Permalänk
Medlem

Jobbigt bandbredds problem

Hej

Så, varje gång jag eller någon familj medlem laddar ner någonting som kan ta nytta av all vår bandbredd (säg att man ska ladda ner GTA V genom deras installer) så har ingen annan tillräckligt med bandbredd att ens surfa på nätet för. Detta händer jämnt när man ska ladda ner ifrån Steam, Origin, Uplay, BitTorrent och allting som kan ta nytta av våran 100Mbit/s bandbredd. Detta är väldigt jobbigt då vi andra får vänta tills spelet eller vad nu det är som laddas ner är färdigt tills vi andra kan surfa på nätet.

Vi har QoS på våran ASUS router som är satt på 85/8.5, men detta verkar inte hjälpa mycket. Jag har återställt inställningarna på ASUS routern men problemet kvarstår fortfarande.

Ska vi bara kontakt våran ISP (Boxer) och fråga vad det är som händer eller är det något vi själva kan fixa?

Våran nätverkslösning

Om det är något jag har missat eller behöver förtydliga något, säg till.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

@korbevel: Problemet är att du kör trådlöst. När du skickar så mycket data får inte de andra noderna en syl i vädret (CSMA/CA heter tekniken som wifi använder för att dela över ett medie. CA står för Collision Avoidance vilket innebär att noderna aktivt väntar med att skicka data tills luften är fri).

Börja med att dra kabel mellan din router och switch.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Testa bandwidth limiter istället och sätt alla på 90% av max så kan inte en ensam nedladdning sänka alla andras helt.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Vilken router är det vi pratar om?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@Jink: ASUS RT-AC66U. Allt står i bilden

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

@zyberzero: Detta låter vettigt. Anledningen varför vi kör med en extender är för att vi har routern på mellanvåningen och extendern på övervåningen, så det blir ganska bökigt att dra kabel mellan dessa. Men får pröva detta.

Tackar

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

@Jink: ASUS RT-AC66U. Allt står i bilden

Ah, my mistake! Bilden dök inte upp när jag först kollade tråden.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@zyberzero: yup.. verkar som detta var svaret. prövade detta nyss (använde extendern som en switch som var kopplad till asus routern) och laddade ner spel via steam och föräldrarna och jag hade tillräckligt med bandbredd för att surfa osv på. tackar!

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

@korbevel: Gott att det löste sig! Då är det bara att till att dra kabeln snyggt

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

@medetix: Gott att det löste sig! Då är det bara att till att dra kabeln snyggt

Hej igen.

Dragit kabel och får inga bra resultat, skulle du kunna ta en titt här och se om du kan hjälpa?

Tackar

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Ok så en update på situationen...

Problemet är inte löst även fast jag har bytt ut extendern mot en switch och bryggat Boxer routern. Det konstiga med det hela är att när jag slår på QoS på ASUS routern 80ner/8upp (spelar ingen roll vilken % jag tar här, samma problem) och försöker ladda ner ett spel via Steam, så får inga andra i huset någon bandbredd till att surfa på dvs all bandbredd slukas upp till 100% av den användaren som då laddar ner spelet. Men! När jag slår av QoS och laddar ner ett spel via Steam så fungerar det precis som det ska, alla får någon bandbredd över ca 40Mbit/s. Jag förstår inte vad som händer.

Sedan så testade jag att ladda ner ett spel via Uplay med QoS off... då var det igen samma problem med att bandbredden slukas upp av den personen och alla andra får då vänta tills hen är klar.. en jävla WC dvs.

Har stängt av Wifi på Boxern pga att alla kopplas upp på ASUSens Wifi. Men jag testade och kollade om det var samma sak där när man laddade ner via Uplay... och det var det icke. Jag fattar absolut ingenting då alla inställningar på ASUS routern är fabriksåterställda och firmware är uppdaterat till den senaste. Vad är problemet här?!

(blir fan galen på detta)

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk

Det verkar inte som någon som upplever problem med ASUS routrar vill ta bladet från munnen. Det är många som lovordar deras routrar här, men min egen erfarenhet är att det är rena skitprodukter.

Uppenbarligen verkar det finnas olika hårdvara (?) av samma modeller. För jag har för experimenterandets skull köpt de olika modeller som brukar lovordas här på Sweclockers och ALLA underpresterar något fruktansvärt. Buggiga, låser sig, dyker vid belastning osv.

Kan det finnas skäl att tro att man ligger efter i leveranser och börjat tulla på komponenter och får en sämre produkt? Vet ej, men min erfarenhet är buggiga produkter som inte alls förtjänar de goda betyg som florerar här.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

@Andreas Epradius: Jo har också hört en massa bra om ASUS routrar här och där, det var också varför vi köpte en. Så jag har svårt att tro att våran ISP är till skuld till detta problem, men jag förstår heller inte varför problemet uppstår, det är väldigt skumt.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk

@korbevel

Har du testat att skippa ASUS och endast köra boxer routern? (utan brygga då), mest för att se om det är ASUSen som ställer till det.
Om du är lite mer våglig kanske det går att lägga in en ny mjukvara i routern, detta kan dock förstöra den (och inte alla modeller som du kan det på).

Du har ingen begränsning inlagd på steam osv va? (med tanke på att det fungerade där)

Min sista ide är ju faktiskt att hitta något program som begränsar bandbredd i Windows, tror inte det går att göra default i alla fall!

Permalänk
Inaktiv

@korbevel: Försök att prioritera video-strömning nedströms i din router, alternativt så köper du en switch som antingen out of the box har 10mbit portar eller som du själv kan hårdställa till 10mbit. Således får du inte mer än 10mb tilldelat och dina föräldrar kan kolla på Netflix utan några problem.

QoS i Hemmaroutrar fungerar oftast dåligt och är svårt att ställa in rätt. Dessutom är downstream ännu svårare att hantera, googla lite på det så förstår du.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av korbevel:

Ok så en update på situationen...

Problemet är inte löst även fast jag har bytt ut extendern mot en switch och bryggat Boxer routern. Det konstiga med det hela är att när jag slår på QoS på ASUS routern 80ner/8upp (spelar ingen roll vilken % jag tar här, samma problem) och försöker ladda ner ett spel via Steam, så får inga andra i huset någon bandbredd till att surfa på dvs all bandbredd slukas upp till 100% av den användaren som då laddar ner spelet. Men! När jag slår av QoS och laddar ner ett spel via Steam så fungerar det precis som det ska, alla får någon bandbredd över ca 40Mbit/s. Jag förstår inte vad som händer.

Sedan så testade jag att ladda ner ett spel via Uplay med QoS off... då var det igen samma problem med att bandbredden slukas upp av den personen och alla andra får då vänta tills hen är klar.. en jävla WC dvs.

Har stängt av Wifi på Boxern pga att alla kopplas upp på ASUSens Wifi. Men jag testade och kollade om det var samma sak där när man laddade ner via Uplay... och det var det icke. Jag fattar absolut ingenting då alla inställningar på ASUS routern är fabriksåterställda och firmware är uppdaterat till den senaste. Vad är problemet här?!

(blir fan galen på detta)

Stäng av QoS. QoS måste göras uppströms för att det ska funka optimalt. Det enda du gjort nu är att sätta en strypning mitt på linjen. Om något så kan du prova att begränsa upload från datorn som ställer till med problemet med hjälp av Netlimiter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Det verkar inte som någon som upplever problem med ASUS routrar vill ta bladet från munnen. Det är många som lovordar deras routrar här, men min egen erfarenhet är att det är rena skitprodukter.

Uppenbarligen verkar det finnas olika hårdvara (?) av samma modeller. För jag har för experimenterandets skull köpt de olika modeller som brukar lovordas här på Sweclockers och ALLA underpresterar något fruktansvärt. Buggiga, låser sig, dyker vid belastning osv.

Kan det finnas skäl att tro att man ligger efter i leveranser och börjat tulla på komponenter och får en sämre produkt? Vet ej, men min erfarenhet är buggiga produkter som inte alls förtjänar de goda betyg som florerar här.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Som du säkert förstår så finns det alltid individer som har problem med produkter, hur erkänt bra de än är. Eller tror du på allvar att det är någon form av konspiration där alla som rekommenderar Asus har någon dold agenda?

Jag har ägt 3st Asus-routrar innan jag gick över till Pfsense och jag kan ärligt säga att jag aldrig har upplevt några större problem. Kör fortfarande Asus-routrar i AP-mode för WiFi. Svårt att försöka analysera dina problem utifrån din beskrivning "Buggiga, låser sig, dyker vid belastning osv" men får väl bara säga att det är tråkigt att du har haft problem.

För mig, och majoriteten verkar det som, har det iaf alltid fungerat klockrent så jag kan inte hålla med dig någonstans. Men som sagt, jag kan ju vara en del i konspirationen...

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Skrivet av Saodie:

Som du säkert förstår så finns det alltid individer som har problem med produkter, hur erkänt bra de än är. Eller tror du på allvar att det är någon form av konspiration där alla som rekommenderar Asus har någon dold agenda?

Jag har ägt 3st Asus-routrar innan jag gick över till Pfsense och jag kan ärligt säga att jag aldrig har upplevt några större problem. Kör fortfarande Asus-routrar i AP-mode för WiFi. Svårt att försöka analysera dina problem utifrån din beskrivning "Buggiga, låser sig, dyker vid belastning osv" men får väl bara säga att det är tråkigt att du har haft problem.

För mig, och majoriteten verkar det som, har det iaf alltid fungerat klockrent så jag kan inte hålla med dig någonstans. Men som sagt, jag kan ju vara en del i konspirationen...

???

Alltså på riktigt.... Jag skrev ett inlägg om att jag har provat olika modeller av Asus routrar. Och att de fungerar dåligt. Och att det är många som lovordar dessa här. Och att de som upplever problem med dessa produkter inte verkar skriva om det här. Visst, det skulle ju kunna vara så att det bara är jag + trådskaparen till denna tråd som haft problem med dessa routermodeller.

Varifrån du sedan får ihop till ett massivt inlägg om konspirationsteorier och dolda agendor från Asus har jag ingen aning om. Jag har skrivit ett (1) inlägg. Och det kunde du få till konspirationsteorier och dolda agendor? Jösses

Ha en trevlig midsommar och du kan vara lugn. Jag sitter inte hemma i fosterställning och tuggar på fingrarna i ett mörkt rum och tror att de som gillar Asus routrar är i maskopi med tillverkaren och har en massa fuffens för sig.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

???

Alltså på riktigt.... Jag skrev ett inlägg om att jag har provat olika modeller av Asus routrar. Och att de fungerar dåligt. Och att det är många som lovordar dessa här. Och att de som upplever problem med dessa produkter inte verkar skriva om det här. Visst, det skulle ju kunna vara så att det bara är jag + trådskaparen till denna tråd som haft problem med dessa routermodeller.

Varifrån du sedan får ihop till ett massivt inlägg om konspirationsteorier och dolda agendor från Asus har jag ingen aning om. Jag har skrivit ett (1) inlägg. Och det kunde du få till konspirationsteorier och dolda agendor? Jösses

Ha en trevlig midsommar och du kan vara lugn. Jag sitter inte hemma i fosterställning och tuggar på fingrarna i ett mörkt rum och tror att de som gillar Asus routrar är i maskopi med tillverkaren och har en massa fuffens för sig.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Jag var kanske lite väl ironisk får jag medge; jag förstår din synvinkel precis som du säkert förstår min

Som sagt, tråkigt att du har problem, men Asus levererar bra routrar till ett bra pris och det verkar majoriteten av recensenter vara eniga om.

Skönt att höra, då får jag önska även dig en trevlig midsommar utan söndertuggade fingrar

/S

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Jag skrev ett inlägg om att jag har provat olika modeller av Asus routrar. Och att de fungerar dåligt. Och att det är många som lovordar dessa här. Och att de som upplever problem med dessa produkter inte verkar skriva om det här.

Fortfarande bland det bättre när vi pratar om konsument produkter till privat personer som vill ha en fin lite låda med flertalet tjänster och allt skall fungera perfekt och helst skall det nästan vara gratis.

Är väl klart att Asus inte är det bästa som finns om du är villig att kasta en säck men pengar på saker som faktiskt fungerar mycket bättre. Men de flesta frågor och diskussioner är mer riktade åt privat personer som letar efter nåt för under tusen lappen.

Permalänk
Avstängd

Folk är för bekväma. Lägg lite tid på att dra kabel till dina datorer. Trådlöst kör jag bara i sovrummet.

Permalänk
Medlem

@lolight: har du ens läst igenom tråden?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic