Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

När du kör långt så brukar man ju använda Europa och Riksvägar och där brukar det finnas laddstationer. Sen ska man ha tålamod att vänta på laddningen också, ser jag som ett större problem i så fall.

Personligen så brukar jag som längst köra ca 40 mils resor någon gång per år och då skulle denna fungera, men jag kan ju inte vända direkt utan får vänta på laddning vid målet för resan.

Brukar inte laddningen på sådana stationer ligga på 30 minuter? Är inte så farligt lång tid då?

Skrivet av Henkka:

Exakt.
För gemene man så är räckvidden, eller bristen på omedelbar uppladdning (och priset), det som gör att elbilen inte fungerar.
I vissa delar av landet har vi också elavbrott skrämmande ofta. Då blir du bokstavligt talat strandsatt om bilen inte var fullt laddad. Tänk dig någon i Norrlands inland...

Schack matt till bensin-/dieselbilen.

Å andra sidan när de fossila bränslena tar slut hur ska du då köra din bensin/dieselbil? För de kommer att ta slut och då är det väl ändå viktigt att där finns ett alternativ? En elbil som dessutom tankas med grön el är bland det miljövänligaste man kan få sett till transportfordon. Det som behövs är bättre infrastruktur för att tanka sin elbil.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Henkka:

Exakt.
För gemene man så är räckvidden, eller bristen på omedelbar uppladdning (och priset), det som gör att elbilen inte fungerar.
I vissa delar av landet har vi också elavbrott skrämmande ofta. Då blir du bokstavligt talat strandsatt om bilen inte var fullt laddad. Tänk dig någon i Norrlands inland...

Schack matt till bensin-/dieselbilen.

Du ska ha väldig otur om det är strömavbrott precis när du ska ladda, knappast ett problem någonstans. Det kan vara ont om bensinmackar i Norrland inland också, långt är det för reparatörer att komma fram och fixa den trasiga bensinpumpen också. Man kan ju ta med sig bensindunkar, men man skulle ju kunna ta med sig en bensindrivet elverk till elbilen också.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Brukar inte laddningen på sådana stationer ligga på 30 minuter? Är inte så farligt lång tid då?

Å andra sidan när de fossila bränslena tar slut hur ska du då köra din bensin/dieselbil? För de kommer att ta slut och då är det väl ändå viktigt att där finns ett alternativ? En elbil som dessutom tankas med grön el är bland det miljövänligaste man kan få sett till transportfordon. Det som behövs är bättre infrastruktur för att tanka sin elbil.

Vad tar det att fylla tanken på bensin eller dieselbilen, två minuter? Rätt stor skillnad mot en halvtimme

Jag tror inte att någon här är emot elbilar per definition. Som jag ser det är elbilar idag inte alternativ för många människor. För mig som bor i bostadsrätt, just nu utan egen p-plats och elstolpe, så är elbil bara att glömma. Samma sak för dem som behöver en bil som kan köra långa sträckor, utan att behöva ladda batterier. Elbilar ligger även betydligt högre i pris än motsvarande bil som drivs på tex bensin. I framtiden kommer det absolut att se annorlunda ut, men som det ser ut idag är det få människor som jag skulle rekommendera en elbil.

Permalänk
Skrivet av JohnnyGreed:

Problemet med Tesla är ju att de inte kan leverera än. Model 3 är ju satt till 2018 vad det gäller Sverige efter vad jag förstått. Ddssutom kommer priset snarare landa på 450K vilket inte är småsmulor... Det kjag kände med Opel Ampera-e är ju att de faktiskt releaser en bil till våren som de även sagt skall ner på vettiga prisnivåer. Får de ner den till 300K så tror jag att det blir en smärre revolution.

Jo det verkar bli lång väntetid, speciellt i Sverige.
Priset utan extra options verkar landa på 350k med miljöpremie inräknad som jag fattat det.
Jag vet inget om Opeln, får nog forska lite.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Brukar inte laddningen på sådana stationer ligga på 30 minuter? Är inte så farligt lång tid då?

Å andra sidan när de fossila bränslena tar slut hur ska du då köra din bensin/dieselbil? För de kommer att ta slut och då är det väl ändå viktigt att där finns ett alternativ? En elbil som dessutom tankas med grön el är bland det miljövänligaste man kan få sett till transportfordon. Det som behövs är bättre infrastruktur för att tanka sin elbil.

Har du den stationen hemma i garaget? Där tar det nog snarare 12 timmar än 30 minuter. Dessutom så är inte 30min något du kommer att orka vänta på när en vanlig tankning tar 2 minuter. Skaffar sig fler elbilar så blir väntetiderna helt ohanterbara. Tänk dig 10 bilar i kön till den där 30min laddaren. Knappast ett fungerande alternativ.
Elbilen i sig är det inget fel på, som koncept. Det är dock för mycket som inte fungerar i praktiken för att det ska vara ett alternativ för många.

Skrivet av Anonymous FTW:

Du ska ha väldig otur om det är strömavbrott precis när du ska ladda, knappast ett problem någonstans. Det kan vara ont om bensinmackar i Norrland inland också, långt är det för reparatörer att komma fram och fixa den trasiga bensinpumpen också. Man kan ju ta med sig bensindunkar, men man skulle ju kunna ta med sig en bensindrivet elverk till elbilen också.

Du har aldrig varit norr om Uppsala va? Elnätet är på u-landsnivå i stora delar av landet.;)

Permalänk
Medlem

Elbil är självklart intressant, men snacket om "miljön" är bara rent skitsnack från politikerna. De lockar med morötter och sen när tillräckligt många köpt så sparkar de undan benen. Miljön är bara ett svepskäl för att suga ut pengar från bilister. Jag tycker självklart att vi skall värna om miljön men inte på det sätt som svenska "miljötänkare" har bemästrat.

Ser jag det från perspektivet från ett arbetsfordon så hade det vart bra med elbil, men de sträckorna vi kör (taxi, färdtjänst osv) gör att räckvidden inte är tillräcklig + att bilen helst skall rulla större delen av dygnet. Utan snabbladdning är det ju kört på den fronten.

Det man hört från ägare är att räckvidden ligger på ca 25 mil under vintertid är inte direkt positivt

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

I vårat ändå rätt kalla klimat, över en stor del av året - hur fungerar värmen i en elbil ?

Jag kör diesel och den är såpass snål att riktigt kalla vinterdagar dyker motortemperaturen så fort jag inte ligger och kör landsväg. Det är helt enkelt för lite spillvärme / för hög verkningsgrad på motorn. Nu finns el värme för att hjälpa defrostern när kylan kommer, men den ger inte direkt floridavärme, drar massa ström. Helt ok då jag har kraftverk i bilen. Men hur länge räcker batterierna när det blir -10C och man kör defroster, bakruteslinga, el-värme i båda stolar ? Det blir en hel del ström faktiskt..

För kallt blir det i Sverige. +5 i en bil är väldigt kyligt när man sitter still, jag är ändå varm av mig.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Tänkte på en sak...batterier exploderar väl rätt så kraftigt vid brand? Vad händer om man krockar hårt med en elbil?

Tänkte på mobilbatterier, dessa är ju tickande bomber..

Bensin eller diesel exploderar ju inte som i filmer, utan mest enorma bränder vid krock.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur kan man vara emot elbilar?

De fossila bränslena kommer ta slut och då kommer där enbart finnas elbilar som alternativ och kanske också bilar som kör på vätgas. Dessutom blir elbilarna bara bättre och bättre nu i raskt takt. Det ändå som fattas hade varit en rejäl subventionering av staten för att få riktig fart på försäljningen och bättre infrastruktur så alla enkelt kan tanka sina elbilar.

Jag förespråkar en helhetssyn. Elbilar är inte jesus utan är förknippade med en hop nackdelar, vissa som dock kan och kommer reduceras framöver. Elbilar kan inte, åtminstone inte utan något slags batteriteknologiskt paradigmskifte ersätta dagens bensin/diesel-bilar så fler alternativa drivmedel behövs. Av den anledningen bör t.ex. stater inte pusha för hårt för elbilar genom subventioner eftersom det bredare perspektivet trycks undan. För stort fokus på elbilar kan/kommer bli skadligt totalt, på sikt.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Mja, man hade ju hoppats att det skulle vara så kanske.
Men kolla bara på Sverige tex. avvecklar kärnkraften för att köpa brunkols-el ifrån Tyskland...

Det ser jag inga miljövinster i.

Barsebäck 1 och 2 som lades ner har framför allt ersatts av vindkraft. Importerar gör man bara för att toppa upp effekten om det t.ex. blåser för lite just när effektbehovet är stort (t.ex. kalla vinternätter).

Vi hade också stora påtryckningar från Danmark att lägga ner Barsebäck eftersom det ligger bara ett par två mil från Köpenhamn. Vi skulle nog inte heller gilla om Finland hade ett kärnkraftverk i Stockholms skärgård

Skrivet av Olegh:

Jag förespråkar en helhetssyn. Elbilar är inte jesus utan är förknippade med en hop nackdelar, vissa som dock kan och kommer reduceras framöver. Elbilar kan inte, åtminstone inte utan något slags batteriteknologiskt paradigmskifte ersätta dagens bensin/diesel-bilar så fler alternativa drivmedel behövs. Av den anledningen bör t.ex. stater inte pusha för hårt för elbilar genom subventioner eftersom det bredare perspektivet trycks undan. För stort fokus på elbilar kan/kommer bli skadligt totalt, på sikt.

Jag håller verkligen inte med om det jag fetstilat. De största utsläppen från persontrafik kommer från dagliga, kortare resor som elbilar med lätthet klarar av redan idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Barsebäck 1 och 2 som lades ner har framför allt ersatts av vindkraft. Importerar gör man bara för att toppa upp effekten om det t.ex. blåser för lite just när effektbehovet är stort (t.ex. kalla vinternätter).

Och om tyskarna också har vinterväder och behöver sin ström själva?
Just det...

p.s. vindsnurrorna stängs av om det blåser för mycket också, dvs just precis när de behövs som allra mest så står de bara still. För att göra saken värre så drar de energi då, de måste nämligen hållas isfria också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Det stora problemet med Elbilar är att du har batterier som kräver en lång laddnindcykel, håller i ca 3-5 år (och därefter blir markant sämre, eller så är dem svindyra att byta ut), du har också problemet med motorerna som inte alltid klarar av att bogseras (något herr ingvar på ingvars bilbogs inte har någon aning om) utan att ta stryk. Du kan få en hel del dyra reparationsarbeten om något går sönder och miljövinsten är inte alls så bra som den ska vara (Den tidiga Priusen jämfördes med en Landrover och kom ut som det sämre alternativet i ren miljösynpunkt (Top Gear UK) ).

Köp istället en Hybrid tills batterierna har utvecklats tillräckligt mycket för att vara ett alternativ. Du tjärnar fortfarande på bensinkostnaden och du får en bil som kan köras mycket mycket längre än en vanlig Elbil.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Och om tyskarna också har vinterväder och behöver sin ström själva?
Just det...

Du säger "Just det" som om det är ett stort problem som ingen annan tänkt på - Jag lovar dig att hundratals människor som är mycket mer insatta än du har sett över detta så att allt fungerar som det ska.

Elmarknaden ser till att det alltid finns någon som kan leverera - När effektbehovet är som störst är också priset högt, så det finns en vinning i att hålla extra fossilkraftverk "redo" under vintrarna i väntan på just sådana tillfällen. Vi har några sådana kraftverk i Sverige. Tyskland har också ett antal.

Skrivet av Henkka:

p.s. vindsnurrorna stängs av om det blåser för mycket också, dvs just precis när de behövs som allra mest så står de bara still. För att göra saken värre så drar de energi då, de måste nämligen hållas isfria också.

Ändå lyckas de producera 10% av vår elenergi. Fantastiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Jag håller verkligen inte med om det jag fetstilat. De största utsläppen från persontrafik kommer från dagliga, kortare resor som elbilar med lätthet klarar av redan idag.

Och? Problemet med dessa resor löses bäst genom att de inte görs alls*, men måste de göras så är elbilen förmodligen redan idag ett bättre alternativ (mtp. partikerlutsläpp och luftmiljö) som kommer bli ännu bättre (iom. att elkraftsproduktionen ställs om till mindre andel fossil).

Det ändrar inte på det faktum att många transporter som idag görs på vägnätet inte är i närheten av ekonomiska med eldrift pga begränsningar i batterikapacitet. Energidensiteten måste upp.

*med privata bilar och en passagerare i varje bil. Samåkning och cykling kommer alltid vara the shit tills vi har gratis energi.

Permalänk
Avstängd

Hade jag stått i det valet hade det blivit en miljö disel och tänker man 100k billigare bil har man 14000-15000 mil disel pengar då många drar sub 0.5l milen och fosila bränslen lär då inte ta slut inom den tidsramen det talas om och känns som många batteri bilar kommer ha lite barnsjukdommar då det är första gen och jag tror inte det är värt att köra det än ...om nått år kanske men inte nu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Kan man inte tänka såhär?

Pengarna som sparas och inte läggs på bensin kan ju gå åt ett nytt batteri till el-bilen i framtiden, eller?

Vad kostar det med ett nytt batteri efter 3 år, även om jag tror de håller längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Jag håller verkligen inte med om det jag fetstilat. De största utsläppen från persontrafik kommer från dagliga, kortare resor som elbilar med lätthet klarar av redan idag.

Jag tror snarare att han syftade på att elbilar inte har samma räckvidd som bensin/dieselbilar.

Permalänk
Skrivet av Henkka:

Och om tyskarna också har vinterväder och behöver sin ström själva?
Just det...

p.s. vindsnurrorna stängs av om det blåser för mycket också, dvs just precis när de behövs som allra mest så står de bara still. För att göra saken värre så drar de energi då, de måste nämligen hållas isfria också.

Vintervindar innehåller mer energi än sommarvindar så det är ett ickeproblem.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Själv gick jag precis för fem Tesla Model S till företaget, leverans till jul ungefär. Valet stod mellan denna och Volvo S/V90 som jag personligen föredrar men kostnaden per månad blir lägre med Teslan så... plånboken fick styra.

Det är mycket ogrundade åsikter här i den här tråden - det största, bekräftade, problemet i Sverige handlar inte om hur elen tillverkas utan hur infrastrukturen ser ut. Elnätet i dag, per nod (eller vad de kallade det för) klarar bara av x antal bilar och där behöver det byggas ut rätt ordentligt de närmsta åren. Framför allt oroar man sig för att pendlare inte kommer kunna ladda sina bilar under arbetstid. Jag sitter med i en innovationsgrupp under Riksdagen (ni kommer tro att jag är värsta mytomanen men så är det faktiskt) som belyser bland annat just det här och att framför allt att de större städerna inte är redo för elbilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Du säger "Just det" som om det är ett stort problem som ingen annan tänkt på - Jag lovar dig att hundratals människor som är mycket mer insatta än du har sett över detta så att allt fungerar som det ska.

Elmarknaden ser till att det alltid finns någon som kan leverera - När effektbehovet är som störst är också priset högt, så det finns en vinning i att hålla extra fossilkraftverk "redo" under vintrarna i väntan på just sådana tillfällen. Vi har några sådana kraftverk i Sverige. Tyskland har också ett antal.

Ändå lyckas de producera 10% av vår elenergi. Fantastiskt!

Ta och fundera på hur mycket el det skulle krävas om Sverige hade 5 miljoner elbilar istället för ca 23 000 (där inte alla är "rena" elbilar). Där räcker inga vindsnurror det kan jag lova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Vintervindar innehåller mer energi än sommarvindar så det är ett ickeproblem.

Stillastående vindkraftverk producerar ingen energi och det finns inget fungerande sätt att lagra överskottsenergin från mer gynnsamma dagar.

Permalänk

@MsSmith: Satt precis och förvånades över att ingen tagit upp detta. Infrastrukturen är det stora problemet just nu. Allt hänger på att denna utvecklas i samma takt som elbilarna blir vanligare. Jämför gärna med tex biobränsle och hur det gick där.

För övrigt, grattis till ett bra val. Tror inte att Tesla model S kommer inte göra dig besviken. Den är grym på flera sätt!

Permalänk

Just molotovcocktails tillverkar man av bensin som det finns rätt dåligt av i en elbil.

Skrivet av lord_vasagos:

Hade jag stått i det valet hade det blivit en miljö disel och tänker man 100k billigare bil har man 14000-15000 mil disel pengar då många drar sub 0.5l milen och fosila bränslen lär då inte ta slut inom den tidsramen det talas om och känns som många batteri bilar kommer ha lite barnsjukdommar då det är första gen och jag tror inte det är värt att köra det än ...om nått år kanske men inte nu

"Första generationen"... hur tänker du nu?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Ta och fundera på hur mycket el det skulle krävas om Sverige hade 5 miljoner elbilar istället för ca 23 000 (där inte alla är "rena" elbilar). Där räcker inga vindsnurror det kan jag lova.

Precis! Betänk också att de flesta av oss är rutinmänniskor och kommer vilja ladda bilarna relativt regelbundet (dvs 40+ mils pendlarna är trots allt i minioritet här) - oftast på jobbet eller under natten - och det kommer sätta hårt tryck på infrastrukturen.

Högst personligen är jag därför mer intresserad av vätgas tekniken (förutsatt att den blir säkrare) så att man även i framtiden kan använda bensinmackar och bara tanka som vanligt fast med ett annat innehåll.

Permalänk
Skrivet av Henkka:

Stillastående vindkraftverk producerar ingen energi och det finns inget fungerande sätt att lagra överskottsenergin från mer gynnsamma dagar.

Väldigt sällan de kommer stå stilla, helt omöjligt också att det är vindstilla i hela Sverige samtidigt. Jo man lagrar energi i vattenkraftverk, samkörning mellan vatten och vind är något alldeles utmärkt.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Just molotovcocktails tillverkar man av bensin som det finns rätt dåligt av i en elbil.

Du förstog nog mycket väl vad jag menade, att de är en brandfara.
Förövrigt så bestod "molotov-cocktails"ursprungligen av toluen, kaliumklorat och stenkolstjära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Miljövinsten måste väl ligga i att den el som produceras blir renare och renare (över tid) Med tanke på att mijöarbetet konstant fortskrider? Medans en fossilmotor fortfarande spyr ut avgaser...

Skrivet av Olegh:

Och? Problemet med dessa resor löses bäst genom att de inte görs alls*, men måste de göras så är elbilen förmodligen redan idag ett bättre alternativ (mtp. partikerlutsläpp och luftmiljö) som kommer bli ännu bättre (iom. att elkraftsproduktionen ställs om till mindre andel fossil).

Får jag bara fråga, i och med att elproduktionen blir "renare och renare" och "kommer att bli ännu bättre", hur mycket utsläpp tror ni att vi har idag? Eller menar ni kanske globalt?

Sveriges elproduktion är nämligen 98% koldioxidfri - Våra största källor är vatten-, kärn- och vindkraft (tillsammans 91% i 2015), och efter dessa kommer värmekraft med biobränsle. Här kan man se hur vår elanvändning ser ut precis just nu.

Skrivet av Henkka:

Stillastående vindkraftverk producerar ingen energi och det finns inget fungerande sätt att lagra överskottsenergin från mer gynnsamma dagar.

Vi har extremt mycket vattenkraft som vi kan styra precis hur vi vill. Producerar vi mycket i vindkraftverk stänger vi till vattenkraftverken lika mycket - Vattnet som skulle använts ligger då kvar i dammarna och kan användas när det inte blåser.

Permalänk
Avstängd

Man bör kolla upp kostnaderna för de tvingade servicarna som ska göras för att batterigarantin ska gälla, utan gällande batterigaranti lågt andrahandsvärde vid byte.

Permalänk
Medlem

Gällande garantiperioder för batterier som nämns här så kan ju någon av er testa att ta en 2,5 år gammal mobiltelefon och kräva ett garantiärende av återförsäljare för den kraftigt reducerade batterikapaciteten. Hint: Det räknas som normalt slitage och täcks inte av garanti..

Skrivet av Swedish Berserk:

Å andra sidan när de fossila bränslena tar slut hur ska du då köra din bensin/dieselbil? För de kommer att ta slut och då är det väl ändå viktigt att där finns ett alternativ? En elbil som dessutom tankas med grön el är bland det miljövänligaste man kan få sett till transportfordon. Det som behövs är bättre infrastruktur för att tanka sin elbil.

Du kan spekulera i när de fossila bränslena tar slut hur mycket du vill, men det kommer inte ske under vår livstid. Det kommer inte heller ske inom de närmsta 10 åren vilket innebär att bensin/diesel-bilen är ett betydligt starkare alternativ att köpa och köra i väntan på bättre teknologi och infrastruktur. Prisskillnaden mellan instegsmodellen av elbilarna och motsvarande bränsledrivna bil kommer inte i närheten av att ätas upp under de åren sistnämnda brukas.

Skrivet av MsSmith:

Själv gick jag precis för fem Tesla Model S till företaget, leverans till jul ungefär. Valet stod mellan denna och Volvo S/V90 som jag personligen föredrar men kostnaden per månad blir lägre med Teslan så... plånboken fick styra.

Så plånboken fick styra och valde en bil vars utgångspris ligger på över det dubbla från alternativet? I vilken uträkning fick du det till att en prisskillnad på dryg 410 000kr ändå resulterade i fördel Tesla?

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro