Vilken typ-1 hypervisor för privat experimenterande?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smkr:

Denna datorn får åka tillbaka till butiken.
Går inte att boota ESXi på den. Installationen kommer igång och jag kan genomföra den, men efter det så vägrar den boota på den enhet jag installerat ESXi på. Jag har testat att installera både på en SSD och på ett USB minne, men får Error Code 1962-No Operating System Found. hela tiden trots massa olika settings i BIOS/EFI, secure boot osv.

Hyper-V fick jag inte heller igång, Server 2012 hittade inga enheter att installera på. Testade med SATA drivers för Windows 8 och 8.1 då det inte fanns några för server 2012 men det funkade ej.

Har suttit och trixat ett antal timmar nu och landat i att lämna tillbaka datorn, får helt enkelt bygga en själv.

Åter igen, tack alla för alla svar

Inte förvånad med konsumenthårdvara...

Köp denna istället, finns billiga cpuer på eBay att uppgradera i framtiden med:
https://www.dustinhome.se/product/5010945555/proliant-microse...
Köpt till en 8GB minnessticka med från start.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

@backspace:

Så sant så.
Jag borde haft is i magen, men men några erfarenheter rikare har man blivit, säkert några extra gråa hår också.
Men nu är det nya tag som gäller

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Snarare än Ubuntu och Qemu/KVM+Libvirt kör jag Debian och Qemu+Libvirt.

Och det har fungerat med alla upptänkliga hårdvarukonfigurationer. Med lite bankande har jag fått ihop backup och kloningsrutiner man förmodligen behöver betala grova pengar för. Och, tja, prata med UPSar.

Det bästa är att jag kan SMART-testa hårddiskarna från hypervisorn och få begripliga utdata.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

@PowerNet:

Ja det är nog lika bra.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Även HPs ML 10 är en bra maskin för labb. Tar upp till 32´GB RAM.
https://www.dustinhome.se/product/5010945194/proliant-ml10-v2...

Permalänk
Medlem

Själv kör jag proxmox. Har provat både ESXi, Xen och HyperV. Det är väl en smaksak vad man väljer, Proxmox är att föredra kanske om man kör på lite udda hårdvara. Personligen kör jag det för att jag vill ha lite mer koll på Host OS och för KVM.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >