Utomhushögtalare, 4 högtalare från en surroundförstärkare, kablar

Permalänk
Medlem

Utomhushögtalare, 4 högtalare från en surroundförstärkare, kablar

Hallå,
Jag behöver lite hjälp med några funderingar i mitt nästa projekt. Det blir ett längre inlägg, men jag försöker markera huvudfrågorna i fet stil. Tacksam för all input!

Slutmålet är:

  • Att ha 4 st högtalare utomhus för att spela musik på. 2 st på ett ställe och senare utöka med 2 till på ett annat ställe. Dom kommer alltid spela samma musik.

  • Jag vill kunna använda samma system/app/osv för att styra inomhusmusiken och utomhusmusiken, multiroom eller vad det kallas för. Jag använder Google Home inomhus så vore bra att kunna fortsätta med det.

Högtalare
Jag har fått ett bra erbjudandande på två (eller fyra) rätt bra passiva högtalare, som är gjorda för att ha utomhus. Lutar väldigt mycket mot att slå till på dem, men då måste resten gå att lösa. Det enkla är ju annars att köpa aktiva bärbara utomhushögtalare där allt är löst och inbyggt. Men nackdelarna med det är att det är sämre ljud och sen är aldrig högtalarna där när man väl behöver dom samt att jag är väldigt sugen på att ha en permanent installerad ljudanläggning som man enkelt har tillgång till och som låter bra.

Förstärkare
Då högtalarna jag tänker slå till på är passiva så behöver jag en förstärkare. Jag vill såklart lägga så lite pengar som möjligt på det här. Jag har resonerat i de här stegen.

  1. Stereoförstärkare "med extra allt": Jag har inte hittat någon billig förstärkare som har google home/spotify connect inbyggt samt högtalarutgångar för 4 st högtalare. Det finns såklart, men då blir det rätt dyrt.

  2. Stereoförstärkare utan google home: Då Chromecast Audio inte finns att få tag på längre behöver förstärkaren ha HDMI ingång vilket blir lite motsägelsefullt, att ha HDMI för en förstärkare som är gjord för enbart musik och då finns inte många att välja på, och blir dyrare.

  3. Ny surround förstärkare med google home: Det finns många att välja på men kostar en hel del

  4. Begagnad surround förstärkare + chromecast: Bör bli väldigt billigt, finns en hel del begagnade att välja på, är väl få som har den här typen av system hemma nu för tiden och många som vill bli av med gamla förstärkare. Och en extra Chromecast har jag liggandes oanvänd redan

Med resonemanget ovan så lutar det mot att köpa en begagnad surround förstärkare. Om jag inte missat några andra alternativ som fyller syftet och inte kostar mycket? Samt om det nu fungerar att göra så som jag har tänkt:

  • Tanken är att placera förstärkaren inomhus och dra kablar ut till högtalarna.

  • Går det på "alla" surround förstärkare att spela stereoljud på 4 högtalare? Dvs, om jag kopplar ett par på front höger/vänster och andra paret på back höger/vänster, visst kommer alla surroundförstärkare då spela stereo på de två paren utan konstigheter?

  • Jag gissar alla surround förstärkare går att ställa in så dom startar/går igång när man börjar casta till chromecasten som är kopplat på en HDMI-ingång. Alternativt att man har förstärkaren på 24/7 (om inte det kan vara skadligt för äldre förstärkare?)

  • På specifikationen för högtalarna står det att en förstärkare som ger 20-100W rekommenderas. Jag behöver således hitta en förstärkare som ger ca 100W per kanal (?). Gör det något om förstärkaren kan ge mer än 100W? Hur mycket skillnad gör det, låt säga om man har en förstärkare som ger 20W jämfört med en som ger 100W?

  • Något annat än effekten jag behöver ha koll på vad gäller förstärkaren?

Kablar

  • Kablarna kommer bli rätt långa, upp emot 20-25m för den högtalaren som är längst bort, och kanske 7-10m för den som är närmast. Är det något jag bör tänka på gällande längden på kablarna?

  • Några av kablarna kommer att gå i samma rör som elkablar (240V, 10Amp, 3 trådar) när jag drar kablarna inifrån och ut. Kablarna kommer in väldigt nära elcentralen i huset. Kan ljudet störas av att dom ligger nära elkablarna/centralen? Bör man köpa speciella ljudkablar för det ändamålet?

  • Något annat gällande kablar jag bör tänka på? Exakta kablar kanske jag får återkomma med en ny fråga när jag vet exakt vilka högtalare/förstärkare/längd som det blev. Jag är ingen audiofil, så det behövs inga guldkablar eller nått special, men jag vill ju såklart inte att det ska låta dåligt eller att man hör störningar i ljudet.

Övrigt
Något jag missat, resonerar jag rätt, är det ett galet projekt? Jag vill såklart ha en bra uppsättning med bra ljud och helst inte betala något alls.

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk
Medlem

Jag har satt upp ungefär samma hemma. Jag köpte mig en begagnad reciever för ändamålet som även den har spotify connect, precis som på insidan. Jag tror att jag spenderade 1500:- på den. Högtalarna köpte jag på Kjell & Co när det var någon form av kampanj. Tror jag betalade under 1500:- för 4 stycken.

Jag har inte brytt mig om att köpa speciella kablar, jag har kanske 20 meter som längst.

Jag går i tron att om du vill göra el-installationen "by the book" så får du inte blanda kablarna i röret.

Edit: Den reciever som jag köpte hade stöd för multiroom och även två par av högtalare, så den kan ställas in för 1 eller 2 par högtalare. Den skulle också kunna spela olika källor i de olika zonerna.

Permalänk
Rekordmedlem

Förhållandet mellan effekt och ljudtryck är logaritmiskt, 20 till 100W innebär typ 7 dB i ljudtrycksökning, ungefär den förändring du får om du jämför en högtalare placerad mitt i rummet mot att du ställer den i ett hörn.

Inte många förstärkare kan köra samma ljud till 4 kanaler utan yttre hjälp. Har den multizon och adresserbara slutsteg kan det fungera men du behöver läsa manualen.
Du borde nog leta en äldre hembioreceiver med slutstegsingångar, de kan du använda som ett mångkanaligt slutsteg och koppla på det sätt du vill och de är dessutom ofta billiga och det borde gå att hitta nått under 1000 kr.
Signalkällan bör du ha separat och är inget du bör välja förstärkare efter om du inte vill slänga pengar i sjön.

En del förstärkare kan börja oscillera om man kopplar på 20 m kabel och för att förhindra det sitter det ibland en spole på högtalarutgången, oftast går det dock bra men kabellängden i sig kan påverka ljudet om kabeln får en impedans som överstiger ca 10% av högtalarens, det innebär att man bör ha grövre kabel för att kompensera vilket gör det dyrt eller så får man acceptera att kabeln fungerar som en tonkontroll, 20 m innebär minst 4-6 mm^2 i kabelarea om det inte garanterat ska vara för klent dimensionerat för att undvika tonkurvepåverkan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag har satt upp ungefär samma hemma. Jag köpte mig en begagnad reciever för ändamålet som även den har spotify connect, precis som på insidan. Jag tror att jag spenderade 1500:- på den. Högtalarna köpte jag på Kjell & Co när det var någon form av kampanj. Tror jag betalade under 1500:- för 4 stycken.

Jag har inte brytt mig om att köpa speciella kablar, jag har kanske 20 meter som längst.

Jag går i tron att om du vill göra el-installationen "by the book" så får du inte blanda kablarna i röret.

Edit: Den reciever som jag köpte hade stöd för multiroom och även två par av högtalare, så den kan ställas in för 1 eller 2 par högtalare. Den skulle också kunna spela olika källor i de olika zonerna.

Låter bra, då är jag inne på en fungerande lösning iaf.
Jag tror det är OK att dra andra kablar i elrören, dock kanske inte by the book, men inte "olagligt". Däremot är jag osäker på vad gäller att kabeln kommer upp i princip i centralen. Men det går nog att lösa någorlunda bra. Ska prata med elektrikern så han inte blir tokig nästa gång han är där och gör nått.

Skrivet av mrqaffe:

Förhållandet mellan effekt och ljudtryck är logaritmiskt, 20 till 100W innebär typ 7 dB i ljudtrycksökning, ungefär den förändring du får om du jämför en högtalare placerad mitt i rummet mot att du ställer den i ett hörn.

Tack för förklaringen. Det ger en bra uppfattning. Ang. "för kraftig" förstärkare, gör det något om den kan ge, låt säga" 150W på en kanal. Så länge man inte drar på full volym är det väl inga problem?

Skrivet av mrqaffe:

Inte många förstärkare kan köra samma ljud till 4 kanaler utan yttre hjälp. Har den multizon och adresserbara slutsteg kan det fungera men du behöver läsa manualen.
Du borde nog leta en äldre hembioreceiver med slutstegsingångar, de kan du använda som ett mångkanaligt slutsteg och koppla på det sätt du vill och de är dessutom ofta billiga och det borde gå att hitta nått under 1000 kr.
Signalkällan bör du ha separat och är inget du bör välja förstärkare efter om du inte vill slänga pengar i sjön.

Jag behöver inte ha exakt samma ljud i alla 4 högtalarna. Det blir som sagt två st stereo "par" som kommer vara placerade på två olika ställen. Ena paret på framsidan av huset och andra paret på andra uteplatsen. Så om det skiljer lite i ljudvolym eller något svårt att urskilja bör det inte spela någon roll.

En förstärkare jag hade för några år sedan, om man spelade stereo ljud in i den, så spelade den stereo på fronthögtalarna samt på bakhögtalarna. Det är inte standard menar du?

Jag måste som du säger kolla manualen/specifikationen på förstärkaren jag tänker köpa innan jag slår till. Jag är inte helt med på det där med slutstegsingångar.

Signalkällan i det här fallet, menar du chromecasten eller menar du att jag ska ha nån annan utrustning?

Edit: Jag sökte lite lösningar på nätet. Skulle man kunna koppla en chromecast till en sån här eller liknande https://www.amazon.se/hdmi-audio-splitter/s?k=hdmi+audio+spli... eller om det finns någon annan apparat som gör motsvarande.
Och sedan använda mer ett klassiskt slutsteg (som jag hade i min 18-års bil) för att mata ut stereoljud till 4 st högtalare? Är det något liknande du tänker på? Kanske börjar bli för krånglig lösning?

Skrivet av mrqaffe:

En del förstärkare kan börja oscillera om man kopplar på 20 m kabel och för att förhindra det sitter det ibland en spole på högtalarutgången, oftast går det dock bra men kabellängden i sig kan påverka ljudet om kabeln får en impedans som överstiger ca 10% av högtalarens, det innebär att man bör ha grövre kabel för att kompensera vilket gör det dyrt eller så får man acceptera att kabeln fungerar som en tonkontroll, 20 m innebär minst 4-6 mm^2 i kabelarea om det inte garanterat ska vara för klent dimensionerat för att undvika tonkurvepåverkan.

När du säger att kabeln potentiellt agerar som tonkontroll så menar du att den sänker volymen, eventuellt har viss påverkan på ljudet?
När du pratar om tonkurvepåverkan, är det något mina amatöröron uppfattar eller är det enbart för en expert?

Här är specifikationen på högtalarna:
Nominell impedans 6 ohm
Känslighet 88 dB (2.83V@1m)
Högtalartyp 2-vägs - passiv
Frekvensrespons 55 - 25000 Hz
Övergångsfrekvens 2500Hz
Rekommenderad förstärkareffekt 20 - 100 Watt

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sjõbbe:

Låter bra, då är jag inne på en fungerande lösning iaf.
Jag tror det är OK att dra andra kablar i elrören, dock kanske inte by the book, men inte "olagligt". Däremot är jag osäker på vad gäller att kabeln kommer upp i princip i centralen. Men det går nog att lösa någorlunda bra. Ska prata med elektrikern så han inte blir tokig nästa gång han är där och gör nått.

Tack för förklaringen. Det ger en bra uppfattning. Ang. "för kraftig" förstärkare, gör det något om den kan ge, låt säga" 150W på en kanal. Så länge man inte drar på full volym är det väl inga problem?

Jag behöver inte ha exakt samma ljud i alla 4 högtalarna. Det blir som sagt två st stereo "par" som kommer vara placerade på två olika ställen. Ena paret på framsidan av huset och andra paret på andra uteplatsen. Så om det skiljer lite i ljudvolym eller något svårt att urskilja bör det inte spela någon roll.

En förstärkare jag hade för några år sedan, om man spelade stereo ljud in i den, så spelade den stereo på fronthögtalarna samt på bakhögtalarna. Det är inte standard menar du?

Jag måste som du säger kolla manualen/specifikationen på förstärkaren jag tänker köpa innan jag slår till. Jag är inte helt med på det där med slutstegsingångar.

Signalkällan i det här fallet, menar du chromecasten eller menar du att jag ska ha nån annan utrustning?

Edit: Jag sökte lite lösningar på nätet. Skulle man kunna koppla en chromecast till en sån här eller liknande https://www.amazon.se/hdmi-audio-splitter/s?k=hdmi+audio+spli... eller om det finns någon annan apparat som gör motsvarande.
Och sedan använda mer ett klassiskt slutsteg (som jag hade i min 18-års bil) för att mata ut stereoljud till 4 st högtalare? Är det något liknande du tänker på? Kanske börjar bli för krånglig lösning?

När du säger att kabeln potentiellt agerar som tonkontroll så menar du att den sänker volymen, eventuellt har viss påverkan på ljudet?
När du pratar om tonkurvepåverkan, är det något mina amatöröron uppfattar eller är det enbart för en expert?

Här är specifikationen på högtalarna:
Nominell impedans 6 ohm
Känslighet 88 dB (2.83V@1m)
Högtalartyp 2-vägs - passiv
Frekvensrespons 55 - 25000 Hz
Övergångsfrekvens 2500Hz
Rekommenderad förstärkareffekt 20 - 100 Watt

En förstärkare kan aldrig vara för kraftig utan du kan bara använda den felaktigt, det är enklare att förstöra högtalare med en för klen förstärkare än en för stor då det oftast är dist/klippning som dödar talspolar snarare än mycket effekt men spelar man inte så det distar kan man använda hur stor förstärkare som helst utan problem.

Som signalkälla kan du tex använda en Google nest mini eller liknade enhet som du ansluter via en blåtandsmottagare du kopplat i förstärkaren, du slipper då även behovet av att strula med telefonen för att styra då den funkar som kontroll till allt i Googlehome.

En kabel med hög impedans sänker inte bara ljudnivån utan agerar även tonkontroll, om det inte är en extrem missmatch är det inte ett jätteproblem för uteljud men det kan vara bra att veta om det.

Slutstegsingång innebär att du kan mata in signaler analogt direkt till slutsteget, ev kan man ha volymkontroll men man passerar inte surrounddekodern i en hembioreceiver utan kan själv koppla och styra vad som ska förstärkas. Funktionen kan heta 5.1 eller 7.1 inputs på en hembioreceiver och äldre hembioreceivrar hade ofta funktionen medans den är ovanlig på billiga nya maskiner men beg äldre hembiomaskiner brukar vara ganska billiga då de idag är kassa på att hantera moderna surroundformat och allt som har med hdmi att göra men de funkar ofta bra som billiga flerkanaliga slutsteg.
Här har du ett exempel på en halvny beg receiver med "8 ch direct input"
https://www.tradera.com/item/170203/593494186/harman-kardon-a...-

Det brukar finnas apparater under 1000 kr om man letar och inte har jättebrottom.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.