Stationär dator/Chassi som inte ser ut som en dator i vardagsrummet?

Permalänk
Medlem

Stationär dator/Chassi som inte ser ut som en dator i vardagsrummet?

Hej!

Mina enda alternativ är att ha dator i sovrummet eller i vardagsrummet. 2a på 45kvm så har begränsat med plats men vill ju ändå inreda lite. Säg jag skulle haft ett sådant här skrivbord som de visar tillsammans med skärmhållar produkten från IKEA, det ser ändå helt okej ut, speciellt om man kör trådlöst och gömmer undan saker och ting i lådan när man inte använder.

Men datorn? Känns nästan lika tråkigt att ha en laptop liggandes på skrivbordet som en stationär stående helt synligt och odold på golvet. Någon som har något råd vad man kan ha datorn i eller vad man kan köpa där den ändå får kylning men samtidigt inte syns lika tydligt. Jag kan absolut leva med två skärmar på 27" upphängda på ett skrivbord, men datorn, speciellt den jag tänkt och byta ut(en lenovo gaming burk) känns inte så kul.

Sätta den i en sån där rund korg med kvistar med lock och göra hål för sladden vid väggen? Eller finns det något annat smart hölje som döljer men inte förstör?

https://www.ikea.com/se/sv/p/stubberget-bordsfaeste-foer-2-sk...

Permalänk
Medlem

Sök på "hidden computer" för en mängd uppslag.

Jag har nån gång funderat på att klippa ur bottenplåten på ett gammalt chassi, sätta basplattan där och en tavelram runt, går gömma sladdarna i ramen och kalla det konstverk.

Går ju också skruva upp rackskenor och sätta in i en garderob, byrå eller annan lämpligt bred möbel, hänga på baksidan skrivbordet, det är bara att vara lite kreativ. Exempel:

Permalänk
Medlem

Tack! Det där verkar vara precis det jag hade velat haft. Känns dock inte riktigt möjligt just nu att kunna genomföra. Hade antagligen behövt träna på 20 stycken sådana där skrivbordslådor innan alla hål satt rätt och saker och ting blev som de skulle. Det där projektet hade nog bara fungerat om jag likt Lego haft en byggsats att bygga ihop, inte göra hålen själv. Skulle varit om jag haft någon i Göteborg som hade kunnat bygga åt mig för en summa.

Permalänk
Medlem

Du kan också köpa valfritt cube-chassi och hänga upp chassit under skrivbordet. Datorn försvinner helt och du slipper trassel med kabeldragning mellan skärm och tv-möbel. Har själv denna lösning på tre av våra datorer vilket fungerar klockrent..

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Du kan också köpa valfritt cube-chassi och hänga upp chassit under skrivbordet. Datorn försvinner helt och du slipper trassel med kabeldragning mellan skärm och tv-möbel. Har själv denna lösning på tre av våra datorer vilket fungerar klockrent..

Hej!

Har du bilder på någon eller några av dessa upphängda minidatorer? Vore kul att se. Är även intresserad av ett vettigt skrivbord vars bordsskiva skulle palla ha en dator fastskruvad såhär och som inte tar för mycket plats. Har planer på att byta ut detta med. Min utgångspunkt är inte att ha en perfekt lägenhet, jag vill bara försöka flytta fokus så långt borta från datorskrivbordet som det bara går. Speciellt då jag knappt spelar spel längre, men trots detta vill ha en stationärdator som klarar det. Så dator/kablar gömda på något vis så att man inte ser den helt öppen. Skärmsetupen är inte lika viktig, ändå tänkt ha en sådan där arm som man fäster i kanten på skrivbordet där man kan sätta två skärmar och det får helt enkelt bara vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klutte:

Hej!

Har du bilder på någon eller några av dessa upphängda minidatorer? Vore kul att se. Är även intresserad av ett vettigt skrivbord vars bordsskiva skulle palla ha en dator fastskruvad såhär och som inte tar för mycket plats. Har planer på att byta ut detta med. Min utgångspunkt är inte att ha en perfekt lägenhet, jag vill bara försöka flytta fokus så långt borta från datorskrivbordet som det bara går. Speciellt då jag knappt spelar spel längre, men trots detta vill ha en stationärdator som klarar det. Så dator/kablar gömda på något vis så att man inte ser den helt öppen. Skärmsetupen är inte lika viktig, ändå tänkt ha en sådan där arm som man fäster i kanten på skrivbordet där man kan sätta två skärmar och det får helt enkelt bara vara så.

Fixar det i helgen. Bortrest nu!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Fundera på en all-in-one för minimalt med sladd, t ex https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/stationara-dator...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du gör med datorn kan du ju också "bara" kasta pengar på problemet; ett Fractal Design Terra i Jade green är definitivt mer inredning än dator

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Fixar det i helgen. Bortrest nu!

Vore kul och se, tack!

Skrivet av sweisdapro:

Beroende på vad du gör med datorn kan du ju också "bara" kasta pengar på problemet; ett Fractal Design Terra i Jade green är definitivt mer inredning än dator

Ja den färgen hade ju kanske fungerat. Men synd man inte är mer händig samt haft ordentligt med vettiga verktyg och kunde gjort en sådan inbyggd variant. Utifall man skulle haft datorn hängades under skrivbordet så antar jag att jag får tänka till när det gäller skrivbordet. Drömmen vore ju en skiva med två skärmar på bara i ett sådant stativ, inte säkert en sådan tunn skiva skulle klara av att få remmar monterade på sig.