Nvidia Geforce GTX 1070 med GDDR5 från Micron dras med minnesproblem

Permalänk
Avstängd

@anon159643:

nvidias kort har alltid varit helt värdelösa för de som jobbar med grafik. De låser ju korten medvetet för att de inte ska fungera lika bra för att jobba med i 3d... helt efterblivet företag.

Vill du ha bra kort för att jobba i 3d, köp amd eller quadro korten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Aja, det är inte 3,5GB iaf

haha, då skulle det varit illa...men inte förvånansvärt..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför folket här jämför detta med 970-rabaldret... Jag tycker att ett fel i bios för en minoritet av kort (låter det som iaf) som kommer fixas utan problem inte är nånstans i närheten av en minnestruktur som inte var helt korrekt marknadsfört.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk

@TheSlicker: Välkommen till Sweclockers där det är viktigare att hata Nvidia (eller AMD) än att faktiskt läsa vad problemet handlar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Innebär detta att GTX1070 är kass för de som jobbar med grafik lite mer professionellt och de istället bör köpa Quadra som dessutom har ECC minne? Det jag tänkte på var att deras arbete kunde blir skadat, inte det lilla fel att en artefakt skulle visas enstaka gång på skärmen.

GTX 1070 är ju mer ett spelkort.

För enbart beräkningar är Quadro det rätta valet.

Nu överdriver jag länken liite men här har du ett fint NVIDIA Quadro K6000 12GB kort

Skrivet av Granter:

@anon159643:

nvidias kort har alltid varit helt värdelösa för de som jobbar med grafik. De låser ju korten medvetet för att de inte ska fungera lika bra för att jobba med i 3d... helt efterblivet företag.

Vill du ha bra kort för att jobba i 3d, köp amd eller quadro korten.

Har du legat i en grotta i hela Pc åldern?

Vem tillverkar quadro korten ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucce11:

Hah vilka rävar. Man trodde ju att de skulle lära sig något från 970 skandalen, men tydligen inte.

Skrivet av IceDread:

Detta låter som en blunder men borde upptäckts vid test.

Det hade varit extremt om de gjorde en fuling igen likt som de gjorde med gtx 970.

Skrivet av xpanterx:

Nvidia verkar ha lite "otur" med allt som rör ram...

Skrivet av andreas_dock:

Aja, det är inte 3,5GB iaf

Skrivet av SolidReactor:

Lära sig av sina misstag? Antar att Minnet sviktar hos nvidia.... =P (pun intended)

Hoppas att en enkel bios-uppdatering ska lösa stabiliteten.
Ser fram emot gtx 1170

Skrivet av Bernd_P1:

Spela väl igen roll. folk köper ju ändå. så Nvidia behöver väl inte oroa sig.

Men nu handlar det inte om Nvidia utan dess partnertillverkare. Detta är kanske inte ens Nvidias fel ÖHT.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Det här är helt säkerligen något Nvidia varit medvetna om ett tag samt jobbat med i det tysta och hade det varit mjukvarurelaterat så tror jag att det hade varit fixat vid de här laget. Gått snart två månader.

Om nu en bios uppdatering från Nvidia löser det hela så har jag fel, vilket jag gärna har i det här fallet, det är tråkigt för de som har lagt ut dyra slantar för sina kort och som upplever de här problem, det rimmar också illa med en premium produkt som de vill ha en King's ransom för. Det är inte - i vart fall inte i Sverige - direkt billiga kort det rör sig om.

QUOTE
Just like i expected from the very beginning this all lies with NVIDIA because board partners don't have such high level of control to redo the entire voltage management algorithm of the BIOS and the fix is not just a simple two lines of code, this issue looks to be pretty deep rooted.

And since it is not unique to any specific board partner NVIDIA is the only one who can fix this on a mass scale if a software fix is at all possible, or at least switch back to Samsung GDDR5 and make it easier for those who have unstable Micron cards to RMA their cards for Samsung ones.

Response
Nvidia Customer care

We have implemented a change to our video BIOS which should improve the overclocking experience for certain users. The updated video BIOS should be available through our add-in board partners at a later date.

Här nämner han överklocking men dessa problem rör tydligen också kort som INTE har överklockats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@Johan86c:

nvidias kort har alltid varit helt värdelösa för de som jobbar med grafik. De låser ju korten medvetet för att de inte ska fungera lika bra för att jobba med i 3d... helt efterblivet företag.

Vill du ha bra kort för att jobba i 3d, köp amd eller quadro korten.

Det här var nyheter för mig (och extremt många andra som jobbar kan jag tänka mig), nyfiken på vad du menar om du vill utveckla? Speciellt med tanke på att jag dagligen jobbar med grafik, både modellering, texturering och animation på Nvidia kort. Dessutom så renderar jag även på Nvidiakort via CUDA, så kallad rendering på GPU, om du inte är så insatt.

Visst har vissa drivers genom åren varit buggiga, speciellt med nya finesser i som introduceras i olika 3D program då och då. Men brukar ordna upp sig, eller fixas med rollbacks på drivers.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

jag (som är ganska grön fortfarande inom GPU-världen) skaffade mig ett Asus GTX 1070 strix för ca 2 veckor sedan. Har kollat upp och jag har micron minnen. Jag kan bara klocka minnena + 360-380 i msi afterburnen. Går jag högre så crashar mina spel direkt elller efter några timmars spelande. Är jag körd? Bör jag lämna tillbaka och få nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenn91:

jag (som är ganska grön fortfarande inom GPU-världen) skaffade mig ett Asus GTX 1070 strix för ca 2 veckor sedan. Har kollat upp och jag har micron minnen. Jag kan bara klocka minnena + 360-380 i msi afterburnen. Går jag högre så crashar mina spel direkt elller efter några timmars spelande. Är jag körd? Bör jag lämna tillbaka och få nytt?

Med andra ord klarar du att få upp dem 700Mhz över stock? Det är ett helt ok resultat.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucce11:

Hah vilka rävar. Man trodde ju att de skulle lära sig något från 970 skandalen, men tydligen inte.

Detta går ju inte riktigt att jämföra. Micron säljer en krets som uppges skall klara en viss frekvens vid en viss spänning. Tillverkarna köper in dessa och använder dom. Nvidia själva litar väl på Micron och dess tillverkning, men det gör även tillverkarna. Med tillverkarna menar jag t.ex ASUS, MSI m.fl som beställer kretsar från Micron.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Jag förstår inte varför folket här jämför detta med 970-rabaldret... Jag tycker att ett fel i bios för en minoritet av kort (låter det som iaf) som kommer fixas utan problem inte är nånstans i närheten av en minnestruktur som inte var helt korrekt marknadsfört.

Lugna nu ner dig! Nu finns det möjligheter att ge Nvidia en känga för vad partnertillverkarna gjort så då gör vi det! Alla behöver sin ranson av pajkastning och man blir hungrig när man sitter i månader och väntar på att få ösa på.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Detta går ju inte riktigt att jämföra. Micron säljer en krets som uppges skall klara en viss frekvens vid en viss spänning. Tillverkarna köper in dessa och använder dom. Nvidia själva litar väl på Micron och dess tillverkning, men det gör även tillverkarna. Med tillverkarna menar jag t.ex ASUS, MSI m.fl som beställer kretsar från Micron.

Verkar inte ha att göra med hur hög spänningen är utan hur snabbt en ökad spänning når kretsarna. Detta eftersom låst spänning verkar avhjälpa problemen.

Sen exakt vad som gör att en ökad spänning inte når kretsarna i tid låter jag vara osagt, men någon form av inkompatibilitet mellan spänningsregulatorerna och kretsarna verkar ju onekligen existera.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv

Oväntat... eller inte. Har varit något större problem med de flesta x70-kort från Nvidia vilket är också anledningen till att jag försöker undvika dessa när jag handlar kort. Detta problem borde vara ganska enkelt löst. Men det är ju långt ifrån första problemen som avlöjats kring 1070 och 1080 så mer lär dyka upp framöver.

Permalänk
Snusfri

Mitt MSI-kort har Samsung-minnen iaf så man klarar sig.
Känns som att Micron kommer att få en hel del skäll från Nvidia (samt deras partners) efter detta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Generellt har Samsung haft bäst historik med minneschippen på grafikkort. Bättre än både Hynix och micron när det kommer till överklockning.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Men för i helvete.

Först köper man 970 = Minnes"fusk"

Sen köper man 1070 = Minnes"fusk"

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Verkar inte ha att göra med hur hög spänningen är utan hur snabbt en ökad spänning når kretsarna. Detta eftersom låst spänning verkar avhjälpa problemen.

Sen exakt vad som gör att en ökad spänning inte når kretsarna i tid låter jag vara osagt, men någon form av inkompatibilitet mellan spänningsregulatorerna och kretsarna verkar ju onekligen existera.

I mitt fall kan jag dra upp minnet till standardhastigheten 8008 MHz när datorn har startat upp normalt, minnet på mina kort går i 7722 MHz vid en normal uppstart utan överklockning, efter att jag klockat upp minnet till 8008 funkar det problemfritt att köra ex. folding och POEM under Boinc. Men om jag väljer att köra minnet på 8008 MHz direkt vid uppstarten hänger sig BOINC även när jag inte kör några GPU applikationer under det men GPU apparna jag kör under folding verkar fungera normalt men spänningen måste jag även dra upp när jag ska köra i 8008 MHz annars kraschar drivrutinerna för grafikkorten och jag får ett rutmönster på skärmen. Jag gissar likt dig att det har nåt att göra med styrningen av spänningsregulatorn, ex. att spänningsökningen kommer efter frekvensökningen men borde komma före. Vi vet ju genom strulet som var med RX 480 att det gick att ändra balansen på strömförsörjning bara genom en drivrutinsuppdatering så det kanske går att lösa på ett liknande sätt i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucce11:

Hah vilka rävar. Man trodde ju att de skulle lära sig något från 970 skandalen, men tydligen inte.

Ja min förstas tanke var också inte nu igen, men så lästa jag igen mer noggrant och inser att Nvidia snabbt erkänner och dessutom genast erbjuder lösning på problemet om man nu har det vilket jag känner är helt rätt väg att gå och props till Nvidia för det iaf då alla inte vill pilla med bios uppgraderingar heller.

Försöker iaf hitta balans och inte bara hylla el basha endera märket det blir sä hemskt träligt med sånt i längden, än värrre blir det när fanboisen hej vilt börjar kasta sten i glashus och anklaga varadra för vad dom själva sysslar med då kan det t.o.m bli smått komiskt ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Ja min förstas tanke var också inte nu igen, men så lästa jag igen mer noggrant och inser att Nvidia snabbt erkänner och dessutom genast erbjuder lösning på problemet om man nu har det vilket jag känner är helt rätt väg att gå och props till Nvidia för det iaf då alla inte vill pilla med bios uppgraderingar heller.

Försöker iaf hitta balans och inte bara hylla el basha endera märket det blir sä hemskt träligt med sånt i längden, än värrre blir det när fanboisen hej vilt börjar kasta sten i glashus och anklaga varadra för vad dom själva sysslar med då kan det t.o.m bli smått komiskt ibland.

Ja, att de erbjuder en lösning ska ju vara självklart och det är bra att de gör det. Det var ju bara lite kul att det just handlade om Vram igen, man blir ju lite fundersam om vad som händer hos Nvidia.

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vilka partnertillverkare är det som använt sig utav Micron?

Verkar vara många, mitt gigabyte 1070 samt en polares evga 1070 har samsung minne medans en annan polare har samma evga 1070 kort med micron minne.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Skrivet av fark:

Ja min förstas tanke var också inte nu igen, men så lästa jag igen mer noggrant och inser att Nvidia snabbt erkänner och dessutom genast erbjuder lösning på problemet om man nu har det vilket jag känner är helt rätt väg att gå och props till Nvidia för det iaf då alla inte vill pilla med bios uppgraderingar heller.

Försöker iaf hitta balans och inte bara hylla el basha endera märket det blir sä hemskt träligt med sånt i längden, än värrre blir det när fanboisen hej vilt börjar kasta sten i glashus och anklaga varadra för vad dom själva sysslar med då kan det t.o.m bli smått komiskt ibland.

Vad är det för lösning Nvidia erbjuder förutom BIOS uppgraderingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Verkar vara många, mitt gigabyte 1070 samt en polares evga 1070 har samsung minne medans en annan polare har samma evga 1070 kort med micron minne.

Har micron-polaren problem med sitt kort?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

http://imgur.com/kRuS3cH Så här ser det ut för mig, hur får man så det ser ut som på bilden till vänster?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Mitt ena kort har Samsung och det andra har Micron. Har inte märkt av några problem med instabilitet och de klockar lika högt båda två (+500). Frågan är ju om volten ligger högre på båda för att de är synkade eller om kortet med Micron-minnen går som det ska?

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Entusiast
Skrivet av blue eyed devil:

http://imgur.com/kRuS3cH Så här ser det ut för mig, hur får man så det ser ut som på bilden till vänster?

Du laddar ner GPU-Z istället för CPU-Z

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Du laddar ner GPU-Z istället för CPU-Z

Trött jag är, trodde det var samma...

Hade Samsung, tur det.

Hur fan kan mitt Mobo gf ha 14 nm medans mitt splitternya 1070 har 16 nm...?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Tur att man köpte korten tidigt och har dom äldre kretsarna

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så "fixen" i dagsläget är alltså att man behöver mata full spänning till kortet konstant? Kul ju!

Eller så får man väl lämna tillbaka för ett byte, hade jag gjort.

Permalänk
Medlem

Fult att byta till (antagligen) billigare kretsar mitt i en serie, dags för folk att bojkotta xx70 korten om det ska fortsätta såhär...
PSA: pratade med min kontakt på Gigabyte och deras kort är fortfarande säkra att köpa, de har inte bytt från samsung.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-