Kan man lära sig "Racecraft" och bilkontroll genom racingsimualtion spel?

Permalänk
Avstängd

Kan man lära sig "Racecraft" och bilkontroll genom racingsimualtion spel?

Hej på er! Jag undrar om man kan lära sig racecraft och bilkontroll genom att spela racingsimulation spel? Tänk er att jag lägger ner 30 timmar på att spela med samma bil på samma bana i ett spel som Assetto Corsa. Vi säger att jag kör med BMW m235i på Silverstone national och bara nöter och nöter. Skulle jag potentiellt då kunna köra samma bil på samma bana i verkligheten och prestera någorlunda som jag gjort i spelet?
Jag är riktigt nyfiken på om någon av er har testat detta eller känner till någon artikel som det går att läsa om? Man har ju sett folk som lyckats på GT Academy osv.
Självklart menar jag då att man kör med en bra ratt och med bra pedaler när man spelar.

Permalänk
Medlem

Du kommer att lära dig banan, hur man ska ligga i kurvorna och kanske vilken växel och "ungefär" när man ska bromsa, så visst kommer det att göra skillnad. Men, du kommer med största sannolikhet inte ligga på samma varvtider, om äns på vägen

( har själv nött F1-spel i 20 år, en hel del hängde med till gokartbanan )

Permalänk
Medlem

Finns flera exempel på gamers som blivit racingförare, t.ex.:
https://en.wikipedia.org/wiki/GT_Academy

Men genom att köra forza ? nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Hej på er! Jag undrar om man kan lära sig racecraft och bilkontroll genom att spela racingsimulation spel? Tänk er att jag lägger ner 30 timmar på att spela med samma bil på samma bana i ett spel som Assetto Corsa. Vi säger att jag kör med BMW m235i på Silverstone national och bara nöter och nöter. Skulle jag potentiellt då kunna köra samma bil på samma bana i verkligheten och prestera någorlunda som jag gjort i spelet?
Jag är riktigt nyfiken på om någon av er har testat detta eller känner till någon artikel som det går att läsa om? Man har ju sett folk som lyckats på GT Academy osv.
Självklart menar jag då att man kör med en bra ratt och med bra pedaler när man spelar.

Dom testade det i top gear s7e6. Tror att resultatet inte blev mycket bättre men jag kommer inte ihåg.

Permalänk
Medlem

Absolut kan man lära sig mycket, åtminstone från mer realistiska spel som iRacing och säkert också AC. Det mesta förutom den rent fysiska känslan går ju att reproducera med en vettig rigg idag, särskilt nu i VR-eran.

Ett exempel på någon som rimligen vet vad han pratar om är ju Max Verstappen som i helgen debuterar för RBR i Barcelonas GP: http://vrworld.com/2015/09/09/max-verstappen-video-games-can-...

Får framhålla det för flickvännen när det är dags att uppgradera riggen

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Här har du ett praktexempel!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Föredetting

Lite sen till festen, som vanligt - men normalt sett är simulatorer en smula snabbare än verkligheten. Med sims som iRacing, Assetto Corsa, Race 07 och GTR2 är skillnaderna dock inte jättestora.

Kan ta ett exempel från Project CARS (som jag för övrigt inte riktigt klassar som en riktig simulator), men jag körde en real-life-jämförelse på Spa. Ägde en Megane RS som jag körde 3:04.5-varv med IRL, med en passagerare. I spelet körde jag på runt 3:05 med gatdäck och standardinställningar. Stämde någorlunda överens med verkligheten. Sedan spelar förstås faktorer som väder och greppnivåer in, men jag blev positivt överraskad.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd

Man kan lära sig en bana och vart man ska bromsa o.s.v men i verkliga världen reagerar inte bilen alltid lika som i ett spel det är ojämnheter och många variabler som blir annorlunda och är inte så konsekvent sen har man åkt med en racingförare även på lägre nivå så vet man att som dom kör enormt mycket snabbare i verkligheten som inte alls speglas rätt av ett spel eller klipp sen är det även fara och rädd att förstöra bilen o.s.v som gör till

Det kan naturligt vis göra till men är man inte erfaren på bana så är det inte en chans att man tar samma tider som i ett spel och som ett exempel kan man ta gamla gupp B som är mina favoriter https://www.youtube.com/watch?v=cDRkHXMHqFo och man tänker rallybil med lite pulver i men senare generationerna av grupp b som lancia delta och s1an hade 0.100 tider i närheten av Koenigsegg, Bugatti Veyron o.s.v har i dag och är svårt att förstå hur snabbt det går på riktigt och är många sånna saker som gör till mycket i verkliga världen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag har varit jättedålig på go-kart tidigare. När jag väl kom upp i åldern att få köra 70 (km/h) karten på den stora banan så blev jag slagen av en yngling i den lilla 30 karten.
Många år senare (ett år sedan) så körde jag go-kart med kompisar. Det var ett tag efter jag börjat köra simulatorer med en gammal logitech driving force. Saker var väldigt likt. Jag kände allt jag gjort innan men det var mer. Vibrationer g-krafter m.m. Jag var inte snabbast men ändå så kunde jag trycka på tills däcken skrek. Jag uppdaterade mig till en t300rs för ett halvår sedan och det blev mycket närmare hur det var att köra riktigt go-kart men man missar mycket som inte går att få med men visst hjälper det. Skillnaden är nog mer mot andra bilar men men.

Dock gillade jag inte go-karten då den vid låga varv tappade all effekt så vid en tajt kurva så orkade inte karten (och jag väger ganska lite) och jag hade velat ha lite mer effekt så att man inte rullade i 6-7 km/h i någon sekund efter kurvan bara för att den inte orkade

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14