[Köpråd] Skall byta ut min gamla Asus ROG-laptop mot en stationär.

Permalänk

[Köpråd] Skall byta ut min gamla Asus ROG-laptop mot en stationär.

Gentlemen (och kvinnor)!

Min gamla Asus G73 Jh-laptop börjar bli riktigt trött, så det är med stor sorg jag insett att den snart kommer att gå vidare till de sälla jaktmarkerna. Batteriet har inte fungerat på länge (världens mest stationära laptop), tangenterna börjar glappa. Det ser mörkt ut för en trotjänare som hängt med i 6 år, längre än någon dator jag har haft tidigare. När jag köpte den 2010 var den cool, snabb, hade ballt formade fläktar och med ett grymt grafikkort.
Nu, not so much. Fast jag gillar fortfarande kylningen, även om fläktarna börjat dra snett ibland och då dånar något djävulskt.

Dessutom har jag gått från nybliven singel (inget tröstar en som att lägga 15 papp på en ny spel-latop) till gift ärbar (nåja)man med en liten dotter.
Kort sagt, budgeten är inte detsamma.
Så jag vänder mig till er, kära sweclockers-gurus, med en bön om hjälp i denna svåra tid.
Jag vill bygga en speldator, en eller ett par delar i taget, under de närmaste två-tre månaderna. Budgeten är svår att säga, jag har inte alls samma pengar att röra mig med som förr, och har inte byggt en dator sedan 2008 (hjälp!)

Men säg 4-6000 för nytt chassi med nätagg, minne, disk samt moderkort och processor. Skärm finns. Planen är att köpa ett rejälare grafikkort senare, så om det finns ett moderkort med något som är det minsta användbart integrerat så är det najs. Alternativt eller riktigt billigt kort-alternativ som kan uppgraderas senare.

Går detta att lösa för de pengarna?

Hjälp mig, Sweclockers, ni är mitt enda hopp™

Glömde ju att skriva användningsområde... Jag spelar nästan uteslutande, förutom lite hushållsekonomi. Just nu är det Fallout 4 och Witcher 3 som gäller, men älskar även Total War och Civilization. Upplösning och fps är inte det viktigaste i detta läget (allt kommer att vara mil bättre än det jag har nu) men bredd och senare uppgraderingsmöjligheter.

Glömde bort...
Permalänk
Medlem

@Lottomannen: Vilket inlägg, det är nästan som ett bullen avsnitt

Här är mitt förslag:

Inet Kundkorg

Angående integrerad grafik så är det något som finns i processorn, men moderkortet måste ha stöd för det.

Det är inte inom budget dock, jag missade det med 13 kr + frakt. Men du får något som kan anses som en riktigt fin gamingrigg när du väl adderar ett grafikkort till detta. Dessutom är det upplåst processor och med en något bättre än normalt kylare kan du överklocka om intresset blommar fram.

Chassi och nätagg är helt ok, chassit är så billigt för det kommer endast med 1 fläkt. I framtiden och speciellt om du ska överklocka rekommderar jag att köpa till några fler chassifläktar.

Mvh Doof

Edit: Bytte nätagg, B2 från CM ska undvikas !

Permalänk
Jubileumsmästare

@Lottomannen: Väldigt bra skrivet Här har du två alternativ, ett utan grafikkort och ett med. Du kommer i princip knappt någonstans typ med processorns integrerade grafik. Btw köp ej Cooler Master nätagg då de är katastrofala...

Observera att minnena kommer att köras i 2133 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lottomannen:

Gentlemen (och kvinnor)!

Min gamla Asus G73 Jh-laptop börjar bli riktigt trött, så det är med stor sorg jag insett att den snart kommer att gå vidare till de sälla jaktmarkerna. Batteriet har inte fungerat på länge (världens mest stationära laptop), tangenterna börjar glappa. Det ser mörkt ut för en trotjänare som hängt med i 6 år, längre än någon dator jag har haft tidigare. När jag köpte den 2010 var den cool, snabb, hade ballt formade fläktar och med ett grymt grafikkort.
Nu, not so much. Fast jag gillar fortfarande kylningen, även om fläktarna börjat dra snett ibland och då dånar något djävulskt.

Dessutom har jag gått från nybliven singel (inget tröstar en som att lägga 15 papp på en ny spel-latop) till gift ärbar (nåja)man med en liten dotter.
Kort sagt, budgeten är inte detsamma.
Så jag vänder mig till er, kära sweclockers-gurus, med en bön om hjälp i denna svåra tid.
Jag vill bygga en speldator, en eller ett par delar i taget, under de närmaste två-tre månaderna. Budgeten är svår att säga, jag har inte alls samma pengar att röra mig med som förr, och har inte byggt en dator sedan 2008 (hjälp!)

Men säg 4-6000 för nytt chassi med nätagg, minne, disk samt moderkort och processor. Skärm finns. Planen är att köpa ett rejälare grafikkort senare, så om det finns ett moderkort med något som är det minsta användbart integrerat så är det najs. Alternativt eller riktigt billigt kort-alternativ som kan uppgraderas senare.

Går detta att lösa för de pengarna?

Hjälp mig, Sweclockers, ni är mitt enda hopp™

Glömde ju att skriva användningsområde... Jag spelar nästan uteslutande, förutom lite hushållsekonomi. Just nu är det Fallout 4 och Witcher 3 som gäller, men älskar även Total War och Civilization. Upplösning och fps är inte det viktigaste i detta läget (allt kommer att vara mil bättre än det jag har nu) men bredd och senare uppgraderingsmöjligheter.

Med 4-6000:- som budget skulle jag rekommendera begagnat.
Blocket (m.m.) myllrar av speldatorer som ofta slumpas bort.
Leta primärt efter nyare moderkort/CPU system, haswell och nyare med Z97 chipset.
Med hyffsade grafikkort typ nVidia 970 och uppåt eller AMD 290 och uppåt.

Resten som minne och lagring är väldigt enkelt att uppgradera efteråt och billigt som attan numera.

Permalänk

Intel i5-6600k+GA-Z170X+212 Evo
https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo...

Crucial Ballistix Tactical DDR4 2x8GB
https://www.netonnet.se/art/komponenter/internminne/ddr4/cruc...

Kingston SSDNow UV400 240GB
https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

Corsair Carbide Series 200R
https://www.netonnet.se/art/komponenter/chassibarebone/tower/...

Fractal Design Integra M 650W
https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/modulart/...

6015:- totalt.

Sen kan du lägga in ett 1060/1070 när du har råd så får du en riktigt fin dator.

Permalänk

Jag har lyckats säkra lite extra tillgångar till bygget, så nu funderar jag på ett par saker:

Moderkort
Gigabyte GA-Z170X-GAMING 3
MSI B150M PRO-VDH
Gigabyte GA-Z170M-D3H, Socket-1151

Dessa är alternativen jag har fått rekommenderade här i tråden. Skillnader i uppgraderingsmöjligheter, kortplatser, prestanda/pålitlighet? Är Gaming-3 värt de extra hundralapparna?

Processor har jag fastnat för Intel® Core™ i5-6600K 3,5Ghz med 6mb cache. Fläkt ingår inte, men jag har en Arctic Freezer 13 CO liggande som jag fick i "secret santa" av min svåger.

Minne blir det
Crucial Ballistix DDR4 2x8GB
Men skall man ta 2400mHz eller 2666mHz
Logiken säger att snabbare är bättre och priset var inte jättestor skillnad. Andra saker att tänka på? Moderkorten borde klara båda sorterna?

Nätaggregatet...skillnad mellan
Fractal Design Integra M 650W
EVGA 500W White
?
Förutom effekten då, ofc. Och behöver jag mer än 500w?
I annat fall funderar jag på Fractal Designs combipaket med 2500-chassit och ovan nämda EVGA nätagg.

SSD-diskar har jag ingen som helst koll på, det hade precis börjat dyka upp när jag köpte laptopen och var då rejält mycket dyrare, så den har fortfarande en mekanisk disk.

Tack för alla tips! Begagnat är jag inte jättesugen på om jag inte kan hitta något av en bekant. Visst, där finns en hel del på blocket. Men bara en snabbkoll runt omkring (bor i Halland) visar en hel del troligtvis stulna skoldatorer och folk som vill ha 15.000 för sin gamla Compaq. Och jag orkar helt enkelt inte sålla bort skiten. Även om man säkert kan göra bra affärer där.

Och tack för fina kommentarer om min lilla berättelse. Kände att jag ville skriva något lite annorlunda. Läser forumet ganska oregelbundet, och postar nästan aldrig. Så det var mitt sätt att ge tillbaka lite ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lottomannen:

Jag har lyckats säkra lite extra tillgångar till bygget, så nu funderar jag på ett par saker:

Moderkort
Gigabyte GA-Z170X-GAMING 3
MSI B150M PRO-VDH
Gigabyte GA-Z170M-D3H, Socket-1151

Dessa är alternativen jag har fått rekommenderade här i tråden. Skillnader i uppgraderingsmöjligheter, kortplatser, prestanda/pålitlighet? Är Gaming-3 värt de extra hundralapparna?

Processor har jag fastnat för Intel® Core™ i5-6600K 3,5Ghz med 6mb cache. Fläkt ingår inte, men jag har en Arctic Freezer 13 CO liggande som jag fick i "secret santa" av min svåger.

Minne blir det
Crucial Ballistix DDR4 2x8GB
Men skall man ta 2400mHz eller 2666mHz
Logiken säger att snabbare är bättre och priset var inte jättestor skillnad. Andra saker att tänka på? Moderkorten borde klara båda sorterna?

Nätaggregatet...skillnad mellan
Fractal Design Integra M 650W
EVGA 500W White
?
Förutom effekten då, ofc. Och behöver jag mer än 500w?
I annat fall funderar jag på Fractal Designs combipaket med 2500-chassit och ovan nämda EVGA nätagg.

SSD-diskar har jag ingen som helst koll på, det hade precis börjat dyka upp när jag köpte laptopen och var då rejält mycket dyrare, så den har fortfarande en mekanisk disk.

Tack för alla tips! Begagnat är jag inte jättesugen på om jag inte kan hitta något av en bekant. Visst, där finns en hel del på blocket. Men bara en snabbkoll runt omkring (bor i Halland) visar en hel del troligtvis stulna skoldatorer och folk som vill ha 15.000 för sin gamla Compaq. Och jag orkar helt enkelt inte sålla bort skiten. Även om man säkert kan göra bra affärer där.

Och tack för fina kommentarer om min lilla berättelse. Kände att jag ville skriva något lite annorlunda. Läser forumet ganska oregelbundet, och postar nästan aldrig. Så det var mitt sätt att ge tillbaka lite ^^

Du bär skaffa ett moderkort med Z170 chipset om du tänkt överklocka (annars behöver du inte en 6600K
Annars så är det ju oftast vilka "features" man vill ha som styr moderkortsvalet.
Gillar du Gigabyte så kanske: https://www.inet.se/produkt/1900034/gigabyte-z170-gaming-k3/#... vore ett bra val.
MSI har ett i full ATX format: https://www.inet.se/produkt/1902859/msi-z170a-pc-mate/#specs

Och skippa "Arctic Freezer 13", kör på en "be quiet! Pure Rock" istället, bäst pris/prestanda just nu (IMO).

500w nätagg räcker bra för en "barebone" speldator, men lämnar inte mycket utrymme för eventuellt framtida "lek"
Tänk på att ett nätagg oftast räcker över 2-3-4 olika generationers hårdvara om man handlar nåt med kvalitet.
Skulle absolut rekommendera ett modulärt och minst 80+ GOLD certifiering.

Vad gäller minne så är i princip högre MHz = bättre.
Det finns undantag såklart, lite beroende på vad man vill göra med datorn.
Men för spelande är mer = bättre just nu.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9564685/

This skulle jag kört. Lite över budget dock. Skulle inte snåla på agget som många andra här gör, då det är nätagget som driver datorn helt enkelt. Budgetagg som dör drar ofta med sig komponenter, går sönder fortare och har sämre skydd mot elfel, blixtnedslag lalala du fattar. Det tjänar sig i längden att köpa ett dyrare agg då det håller längre helt enkelt

Chassit är lite i nederkant också, finns kanske något bättre för 500kr.

Du kan ju sälja Intel kupongen också så går du inte över budget så mycket

Permalänk

Det där såg inte alls dumt ut. Funderar på att använda min nyfunna rikedom på att uppgradera minnet till Crucial 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz Ballistix Tactical och ett Fractal Designs R4-chassi. Det var grymt snyggt, och ljuddämpning är alltid gött iom att burken skall stå i vardagsrummet.

Vad tror den samlade intelligentsian om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lottomannen:

Det där såg inte alls dumt ut. Funderar på att använda min nyfunna rikedom på att uppgradera minnet till Crucial 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz Ballistix Tactical och ett Fractal Designs R4-chassi. Det var grymt snyggt, och ljuddämpning är alltid gött iom att burken skall stå i vardagsrummet.

Vad tror den samlade intelligentsian om det?

Har ett R4 själv, grymt bra chassi.