Permalänk
Medlem

Får ej IP ifrån Bahnhof

Hej

Jag har idag bytt ISP till Bahnhof och har stora problem med att få IP till mitt WAN-interface på pfSense-brandväggen. Tar jag samma kabel och sätter i en laptop får jag ip direkt.. Däremot har jag sett flera på nätet som använder pfSense med Bahnhof så uppenbarligen fungerar det.

Jag har gjort en helt ny installation (virtuellt i Hyper-V) och jag har vid några tillfällen fått IP men den har försvunnit vid en omstart. Brandväggen behöver väl inte öppnas för att wan-interfacet skall få DHCP???

vad gör jag för fel? någon annan med pfSense direkt kopplad i väggen där ute?

/ivrig..

Permalänk
Entusiast

Har du en riktig publik IP adress, eller får du en via deras NAT?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

@Jonssown: betalar ej extra för en publik IP, så nej tror inte det?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av StrydeR:

@Jonssown: betalar ej extra för en publik IP, så nej tror inte det?

Det ska gå att kontakta dem för en publik helt gratis, man kunde i alla fall förut.
Anledningen till att du finns i NAT systemet är för att IPv4 adresserna börjar ta slut, och majoriteterna av kunderna inte märker någon skillnad ändå.

Ring och hör, vetja!

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av StrydeR:

@Jonssown: betalar ej extra för en publik IP, så nej tror inte det?

Tänker du möjligen på statisk? Får du en IP i spannet 100.64.0.0/10 (då natar Bahnhof dig) eller inte?

Det kan också vara så att de låst porten på mac-adressen i din dator. Isåfall är det bara en timeout från Bahnhofs sida - vänta 20 minuter med kabeln urkopplad och försök igen.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Som zyberzero säger här ovanför så får varje abbonent ett max antal ip-adresser (fick två av min förra ISP), och dessa låses till en viss MAC-adress. Med min förra ISP låstes de i en hel timme vilket skapade problem när jag skulle felsöka... Så mitt tipps är att koppla ut internet helt i 30-60 min och sedan prova igen.

Permalänk
Medlem

På något sätt hade mitt nätverk lyckats registrera en massa klienter, dem nollade detta snabbt på sin sida så fick brandväggen sin adress tillslut. Hurra! Tack för hjälpen!