Permalänk
Medlem

Office 2016

Hepp!

Köpte Office 2016 på Black Friday-rean. Tänkte att man får länk till filen, iiinte riktigt.
Fick gå in på Inet och aktivera en "e-licens" och skapa ett konto med superlångt lösen och gå igenom massor av steg. Till slut lyckades jag få det att laddas ner och installeras. Men nu när jag öppnar ett dokument så vill det aktivera en testversion/abbonemanmg. Dessutom har jag fått ett mail fråm www.activate-here.com där det står att jag ska aktivera min nyligt inköpta mjukvara (och ge ut mitt nya lösen)?? Verkar supermegakomplicerat och skitskumt... vad hände med nedladdning av .exe och en serial... wtf

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Verkar supermegakomplicerat och skitskumt... vad hände med nedladdning av .exe och en serial... wtf

Vi lever tyvärr i en värld där e-software blir allt vanligare.

Domän namnet verkar vara ägt av Tech Data Europe GmbH.
Det verkar vara just för aktivering av e-software.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Tack. Man får väl chansa lite och lita på mailet då, hade liksom känts tryggare om mailet kom från MS...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Techdata kör med activate here. Känns som en väldigt B-sida. Där plockar man ut licensen och kommer till en sida på Microsoft där man associerar sitt Microsoftkonto till licensen. Sedan väljer man språk och kan ladda ner/aktivera. Eftersom du redan fått ner en trial, behöver du inte ladda ner. Licensen finns då på ditt konto så logga bara in i Office när du får frågan.

Därefter kan du glömma activate here eftersom du lagt in licens på ditt microsoftkonto

Permalänk
Medlem

Seriöst? activate-here.com? vad är det för jävla namn? låter verkligen inte som en phishingsida alls... Ser inte ut som någon heller....

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har köpt in rätt många licenser. Ibland tog leverantören det via activate-here.com (så det är väl via Techdata antar jag).
Så sidan är legitim, jag har kört igenom 30+ licenser.

I köpet får man en nyckel men den är bara för att skaffa sig ett konto, matar du in den i offline-office får som du sett länk om att skaffa dig office.com-konto eller något sådant. Vill man inte ha något sådant (för varje maskin/användare) så går man in på activate-here.com och och associerar den nyckeln med office.com konto och därifrån välja att installera på en maskin. På ett ställe så får du ut en annan produktnyckel (men den kan väl av dem härledas till det första) som du kan mata in i t.ex. word. Då kommer det aktivera och vara glad ut att du behöver binda maskinen med onedrive osv.

Edit: Nu har ingen skrivit fel men kom ihåg att det är activate-here med bindestreck. Ihopskrivet är en helt annan sida.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG