Permalänk
Medlem

Ny bil till våren, Elbil?

Kommer att köpa ny bil framåt vårkanten och har tittat på lite olika alternativ. Kör ca 8-10 mil per dag så förbrukning är en rätt viktig del. Såg nu från Bilmässan i Paris den nya Opel Ampera-e, 50 mils räckvidd på papperet vilket bör ligga runt 40 i verkliga livet. Klart intressant om de nu dessutom kan hålla priset runt 300K som det snackats om. Får man loss supermiljöbilspremie på 40K så är det ju inte illa. Släpps tydligen till våren i Europa. Vad tror ni?

http://www.opel.se/fordon/kommande-modeller/ampera-e/ampera-e...

https://www.youtube.com/watch?v=2uaiphF-Miw

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Skoda Fabia drar ca 0.48 l/milen och kostar ca 150.000 ny. Det blir rätt mycket soppa och så slipper du oroa dig för att batterierna ska dö om 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Skoda Fabia drar 0.48 l/milen och kostar ca 150.000 ny. Det blir rätt mycket soppa och så slipper du oroa dig för att batterierna ska dö om 3 år.

Jo det är ju sant, men då sitter jag fortfarande fast i fossil-träsket och batteriet har 8 års garanti förövrigt... De bilar jag tittat på ligger runt 220-250K. Sen så har jag garanterat bytt bil innan denna blivit 8 år. Det som är fundersamt är ju andrahandsvärdet på en sån här bil?!?!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Satsa på elbil! Det är framtiden. Batteritekniken är tillräckligt bra för att det ska hålla åtminstone minst 5 år. Efter det kan man byta vilket inte är alltför dyrt (även om det kostar en del).

Vad som är viktigast dock är att det behövs folk som köper elbil. Vi står inför ett paradigmskifte, bli en av dem som går i täten!

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Elbil är en bluff. Bra i stan för att få ner CO2 och ljud precis där men annars så måste energin iaf produceras och batterier tillverkas.

Dessutom: http://newatlas.com/shipping-pollution/11526/

Permalänk
Medlem

Jag känner inte att tekniken är mogen ännu.
Förövrigt så ser jag ingen miljövinst med att köpa en elbil heller om man nu vill använda det som argument.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Jag känner inte att tekniken är mogen ännu.
Förövrigt så ser jag ingen miljövinst med att köpa en elbil heller om man nu vill använda det som argument.

Miljövinsten måste väl ligga i att den el som produceras blir renare och renare (över tid) Med tanke på att mijöarbetet konstant fortskrider? Medans en fossilmotor fortfarande spyr ut avgaser...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Detta är nog det bästa alternativet nu. Men ska du få tag på någon bör du nog beställa omgående. Har du tur så kan du ladda på jobbet och då blir det gratis att använda bilen. (jag jobbar med bilar och vi har fortfarande inte bytt något batteri på elbilar. Ett vanligt start batteri i bilen klarar upp till 10-11år så ett batteri till en Elbil kommer att gå minst 10år troligen 15år eller mer)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Miljövinsten måste väl ligga i att den el som produceras blir renare och renare (över tid) Med tanke på att mijöarbetet konstant fortskrider? Medans en fossilmotor fortfarande spyr ut avgaser...

Mja, man hade ju hoppats att det skulle vara så kanske.
Men kolla bara på Sverige tex. avvecklar kärnkraften för att köpa brunkols-el ifrån Tyskland...

Det ser jag inga miljövinster i.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Detta är nog det bästa alternativet nu. Men ska du få tag på någon bör du nog beställa omgående. Har du tur så kan du ladda på jobbet och då blir det gratis att använda bilen. (jag jobbar med bilar och vi har fortfarande inte bytt något batteri på elbilar. Ett vanligt start batteri i bilen klarar upp till 10-11år så ett batteri till en Elbil kommer att gå minst 10år troligen 15år)

Kommer att kunna ladda på jobbet. Med den räckvidden så kommer jag aldrig behöva lägga en spänn på förbrukningen utan det räcker att ladda ett par ggr i veckan på jobbet.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Ampera-E eller Chevrolet bolt blir en gamechanger. Tro mig. Lyssna inte påmtokstollarna i tråden. Vi står inför en revolution likt när man gick över från häst och vagn till förbränningsmotorfordon.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Ampera-E eller Chevrolet bolt blir en gamechanger. Tro mig. Lyssna inte påmtokstollarna i tråden. Vi står inför en revolution likt när man gick över från häst och vagn till förbränningsmotorfordon.

Tycker det känns så! Varenda biltillverkare är på g med elbilar nu så jag tror att saker kommer förändras!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av JohnnyGreed:

Kommer att köpa ny bil framåt vårkanten och har tittat på lite olika alternativ. Kör ca 8-10 mil per dag så förbrukning är en rätt viktig del. Såg nu från Bilmässan i Paris den nya Opel Ampera-e, 50 mils räckvidd på papperet vilket bör ligga runt 40 i verkliga livet. Klart intressant om de nu dessutom kan hålla priset runt 300K som det snackats om. Får man loss supermiljöbilspremie på 40K så är det ju inte illa. Släpps tydligen till våren i Europa. Vad tror ni?

http://www.opel.se/fordon/kommande-modeller/ampera-e/ampera-e...

https://www.youtube.com/watch?v=2uaiphF-Miw

Köp nya Tesslan som kommer 360k eller max 400k om du ska köpa elbil det vill säga, mitt tipps

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Skrivet av JohnnyGreed:

Jo det är ju sant, men då sitter jag fortfarande fast i fossil-träsket och batteriet har 8 års garanti förövrigt... De bilar jag tittat på ligger runt 220-250K. Sen så har jag garanterat bytt bil innan denna blivit 8 år. Det som är fundersamt är ju andrahandsvärdet på en sån här bil?!?!

Om laddar bilen på jobbet så är ju drivmedlet gratis. Även om Skoda är drivmedelssnål så kommer den ändå att kosta ca 13000 per år i bara drivmedel. Jag skulle definitivt köpt Opel framför Skodan om jag köpt en fem år gammal bil. Ett tips är att kolla in Chevrolets motsvarighet, de kan vara några kronor billigare. Har själv funderat på hybriden Chevrolet Volt respektive Opel Ampera. De skulle fungera till och från jobbet på bara el för mig, längre har jag inte.

Sen borde väl trafikskatten vara lägre på en ren elbil också, även det en sak att ta i beaktande, om man gör en ekonomisk jämförelse. Dessutom kommer inte drivmedel bli billigare med tiden, tvärt om kommer bara bli dyrare och dyrare. Oljepriset har definitivt bottnat nu, när oljan ökar kommer vi se effekten av de skattehöjningar som skett också.

Köp säger jag. Som teknikintresserad så tycker jag bilar som denna och Tesla är oerhört intressant och ser gärna dem i trafiken. Om inte annat för att slippa cancerogena dieselavgaser när jag är själv är ute och kör.

Elbilar för 20 år sedan var tappra försök men praktiskt helt ointressanta. Idag har vi tekniken och möjligheten. Marknaden och ingenjörerna tagit fram praktiskt användbara modeller, nu är det dags för oss konsumenter att vakna, finns i stort inga argument kvar mot elbilar. De har skönt nog förpassats till bilhistorien.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Ampera-E eller Chevrolet bolt blir en gamechanger. Tro mig. Lyssna inte påmtokstollarna i tråden. Vi står inför en revolution likt när man gick över från häst och vagn till förbränningsmotorfordon.

Säg till när det finns en elbil som kan transportera något än bara personer.

Permalänk
Medlem

Blir det verkligen billigare med elbil? De kostar mycket mer än motsvarande bilar i inköpspris

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Säg till när det finns en elbil som kan transportera något än bara personer.

Till!

https://www.renault.se/bilar/elbilar/kangoo-ze.html
Renault Kangoo

Permalänk

Som några redan nämnt så verkar nya "budget" Teslan (Model 3) grymt lovande. Räkna dock med en sjukt lång väntetid då folk förbokat den som galningar, leveranserna påbörjas 2017.

http://teslaclubsweden.se/information/gen-iii/

0-100 på under 6s och räckvidd på ca 35mil på en laddning om man kör som folk.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Säg till när det finns en elbil som kan transportera något än bara personer.

En Tesla har större lastutrymme än en V70. Inget yrkesfordon, men människor som vill åka pickup till vardags kanske inte köper en elbil oavsett om de kommer i pickuputförande eller inte. Sedan finns ju alltid dragkrok. De allra allra flesta behöver inte mer än så.

Permalänk
Skrivet av jeppe1990:

Mja, man hade ju hoppats att det skulle vara så kanske.
Men kolla bara på Sverige tex. avvecklar kärnkraften för att köpa brunkols-el ifrån Tyskland...

Det ser jag inga miljövinster i.

Som det ser ut nu så har Sverige överskott på el trots att vi redan lagt ner kärnkraft. Sen om du skulle vara orolig för tysk brunkol så kan du välja var din energi ska komma ifrån när du gör ett aktivt energiavtal, tycker du att det är okej att bo ovan en soptipp för kärnkraftsavfall så kan du välja kärnkraftsel.

De som bor på landet med elbil skulle kunna ladda den själv också med egen vindsnurra och/eller solceller. Etanol skulle man ju kunna framställa själv och köra på också men det blir ganska mycket krångligare.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Ska också byta bil till våren, leasing, och hoppas att Opel hinner få ut Ampera-e till till ett vettigt pris. Jag är också lite intresserad av e-golfen som ska få ett 38kWh batteri och lite starkare motor. Tyvärr verkar inte Hyundai Ioniq Electric vara speciellt bra men jag kommer nog att fara och prova den ändå. Leafen börjar tyvärr vara lite gammal och så gillar jag inte heller utseendet på den. Renault Zoe verkar tyvärr vara lite för liten för oss då jag måste få in hela familjen ibland.

Men det är väl de rena elbilarna som är aktuella den närmaste tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Säg till när det finns en elbil som kan transportera något än bara personer.

Finns släp och dragkrok att köpa, Tesla modell X får dra 2268 kg.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Entusiast
Skrivet av twk:

Blir det verkligen billigare med elbil? De kostar mycket mer än motsvarande bilar i inköpspris

Skickades från m.sweclockers.com

Precis.
Elbilar är bra av flera anledningar men just för ekonomin kan det ju diskuteras från fall till fall.

Jag vet inte hur legitim den beräknade värdeminskningen för elbilen i det här exemplet är men här så vinner bensinbilen rent ekonomiskt (Från 3 Januari 2014): http://teknikensvarld.se/vi-raknar-ar-elbilen-ett-ekonomiskt-...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Så länge du bara har den till att pendla till jobbet och du kan ladda där så är det väl bra men du blir ganska låst. Om du gör längre resor ibland måste du ha en till bil bara för det. Största problemet är ju att man måste planera allt i förväg. Börjar du få slut på soppa kan du alltid fylla på vid valfri mack på ett par minuter men med elbil kan det ta timtals så man kan inte bara dra på långresa om man känner för det. Själv skulle jag bli nojig över batteriet hela tiden som man är med mobilen fast ännu värre. Men som pendlarbil är det säkert bra du du alltid vet att du har laddade batterier. 8års garanti på batterierna låter ju bra men vad gäller det egentligen? Är det bara om de slutar fungera helt? Precis som på mobiler blir de sämre med tiden så om några år kanske du får hälften av räckvidden men garantin går inte in för det kanske? Brukar oftast vara mycket finstilt gällande garantier på bilar, tror ingen kan utnyttja rostskyddsgarantin i praktiken t.ex. Men ska du sälja om några år lär det inte ha någon betydelse och andrahandsvärdet lär inte vara sämre än för andra Opelbilar. Kanske till och med bättre, Opel har inte direkt bästa andrahandsvärdena.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Precis.
Elbilar är bra av flera anledningar men just för ekonomin kan det ju diskuteras från fall till fall.

Jag vet inte hur legitim den beräknade värdeminskningen för elbilen i det här exemplet är men här så vinner bensinbilen rent ekonomiskt (Från 3 Januari 2014): http://teknikensvarld.se/vi-raknar-ar-elbilen-ett-ekonomiskt-...

Om vi tar Teknikens Världs exempel så skulle det bli billigare med elbil för trådstartaren då han kör så mycket längre och inte betalar elen.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

Hur kan man vara emot elbilar?

De fossila bränslena kommer ta slut och då kommer där enbart finnas elbilar som alternativ och kanske också bilar som kör på vätgas. Dessutom blir elbilarna bara bättre och bättre nu i raskt takt. Det ändå som fattas hade varit en rejäl subventionering av staten för att få riktig fart på försäljningen och bättre infrastruktur så alla enkelt kan tanka sina elbilar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Elbilar är långt ifrån klara för massmarknaden. De är en liten nisch för hipstern som vill verka lite "bättre" än de andra hipsters han träffar på jobbet, som antagligen är på en grafisk designbyrå eller valfri tidningsredaktion.

Räckvidden må verka tillräcklig, men vad gör du om du måste köra mer än så? Kanske måste du ta dig från t.ex. Sthlm till Göteborg.. och sen tillbaka? Plötslig är din elbil helt värdelös. Att tvingas ha ett till fordon för långa resor, eller ta in på hotell medans bilen laddar batterierna fungerar bara inte för de allra flesta. Om du aldrig rör dig längre bort än 100 km så kanske det fungerar, men hur vet du att du inte behöver göra det, någonsin? Nä, en elbil kräver en bensinbil som "backup" och då kan du lika gärna skaffa en bensinbil från början.

Alternativt så går det att köpa något i stil med en VW Golf GTE, som klarar kanske 65 km på ren el men ändå har en bensinmotor så att den går att köra precis som vilken bil som helst. Problemet är att den är löjligt dyr.

Ingen vet hur elbilsmarknaden utvecklar sig. Jag ser ett enormt problem med att försöka sälja en begagnad elbil. Vem vill vara den som tar smällen när batterierna måste bytas ut? Vem köper en begagnad elbil om det finns nya? Jämför med datorer, tv-apparater osv. Begagnatmarknaden för elprodukter är usel. Jag tror inte att det blir bättre för eldrivna bilar.

Tror man att man gör något som är bra ur miljösynpunkt så ska man nog ta en liten titt på vad som krävdes för att tillverka elbilen och inte minst batterierna. Miljövänligt är nog inte riktigt det rätta ordet för den processen. Fundera sen på hur miljövänligt det är med ett oöverskådligt antal batterier som måste tas om hand när de byts ut , eller när bilen skrotas så småningom.

När någon löst problemet med laddningstid så att en full laddning tar lika länge som att tanka en full tank i en bensinbil så börjar vi komma nånvart.

Så länge elen kommer från brunkol så faller miljötänket än mer. Den sol- och vindkraft som finns i dagsläget är skrattretande. Att driva ett land eller en armada av elbilar på sol- och vindkraft är science fiction, det har inget med verkligheten att göra, speciellt här i kalla norden. Tänk sen att precis alla bilar skulle behöva el för att ladda dem. Det skulle kräva ett flertal kärnkraftverk extra eller en galen mängd av nya kolkraftverk.

Elbilen är inte redo för den stora massan av konsumenter, inte än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EfterlysT:

Som några redan nämnt så verkar nya "budget" Teslan (Model 3) grymt lovande. Räkna dock med en sjukt lång väntetid då folk förbokat den som galningar, leveranserna påbörjas 2017.

http://teslaclubsweden.se/information/gen-iii/

0-100 på under 6s och räckvidd på ca 35mil på en laddning om man kör som folk.

Problemet med Tesla är ju att de inte kan leverera än. Model 3 är ju satt till 2018 vad det gäller Sverige efter vad jag förstått. Ddssutom kommer priset snarare landa på 450K vilket inte är småsmulor... Det kjag kände med Opel Ampera-e är ju att de faktiskt releaser en bil till våren som de även sagt skall ner på vettiga prisnivåer. Får de ner den till 300K så tror jag att det blir en smärre revolution.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur kan man vara emot elbilar?

De fossila bränslena kommer ta slut och då kommer där enbart finnas elbilar som alternativ och kanske också bilar som kör på vätgas. Dessutom blir elbilarna bara bättre och bättre nu i raskt takt. Det ändå som fattas hade varit en rejäl subventionering av staten för att få riktig fart på försäljningen och bättre infrastruktur så alla enkelt kan tanka sina elbilar.

När du kör långt så brukar man ju använda Europa och Riksvägar och där brukar det finnas laddstationer. Sen ska man ha tålamod att vänta på laddningen också, ser jag som ett större problem i så fall.

Personligen så brukar jag som längst köra ca 40 mils resor någon gång per år och då skulle denna fungera, men jag kan ju inte vända direkt utan får vänta på laddning vid målet för resan.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

När du kör långt så brukar man ju använda Europa och riksvägar och där brukar det finnas ladd stationer, sen ska man ha tålamod att vänta på laddningen också, ser jag som ett större problem i så fall. Personligen så brukar jag som längst köra ca 40 mil resor någon gång per år och då skulle denna fungera, men jag kan ju inte vända direkt utan får vänta på laddning vid målet för resan.

Exakt.
För gemene man så är räckvidden, eller bristen på omedelbar uppladdning (och priset), det som gör att elbilen inte fungerar.
I vissa delar av landet har vi också elavbrott skrämmande ofta. Då blir du bokstavligt talat strandsatt om bilen inte var fullt laddad. Tänk dig någon i Norrlands inland...

Schack matt till bensin-/dieselbilen.