Två ganska så stora problem! RAM minne och HDD

Permalänk

Två ganska så stora problem! RAM minne och HDD

Tjenare, har byggt ihop min första dator och har två stycken problem, de första är att det står att jag har 4 GB RAM men jag har satt dit båda mina 4 GB, alltså jag ska ha 8 GB.
Värt att notera är kanske att ett utav RAM minnena var väldigt trögt att få dit, kanske jag ska prova en annan slot?

Det andra problemet är att jag ser inte min HDD när jag klickar på min dator i utforskaren? Jag såg HDDn när jag installerade Windows, alltså där jag valde vart jag ville installera det. Men inte nu!
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Första så är nog minnena fel insatta. Är det intel så är det slot 2 och 4 som de ska in i.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Implor:

Första så är nog minnena fel insatta. Är det intel så är det slot 2 och 4 som de ska in i.

Okej ska kolla på det
Återkommer med svar!

Permalänk
Medlem

Sen måste du nog formatera din hårddisk (antar att du kör systemet från en SSD). Högerklicka på startknappen (eller tryck Win+X) och välj Diskhantering. Där bör din tomma hårddisk listas. Där kan du initiera den och skapa en partion.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Hårddisken är nog inte formatterad, syns därför inte i utforskaren. Kan göras med diskhanteraren (?) Kommer du in till enheteshanteraren så går den att nå där ifrån.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

@HeyyRisee: Om hårddisken är ny så saknar den nog en filsystem så windows inte ser den. Men du kommer se den under windows installationen.

Här ser du hur man fixar det https://www.youtube.com/watch?v=wrIKbVYMg50

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Implor:

Första så är nog minnena fel insatta. Är det intel så är det slot 2 och 4 som de ska in i.

Hade satt de i fel faktiskt, bytte plats till de (rätta)? Och nu startar datorn i 4-5 sekunder och sen stänger den av sig, också går den igång igen. Om och om igen. Inget visas på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du 32-Bit Windows eller 64?

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Skrivet av Lucce11:

Har du 32-Bit Windows eller 64?

64.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa varje sticka separat för att utesluta att en av dem är defekt.

Vilket moderkort är det?

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Testa varje sticka separat för att utesluta att en av dem är defekt.

Vilket moderkort är det?

Drog ut båda igen och bytte plats, nu funkar det iallafall!
Tack så mycket för hjälpen allihop!!

Skickades från m.sweclockers.com