Köpa wifi repeater/extender/förstärkare

Permalänk
Medlem

Köpa wifi repeater/extender/förstärkare

Behöver lite råd när det kommer till detta området, då jag inte kan något om detta riktigt.

Problembeskrivning:
Tjejjens mamma har nyligen skaffat hus, routern går på 4G (gissar jag). Täckningen är så där, inte bra, men på ovanvåningen så fungerar det. När det kommer till nedanvåningen så är den riktigt dålig. Man får ut cirka 0-0.5mb som max, när man på ovanvåning i alla fall kan få ut 6mb ner. Tänkte att det kanske blir lite bättre med en wifi extender (eller vad det nu kallas). Så skulle gärna ta lite köpråd, även lite kunskap om hur den fungerar.

Routern är av okänd sort, operatören är "Net1". Skulle gärna om det går ta något som är oberoende av vad för router det är, ifall den skulle behövas någon annan stans någon annan gång. Ser även gärna att det inte kostar flera tusenlappar

Tips och råd är mycket välkommet

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem

Finns det möjlighet för en repeater:
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunktrepeater...

Så är du hemma, Ställ den som ett annat nätverk eller samma på olika Kanaler i 2.4ghz

router--->tp-kabel--->repeater

Permalänk
Medlem

Okej! Har sett liknande i skolan nu när jag tänker på det.. Men jag måste alltså ha en TP kabel mellan routern och repeatern?

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015