Köpa Macbook Air eller vänta?

Permalänk

Köpa Macbook Air eller vänta?

Tjena!!

Det är så att jag har gått och blivit sugen på en Macbook Air 13".

Jag har för tillfället en Asus Zenbook som är över tre år gammal. Rent prestandamässigt så duger fortfarande min dator så jag tror utan problem att jag blir mer än nöjd med en MBA.

Det enda jag gör är egentligen att surfa samt streama video.

Det jag tänker är dock att det känns lite som att den nuvarande Air:en känns rätt utdaterad. Designen har inte ändrats på väldigt länge och det känns som att det borde komma något nytt snart.

Finns det några rykten på när det kan tänkas komma ut en ny Air? Vad tror ni dessutom att den kommer kosta? Kan man räkna med samma låga pris som det är på Air:en nu eller lär priset ligga mycket högre?

För att sammanfatta så får jag väl säga: Är det dumt att köpa en Air nu då den är så pass "gammal" eller ska jag köra på?

Permalänk
Medlem

http://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Statistiskt sätt så borde det komma ut en ny Air om 110 dagar.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Apple verkar vänta på Skylake, så det verkar troligt att uppdateringar kommer någon gång tidigt nästa år. Macrumors verkar dock inte tro att just MacBook Air kommer uppdateras särskilt tidigt: http://www.macrumors.com/2015/09/02/intel-skylake-notebooks-d....

Sen är frågan om Apple inte hellre satsar på den nya MacBook-modellen som med sin 12"-skärm sitter mellan Air-modellerna med 11" och 13"-skärm.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Någon gång efter det finns skylake att stoppa in i den.
I regel brukar priset vara samma som föregångaren, men det händer att det justeras upp eller ner.
Just MBA tycker jag känns lite lurig nu, det är ju möjligt att de sätter in retina i den med.
Då blir den nog dyrare.
Men skulle gissa att de vill ha kvar den som "billig" instegsmac.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska meningslöst med MBA om man nu inte vill ha 11" då. MBPr för 12490kr är ju långt mycket snabbare, har 12(?) timmars batteritid och givetvis Retina då. Sen är ju vikten och tjockleken inte mycket mer/större än MBA.

Permalänk
Medlem

Har för mig att då MBP Retina 13" lanserades så behöll MacBook Pro samma hårdvara och samma pris, och fasades sedan ut. MacBook Pro var i alla fall ett dåligt köp då.

Nu har vi lite samma situation med MBA och MacBook. Frågan är om MBA får hänga med på ännu en uppgradering, eller om den möter samma öde som MBP? Spekulerar nu, men tror inte det är helt osannolikt.

Personligen hade jag inte köpt en MBA nu, pga ovanstående argument och dess dåliga skärmupplösning. MacBook är helt klart ett intressantare köp, men dyr.

Visa signatur

MacBook Pro Retina 2013:
2,8 GHz (3,3 GHz) Dual-Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3L
256 GB PCIe-baserad flashlagring

Permalänk

Tack för svaren, tyvärr så vet jag inte om jag blev särskilt mkt klokare

Det är en svår fråga dock.

Antingen så uppdaterar de den befintliga modellen med enbart Skylake utan att göra några modifikationer förutom det. Då lär priset inte ändras allt för mkt.

Eller så kör de på Skylake + helt ny design + retina = Saftig prishöjning.

Det sista alternativet är väl att de uppdaterar med skylake samt retinaskärm men utan att ändra designen något, förutom en svart ram runt skärmen. Då känns det som att priset återigen bör stiga något.

Om det skulle vara så att Apple enbart uppdaterar komponenterna så spelar det inte så stor roll. Nuvarande prestanda duger gott och väl för mig.

Om det är så att de uppdaterar desingen så väntar jag gärna dock vill jag inte betala över 10K vilket skulle innebära att den blir för dyr.

Knepigt det här..

När förväntas Skylake komma ut?

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Tycker det är ganska meningslöst med MBA om man nu inte vill ha 11" då. MBPr för 12490kr är ju långt mycket snabbare, har 12(?) timmars batteritid och givetvis Retina då. Sen är ju vikten och tjockleken inte mycket mer/större än MBA.

Jo jag köper definitivt det. Dock vet jag inte om det är värt det då jag typ enbart använder datorn till att surfa samt stream viaplay samt netflix.

Sedan undrar jug hur det ser ut med värme samt ljud med en retina kontra Air. Då Air kör på en CPU med låg volt så är den ju sjukt sval samt tyst. Är det samma sak med retinan?

Skrivet av Taloma:

Har för mig att då MBP Retina 13" lanserades så behöll MacBook Pro samma hårdvara och samma pris, och fasades sedan ut. MacBook Pro var i alla fall ett dåligt köp då.

Nu har vi lite samma situation med MBA och MacBook. Frågan är om MBA får hänga med på ännu en uppgradering, eller om den möter samma öde som MBA? Spekulerar nu, men tror inte det är helt osannolikt.

Personligen hade jag inte köpt en MBA nu, pga ovanstående argument och dess dåliga skärmupplösning. MacBook är helt klart ett intressantare köp, men dyr.

Good point! Tyvärr är Macbook för liten samt dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealMadrid:

Jo jag köper definitivt det. Dock vet jag inte om det är värt det då jag typ enbart använder datorn till att surfa samt stream viaplay samt netflix.

Sedan undrar jug hur det ser ut med värme samt ljud med en retina kontra Air. Då Air kör på en CPU med låg volt så är den ju sjukt sval samt tyst. Är det samma sak med retinan?

Enligt recensioner så är den i princip helt tyst om du gör enkla grejer på webben, tittar på video osv. Det är först om du spelar eller använder redigeringsprogram till exempel som den kan låta lite. Värmen skall inte heller vara några problem

Permalänk
Medlem

Annars är ju Surface Pro 4 runt hörnet. Vet att du önskar en Mac, men Surface verkar som en toppenprodukt och instegsmodellen klarar av dina behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MacBook Pro Retina 2013:
2,8 GHz (3,3 GHz) Dual-Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3L
256 GB PCIe-baserad flashlagring

Permalänk
Skrivet av Taloma:

Annars är ju Surface Pro 4 runt hörnet. Vet att du önskar en Mac, men Surface verkar som en toppenprodukt och instegsmodellen klarar av dina behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Tja!

Ja jag vet men jag har tröttnat en del på windows och har blivit sjukt sugen på att testa en Mac.

Jag har tänkt lite på det här.

Jag vill gärna ha den här datorn i flera år. Då vill jag gärna ha en dator som är rätt framtidssäker.

Retinan känns mkt mer framtidssäker med bättre cpu, gpu, mer ram samt bättre skärm.

Det som egentligen återstår är hur de båda datorerna sköter värme samt fläktljud.

Jag ogillar starkt värme samt irriterande fläktljud. Jag förstår att båda datorer i princip är knäpptysta samt svala vid vanligt surfande men hur är det när man pushar datorerna lite? Med pusha så tänker jag på att kolla på youtube i 1080p samt att kolla på HD-filmer.

Klarar Airen det lika bra eller är det så att den får jobba extra hårt och därmed även låter mer?

Har dessutom läst en del om Retinaanvändare som upplever problem med fläktljudet, är det något ni känner till?

Jag vill alltså inte köpa en Retina där alla extra prestanda går oanvänt men jag får uppleva the drawbacks vilket innebär mer värmeutveckling samt fläktljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealMadrid:

Jag ogillar starkt värme samt irriterande fläktljud. Jag förstår att båda datorer i princip är knäpptysta samt svala vid vanligt surfande men hur är det när man pushar datorerna lite? Med pusha så tänker jag på att kolla på youtube i 1080p samt att kolla på HD-filmer.

Klarar Airen det lika bra eller är det så att den får jobba extra hårt och därmed även låter mer?

Har dessutom läst en del om Retinaanvändare som upplever problem med fläktljudet, är det något ni känner till?

Youtube/HD-film är verkligen inte att pusha datorn. Min 2011 MBP (15") har visserligen i7 men den reagerar inte på det.
Inte min mac mini 2011 (i5) heller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@RealMadrid: Annars kan ju en begagnad MBP Retina vara något. Sitter själv på en ifrån 2013 (den i min sign) och den funkar prima även till produktiva grejer och är bättre än min väns nyare Air på alla plan utom batteritid och trådlöst nätverk.

Edit: Fläkten är knäpptyst vid vanligt bruk (filmtittande osv) men låter extremt mycket om man spelar spel. Även mindre grafiskt krävande spel kör fläkten på högvarv, och när jag kör igång Civ låter den som en dammsugare.

Visa signatur

MacBook Pro Retina 2013:
2,8 GHz (3,3 GHz) Dual-Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3L
256 GB PCIe-baserad flashlagring

Permalänk
Medlem

Rekommenderar inte begagnade Macs om man nu inte kan få en schysst deal då dom ofta kostar mycket mer än hälften av en helt ny och då får du ingen garanti, samt givetvis då en dator som antagligen är sliten osv. Som sagt så kommer inte MBPr (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3039934) väsnas eller bli varm om du gör enkla grejer som Youtube och annat på webben enligt recensioner, en vän till mig som också äger denna modell och är mycket nöjd.

Edit: Ang. vad du sa om "oanvänt" i prestandan så är det inte något negativt om du planerar att ha datorn i många år. Det betyder att du troligtvis inte kommer ha bekymmer med prestandan även om flera år, nämligen mer "framtidssäker" än om prestandan skulle vara precis så att det räcker.

Annars om det är för dyrt så är det väl MBA som gäller, eller begagnat.

Permalänk
Skrivet av Taloma:

@RealMadrid: Annars kan ju en begagnad MBP Retina vara något. Sitter själv på en ifrån 2013 (den i min sign) och den funkar prima även till produktiva grejer och är bättre än min väns nyare Air på alla plan utom batteritid och trådlöst nätverk.

Edit: Fläkten är knäpptyst vid vanligt bruk (filmtittande osv) men låter extremt mycket om man spelar spel. Även mindre grafiskt krävande spel kör fläkten på högvarv, och när jag kör igång Civ låter den som en dammsugare.

Ja och nuförtiden så verkar det som att även Batteritiden är snarlik på Pro:n.

Ja jag kommer dessutom inte ens spela några spel så det kvittar egentligen helt och hållet.

Skrivet av Friterad:

Rekommenderar inte begagnade Macs om man nu inte kan få en schysst deal då dom ofta kostar mycket mer än hälften av en helt ny och då får du ingen garanti, samt givetvis då en dator som antagligen är sliten osv. Som sagt så kommer inte MBPr (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3039934) väsnas eller bli varm om du gör enkla grejer som Youtube och annat på webben enligt recensioner, en vän till mig som också äger denna modell och är mycket nöjd.

Edit: Ang. vad du sa om "oanvänt" i prestandan så är det inte något negativt om du planerar att ha datorn i många år. Det betyder att du troligtvis inte kommer ha bekymmer med prestandan även om flera år, nämligen mer "framtidssäker" än om prestandan skulle vara precis så att det räcker.

Annars om det är för dyrt så är det väl MBA som gäller, eller begagnat.

Håller med dig, begagnat är inte ett alternativ.

Jo jag förstår och håller med dig till stor del. Det känns bara onödigt med en dator som väsnas mer och blir varmare tack vare massa prestada som jag inte ens kommer använd mig utav.

Men det är ju som du säger mer framtidssäkert.

Hur är det dessutom med Ram-minne? Jag ar ingen direkt koll på hur OSX använder sig utav ram.
Räcker det med 4Gb eller ska man köra på 8Gb om man köper Air?
Jag har 4Gb på min nuvarande dator och det räcker gott och väl.

Ska man sedan ta 8Gb ram på en Air så kostar den typ lika mkt som Pro:n.

En annan sak som talar för Pro:n är att designen på Air känns lite trött, Den lanserades redan 2008 och jag tycker det märks även om den har fått sig någon facelift under åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealMadrid:

Hur är det dessutom med Ram-minne? Jag ar ingen direkt koll på hur OSX använder sig utav ram.
Räcker det med 4Gb eller ska man köra på 8Gb om man köper Air?
Jag har 4Gb på min nuvarande dator och det räcker gott och väl.

Ska man sedan ta 8Gb ram på en Air så kostar den typ lika mkt som Pro:n.

En annan sak som talar för Pro:n är att designen på Air känns lite trött, Den lanserades redan 2008 och jag tycker det märks även om den har fått sig någon facelift under åren.

8GB helt klart.
4GB funkar fortfarande tack vare att swap ligger på SSD, men det är på gränsen och går inte att uppgradera efteråt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

8GB helt klart.
4GB funkar fortfarande tack vare att swap ligger på SSD, men det är på gränsen och går inte att uppgradera efteråt.

Antar att swap innebär att SSD'n får agera ramminne istället?

Då förstår jag att det behövs 8Gb.

Permalänk
Medlem

Ja, precis.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealMadrid:

Ja och nuförtiden så verkar det som att även Batteritiden är snarlik på Pro:n.

Ja jag kommer dessutom inte ens spela några spel så det kvittar egentligen helt och hållet.

Håller med dig, begagnat är inte ett alternativ.

Jo jag förstår och håller med dig till stor del. Det känns bara onödigt med en dator som väsnas mer och blir varmare tack vare massa prestada som jag inte ens kommer använd mig utav.

Men det är ju som du säger mer framtidssäkert.

Hur är det dessutom med Ram-minne? Jag ar ingen direkt koll på hur OSX använder sig utav ram.
Räcker det med 4Gb eller ska man köra på 8Gb om man köper Air?
Jag har 4Gb på min nuvarande dator och det räcker gott och väl.

Ska man sedan ta 8Gb ram på en Air så kostar den typ lika mkt som Pro:n.

En annan sak som talar för Pro:n är att designen på Air känns lite trött, Den lanserades redan 2008 och jag tycker det märks även om den har fått sig någon facelift under åren.

4GB kanske räcker idag men skulle aldrig köpa en ny dator med mindre än 6GB idag. Tråkigt nog så ska ju Apple ta överdrivet med betalt för att lägga till 4GB extra så inte värt på Air imo.

Permalänk

Kan meddela att jag köpte en ny Macbook Pro Retina och än så länge är jag väldigt nöjd.

Tack för alla tips.

Ha det fint!