inte så värst mycket om de skulle göra det heller.

Var i bruk i ca 4 år.

//Gorian

Min list är lite dyrare och när det är hos en kund vill jag nog vara säker. Men hemma själv hade jag lätt kunnat göra nånting liknande eftersom det fungerar som du säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har monterat väldigt mycket ledlister men jag kör enbart med dyrare märken som hide@lite eller osram. Alla don jag kört med oavsett 12 eller 24v har varit dimbara med antingen switch dim eller 0-10v. Är det hos kunder så vill man ha bra garantier på produkterna. Jag hade gjort det enkla och bytt don

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Jag har monterat väldigt mycket ledlister men jag kör enbart med dyrare märken som hide@lite eller osram. Alla don jag kört med oavsett 12 eller 24v har varit dimbara med antingen switch dim eller 0-10v. Är det hos kunder så vill man ha bra garantier på produkterna. Jag hade gjort det enkla och bytt don

Skickades från m.sweclockers.com

Det är förstås en kostnadsfråga också. Kunden kanske inte har lust att lägga 6-700:- på ett till drivdon bara för att listen blev för stark. Då köper vi säkerligen hellre ut en svagare list för 600:- så är det inget mer att tänka på.
Jag pratar med dem idag angående eventuellt byta drivdon, beställa ny list eller om de tar den där fjärrstyrda grejen från eBay. Så har jag nånting att utgå ifrån.