Permalänk

Telnet kan inte ansluta

Hej,

Har ett slutsteg som kan prata telnet för att on/off. Skulle vilja implementera detta i min iRule fjärkontroll.

Följer guiden som finns i manualen för produkten. Där det står så här (för att testa telnet i cmd):

telnet 192.168.1.100 23

Enligt manualen och vad jag har hittat verkar raden/syntaxet vara rätt. Kommandotolken svarar inte heller med att det är fel i syntax.

Efter en stunds försökande kommer följande meddelande: Det gick inte att ansluta till värddatorn, på porten 23: anslutningen misslyckades.

Kan pinga apparaten iaf!

Mvh

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av creative_86:

Hej,

Har ett slutsteg som kan prata telnet för att on/off. Skulle vilja implementera detta i min iRule fjärkontroll.

Följer guiden som finns i manualen för produkten. Där det står så här (för att testa telnet i cmd):

telnet 192.168.1.100 23

Enligt manualen och vad jag har hittat verkar raden/syntaxet vara rätt. Kommandotolken svarar inte heller med att det är fel i syntax.

Efter en stunds försökande kommer följande meddelande: Det gick inte att ansluta till värddatorn, på porten 23: anslutningen misslyckades.

Kan pinga apparaten iaf!

Mvh

Har routern telnet spärrat månne?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@creative_86:

några saker det kan bero på:
- du anger fel ip
- värddatorn har inte igång telnet
- värddatorn har en FW som blockar telnet

Edit: och med värddator menar jag ditt slutsteg

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Har routern telnet spärrat månne?

Jag gör detta lokalt på lan. Kan det ändå vara något spärrat i routern menar du?

Skrivet av madtop:

@creative_86:

några saker det kan bero på:
- du anger fel ip
- värddatorn har inte igång telnet
- värddatorn har en FW som blockar telnet

Edit: och med värddator menar jag ditt slutsteg

IP vet jag är rätt. Vad är "FW" som blockar telnet?

Det finns inget i min datorn som ska göra så att det inte går? Får ta hjälp av min återförsäljare annars.

Mvh

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk

Antar att det är din router som du måste in och öppna upp trafik på port 23 mot 192.168.1.100
Om du gör det kommer det troligtvis att fungera.

Med FW menas FireWall som kan finnas inbyggd i din router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creative_86:

Jag gör detta lokalt på lan. Kan det ändå vara något spärrat i routern menar du?

IP vet jag är rätt. Vad är "FW" som blockar telnet?

Det finns inget i min datorn som ska göra så att det inte går? Får ta hjälp av min återförsäljare annars.

Mvh

Eftersom det handlar om trafik inom samma nät så är routern inte inblandad. Så eventuella "spärrar" i routern är helt oväsentliga.

Firewall.

Men jag tippar på mitt andra alternativ: telnet är inte igång på ditt slutsteg. Så lite hjälp av ÅF är nog helt rätt.

Skrivet av Multicast:

Antar att det är din router som du måste in och öppna upp trafik på port 23 mot 192.168.1.100
Om du gör det kommer det troligtvis att fungera.

Trafik inom samma nät passerar inte routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Eftersom det handlar om trafik inom samma nät så är routern inte inblandad. Så eventuella "spärrar" i routern är helt oväsentliga.

Firewall.

Men jag tippar på mitt andra alternativ: telnet är inte igång på ditt slutsteg. Så lite hjälp av ÅF är nog helt rätt.

Trafik inom samma nät passerar inte routern.

Om en router är enda kopplingen så måste väl trafiken passera själva routern? Alltså om jag kör ftp från 192.168.0.48 till 192.168.0.68 så måste väl all trafik passera routern?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland: Om vi bara har en router i nätverket med inbyggd switch så går trafiken förvisso fysiskt via routern, ja. En router per definition har dock inga portregler och filtrerar således inte trafiken. Finns det en separat switch i nätverket kommer trafiken aldrig pasera routern. Så allt beror på uppsättningen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@creative_86: Spontant låter det som att telnet inte är aktiverat på ditt slutsteg. Möjligen kan det även vara din interna brandvägg som spärrar utgående trafik på port 23. Vill du vara säker så inaktivera brandväggen (wf.msc) och testa igen. Fungerar det så gör ett undantag och aktivera brandväggen igen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Om en router är enda kopplingen så måste väl trafiken passera själva routern? Alltså om jag kör ftp från 192.168.0.48 till 192.168.0.68 så måste väl all trafik passera routern?

Vad du menar med "router" är i själva verket en kombiburk som består av en switch, en router och lite annat smått och gott.

Switchdelen i routern är en vanlig ethernetswitch som jobbar på ethernet-nivån, den skyfflar paket baserat på mac-adresser och den har ingen kännedom om vare sig ip eller olika ip-filter.

För att ett paket ska passera routerdelen i routern så krävs det att trafiken är adresserad till routerns mac-adress. Paket mellan två hosts på samma nät adresseras direkt på ethernet nivån, i det här fallet kommer dst-mac vara slutstegets mac-adress. Paketet kommer INTE vara adresserat till routern utan det kommer att switchas utan att passera routerns routerdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Vad du menar med "router" är i själva verket en kombiburk som består av en switch, en router och lite annat smått och gott.

Switchdelen i routern är en vanlig ethernetswitch som jobbar på ethernet-nivån, den skyfflar paket baserat på mac-adresser och den har ingen kännedom om vare sig ip eller olika ip-filter.

För att ett paket ska passera routerdelen i routern så krävs det att trafiken är adresserad till routerns mac-adress. Paket mellan två hosts på samma nät adresseras direkt på ethernet nivån, i det här fallet kommer dst-mac vara slutstegets mac-adress. Paketet kommer INTE vara adresserat till routern utan det kommer att switchas utan att passera routerns routerdel.

Tack och bock. Det förklarar saken

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av madtop:

Eftersom det handlar om trafik inom samma nät så är routern inte inblandad. Så eventuella "spärrar" i routern är helt oväsentliga.

Firewall.

Men jag tippar på mitt andra alternativ: telnet är inte igång på ditt slutsteg. Så lite hjälp av ÅF är nog helt rätt.

Trafik inom samma nät passerar inte routern.

Jag tror med det är slutsteget, ville bara försäkra mig om att det inte kunde vara något annat jag själv missat. Tack för hjälpen.

Provade även stänga av brandväggen utan resultat.

Mvh

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Inaktiv

Vill du vara säker på att ingenting i ditt nätverk blockerar, anslut en korsad nätverkskabel direkt mellan dator och slutsteg och ange en statisk IP för datorns nätverkskort. Har du ingen korsad nätverkskabel kan du köra med switch mellan men anslut inte till övriga nätverket. Det var alltid så jag gjorde när jag flashade Xbox'ar via telnet för många år sedan.

Permalänk
Medlem

ser att du kör windows 7, testa och köra putty? om du har möjlighet, testa med någon form av portscanner, så kanske du ser andra portar som är aktiva.

Permalänk
Medlem

Skulle testa det @Tuxis rekomenderade. Ett bra verktyg är Nmap

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

@zarnexx , tänkte Nmap men visste inte om det finns till windows men finns ett gäng andra också.