Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyberhof:

Tänkte bara på en sak angående att alla pratar om ssd visst det är den absolut tystaste lösningen men om man vill ha en lite större och billigare lagringslösning så är alternativet en 2,5" hårddisk som kanske inte är ljudlös men markant mycket tystare än en vanlig 3,5" disk.
Det här kan vara ett bra alternativ om man behöver något mer än en systemdisk.

kan säga av erfarenhet att det funkar bra jag har
1tb - 7200 hörs men låter inte illa
512gb - 7200 hörs men låter inte illa
320gb - laptop disk hörs inte alls
ssd - hörs inte alls

men finns yttligare ett alternativ som är tyst som 5400 3.5 diskar som inte är så snabb men tysta ..i.a.f dom jag testat förut
sen som jag kör är med ett alternativ att diskarna går i vilo på en minut så då hör man dom inte när man inte använder dom vilket är trevligt när man har väldigt tyst dator i övrigt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

http://www.silentpcreview.com

Bra sida om hur komponenter låter.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk

https://www.youtube.com/watch?v=_gZ91llsbVc

En customloop med Cape Cora @ tyst pump? Några chassifläktar på extremt låga varv borde hålla datorn glad och tyst.

Edit: Du skulle även kunna slänga ihop ett chassi av t ex mdf med ljuddämpade luftkanaler.

Edit
Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

kan säga av erfarenhet att det funkar bra jag har
1tb - 7200 hörs men låter inte illa
512gb - 7200 hörs men låter inte illa
320gb - laptop disk hörs inte alls
ssd - hörs inte alls

men finns yttligare ett alternativ som är tyst som 5400 3.5 diskar som inte är så snabb men tysta ..i.a.f dom jag testat förut
sen som jag kör är med ett alternativ att diskarna går i vilo på en minut så då hör man dom inte när man inte använder dom vilket är trevligt när man har väldigt tyst dator i övrigt

Själv sitter jag med ett define chassi från Fractal Design som är ljuddämpat men jag tror gummit till hårddiskbryggorna har blivit gamla för nu knastrar det på bra när hårddiskarna arbetar, så var dock inte fallet när chassit var nytt.
Sitter med både en 7200rpm och en 5400rpm och båda låter markant nu för tiden tyvärr.

Så jag funderar själv på att byta ut diskarna mot 2.5" istället och sätta in 3.5" diskarna i min filserver istället.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]