Permalänk
Medlem

Effektiv ränta

Tja!
Jag skulle behöva hjälp med att att förstå formeln som används för att beräkna den effektiva räntan av till ett lån. Se här: Wiki: Effektiv ränta

Det var ett tag sedan jag läste den här typen av matematik. Hur tusan löser jag ut X i formeln som visas i Wikin??

Tack för hjälpen

Permalänk
Mattecoach

Nu är jag ganska rostig på detta och kanske gör ett pinsamt misstag, men jag tror att summor inte går att behandla på det sätt som du efterfrågar. Även om detta går så är det betydligt lättare, för de flesta fall, att helt enkelt skriva ut din summa och lösa ut X den vägen.

Samtidigt tycker jag att effektiv ränta borde vara ganska ointressant; den anges ju i de flesta fall där man tar krediter.

Vad är det du ska använda detta till?

Permalänk
Rekordmedlem

Det innebär att du inte bara räknar på räntan utan tar med alla avgifter också under första året och gör om dem till ränta (tex uppläggningsavgift och aviavgifter) de innebär många gånger en högre kostnad än kostnaden för räntan på ett litet lån som löper över en kort tid, ex vis låna 1000 kr på 12 mån med 10% ränta, 295kr upplägg, 49 kr aviavgift > (49*12)+295+(1000*0,1) då har du betalt 982 kr i effektiv ränta på lånet, den effektiva räntan blir då alltså 982/1000=98,2%

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enklast skulle jag säga är att ta bort summatecknet, det blir då definitivt enklare att kika på det hela.

C_k(1+X)^-t_k=Y
Där Y är summan som ska betalas tillbaka.
t_k är då tiden som du har kvar krediten (uttryckt som delar av år)

X kan du då lösa ut till ((Y/C_k)^t_k)-1=X

Formeln på wiki är komplicerad för att den tar hänsyn till att du kan ha många krediter i många olika omgångar, och sedan blandar in olika inbetalningar i tiden också :-).

I det exempel som @mrqaffe anger ovan skulle det alltså bli:
Y=1982
t_k=1

((Y/C_k)^t_k)-1=X ((1982/1000)^1)-1=0,982 dvs. 98,2% effektiv ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Nu är jag ganska rostig på detta och kanske gör ett pinsamt misstag, men jag tror att summor inte går att behandla på det sätt som du efterfrågar. Även om detta går så är det betydligt lättare, för de flesta fall, att helt enkelt skriva ut din summa och lösa ut X den vägen.

Samtidigt tycker jag att effektiv ränta borde vara ganska ointressant; den anges ju i de flesta fall där man tar krediter.

Vad är det du ska använda detta till?

Tack för hjälpen. Tanken är att jag ska koda ihop en funktion som beräknar den effektiva räntan till ett potentiellt lån, vilket görs via ett affärssystem. Det är lag på att den effektiva räntan ska presenteras för slutkunden och i dagsläget stämmer den inte till 100%. Den föregående utvecklaren var något slarvig

Skrivet av mrqaffe:

Det innebär att du inte bara räknar på räntan utan tar med alla avgifter också under första året och gör om dem till ränta (tex uppläggningsavgift och aviavgifter) de innebär många gånger en högre kostnad än kostnaden för räntan på ett litet lån som löper över en kort tid, ex vis låna 1000 kr på 12 mån med 10% ränta, 295kr upplägg, 49 kr aviavgift > (49*12)+295+(1000*0,1) då har du betalt 982 kr i effektiv ränta på lånet, den effektiva räntan blir då alltså 982/1000=98,2%

Tack, ett bra och lättförståeligt exempel

Skrivet av Nesvop:

Enklast skulle jag säga är att ta bort summatecknet, det blir då definitivt enklare att kika på det hela.

C_k(1+X)^-t_k=Y
Där Y är summan som ska betalas tillbaka.
t_k är då tiden som du har kvar krediten (uttryckt som delar av år)

X kan du då lösa ut till ((Y/C_k)^t_k)-1=X

Formeln på wiki är komplicerad för att den tar hänsyn till att du kan ha många krediter i många olika omgångar, och sedan blandar in olika inbetalningar i tiden också :-).

I det exempel som @mrqaffe anger ovan skulle det alltså bli:
Y=1982
t_k=1

((Y/C_k)^t_k)-1=X ((1982/1000)^1)-1=0,982 dvs. 98,2% effektiv ränta.

Tack, även detta var ett praktexempel.

Tack allesammans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Enklast skulle jag säga är att ta bort summatecknet, det blir då definitivt enklare att kika på det hela.

C_k(1+X)^-t_k=Y
Där Y är summan som ska betalas tillbaka.
t_k är då tiden som du har kvar krediten (uttryckt som delar av år)

X kan du då lösa ut till ((Y/C_k)^t_k)-1=X

Formeln på wiki är komplicerad för att den tar hänsyn till att du kan ha många krediter i många olika omgångar, och sedan blandar in olika inbetalningar i tiden också :-).

I det exempel som @mrqaffe anger ovan skulle det alltså bli:
Y=1982
t_k=1

((Y/C_k)^t_k)-1=X ((1982/1000)^1)-1=0,982 dvs. 98,2% effektiv ränta.

En snabb fråga, hur ska jag tolka (t_k) "delar av år"-biten? Säg att jag har ett lån på 180 månader, vad blir det korrekta värdet där?

Permalänk
Mattecoach

@Xclusiv8: (180/12), alltså i detta fallet 15

Permalänk
Mattecoach

Btw, om det handlar om programmering så tror jag det är lättast att lösa det med en loop istället för summa, men det är bara en teori som jag inte har testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

En snabb fråga, hur ska jag tolka (t_k) "delar av år"-biten? Säg att jag har ett lån på 180 månader, vad blir det korrekta värdet där?

Skrivet av PuMaH:

@Xclusiv8: (180/12), alltså i detta fallet 15

Detta gäller så länge hela beloppet betalas tillbaka en gång efter 180 månader, annars blir det knepigare.
Hoppas verkligen att detta inte är ett verkligt fall utan ett hypotetiskt lån, annars kommer det att bli dyyyyyyyrt!

Permalänk
Mattecoach

@Nesvop: Jo, man ska ju ange "den aktuella" för varje term i summan