AMD Zen går upp mot Intel Kaby Lake

Permalänk
Medlem

Behöver inte ens piska Intels värsting, ge mig mig så mycket över 90% IPC ni kan och halvera priset så byter jag lag direkt och säkerligen inte ensam.

Permalänk
Medlem

Ända anledning till hopp är vem som ledde skapandet av Zen, Jim Keller. Jag tror på han därför tror jag på Zen. Min första cpu var athlon 64 +4000. Den andra var en AMD Phenom II X3 720 BE & nuvarande är en Intel 3770K. AMD har aldrig svikit mig men just 2012 såg jag ingen anledning att inte testa en intel då amds cpuer var lackluster tyvärr.

Zen snälla ge mig en anledning att komma tillbaka!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av scara:

Roligt för dem som kan tänka sig Zen. Jag kommer själv förmodligen köpa Intel då jag vill ha absolut bäst prestanda. Zen lär ju hamna under skylake, förmodligen runt Haswell någonstans vilket är ju mer än tillräckligt bra för många men CPU är inte något som jag uppgraderar varje år direkt så för mig blir det Kaby Lake om den nu inte blir försenad med ett år eller så då.

Det låter dyrt.
Intel Xeon E5-2697 v3, Socket-LGA2011-3; 29 499kr

Skämtade lite, nu verkar det ju som att AMD kommer att gå ganska jämnt med Intel den här gången, om du kan köpa en AMD CPU för 5000 kr, är det då verkligen värt att lägga upp 10 000kr, för en Intel som är 10% vassare?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananers:

Behöver inte ens piska Intels värsting, ge mig mig så mycket över 90% IPC ni kan och halvera priset så byter jag lag direkt och säkerligen inte ensam.

Du det låter ju jätte rimligt att dom ska prestera nästan lika bra och kosta hälften så mycket speciellt när Samsungs 14 nm är betydligt större än Intels 14nm
Hur skulle det kunna generera vinst?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Roligt för dem som kan tänka sig Zen. Jag kommer själv förmodligen köpa Intel då jag vill ha absolut bäst prestanda. Zen lär ju hamna under skylake, förmodligen runt Haswell någonstans vilket är ju mer än tillräckligt bra för många men CPU är inte något som jag uppgraderar varje år direkt så för mig blir det Kaby Lake om den nu inte blir försenad med ett år eller så då.

Eller så är man öppen för att det här kan bli bra och inväntar tester innan man bestämmer sig.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jesusbarnet:

Du det låter ju jätte rimligt att dom ska prestera nästan lika bra och kosta hälften så mycket speciellt när Samsungs 14 nm är betydligt större än Intels 14nm
Hur skulle det kunna generera vinst?

De sista procenten i prestanda brukar kosta ganska mycket men jag tror att jag förstår vad du menar.

AMD kommer absolut ta så mycket betalt de kan, de behöver verkligen pengarna, det finns ofta en övertro på hur mycket de är villiga att pressa priserna, detta gäller även deras nya GPUr.
Vi kommer inte se halva priset för AMD gentemot något lika bra från Nvidia eller Intel, men de behöver nog också kosta lite mindre för att kunna vinna markandsandelar.

Om man vänder på det, AMD bör kunna sälja bra av en CPU som presterar 10-20% bättre än Intel och kostar lika mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Master of Overkill

Lär ju inte slå Intel... men jag hoppas

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

De allra flesta av oss behöver inte den värsta prestandan på våra CPU:er, tvärtom fungerar en mellanklass prestanda-CPU allldeles utmärkt. Lägg pengarna på en bra GPU istället. Så om prispress kan infinna sig i mellanklassen av prestanda-CPU:erna så är detta goda nyheter.

..

Tvärt om , multiplayer spel kräver mer och mer cpu kraft.
Sen flera kort i höga upplösningar kräver mer av cpu än 1 korts darorer

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Tvärt om , multiplayer spel kräver mer och mer cpu kraft.
Sen flera kort i höga upplösningar kräver mer av cpu än 1 korts darorer

Jorå, om man nu har flera kort. Jag med flera har inte det..

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Jag tycker att man borde göra en riktig monster-APU, inte någon avskalad Zen-historia. I nuläget verkar det som AMD är de enda som är kapabla att göra något sånt, så kom igen, sumpa inte chansen, AMD! Lägg lite extra utveckling på det, det kommer definitivt att löna sig! Tänk er åtta upplåsta Zenkärnor med integrerat 290x, då jävlar. Det finns inga som kan konkurrera med det. APU är ert område, AMD, så gå all in!

För att undvika kommentarer: Jag säger inte att det är möjligt att bara stoppa in ett 290x i en APU, det var bara ett exempel för att visa vad jag tycker man borde satsa på.

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.5/§1.6 (flamebait)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

APUn kommer nog dominera framförallt med tanke på vad vi hört om DX12 än så länge.

CPUn kommer nog ligga 2% under Intel men ge mer prestanda/kr.

Detta är vad jag ser i kristallkulan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Du det låter ju jätte rimligt att dom ska prestera nästan lika bra och kosta hälften så mycket speciellt när Samsungs 14 nm är betydligt större än Intels 14nm
Hur skulle det kunna generera vinst?

Tja, eftersom Zen inte har någon iGP finns det plats för annat godis, fler kärnor, större casher etc.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att AMD lyckas nu

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Kommer garanterat bli Zen för min del. sen hur bra dessa presterar återstår att se

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Håller verkligen tummarna. Känns som att min 2500k behöver sig en liten uppgradering, även om jag inte har problem i de flesta spelen jag spelar att få ut rätt bra fps så kan den inte överleva hur länge som helst.

Känns det som AMD's processorer kommer ge bra prestanda och knappt märkbar emot Intels för någon som spelar så är jag inte rädd för att byta.

edit: Sen vill jag se alla som säger i trådar att dom ska uppgradera till AMDs nya processorer också göra det, så det inte är för att ryggdunka varandra och få lite likes bara.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tja, eftersom Zen inte har någon iGP finns det plats för annat godis, fler kärnor, större casher etc.

Intels värstingar tillhör socket 2011-3 och har inte heller nån iGP

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Roligt för dem som kan tänka sig Zen. Jag kommer själv förmodligen köpa Intel då jag vill ha absolut bäst prestanda. Zen lär ju hamna under skylake, förmodligen runt Haswell någonstans vilket är ju mer än tillräckligt bra för många men CPU är inte något som jag uppgraderar varje år direkt så för mig blir det Kaby Lake om den nu inte blir försenad med ett år eller så då.

Om Zen har dubbelt så många kärnor/trådar som Kaby Lake så kommer den att vara rätt mycket bättre i många scenarion, även om prestanda per kärna blir strax under Haswell-klass. Det blir ju typ en 5960X fast mycket billigare.

Kaby Lake lär vara 4/8 precis som tidigare och Skylake-E kommer senare samt blir dyrare.

Intels trumfkort är Iris Pro-cachen, som dom kanske kommer att promota mer iom Kaby Lake, för att kontra Zen:s fler kärnor.

Troligt scenario då blir att Zen kommer att vara bättre i nyttoprogram och Kaby Lake bättre i spel, take your pick!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Intels värstingar tillhör socket 2011-3 och har inte heller nån iGP

Men dom är dyra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Får hoppas på motsvarande rubriker som när AMD lanserade första Athlon Processorn då Intel fick rejält med smisk.

"The New Athlon Processor: AMD Is Finally Overtaking Intel"

http://www.tomshardware.com/reviews/athlon-processor,121.html

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Vi som sitter med 2600k

Bästa köpet någonsin.

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk
Medlem

Det känns som tiden bara rinner iväg. Vi är redan inne i tredje månaden. Ska bli kul att se vad tester säger i framtiden, vilket är avgörandet om jag köper en ny dator eller inte

Skrivet av tvelander:

Lär ju inte slå Intel... men jag hoppas

Kanske inte som din dyrgrip, men du köper ju alltid det värsta du kan hitta och då duger ju knappt inte ens Intels sämre processorerna åt dig ^^

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marzupilami:

Jag tycker att man borde göra en riktig monster-APU, inte någon avskalad Zen-historia. I nuläget verkar det som AMD är de enda som är kapabla att göra något sånt, så kom igen, sumpa inte chansen, AMD! Lägg lite extra utveckling på det, det kommer definitivt att löna sig! Tänk er åtta upplåsta Zenkärnor med integrerat 290x, då jävlar. Det finns inga som kan konkurrera med det. APU är ert område, AMD, så gå all in!

För att undvika kommentarer: Jag säger inte att det är möjligt att bara stoppa in ett 290x i en APU, det var bara ett exempel för att visa vad jag tycker man borde satsa på.

Dold text

Det ryktades tidigare om en ca 300W Zen-baserad APU med kraftfull grafikdel. Med HBM borde man nog kunna trycka in rätt kraftfulla saker.

Var ett tag sedan jag läste något om detta så frågan är hur läget ser ut nu.

Jag tror också på det konceptet, går bygga kraftfulla och kompakta system med hög prestanda med en sådan lösning. Är väl kylningen då men finns olika lösningar på det med förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det låter dyrt.
Intel Xeon E5-2697 v3, Socket-LGA2011-3; 29 499kr

Skämtade lite, nu verkar det ju som att AMD kommer att gå ganska jämnt med Intel den här gången, om du kan köpa en AMD CPU för 5000 kr, är det då verkligen värt att lägga upp 10 000kr, för en Intel som är 10% vassare?

Det verkar inte så alls. Om man ska tro rykten hamndar de under skylake. Sen så hoppas jag förstås att de kommer nära skylake, blir då ett köp antagligen då Kaby Lake är säkerligen +5% Skylake. Sen så finns det Intel CPUer för 5k också, bättre än 10% i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Om Zen har dubbelt så många kärnor/trådar som Kaby Lake så kommer den att vara rätt mycket bättre i många scenarion, även om prestanda per kärna blir strax under Haswell-klass. Det blir ju typ en 5960X fast mycket billigare.

Kaby Lake lär vara 4/8 precis som tidigare och Skylake-E kommer senare samt blir dyrare.

Intels trumfkort är Iris Pro-cachen, som dom kanske kommer att promota mer iom Kaby Lake, för att kontra Zen:s fler kärnor.

Troligt scenario då blir att Zen kommer att vara bättre i nyttoprogram och Kaby Lake bättre i spel, take your pick!

Ja exakt, det som mest spelar roll i CPU-bundna spel. Tror dock inte dom kan komma upp till Kaby i flertrådig prestanda ens men vi får se:).

Permalänk

Om zen presterar helt okej, är relativt strömsnål och har ett lite billigare pris så kanske man bygger en billig liten mini-atx lan dator, min nuvarande hightower desktop är inte något jag flyttar på i första taget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

.......

edit: Sen vill jag se alla som säger i trådar att dom ska uppgradera till AMDs nya processorer också göra det, så det inte är för att ryggdunka varandra och få lite likes bara.

Jag håller med dig! Har själv börjat spara sen en tid tillbaka till en uppdatering. Men min övre budget för hela plattformen ligger på 6000 kr i nuläget. Mer än så är jag nog inte beredd att lägga. I så fall får jag vänta ytterligare någon månad till priserna stabiliserat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananers:

Behöver inte ens piska Intels värsting, ge mig mig så mycket över 90% IPC ni kan och halvera priset så byter jag lag direkt och säkerligen inte ensam.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Tja, eftersom Zen inte har någon iGP finns det plats för annat godis, fler kärnor, större casher etc.

Skrivet av the squonk:

Men dom är dyra.

Nu får ni bestämma er!
Om jag ska summera era tankar så ska den prestera som Intels värstingar eller 10% sämre kosta hälften av vad Intels mellansegment, eller har ni citerat helt utan att läsa ?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Jag hoppas också innerligt på konkurrens och en comeback för AMD, men till skillnad från alla andra här har jag inte förträngt hur omöjligt det är att få en AMD-plattform stabil utan spontana blåskärmar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Nu får ni bestämma er!
Om jag ska summera era tankar så ska den prestera som Intels värstingar eller 10% sämre kosta hälften av vad Intels mellansegment, eller har ni citerat helt utan att läsa ?

Det är du som inte läser, var fick du mellansegment ifrån? Vi pratade om den eventuella likheten med Intels high end E-plattform när det gäller antal kärnor, prestanda vet vi inget om än men om vi får önska vilket vi får så är det något Haswell-E liknande till Skylake-DT pris.

edit. att det kan bli "många" kärnor stöds av att flera läckor nämnt att EN Zen-kärna är väldigt liten till ytan, och av att det inte blir en APU till att börja med = mer utrymme för kärnor/cache.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||