GTX780 gav upp, gäller garantin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Ja, det får väl anses som snålt när praxis är att man får 'samma' kort ur en nyare produktserie eftersom de ju ersätter den tidigare produkten. 980 är den direkta uppföljaren/ersättaren till 780 precis som uppföljaren/ersättaren till 760 är 960 osv.

Utvecklingen går ständigt framåt och det är klart att de prestandsmässigt oftast motsvarar en lägre 'tier' ur nästa generation men det verkar vara väldigt ovanligt att man får annat än 'samma' kort i utbyte vid RMA-ärenden. Jag skulle gissa att de sitter på ett stort lager av 970 som de vill bli av med.

Vilken praxis pratar du om? Konsumentköplagen säger likvärdig produkt, det spelar ingen roll vilken modellbeteckningen är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Vilken praxis pratar du om? Konsumentköplagen säger likvärdig produkt, det spelar ingen roll vilken modellbeteckningen är.

Skickades från m.sweclockers.com

https://sv.wiktionary.org/wiki/praxis
'vedertaget förfaringssätt'

Vad konsumentköplagen säger och vad praxis är behöver inte nödvändigtvis stämma överrens. Praxis (eller 'standard' om du föredrar det) är som sagt att man får ett ersättningskort ur en nyare produktserie om den förra har utgått.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

https://sv.wiktionary.org/wiki/praxis
'vedertaget förfaringssätt'

Vad konsumentköplagen säger och vad praxis är behöver inte nödvändigtvis stämma överrens.

Jag vet vad praxis är, men jag känner inte till att detta skulle vara praxis. Min uppfattning är att praxis är att erbjuda en likvärdig produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ågren:

https://sv.wiktionary.org/wiki/praxis
'vedertaget förfaringssätt'

Vad konsumentköplagen säger och vad praxis är behöver inte nödvändigtvis stämma överrens. Praxis (eller 'standard' om du föredrar det) är som sagt att man får ett ersättningskort ur en nyare produktserie om den förra har utgått.

Är det verkligen praxis dock?

Jag har varit med om att Inet har bytit ut en polares döda GTX 670 till ett GTX 770 men det är ju Inet och de har ju trots allt ett rykte att uppehålla.
Vad är det som säger att det är en praxis om man ser till alla återförsäljare/tillverkare?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag vet vad praxis är, men jag känner inte till att detta skulle vara praxis. Min uppfattning är att praxis är att erbjuda en likvärdig produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Sisyfos:

Är det verkligen praxis dock?

Jag har varit med om att Inet har bytit ut en polares döda GTX 670 till ett GTX 770 men det är ju Inet och de har ju trots allt ett rykte att uppehålla.
Vad är det som säger att det är en praxis om man ser till alla återförsäljare/tillverkare?

Det är väl bara att googla eller kika runt här på Sweclockers för att få bekräftat att man oftast får motsvarande modell ur en nyare serie. Jag tycker att det är väldigt sällan man läser om fall där man får ett 'sämre' kort i utbyte.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det är väl bara att googla eller kika runt här på Sweclockers för att få bekräftat att man oftast får motsvarande modell ur en nyare serie. Jag tycker att det är väldigt sällan man läser om fall där man får ett 'sämre' kort i utbyte.

Ingen har sagt något om 'sämre' kort... Korkad kommentar.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ågren:

Det är väl bara att googla eller kika runt här på Sweclockers för att få bekräftat att man oftast får motsvarande modell ur en nyare serie. Jag tycker att det är väldigt sällan man läser om fall där man får ett 'sämre' kort i utbyte.

Du blandar ihop vad som skulle vara en de facto praxis och den högst vinklade tolkning du själv gör baserad på väldigt begränsad information. Praxis är, precis som tidigare nämnts, att kortet ersätts med ett likvärdigt (Likvärdigt är inte begränsat till enbart prestanda, utan även sådant som anslutningsmöjligheter, passiv/tyst kylning etc.). Ibland motsvarar detta ett kort som har samma slutsiffror som en tidigare generation men det är tveklöst en minoritet av fallen. Skulle återförsäljare nästan alltid (som du hävdar) ersätta defekta kort med ett bättre än vad som kan förväntas skulle de gå back på varenda grafikkort som blir utbytt.
Att påstå att det skulle vara "snålt" att inte byta ut kort mot bättre än vad som faktiskt är motsvarande är tämligen absurt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Ingen har sagt något om 'sämre' kort... Korkad kommentar.

Därav citationstecken. Med 'sämre' menade jag naturligtvis ett kort ur lägre produktklass, inte sämre sett till ren prestanda vilket du säkert även förstod.

Skrivet av twit:

Du blandar ihop vad som skulle vara en de facto praxis och den högst vinklade tolkning du själv gör baserad på väldigt begränsad information. Praxis är, precis som tidigare nämnts, att kortet ersätts med ett likvärdigt (Likvärdigt är inte begränsat till enbart prestanda, utan även sådant som anslutningsmöjligheter, passiv/tyst kylning etc.). Ibland motsvarar detta ett kort som har samma slutsiffror som en tidigare generation men det är tveklöst en minoritet av fallen. Skulle återförsäljare nästan alltid (som du hävdar) ersätta defekta kort med ett bättre än vad som kan förväntas skulle de gå back på varenda grafikkort som blir utbytt.
Att påstå att det skulle vara "snålt" att inte byta ut kort mot bättre än vad som faktiskt är motsvarande är tämligen absurt.

Vi får väl 'agree to disagree' då. Jag tycker i alla fall att det verkar väldigt ovanligt att folk får kort ur en lägre produktklass i utbyte baserat på mina egna erfarenhet och vad jag läst mig till eftersom jag naturligtvis inte har tillgång till butikernas/tillverkarnas egna statistik. I just det här specifika fallet tror jag att det har mer att göra med att EVGA sitter på ett väldigt stort lager 970 i förhållande till 980 och som de naturligtvis vill bli av med.

Nu handlar det här bara om ett par enstaka fall så det utgör naturligtvis inget reellt statistiskt underlag men om vi utgår från det som skrivit här i tråden har fyra av fem (dvs. 80%) fått samma kort ur nästa produktserie.

  • 580 utbytt mot 660ti

  • 760 som gav pengarna tillbaka (=värde motsvarande ett nytt 960)

  • 780Ti utbytt mot 980Ti

  • 760 utbytt mot 960

  • 670 utbytt mot 770

Dold text

Som sagt, absolut inget underlag för en relevant jämförelse men ändå en kul detalj.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av Bango79:

@Tony Clifton:
Netonnet. Bra service där.

Det visade sig att det var mitt MSI GTX 780 TwinFrozr som gått sönder (kostade 3500 kr för två och ett halvt år sen). Jag fick 2700 kr tillgodo när jag köpte ett MSI GTX 1070 Gaming X. Så jag har inget att klaga på. Inet skötte sig bra.