Fungerar photoshop 4.0 på windows 10?

Permalänk
Medlem

Fungerar photoshop 4.0 på windows 10?

Hej!
Visade sig att mamma hade en oöppnad paket med Photoshop elements 4.0 som hon nu gett mig.
Har aldrig haft programmet förut men är lite nyfiken, tror ni det fungerar på windows 10? Tänkte eftersom det är rätt gammalt nu så det inte krånglar på grund av det

Om ni har någon kunskap om detta eller rentav kanske själva provat och vet så dela gärna med er!
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av missrawr:

Hej!
Visade sig att mamma hade en oöppnad paket med Photoshop elements 4.0 som hon nu gett mig.
Har aldrig haft programmet förut men är lite nyfiken, tror ni det fungerar på windows 10? Tänkte eftersom det är rätt gammalt nu så det inte krånglar på grund av det

Om ni har någon kunskap om detta eller rentav kanske själva provat och vet så dela gärna med er!
Tack på förhand!

Photoshop CS2 vägrade starta för mig på Windows 10 så jag skulle inte tro det.

Permalänk
Medlem

@tudz:

Attans, det var synd :/ Då är väl frågan om det är värt att prova eller om 4.0 också är kört...

Permalänk
Medlem
Skrivet av missrawr:

Då är väl frågan om det är värt att prova eller om 4.0 också är kört...

Varför vill du använda Photoshop 4.0? Den versionen kom ut 1996, d.v.s. för 20 år sedan. Det har hänt en del i datorvärlden sedan dess

Om du bara vill ha ett gratis bildprogram så finns det gott om moderna alternativ, t.ex. GIMP för att bara nämna ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Varför vill du använda Photoshop 4.0? Den versionen kom ut 1996, d.v.s. för 20 år sedan. Det har hänt en del i datorvärlden sedan dess

Om du bara vill ha ett gratis bildprogram så finns det gott om moderna alternativ, t.ex. GIMP för att bara nämna ett.

Tack för tipset! Jag tänkte att det kanske fortfarande var bra för den oerfarne och synd att förbli helt oanvänt
Dock står det på min låda att det är från 2005, om det gör saken bättre hehe

Permalänk
Medlem

Har inte Windows 10 en inbyggd möjlighet att köra W7/XP i en virtuell maskin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av missrawr:

Dock står det på min låda att det är från 2005, om det gör saken bättre hehe

Underligt, 2005 var de uppe i CS2 (9.0), enligt Wikipedia. CS4 kom inte förrän 2008, så det kan ju inte vara det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Underligt, 2005 var de uppe i CS2 (9.0), enligt Wikipedia. CS4 kom inte förrän 2008, så det kan ju inte vara det heller.

adobe photoshop elements 4.0 står det på

Permalänk
Medlem
Skrivet av missrawr:

adobe photoshop elements 4.0 står det på

Aha, jag missade att det var Elements det handlade om, jag utgick ifrån trådrubriken. Elements 4.0 släpptes mycket riktigt 2005, och är i stort sett en nerdummad version av Photoshop CS2. Elements är mest till för enklare redigering av foton, så en gammal version är väl av begränsad nytta (kan troligtvis inte öppna råfiler från nyare kameror t.ex.).

Men eftersom Photoshop CS2 inte fungerade för zin105 så gör förmodligen inte Element 4.0 det heller, eftersom Elements 4.0 är baserad på CS2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Men eftersom Photoshop CS2 inte fungerade för zin105 så gör förmodligen inte Element 4.0 det heller, eftersom Elements 4.0 är baserad på CS2.

Jag är väldigt säker på att Photoshop CS2 fungerade utmärkt i Windows 8 för mig. Däremot viktigt att installera det i kompatibilitetsläge samt köra Setup:en som admin. Även sökvägen till programmet kan spöka, så eventuellt bättre att spara som "Programs~2\" istället för "Programs (x86)\".

Många personer ger helt enkelt upp för lätt när det gäller att köra äldre programvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag är väldigt säker på att Photoshop CS2 fungerade utmärkt i Windows 8 för mig. Däremot viktigt att installera det i kompatibilitetsläge samt köra Setup:en som admin. Även sökvägen till programmet kan spöka, så eventuellt bättre att spara som "Programs~2\" istället för "Programs (x86)\".

Många personer ger helt enkelt upp för lätt när det gäller att köra äldre programvara

Fungerade i Windows 8.1 men ej Windows 10 för mig. Installerade dock inte i kompatibiltetsläge utan bara startade programmet i det.

Permalänk

För mig startade PS CS2 utan problem med win 10. Inga speciella lösningar utan installerade bara och kör som det ska.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Rekordmedlem

Är man intresserad av det gamla CS2 kan man kolla på denna intressanta sida hos Adobe >
https://helpx.adobe.com/creative-suite/kb/cs2-product-downloa...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

För mig startade PS CS2 utan problem med win 10. Inga speciella lösningar utan installerade bara och kör som det ska.

Har fungerat utmärkt för mig också ända sen ja började köra tech preview i början på december förra året.

Ända problemet jag stött på är att programmet ibland hänger sig när man använder "lighting effect" men va lika dant när ja körde w7 så inget w10 specifikt problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows