Asus gtx 970 Strix OC - Blackscreen - No Signal vid spel

Permalänk
Medlem

Asus gtx 970 Strix OC - Blackscreen - No Signal vid spel

Hej! Jag köpte precis ett nytt 970. Installationen gick bra men när jag ska spela mer krävande spel så blir det blackscreen följt av no signal (detta sker ganska omgående, ibland i loading screen och ibland efter någon minut). Ljud hörs så det verkar som att det bara har med bilden att göra. Om någon har en lösning hade det uppskattats något enormt!

Jag har testat att
-installera om drivrutiner (clean install med)
-testat äldre drivrutiner
-ändrat RAM minnen
-städat chassit och komponenter
-uppdaterat bios för Moderkort
-testat olika pci-e
-underclocka
-testat olika DVI och HDMI portar

Temperaturer är bra, CPU överstiger aldrig 50 grader innan krasch, grafikkortet ligger runt 40-60.

SPECS:
Windows 10 -64bit
GPU - asus gtx 970 strix directcu ii oc 4gb gddr5
CPU - Intel i5 - 3570k 3,40 GHz
Moderkort - p8z77-v le
Nätagg - Corsair TX 750M
RAM - corsair vengence 1600 mhz 3x4gb

Permalänk
Medlem

Du verkar ha testat det mesta, men har du kollat så att du satt i strömkablarna ordentligt samt att det faktiskt är 6+8 PCI-E power cable från nätagget?

Köpte du kortet begagnat eller nytt?

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

@Syntheslizer: Jag är väldigt långt ifrån datorkunnig, men det är 8 pin i kortet fast jag använder 6+2 från nätagget då jag inte har någon 8 pin. Var det ett svar på frågan? (så jag förstod rätt )

Edit: Det var ett nytt kort

Permalänk
Medlem

Hade du provat installera om windows? kan vara sista utvägen, har du någon möjlighet att testa kortet i en annan dator för att utesluta att inget är skumt i din?

Permalänk
Medlem

@Viochee: Det har jag faktiskt inte gjort, har övervägt det dock men kan kanske vara värt som last resort... Njae inte i mitt hushåll, skulle i såfall vara om jag traskar iväg till grannen med det

Permalänk
Medlem

Hittade en reddit tråd men jag är inte särskilt kunnig så är rädd för att göra något fel som förstör kortet samt tar bort garantin

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/3d8zvo/gtx970_black_...

Permalänk
Medlem

@adde231: 6+2 och 8 är sammalikadan. Vissa kort vill ha 8+6 eller 8+8 så det funkar bäst om kablarna är formade 6+2 då de funkar för både 6 och 8 då (logiken bah tjena). Så du har gjort helt rätt om du har kopplat från PSU till grafikkortet med en PCI-E 8-pin (eller 6+2-pin).

Om du kollar på grafikkortet precis där du stoppar in power-kabeln så ska det sitta två LED-lampor om jag inte minns fel. Hade ett 970 STRIX för nåt år sedan.
20 sekunders Googlande senare.
Ja, det sitter små LED-indikatorer som du kan kolla för att se så att strömtillförseln funkar som den ska. Kolla om de lyser.

Om du har möjlighet borde du testa kortet i en annan dator. Är det problem även där så ska du lämna tillbaka kortet asap.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

@Syntheslizer: ah skönt det iaf^^ jag har en led lampa som lyser, sitter dock 2 så inte säker på hur jag får den andra att lysa :/

Ska försöka ta en kik på om jag kan göra det