Rapport: "Internetoperatörer tjänar miljarder på piratkopiering"

Permalänk
Medlem

Finns en jämra massa lagliga anledningar till att vanligt folk vill ha allt snabbare uppkopplingar, streming av film/TV/musik/videoklipp, Spel som ligger på många GB, lagring och backup i molnet, videochatt i hög kvalite osv.

Jo tror säkert att en tredjedel då och då tankar nått olovligen, men hur många % av den totala trafiken utgör detta, inte många skulle jag tro.

Strukturen i hur internet används med lagliga tjänster kräver allt snabbare uppkopplingar och obegränsad sådan...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag erkänner inte något här
men jag har ju snabb uppkoppling av en anledning. annars klarar jag mig lätt på 10-20mbit lina. Hatar att dessa jävlar ska fokusera på piratkopiering, DET ÄR KORRUPTION INOM REGERINGARNA OCH BANKERNA, SAMT ALLA MEDIEBOLAG SOM ÄR DE STORA BOVARNA. folk kommer alltid ladda ner, när ett huvud kapas kommer 10 till fram! by the people for the people. tyvärr kan man inte begära egendom på något som inte går att ta på tyvärr, alla argument emot det är moot.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av asconakille:

Då borde ju den bästa lösningen vara att sänka hastigheten till 56k för alla

Snacka om lira online spel, se på Netflix etc på 56k kommer lagga som fan, eller tomt skicka 100 mb stora filer till andra sidan atlanten om man jobbar hemifrån

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Hade hållit med förutom den konstiga politiska kopplingen. Ska man kontra med: Ungefär lika hederliga som dagens "höger,"1 med sitt: "Jag är inte rasist, men...". För det är ju också relevant i sammanhanget, eller?

Min åsikt är ju inte heller särskilt relevant, men jag har svårt att inte reagera på de, som jag ser det, onödiga påhoppen på generell "feminism", som för mig bara står för vanlig jämställdhet, rättvisa och sunt förnuft.

Nej, det jag syftade på var ohederligheten i att påvisa en övertygelse utåt att bry sig om en svart marknad som innefattar ALL kopiering, fysisk handel och t.o.m. 3D printat material. Man fläskar på i artikeln med egna definitioner (stöld) och rabblar uppblåsta siffror reflekterande "global stöld". Allt för att lobba in en lagstiftning här hemma i den egna agendans hemvatten.

Krävs inte mycket fantasi att översätta detta till dagens feminism med deras lögner om att ALLA tjänar på feminsimen, lutar sig mot global statistik, uppblåsta siffror, egna feminist-klingon definitioner o.s.v. Våra feminister skiter fullständigt i de globala förtrycken, männens varande och har en agenda som mest går ut på att ytterligare höja den "egna marknaden" (läs kvinnor)'s lidande till astronomiska höjder..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag som trodde att alla satt på 100+ Mbit för att läsa nyheterna och titta på Netflix-serier i låg bitrate....

Klart som korvspad att operatörer tjänar pengar på piratkopiering. De tjänar till och med pengar på barnporr. Allt som flödar genom deras nät tjänar de pengar på, och när det kommer till nätpirater så är det pris/hastighet som avgör, och av denna anledning så erbjuder Bahnhof, som påstår att detta bara är trams, 1 Gbit för 500kr samtidigt som de gör allt som står i deras makt för att skydda sina kunder/brottslingar. Piratkopiering och Darknet-aktivitet är Bahnhofs viktigaste byggklossar.

Dock har filmbolagen sig själva att skylla för piratkopiering. Är man så gammalmodig som fortfarande kör med regionsskydd så förtjänar man att förlora pengar till internetoperatörerna. Varför ska jag vänta på att få se min favoritserie och riskera att få allt spoilat när jag kan se det samtidigt som de i USA?

Jag hade mer än gärna betalat ~100kr för att få tillgång till tjänster som Hulu, men som det ser ut idag så måste jag betala 50-100kr för en snabb och säker VPN, plus avgiften för Hulu. Nej tack, då fortsätter jag hellre att använda Exodus, som än så länge är lagligt i Sverige.

och det är inget fel. internet är internet, it cant be censored or controlled, and people who think that are the very same mindless sheep the government controls.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk

Hur många av er har läst rapporten eller inlägget på DN debatt som artikeln länkade till? Jag är tveksam till beloppen och det är lite löjeväckande att de använder brottsrubriceringen "stöld" när de pratar om brott mot upphovsrättslagen. Det visar utan tvekan vilken sida de står på i debatten, men de har i grunden rätt. ISPerna drar in stålar på piratkopiering. Är det någon som säger emot?

De skriver ingenting om att begränsa hastigheten på internetuppkopplingarna, men ni är väldigt många som kommer fram med mer eller mindre krystade ursäkter för att ni behöver en snabb lina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Det är för deras streaming prioteras över ditt spel. Har ingenting med att battlefield drar mycket bandbredd att göra. Med rätt router hade du kunnat sätta dig själv på en garanterat hastighet på 50-100 kbit och du hade klarat dig bra.

Standard inställd Qos prioriterar Ljud och Bild före annat.

Visst ja, tror jag har det i min router där hemma. Sedan brukar spelen patchas med feta patchar ibland och de vill man ju ha ner snabbt

Internet används till allt nuförtiden. Min uppfattning är att det är legal streaming som står för majoriteten av bredbands-användningen nuförtiden. Även om det inte är så så har upphovsrättsorganistationerna bränt allt förtroende hos allmänheten här i sverige.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Skrivet av Ingetledigtnamn:

De skriver ingenting om att begränsa hastigheten på internetuppkopplingarna, men ni är väldigt många som kommer fram med mer eller mindre krystade ursäkter för att ni behöver en snabb lina

Jag sitter på en Gbit lina. Jag behöver den för att då får jag hem mina data snabbare. Samma sak när jag flyger någonstans, hellre en jetkärra en ett propellerplan för då kommer jag fram snabbare.

Permalänk
Medlem

@Ingetledigtnamn: Hej Ingetledigtnamn

Enligt en undersökning i USA står bittorrenttrafik för mindre än 5% av den totala mängden trafik.
Till och med molnlagringstjänster har klivit över (säkerhetskopiering av kamerabilder).
Jämförelsevis står Netflix ensam för över 37%.

Då nerladdad film ofta är större än motsvarande film på Netflix borde det eventuella sambandet mellan miljardintäkter, nerladdning av film och förbrukning av bandbredd leda till att internetleverantörerna "tjänar" 20 till 40-tals milljarder på Netflix och annan strömmande media.
Det rimmar dock dåligt med exempelvis Bredbandsbolagets totala omsättning på 2 miljarder och vinst på 3miljoner 2015.

Hur som helst är det solklart att somliga tittar på väldigt mycket film, och den absoluta merparten laglig sådan.
Mer oklart hur många miljarder ISP;erna egentligen "tjänar".

Permalänk
Medlem

"Med andra ord pekas operatörerna ut som de stora vinnarna, då de tjänar på efterfrågan av snabbare uppkopplingar."

Detta känns väldigt utdaterat år 2016.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Hur många av er har läst rapporten eller inlägget på DN debatt som artikeln länkade till? Jag är tveksam till beloppen och det är lite löjeväckande att de använder brottsrubriceringen "stöld" när de pratar om brott mot upphovsrättslagen. Det visar utan tvekan vilken sida de står på i debatten, men de har i grunden rätt. ISPerna drar in stålar på piratkopiering. Är det någon som säger emot?

De skriver ingenting om att begränsa hastigheten på internetuppkopplingarna, men ni är väldigt många som kommer fram med mer eller mindre krystade ursäkter för att ni behöver en snabb lina

Är nog ingen som säger emot att ISP tjänar en del på piratkopiering.
Dock mängden dom tjänar tror jag inte på för 5 öre, skulle tro att piratmatrial står för kanske 5% eller kanske något mer av den totala trafiken.

Det mediamaffian och vissa stater vill komma till i förlängningen är att reglera Internet, där nätneutraliteten inte finns längre.
Så jodå vi kommer att ha riktigt snabba linor, men vi kommer bara kunna använda det till "godkända" siter och tjänster.......

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Hur många av er har läst rapporten eller inlägget på DN debatt som artikeln länkade till? Jag är tveksam till beloppen och det är lite löjeväckande att de använder brottsrubriceringen "stöld" när de pratar om brott mot upphovsrättslagen. Det visar utan tvekan vilken sida de står på i debatten, men de har i grunden rätt. ISPerna drar in stålar på piratkopiering. Är det någon som säger emot?

De skriver ingenting om att begränsa hastigheten på internetuppkopplingarna, men ni är väldigt många som kommer fram med mer eller mindre krystade ursäkter för att ni behöver en snabb lina

Visst tjänar de pengar på det, men de amerikanska upphovsrätts-organisationerna vill få det att ISPs tjänar majoriteten av sina pengar på att tillhandahava uppkopplingar till pirater, men jag tror de mest letar efter någon annan att klämma på på pengar via domstolar. ( se copysweden som vill ha pengar från apple och samsung för privatkopiering) Det har väl visat sig svårt att få ut pengar från de privatpersoner de satt dit, så nu ska de stämma ISPs istället..

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anarko:

Bahnof har inte 1Gig Ner/100 Upp ligger på 750, deras 1 Gig ner/1 Gig Upp ligger på ca 1000 i månaden.

Jag kan få 1000/100 för 549kr/mån via stadsnätet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Enligt en undersökning i USA står bittorrenttrafik för mindre än 5% av den totala mängden trafik.

Till och med molnlagringstjänster har klivit över (säkerhetskopiering av kamerabilder).

Mediakonsumtionen har till stor del har flyttat till lagliga alternativ och piratkopieringen minskat, men att
bittorrent-trafiken i nordamerika minskat till 5% betyder inte att det inte piratkopieras längre. En del har exempelvis flyttat till molntjänsterna som har ökat och vem vet vad som går i den krypterade trafiken?

Skrivet av henkiii:

Jämförelsevis står Netflix ensam för över 37%.

Då nerladdad film ofta är större än motsvarande film på Netflix borde det eventuella sambandet mellan miljardintäkter, nerladdning av film och förbrukning av bandbredd leda till att internetleverantörerna "tjänar" 20 till 40-tals milljarder på Netflix och annan strömmande media.

Jag är som sagt tveksam till miljarderna, men jag tror i alla fall att en stor andel av de som ägnar sig åt piratkopiering har (övertygat sina farsor om att familjen måste ha) en snabbare lina än vad de egentligen behöver och därigenom tjänar ISPn pengar på piratkopiering. Kör man dessutom över mobilnätet drar ISPn in stålar per MB. Det kanske är så de räknat: uppskattad trafikvolym * högt pris per MB = massor med miljarder.

Permalänk
Medlem

Jo skitbra artikel, kapa bara ner hastigheten till 1mbit/s och så blir vi av med "piraterna" (filderlarna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas182:

´
LOOOL Ladda ner ett 60gb spel från steam med 56k lina vi ses om några år spel

Det skulle bara ta 3 och en halv månad lite grovt räknat..

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Tror folk seriöst att inte det finns de som väljer en högre hastighet på sitt internet huvudsakligen för att kunna ladda ner piratkopierat material snabbare? Jag är övertygad om att det är en hel del som gjort detta de senate decenniet...sedan har jag svårt att se hur det skulle generera flera miljarder i extrainkomster till internetleverantörerna, men någon form av uträkning har de garanterat gjort. Gissningsvis så räknar man från internets grundande fram till nu för att få till en spektakulär siffra och det känns inte helt långsökt att det finns en hel del antaganden i uträkningen som kan ifrågasättas.

Oavsett hur man räknat så känns det inte längre känns speciellt relevant då det nuförtiden finns så pass många lagliga tjänster som kräver högre bandbredd att de som i dagsläget väljer ett snabbare bredband huvudsakligen för privatkopiering nog är en klart krympande skara, även om de garanterat fortfarande existerar.

Men jag tror knappast att det är någon här som faktiskt tror att operatörerna inte tjänar något alls på piratkopiering, det som kan diskuteras är hur mycket de drar in och ifall det är motiverat att göra något åt det.

Permalänk
Skrivet av Harddrive:

Jo skitbra artikel, kapa bara ner hastigheten till 1mbit/s och så blir vi av med "piraterna" (filderlarna).

Vänligen läs debattinlägget.Sedan kan du kommentera vad som faktiskt stod i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Jo skitbra artikel, kapa bara ner hastigheten till 1mbit/s och så blir vi av med "piraterna" (filderlarna).

Man körde filesharing även på modem-tiden. Så det spelar nog ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Vänligen läs debattinlägget.Sedan kan du kommentera vad som faktiskt stod i det.

Jag citerar:
"Med andra ord pekas operatörerna ut som de stora vinnarna, då de tjänar på efterfrågan av snabbare uppkopplingar."

Finns det något med mitt påstående som inte känns relevant till denna mening? Speciellt med tanke på hur de första två sidorna av foruminlägg ser ut?

Eftersom bolagen har så stor makt och hastighet är en avgörande faktor skrev jag ironiskt att hastigheten borde dras ner för att bli av med fildelarna.

Skrivet av Dunde:

Man körde filesharing även på modem-tiden. Så det spelar nog ingen roll.

@Dunde: Det verkar som att det är viktigt med hastighet (åtminstone internetleverantörerna verkar hålla med om detta då de tjänar så mycket som de gör). Dagens spel och filmer som brukar vara fokus för den (illegala) fildelningen är uppåt 20GB stora tror jag inte den jämförelsen är rättvis. Den kommer inte försvinna, men den kommer ju bli en obekvämlighet vilket skulle få folk att köpa filmen/spelet fysiskt.

Svarade till Dunde i samma inlägg
Permalänk
Medlem

@Jonas182:
Det skulle ju driva in mer pengar i fysisk lagring. Blu-ray, Flash-minne osv skulle tjäna väldigt mycket.

Permalänk
Citat:

Även om det är politiskt obekvämt att agera är stöld av immateriella tillgångar för viktigt att ignorera. Mark Getty, medgrundare till bildbyrån Getty Images, har sagt: ”Immateriella tillgångar är tjugohundratalets olja. Se på de rikaste männen för hundra år sedan: de tjänade alla sina pengar på att extrahera eller förflytta naturtillgångar. Alla dagens rikaste män har tjänat sina pengar på immateriella tillgångar.”

Detta citatet från debattartikeln är ju lite lustigt med tanke på att Getty Images själva inte verkar ha sitt på det torra: photographer-sues-getty-images

Permalänk
Medlem

@Ingetledigtnamn: Finns det över huvud tag något som stöder teorin att en storkunsument av bandbredd är positivt för ISPn?
Det rimliga är ju att en som inte tittar på så mycket film är den bästa kunden, för att skillnaden i pris mellan de olika abbonemangen är relativt låg.
Om Netflix och en handfull streamingtjänster stängdes av idag skulle ISPerna klara sig mindre än hälften av kapaciteten i näten.

Statistiskt är det "rimligare" att ISPerna skulle kräva medfinansiering av filmindustrin för att deras tjänster i andrahand konsumerar så mycket bandbredd att kapaciteten i näten är tvungen att byggas ut.

Denna "avgift" skulle ju förslagsvis kunna administreras av ett oberoende organisation, vi kan kalla den Streamswede.
Den skulle ju i början kunna läggas på varje biobiljett. För att det finns ett otvetydigt starkt samband med att en film släpps på BIO och att någon sedan även ser den på Netflix.
Mycket sannolikt har ju även BIObesökaren någon gång sett på Netflix, eller i alla fall någon form av strömmande film, eller annan bandbreddskrävande tjänst.

Avgiften skulle ju kunna vara baserad på hur många minuter lång filmen är och hur många besökare salongen för att komplicera uträkningen, men med ett tak på 2 timmar och 100 platser så att inte formelns egentliga irrelevans blir allt för tydlig.

Om några år när organisationen vuxit sig ekonomiskt stark och har mycket kapital skulle man kunna expandera till att även avgiftslägga popcorn, för att popcorn är ju det absolut vanligaste BIO-snacket.
Senare även vanlig majs, pappersmuggar och smågodis.

Permalänk
Skrivet av Harddrive:

Jo skitbra artikel, kapa bara ner hastigheten till 1mbit/s och så blir vi av med "piraterna" (filderlarna).

Skrivet av Harddrive:

Jag citerar:
"Med andra ord pekas operatörerna ut som de stora vinnarna, då de tjänar på efterfrågan av snabbare uppkopplingar."

Finns det något med mitt påstående som inte känns relevant till denna mening? Speciellt med tanke på hur de första två sidorna av foruminlägg ser ut?

Eftersom bolagen har så stor makt och hastighet är en avgörande faktor skrev jag ironiskt att hastigheten borde dras ner för att bli av med fildelarna.

Skall jag vara helt ärlig så tycker inte att någonting i ditt ursprungliga inlägg känns relevant, inte ens i samband med den mening du pekar ut. "Ironin" gick mig helt förbi och jag tolkade det som om du stämde in i klagokören i de tidigare inläggen som handlade artikelförfattarna är dumma i huvudet, att begränsa hastigheterna är urbota korkat och olika anledningar/ursäkter om varför man faktiskt inte kan leva utan 100Mbit. Dessa inlägg har väldigt lite att göra med vad som faktiskt står i debattinlägget. I ditt ursprungliga inlägg fanns det ingenting som jag kunde koppla till något jag läste i artikeln. Som jag läser artikeln vill författarna ha mer resurser till opinionsbildande och att motverka och bekämpa brott mot upphovsrätten. De verkar varken särskilt intresserade av att minska hastigheterna eller att minska ISPernas vinster, snarare av att haussa upp deras vinster (så att maffian kan dra dem inför domstol senare).

Men om du faktiskt hade läst artikeln innan du skrev ditt inlägg får jag be om ursäkt för mitt något oförlåtande inlägg. Jag kan bara skylla på brister i min ironi-detektor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

I ditt ursprungliga inlägg fanns det ingenting som jag kunde koppla till något jag läste i artikeln.

"Med andra ord pekas operatörerna ut som de stora vinnarna, då de tjänar på efterfrågan av snabbare uppkopplingar."

1mbit är en ganska långsam hastighet och därmed inte så värst bra för fildelarna.

?

Permalänk
Medlem

uttalanden som detta bör ifrågasättas och sättas inför utredning, jag vill ha tjänsteansvar bakad in i vår konstitution. vi behöver verkligen ett till organ som kvalitets säkrar staten ifrån inkompetens och agendor som börjar bli allt mer tveksamma i lagens ögon. jag tycker att vi ska ha ett organ under justis ministerns ansvar med landets ledande jurister i framkant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

@Dunde: Det verkar som att det är viktigt med hastighet (åtminstone internetleverantörerna verkar hålla med om detta då de tjänar så mycket som de gör). Dagens spel och filmer som brukar vara fokus för den (illegala) fildelningen är uppåt 20GB stora tror jag inte den jämförelsen är rättvis. Den kommer inte försvinna, men den kommer ju bli en obekvämlighet vilket skulle få folk att köpa filmen/spelet fysiskt.

Ja för att det skulle ju gå jättebra att ladda ner de terabyte med spel man har på Steam via 56K, vem vill någonsin ha snabbare internet idag?!

En timmes slösurfande och kanske patching av ett spel idag skulle bokstavligen talat ta 1 vecka 24/7 uppkoppling med 56K.

Att ens fundera på att relatera hastighet med piratkopiering är att leva i 90-talet.

Permalänk
Medlem

@murklor: Jaha, det verkar inte som att du förstod att jag var ironisk..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag kan få 1000/100 för 549kr/mån via stadsnätet.

http://i.imgur.com/5Z0UX43.jpg

Måste vara en 3 månaders kampanj eller nåt, gå in på deras hemsida så ser du att det går på 750.

Permalänk
Skrivet av Harddrive:

"Med andra ord pekas operatörerna ut som de stora vinnarna, då de tjänar på efterfrågan av snabbare uppkopplingar."

1mbit är en ganska långsam hastighet och därmed inte så värst bra för fildelarna.

?

Förvisso korrekt, men vad har det med inlägget på DN Debatt att göra? Skribenterna vill skuldbelägga ISPerna och få det att framstå som om de tjänar multum på att det piratkopieras. Var står det att de förespåkar lägre hastighet?

Edit: Stavfel.