Stänga av kärnor/HT för högre överklock - bra för spel?

Permalänk
Medlem

Stänga av kärnor/HT för högre överklock - bra för spel?

Hej!

Har nu haft min kära gamla i7-980X i ett flertal år nu. I nuläget kör den i stock, men jag har tidigare haft den körandes i 4.3 GHz (vilket var max för OK temperaturer <90 grader). När jag spelar så märker jag att många av kärnorna inte används utan ligger i 10% load, medan enstaka kärnor (oftast runt 2, ibland 4, beroende på spel) används och har en load på ca 50-60% (grafikkortet körs i 99% load).

Min fundering är om jag skulle få bättre prestanda i spel om jag stänger av 2 kärnor och kanske även HT för att öka överklockningen till åtminstone 4.5 GHz (har klarat detta med alla kärnor men temperaturerna eskalerar till nästan över 100 grader)? Detta är visserligen en minimal skillnad gentemot 4.3 GHz med alla kärnor och HT aktiva, men bör ändå ge mig någorlunda boost i spel som inte utnyttjar mer än 4 kärnor.. eller? Skälet till att jag undrar över detta är att många rekommenderar i5 CPU:er med 4 kärnor och utan HT, då många spel i dagsläget inte utnyttjar mycket mer än så.

Vad tycker ni?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Stänga av HT gör att den går något svalare = man kan klocka något mer.'
Stänga av kärnor tror jag dock inte på eller att det skulle göra nått positivt för prestandan, , kanske negativt däremot.

Men det hela beror förstås från spel till spel

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Stänga av HT gör att den går något svalare = man kan klocka något mer.'
Stänga av kärnor tror jag dock inte på eller att det skulle göra nått positivt för prestandan, , kanske negativt däremot.

Men det hela beror förstås från spel till spel

Hur påverkar HT spel? Känner till att vissa spel, som t.ex. Battlefield 4, drar nytta av fler kärnor, men hur är det med HT?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Spel får i regel ingen större fördel av flera kärnor. Snarare tvärtom. Så länge du inte gör massivt paralleliserbara uppgifter såsom enkoding och liknande är det många gånger bättre att stänga av HT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hej!

När jag spelar så märker jag att många av kärnorna inte används utan ligger i 10% load, medan enstaka kärnor (oftast runt 2, ibland 4, beroende på spel) används och har en load på ca 50-60% (grafikkortet körs i 99% load).

Det fetade innebär att grafikkortet är begränsande faktor och därför kommer det knappast ge någon skillnad även om du klockar processorn till 6ghz.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

OM du får någon förbättring i spel så kommer den vara minimal, i många moderna spel så kommer du förmodligen få en försämring. Jag skulle inte bemöda mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Spel får i regel ingen större fördel av flera kärnor. Snarare tvärtom. Så länge du inte gör massivt paralleliserbara uppgifter såsom enkoding och liknande är det många gånger bättre att stänga av HT.

Inte för tillfället - datorn i signaturen används till 90% av spel, och till 10% av e-mail/surf. Ska prova att stänga av HT för att se vad det gör för skillnad när jag provar att överklocka igen!

Skulle en avstägning av HT påverka temperaturerna mer än om man stänger av 2 fysiska kärnor?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Det fetade innebär att grafikkortet är begränsande faktor och därför kommer det knappast ge någon skillnad även om du klockar processorn till 6ghz.

Är det inte så att man ändå får en viss skillnad i både min och max FPS i spel, om CPU:n överklockas? Tänker då just att CPU:n fortfarande används till ca 40-60% i spel, även om grafikkortet jobbar i 99%.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Körs cpun bara i 50-60% så är det väl inte den som är flaskhalsen och du behöver inte klocka och styra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Körs cpun bara i 50-60% så är det väl inte den som är flaskhalsen och du behöver inte klocka och styra.

Det är så jag har gjort i ett par år nu, genom att köra med stockinställningar då CPU:n helt enkelt aldrig körs i 100%. Men jag förmodar att om en uppgradering till en nyare CPU, som har högre IPC, kan hjälpa åtminstone med några FPS i spel så bör en överklock göra detsamma för min del (eller?)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Är det inte så att man ändå får en viss skillnad i både min och max FPS i spel, om CPU:n överklockas? Tänker då just att CPU:n fortfarande används till ca 40-60% i spel, även om grafikkortet jobbar i 99%.

Du kommer inte att märka någon skillnad då ditt grafikkort redan får vad den behöver genom att det redan går på max (eller ja 99%).

Det enda du kommer märka av är att spel kommer ladda snabbare likaså tunga program, kanske även starten av windows kan komma snabbas upp.

För att märka skillnad på om du klockar din cpu så behöver du en GPU som klarar av att äta upp din cpu prestandamässigt så den inte går på max hela tiden.

För en jämförelse så bytte jag för ett tag sedan cpu från en i7-930 @ 4,0Ghz till en Xeon X5660 @ 4,2Ghz som i stort sett är samma cpu om man bortser ifrån att X5660 har fler kärnor, är 32nm och har mer L3 cache.

I SkyRim med mitt gamla och nuvarande HD5870 2Gb så blev det lite skillnad med dessa cpu´r. Skillnaden va att med i7-930 gick alla kärnor på 60-80% medans GPU gick på ~80%, och med X5660 så gick den på 5-8% med ibland någon spik till 13-15% medans GPU nu gick på 80-100% mest närmare 100% om jag kommer ihåg rätt.

Du kan se min review på min hemsida: http://rgaming.nu/videos/spel/fps/.

Jag bytte cpu för jag kom över X5660 billigt på tradera samt så ville jag maxa ut mitt moderkort medans dessa cpu´r fanns kvar och pga att mitt moderkort har mycket kvar att ge. Har också alltid velat haft en 6-kärnig cpu

Nu har jag en cpu som klarar av att driva ett nytt framtida GPU när det blir dags att byta.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

Du kommer inte att märka någon skillnad då ditt grafikkort redan får vad den behöver genom att det redan går på max (eller ja 99%).

Det enda du kommer märka av är att spel kommer ladda snabbare likaså tunga program, kanske även starten av windows kan komma snabbas upp.

För att märka skillnad på om du klockar din cpu så behöver du en GPU som klarar av att äta upp din cpu prestandamässigt så den inte går på max hela tiden.

För en jämförelse så bytte jag för ett tag sedan cpu från en i7-930 @ 4,0Ghz till en Xeon X5660 @ 4,2Ghz som i stort sett är samma cpu om man bortser ifrån att X5660 har fler kärnor, är 32nm och har mer L3 cache.

I SkyRim med mitt gamla och nuvarande HD5870 2Gb så blev det lite skillnad med dessa cpu´r. Skillnaden va att med i7-930 gick alla kärnor på 60-80% medans GPU gick på ~80%, och med X5660 så gick den på 5-8% med ibland någon spik till 13-15% medans GPU nu gick på 80-100% mest närmare 100% om jag kommer ihåg rätt.

Du kan se min review på min hemsida: http://rgaming.nu/videos/spel/fps/.

Jag bytte cpu för jag kom över X5660 billigt på tradera samt så ville jag maxa ut mitt moderkort medans dessa cpu´r fanns kvar och pga att mitt moderkort har mycket kvar att ge. Har också alltid velat haft en 6-kärnig cpu

Nu har jag en cpu som klarar av att driva ett nytt framtida GPU när det blir dags att byta.

Intressant att det är så! Men då gör jag så att jag behåller både HT och alla kärnor aktiva, då jag ändå inte märker av någon CPU-bottleneck, och kör på med en lite högre överklock bara för att!

Stort tack för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Intressant att det är så! Men då gör jag så att jag behåller både HT och alla kärnor aktiva, då jag ändå inte märker av någon CPU-bottleneck, och kör på med en lite högre överklock bara för att!

Stort tack för hjälpen!

Inga problem och lycka till

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Intressant att det är så! Men då gör jag så att jag behåller både HT och alla kärnor aktiva, då jag ändå inte märker av någon CPU-bottleneck, och kör på med en lite högre överklock bara för att!

Stort tack för hjälpen!

Har själv ungefär samma cpu som du fast några generationer nyare. Basfrekvensen är 3,5Ghz turbo och det är väldigt stor skillnad på att klocka upp till 4+GHz, däremot har en nyare cpu bättre IPC så en överklockning ger ju större effekt s.as.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Har själv ungefär samma cpu som du fast några generationer nyare. Basfrekvensen är 3,5Ghz turbo och det är väldigt stor skillnad på att klocka upp till 4+GHz, däremot har en nyare cpu bättre IPC så en överklockning ger ju större effekt s.as.

Väldigt stor skillnad i spel menar du? Vad har du för grafikkort då och vilka spel samt vilken upplösning spelar du i?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII