Köra OS disk från NAS

Permalänk
Medlem

Köra OS disk från NAS

Hur fungerar det att köra vmdk systemdisk från en NAS, typ Windows Server 2012? Blir det tråkigt långsamt?
Har testat lite med att ha en Windows 7 vmdk på en SMB share och det går väl... fast det blir ju ingen raketfart direkt.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt tanken själv nyligen. Jag tänker mig att hastigheten i huvudsak beror på hårddisken som det ligger på, anslutningen mellan och vad det är för caching på datorn som driver OSet. Med full gigabit borde hastigheten vara skaplig. Dock ger enkel matematik att det är en sjättedel av prestandan från ren sata 3 (6Gb/s) med gigabit anslutning, vilket är ganska segt. Kan avhjälpas med 10gigabits nätverk om man är beredd att lägga ut så mycket.

Min plan är att jag ska köra en VM från en lokal disk med den disken synkad mellan flera datorer. Bortsett från krav på lagring så har den metoden alla fördelar (utom att man kör en VM vilket jag ändå har tänkt)

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

@shelter:
Som du säger, det kommer att gå. Men hastigheten är nog inte på topp, men det beror lite på vad du har för diskar i NASen.

Visa signatur

Chassi: NZXT phantom | Nätagg: Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär | Processor: amd fx-8120@4.4 Ghz | Moderkort: asus sabertooth 990fx | Ram minne: corsair vengeance 16 gb |Grafikkort: GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB|SSD: CORSAIR FORCE GT SERIES 120 GB och Samsung evo 250GB |Custom vattenkylning
Dyslektiker, rätta mig gärna men ha förståelse!

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svar. Ja, den disk jag har SMB sharen på är ju en äldre vanlig sata disk, så att det går trögt beror delvis även på disken (som ni påpekade).

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >