Permalänk
Medlem

GTX 1080 4K bug?

Hej!

Sitter på ett palit GTX 1080 Gamerock kort. Har fungerat fint fram till för 1-2 veckor sedan. Har fått då och då plötslig omstarter av datorn (event loggen säger "The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.").
Nu tror jag at jag har börjat hitta felet. Startade nyss FFXIII-2 och valde 3840x2160 upplösning (via Nvidia DSR min monitor är 1080p60Hz). Inom kort fick jag en plötslig omstart av datorn (ingen BSOD eller dylikt). Sänkte då till 1920x1080 och fick ingen omstart. Höjde igen till 4k och datorn startade om efter en kort stunds spelande.
Har haft plötsliga omstarter i shadow warrior med (i 4k) men dom upphörde mot slutet (tror att jag sänkte till 1080p igen då det kunde dippa ner till 55fps ibland).

Är det någon mer som haft någon liknande "bug". Har du kanske möjlighet testa det om du har ett 1080 kort. Eventuellt så kanske du har FFXIII-2 tom? Har inte orkat rulla tillbaka drivrutinen ännu då jag precis tror mig ha hittat felet till dessa plötsliga omstarter.
Funderar på att ladda ner unigine heaven och testa lite 1080p/4k bench för att se om det producerar samma resultat. För att utesluta att det beror på belastningen. Vet inte om det kan vara relaterat till DX version. Spelade en stund Tony hawk pro skater HD i 4k utan problem strax före FFXIII-2. Vet att tony hd kör DX9 och Shadow warrior DX11 (inte säker på FFXIII-2).

Min PC
I7 4790K@4.6GHz
32GB DDR3 1600MHz (8GBx4)
Palit GTX 1080 GameRock
Asrock Z87M Extreme 4
Corsair CX600M
SSD's 120/256
Hdd 1TB 2.5"
Windows 10 pro 64-bit
Steam Controller (används i alla spel via bpm/steam overlay)

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Drog ner heaven. Körde igång prime95 i bakgrunden och startade heaven i 4K för att belasta hela system till max och se om det är PSUn som inte orkar med. Dog innan heaven kom igenom ett test. Tänkte ok fint då kanske man kan anta att det är PSUns fel. Startade heaven/prime95 men körde i 1080p. Inget problem. Okej kanske bara är 4K som drar lite extra kräm då. Drog igång heaven/prime i 4K...Inga problem. Vafan!? Drog igång FFXIII-2 tvärdog snabbt i 4K men fungerade prima i 1080p. Har hittat ett ställe som konsekvent ger problem i 4K i FFXIII-2.

Allt lutar nog åt ett mjukvaru problem. Vet att Windows 10 AU och OBS/Nvidia har/haft en bugg som orsakat omstarter. Dock ska den så vitt jag vet inte vara kopplad till upplösningen och vara helt random. Då återstår endast testa äldre drivrutiner eller börja spela allt i 1080p för att se om omstarterna försvinner.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Ingen av mina datorer på 15 år har haft den typen av problem (omstarter utan bluescreen med kernel power event i loggen) utan att det varit nån typ av hårdvaruproblem. Säger inte att det är omöjligt men jag tycker att du i första hand borde tänka i de banorna. Har datorn någon gång startat om i idle eller är det bara under belastning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Hade det varit grafikkortet får man Driver failure.
Jag lägger min röst på nätagget.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Hur tänker ni när ni misstänker att det är nätagget som är boven? Om kortet körs i 2000 MHz (t ex) med 100% på power limit så kommer det ju att dra lika mycket ström vid 1080 som vid 2160, eller? Edit 1; Jag är genuint nyfiken. Läste det jag skrev och såg att det ev kunde uppfattas som lite kaxigt, men så är alltså inte fallet.

Testa att rensa ut drivrutinerna med lämpligt program. Installera sen om drivarna, men skippa GeForce Experience för att se om det kan vara deras nya overlay som ställer till problem. Jag fick själv artifacts i alla spel jag testade (The Witcher 3, BioShock 1+2 Remastered, Fallout 4, DA:I) efter att jag uppdaterat till versionen.

Funkar inte det så tycker jag att du borde testa alla RAM-stickor en och en. Av erfarenhet (bl a som hårdvarutekniker) kan jag lugnt påstå att RAM ansvarar för fler BSOD än någon annan hårdvara.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Hur tänker ni när ni misstänker att det är nätagget som är boven? Om kortet körs i 2000 MHz (t ex) med 100% på power limit så kommer det ju att dra lika mycket ström vid 1080 som vid 2160, eller? Edit 1; Jag är genuint nyfiken. Läste det jag skrev och såg att det ev kunde uppfattas som lite kaxigt, men så är alltså inte fallet.

Nätagg kan alltid misstänkas när datorn plötsligt dör, även om det kan verka osannolikt. Jag hade för många år sedan problemet att jag fick blåskärmar i Windows när jag spelade vissa spel, men om jag körde samma spel i Linux så var datorn stabil som en sten. Efter ett nätaggsbyte så försvann problemet helt.

Det handlar inte alltid så mycket om hur mycket ström som dras heller, utan hur strömmen dras. Samspelet mellan grafikkort och nätagg kommer ju troligtvis att ändras rätt mycket vid 4K jämfört med 1080p, eftersom spel i högre grad flaskhalsas av grafikkortet då.

Men när det gäller TS problem så visar en snabb sökning att nätet inte är fullt med rapporter om 1080:s som kraschar i 4K. Det får mig att misstänka att problemet beror på hårdvaran, och då i första hand grafikkortet i sig. Det kan t.ex. vara något fel på något minne som bara kommer till användning vid 4K. Det kan som du är inne på så klart även vara RAM-minnet, och det är ju också rätt enkelt att felsöka. Men skulle felsökning av RAM-minnet inte ge något så är nog nästa steg att försöka få grafikkortet utbytt på garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Hur tänker ni när ni misstänker att det är nätagget som är boven? Om kortet körs i 2000 MHz (t ex) med 100% på power limit så kommer det ju att dra lika mycket ström vid 1080 som vid 2160, eller? Edit 1; Jag är genuint nyfiken. Läste det jag skrev och såg att det ev kunde uppfattas som lite kaxigt, men så är alltså inte fallet.

Jag tänker inte att det är nätagget som är boven nödvändigtvis, men det är ju en CX600 ^^. Har haft problem med CX serien 2 ggr så kommer aldrig använda dem igen. Min erfarenhet är att korten lättare når power limit ju högre upplösning, men det är mest i spel och inte i t.ex heaven benchmark som använder ganska lite CPU.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Okej ni som inte tror det inte kan vara mjukvara. Körde MPC-HC med MadVR och fick exakt samma problem. Sökte på nätet och såg att det fans en bug i madvr och uppgraderade mpc-hc/madvr till en nyare med en fix aktiverad. Detta löste problemet. Förklaring?
Även om det är nätagget, hur kan jag då återskapa "buggen" på exakt samma ställe i FFXIII-2 4K?

Jag säger inte att ni har fel om det utan bara att det i mina ögon låter mer som en mjukvaru bugg.
Ska ta och testa rensa drivrutinen idag och köra utan GF experience. Annars blir det testa en äldre med för att se. Sen ska jag gå på ram-minnet för att kika på det. Kommer ta lång tid att lösa detta känns det som.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Okej ni som inte tror det inte kan vara mjukvara. Körde MPC-HC med MadVR och fick exakt samma problem. Sökte på nätet och såg att det fans en bug i madvr och uppgraderade mpc-hc/madvr till en nyare med en fix aktiverad. Detta löste problemet. Förklaring?
Även om det är nätagget, hur kan jag då återskapa "buggen" på exakt samma ställe i FFXIII-2 4K?

Jag säger inte att ni har fel om det utan bara att det i mina ögon låter mer som en mjukvaru bugg.
Ska ta och testa rensa drivrutinen idag och köra utan GF experience. Annars blir det testa en äldre med för att se. Sen ska jag gå på ram-minnet för att kika på det. Kommer ta lång tid att lösa detta känns det som.

Det låter helt klart som en mjukvarukonflikt/problem eftersom krascherna händer på samma ställe. Hårdvaran har ingen aning om vart du är i spelet.

Återkom efter en drivrutinsuppdatering. Fixar inte det problemet får vi börja klia oss i huvudet. Nästa steg är väl att starta datorn med enbart de väsentliga drivisarna igång och testa, utan massa bakgundsskräp igång. Sen är det lätt att bara ominstallera w10 och börja om från början, börja om på nytt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Jag kan ha hittat felet! Lite tidigt hurra ännu dock. Detta var isåfall en udda jävel.

Bakgrundshistoria:
Jag har aldrig kört sli och bara ett gfx kort. En kort med period flera bildskärmar samtidigt aktiverade. I dagsläget har jag ett GTX1080 och kör aldrig mer än en skärm påslagen samtidigt. Därför har jag aktiverat "single display performance mode" i Nvidia kontroll panelen.

Jag testade först avinstallera och nedgradera till 368.81 drivrutinen och valde bort GF-experience. Dock fick jag samma krascher. Tror jag missade rensa inställningarna. Iaf så valde jag då att uppgradera till senaste 373.06 med GF-experience. Valde att göra en "clean install" och aktiverade endast DSR och inget mer i inställningarna.
Nu startade datorn inte om sig i FFXIII-2. Började klia mig i huvudet. Efter en stund slog jag på mina optimeringar för FFXIII-2 i Nvidias kontrollpanel igen. Igen ingen krasch. Såg då att jag inte ändrat "multi display/mixed gpu" inställningen. Gav mig på den och ändrade till single display performance och BAM! FFXIII-2 i 4K resulterade i en omstart. Ändrade tillbaka till "multi display performance" och FFXIII-2 i 4K rullade på utan problem.

Intressant om det vore så "enkelt". Ska testa mer och hålla tummarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB