Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Köpråd: high end moderkort X99. Asus eller MSI?

Permalänk

Köpråd: high end moderkort X99. Asus eller MSI?

Tjena!

Min första tråd på Sweclockers så here goes!

Jag skall precis köpa en ny X99-dator och funderar kring vilket moderkort jag skall använda mig av.

Budgeten är mer eller mindre irrelevant, och det är viktigare med hög funktionalitet och god (diskret) design än vad det kostar. Färgtemat på bygget är svart. LED:s är okej men jag kommer inte bygga en julgran.

Jag har kikat på moderkort från Asus, MSI och Gigabyte. Gigabyte har fallit bort på grund av sin P12/Racing-estetik (inga helsvarta moderkort!). Kvar står Asus och MSI med kanske framför allt moderkorten MSI X99A Godlike Gaming Carbon, MSI X99 Gaming Pro Carbon, Asus X99 Gaming och Asus X99 Rampage V Edition 10. Jag kommer överklocka och troligen även vattenkyla.

För att ge lite bakgrund till vad som är av intresse och relevant så är jag en nästan 30 årig kille som arbetar med design och marknadsföring. Bor nu ensam men kanske flyttar ihop med tjejen snart. Inte läge att ha ett rymdskepp då (även om moderkortet med sannolikhet inte är det första man ser i datorn)! Jag bygger troligen i ett Lian Li PC-08 eller ett Phanteks Enthoo Evolv ATX (jag är medveten om storleksbegränsning på moderkort där).

Jag kommer använda datorn för arbetsrelaterade grejer, så som Photoshop, webbdesign, med mera; men även förhoppningsvis en himla massa spelande. Jag är inte intresserad av bang-for-the-buck; då hade jag inte köpt en X99-rigg så vad det kostar är endast relevant i relation till de faktorer jag nämnt ovan och sinsemellan moderkorten. Bra ljud är ett plus som kanske inte alla andra efterfrågar.

Är det någon som har erfarenhet av moderkorten i fråga? Ge gärna lite tips, trix eller varningar. Vad är pros and cons, hur ser de ut IRL och hur fungerar typ BIOS och belysningsmjukvara (bra om man kan stänga av olika sektioner osv).

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Båda moderkorten är bra .
Har själv bytt från ASUS X99-A till fint ASROCK x99 thaichi stil rent och luftig moderkort kan vara värt att kika på.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@larsalarsa: Tänk på att om du köper ett E-ATX-kort som t.ex. Rampage V, så är det lite bredare än ATX vilket innebär att SATA-portarna som sitter på högerkanten hamnar längre ut vilket innebär att du kan få problem att få in kablarna i ev. grommet om den är avsedd för ATX. E-ATX-standarden är dessutom lite flytande; ett chassi som Phanteks Enthoo Evolv hävdar att det klarar E-ATX men själva moderkortsbredden är begränsad till 10.4 tum (källa). Rampage V är 10.7 tum brett (källa), dessutom har du en böj i innerväggen i det chassit som gör att du inte kan forcera in kortet.

Själv tycker jag Edition 10 är bra och diskret, fast stort och dyrt förstås. Har bara fipplat med det lite hands-on, inte byggt ett helt system, tänker nog vänta till Skylake-X/Socket 2066. Det enda jag skulle varna för (generellt, inte bara med det kortet) är att inte använda vattenkylnings-headern eller CPU fan-headern för pump, men eftersom du ska vattenkyla kommer du väl koppla pumpen till en SATA-power.

Edition 10 har ju även egen DAC som du nog vet, själv är jag inte ljudofil och kan inte svara på hur bra kvaliten är, men den har fått bra recensioner. Dock skulle jag inte vilja ha en 5.25"-plats i mitt chassi, men det är en högst subjektiv observation.

Permalänk
Medlem

Jag är extremt nöjd med mitt Rampage V 10. Tycker det ger väldigt bra kontroll över allt jag vill styra i BIOS. Stabilt som bara den. Enkel överklockning. Har personligen tonat ner alla ljuseffekter till ett minimum även fast jag har stängd låda..

DAC:en använder jag inte, tycker inte det är så trevligt med en 5.25 + att jag har en betydligt bättre DAC ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edge1:

@larsalarsa: Tänk på att om du köper ett E-ATX-kort som t.ex. Rampage V, så är det lite bredare än ATX vilket innebär att SATA-portarna som sitter på högerkanten hamnar längre ut vilket innebär att du kan få problem att få in kablarna i ev. grommet om den är avsedd för ATX. E-ATX-standarden är dessutom lite flytande; ett chassi som Phanteks Enthoo Evolv hävdar att det klarar E-ATX men själva moderkortsbredden är begränsad till 10.4 tum (källa). Rampage V är 10.7 tum brett (källa), dessutom har du en böj i innerväggen i det chassit som gör att du inte kan forcera in kortet.

Själv tycker jag Edition 10 är bra och diskret, fast stort och dyrt förstås. Har bara fipplat med det lite hands-on, inte byggt ett helt system, tänker nog vänta till Skylake-X/Socket 2066. Det enda jag skulle varna för (generellt, inte bara med det kortet) är att inte använda vattenkylnings-headern eller CPU fan-headern för pump, men eftersom du ska vattenkyla kommer du väl koppla pumpen till en SATA-power.

Edition 10 har ju även egen DAC som du nog vet, själv är jag inte ljudofil och kan inte svara på hur bra kvaliten är, men den har fått bra recensioner. Dock skulle jag inte vilja ha en 5.25"-plats i mitt chassi, men det är en högst subjektiv observation.

Byggde faktiskt med ett Rampage V i ett Enthoo Evolv och kan bara påpekade att det VERKLIGEN inte är att optimera. Det krävs en jäkla massa ombyggnationer i chassit för att få till det ordentligt. Det är verkligen för litet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag hade (och har) kört på Asus, mest för att jag gillar deras mjukvara över de andra tillverkarnas, speciellt fläktkontroll har en vågmästarroll när det kommer till komponenter för min del. Kör på ett Asus X99 Deluxe II just nu och kan inte annat än rekommendera det.

Andra funktioner som är till asus fördel är Bios flashback (tror gigabyte har det också?) och att reglera 3pins fläktar som om de vore PWM.

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Du tycker inte EVGA är intressant?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Båda moderkorten är bra .
Har själv bytt från ASUS X99-A till fint ASROCK x99 thaichi stil rent och luftig moderkort kan vara värt att kika på.

Har kikat på Taichi! Tycker det är ett steg i rätt riktning för Asrock. I den stilen tycker jag dock Asus Deluxe är snäppet vassare. Jag är dock sugen på ett helsvart kort!

Skrivet av Edge1:

@larsalarsa: Tänk på att om du köper ett E-ATX-kort som t.ex. Rampage V, så är det lite bredare än ATX vilket innebär att SATA-portarna som sitter på högerkanten hamnar längre ut vilket innebär att du kan få problem att få in kablarna i ev. grommet om den är avsedd för ATX. E-ATX-standarden är dessutom lite flytande; ett chassi som Phanteks Enthoo Evolv hävdar att det klarar E-ATX men själva moderkortsbredden är begränsad till 10.4 tum (källa). Rampage V är 10.7 tum brett (källa), dessutom har du en böj i innerväggen i det chassit som gör att du inte kan forcera in kortet.

Själv tycker jag Edition 10 är bra och diskret, fast stort och dyrt förstås. Har bara fipplat med det lite hands-on, inte byggt ett helt system, tänker nog vänta till Skylake-X/Socket 2066. Det enda jag skulle varna för (generellt, inte bara med det kortet) är att inte använda vattenkylnings-headern eller CPU fan-headern för pump, men eftersom du ska vattenkyla kommer du väl koppla pumpen till en SATA-power.

Edition 10 har ju även egen DAC som du nog vet, själv är jag inte ljudofil och kan inte svara på hur bra kvaliten är, men den har fått bra recensioner. Dock skulle jag inte vilja ha en 5.25"-plats i mitt chassi, men det är en högst subjektiv observation.

Det jag tänkt är att om det skulle bli ett Phanteks så hade jag fått köpa de billigare moderkorten från respektive tillverkare, eftersom varken Rampage eller Godlike får platts. Har till och med mätt med en tumstock!

Angånede DAC:en är jag lite kluven. Jag hade absolut inte haft nått emot en skaplig DAC, men att den är byggd för 5.25 känns ju fullkomligt efterblivet. Att de inte gjort den extern så att alla kan använda den var ett mycket korkat drag av ASUS. Inget av de chassin jag kikat på har 5.25-platser längre. På Phanteksen är det helt uteslutet att montera i lådan, och i Lian Li:t skulle det vara om man skär ut ur meshen i HDD-slotten, och placerar DAC:en riktad bakåt. Knasigt...

Skrivet av stimy09:

Jag är extremt nöjd med mitt Rampage V 10. Tycker det ger väldigt bra kontroll över allt jag vill styra i BIOS. Stabilt som bara den. Enkel överklockning. Har personligen tonat ner alla ljuseffekter till ett minimum även fast jag har stängd låda..

DAC:en använder jag inte, tycker inte det är så trevligt med en 5.25 + att jag har en betydligt bättre DAC ändå.

Det är väl lite det som tar emot med Rampage:en... Tycker det ser betydligt mer gediget ut än Godlike, med verkligt helsvart tema. Dock känns det inge vidare med att DACen är 5.25.

Skrivet av Dreijer:

Byggde faktiskt med ett Rampage V i ett Enthoo Evolv och kan bara påpekade att det VERKLIGEN inte är att optimera. Det krävs en jäkla massa ombyggnationer i chassit för att få till det ordentligt. Det är verkligen för litet.

Uppfattat. Det får bli ett Lian Li. Tjejen verkar digga det mer också (hon har bara fått se bilder utan LEDs)...

Skrivet av willeykk:

Jag hade (och har) kört på Asus, mest för att jag gillar deras mjukvara över de andra tillverkarnas, speciellt fläktkontroll har en vågmästarroll när det kommer till komponenter för min del. Kör på ett Asus X99 Deluxe II just nu och kan inte annat än rekommendera det.

Andra funktioner som är till asus fördel är Bios flashback (tror gigabyte har det också?) och att reglera 3pins fläktar som om de vore PWM.

Jag gillar också Asus mjukvara, men har inte även MSI en fläktkontroll som är rätt avancerad?

Skrivet av MultiMan:

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Min första post. Har inte riktigt koll på forumet ännu. Skall kika noggrannare nästa gång..

Skrivet av StuntmanMike:

Du tycker inte EVGA är intressant?

Skickades från m.sweclockers.com

Har inget emot EVGA som tillverkare men; nej, inte med tanke på att de vad jag vet inte har släppt någon X99-refresh och dessutom har den dåliga smaken att slänga in en ful röd logga mitt på sitt X99-kort.

Permalänk
Medlem

MSI har jag, gillade att det var svart och vitt utan massa supertjafs minus någon löjlig kobra på BIOS-batteriet och sådär. Men annars rätt sjysst, vettigt med anslutningsmöjligheter och ett UEFI jag trivs rätt bra i även om alla har samma funktioner plus minus lite småtjafs.

Fläktkontrollen MSI kör med är utmärkt. Inställningsbar temperaturkurva på alla PWM-uttag, allt jag behöver iaf.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@larsalarsa: Du har ju Strix X99-kortet, som kommer med utbytbara dekorationer så du kan slippa all färg om du vill, vanlig ATX-formfaktor.

Sen tycker jag du ska titta på PC-O10, det har flugit lite under radarn tillsammans med PC-Q37, men jag tycker det ser mycket kul ut att bygga i och funderar på att bygga min nästa rigg i det:

Edit: EVGA X99 Micro 2 är ju från refreshen, M-ATX men mycket stilrent och utan julgransbelysning:

Jag gillar EVGAs grejer, de ser gedigna och lite industriella ut

Permalänk
Skrivet av Masyve:

MSI har jag, gillade att det var svart och vitt utan massa supertjafs minus någon löjlig kobra på BIOS-batteriet och sådär. Men annars rätt sjysst, vettigt med anslutningsmöjligheter och ett UEFI jag trivs rätt bra i även om alla har samma funktioner plus minus lite småtjafs.

Fläktkontrollen MSI kör med är utmärkt. Inställningsbar temperaturkurva på alla PWM-uttag, allt jag behöver iaf.

Är det Gaming Pro Carbon eller Godlike Carbon? Eller nått annat?

Skrivet av Edge1:

@larsalarsa: Du har ju Strix X99-kortet, som kommer med utbytbara dekorationer så du kan slippa all färg om du vill, vanlig ATX-formfaktor.

Sen tycker jag du ska titta på PC-O10, det har flugit lite under radarn tillsammans med PC-Q37, men jag tycker det ser mycket kul ut att bygga i och funderar på att bygga min nästa rigg i det:

http://www.lian-li.com/en/files/2016/06/o10-main.jpg

Edit: EVGA X99 Micro 2 är ju från refreshen, M-ATX men mycket stilrent och utan julgransbelysning:

https://www.techpowerup.com/img/15-07-31/110a.jpg

Jag gillar EVGAs grejer, de ser gedigna och lite industriella ut

Schysst, tack för tipset! Skall kolla in chassit. EVGA-kortet såg jag men är inte så sugen på ett M-ATX även om jag tycker det såg rätt bra ut!

Permalänk
Skrivet av stimy09:

Jag är extremt nöjd med mitt Rampage V 10. Tycker det ger väldigt bra kontroll över allt jag vill styra i BIOS. Stabilt som bara den. Enkel överklockning. Har personligen tonat ner alla ljuseffekter till ett minimum även fast jag har stängd låda..

DAC:en använder jag inte, tycker inte det är så trevligt med en 5.25 + att jag har en betydligt bättre DAC ändå.

Har du koll på om det går att tända och släcka individuella LED:s på moderkortet, så som det går på MSIs kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsalarsa:

Är det Gaming Pro Carbon eller Godlike Carbon? Eller nått annat?

En rätt enkel variant, X99A-layout som heter SLI Krait Edition.

http://cdn.cnetcontent.com/c6/98/c6984fd6-25b7-4447-858a-1559...

Stor bild.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsalarsa:

Har du koll på om det går att tända och släcka individuella LED:s på moderkortet, så som det går på MSIs kort?

Nej, men jag kan kolla! (förhoppningsvis sent ikväll).

Permalänk
Skrivet av Edge1:

@larsalarsa: Du har ju Strix X99-kortet, som kommer med utbytbara dekorationer så du kan slippa all färg om du vill, vanlig ATX-formfaktor.

Sen tycker jag du ska titta på PC-O10, det har flugit lite under radarn tillsammans med PC-Q37, men jag tycker det ser mycket kul ut att bygga i och funderar på att bygga min nästa rigg i det:

http://www.lian-li.com/en/files/2016/06/o10-main.jpg

Edit: EVGA X99 Micro 2 är ju från refreshen, M-ATX men mycket stilrent och utan julgransbelysning:

https://www.techpowerup.com/img/15-07-31/110a.jpg

Jag gillar EVGAs grejer, de ser gedigna och lite industriella ut

Okej, kan man ta bort klistermärkena helt och hållet, eller sitter det något form av mönster bakom?

Kollade på Lian Li PC-010 men det verkar som det kräver ett SFX-nätagg. Tycker PC-08 är snyggare också även om jag uppskattar att det andra är lite kompaktare.

Beställde precis ett PC-08 SW (utan peripherals) från Amazon. Dyraste chassi jag någonsin köpt... :I

Permalänk
Medlem

Varför inte Asus X99 WS?

Permalänk
Medlem

Jag köpte MSI Godlike när det släpptes, jag var osäker på om priset reflekterades i kvalitén, men jag är supernöjd.

Det är det stabilaste moderkortet jag någonsin använt, det krånglar aldrig, det fungerar perfekt, ljudet är fantastiskt om du har bra högtalare och hörlurar. Överklockning är smidigt och BIOS är riktigt bra som helhet.

Jag trodde inte att jag skulle tycka om RGB belysningen, men det är faktiskt riktigt trevligt med fönster på chassit.

Kan varmt rekommendera detta moderkort, du får verkligen vad du betalar för.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@Imaculent:
Antagligen för att jag är för fåfäng. Jag har näst intill undvikit att kolla specsen på det eftersom det ser så tråkigt och omodernt ut. Har ingen användning för så många PCIe-slottar heller.

Permalänk
Medlem

@larsalarsa: Väljer du det svartvita temat längst till höger slipper du ju färgerna om du bara stänger av moderkortets belysning. Dessutom ser man ju inte PCH-flänsen speciellt mycket bakom grafikkort och strömkablaget till grafikkortet heller. Jag antar att eftersom "lapparna" är utbytbara så kan man köra helt utan också, men jag vet inte hur det ser ut, jag har inte fipplat med ett Strix X99 hands-on.

Sen eftersom du tänker köra ditt Lian Li med härdat glas vill du väl ha *någon* sorts belysning, även om den är mycket diskret, typ dimmat vitt ljus? Isf. kan du ju köra Asus Aura-kompatibla LEDs så kan du kontrollera dom från moderkortet om du vill. Jag är heller inte mycket för ljulgransbelysning i datorn, men eftersom jag har en skiva härdat glas på sidan av mitt ITX-bygge vill man ju se *lite* av innanmätet iaf:

Har Cablemod-LED strips "gömda" i taket och golvet och det ser diskret och dimmat ut. Det blir som om innanmätet har lite självbelysning, men inget blinkar eller står ut. Tror det kommer se fint ut i PC-O8 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsalarsa:

@Imaculent:
Antagligen för att jag är för fåfäng. Jag har näst intill undvikit att kolla specsen på det eftersom det ser så tråkigt och omodernt ut. Har ingen användning för så många PCIe-slottar heller.

Okej, smaken är som baken
Men "viktigare med hög funktionalitet och god (diskret) design", och mer funktionellt och robust än WS blir det nog inte.
Och själv skulle jag aldrig köpa ett kort som heter Godlike, Carbon eller har drakar på sig

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Okej, smaken är som baken
Men "viktigare med hög funktionalitet och god (diskret) design", och mer funktionellt och robust än WS blir det nog inte.
Och själv skulle jag aldrig köpa ett kort som heter Godlike, Carbon eller har drakar på sig

Självfallet. Viktigare än att det är billigt! Dock är jag ju en form över funtions-person, så huruvida det är funktionellt eller inte kommer i andra rummet – efter hur det ser ut och känns. Det väsentliga i det här fallet är väl att det är helsvart och har en I/O-kåpa. Efter all exponering mot moderna moderkort med diverse mer eller mindre eleganta och smakfulla kylflänsar samt I/O-kåpor ser allt med barlagd I/O riktigt omodernt/basic ut. Det är säkerligen ett mycket kraftfullt moderkort dock, med tanke på att det kostar närapå lika mycket som Rampage V E10.

Carbon, bilar, drakar och skit är jag absolut inte det minsta intresserad av; men haha, Godlike är ju retro-legendariskt! Inte kört Unreal Tournament back in the day?

Permalänk
Skrivet av Edge1:

@larsalarsa: Väljer du det svartvita temat längst till höger slipper du ju färgerna om du bara stänger av moderkortets belysning. Dessutom ser man ju inte PCH-flänsen speciellt mycket bakom grafikkort och strömkablaget till grafikkortet heller. Jag antar att eftersom "lapparna" är utbytbara så kan man köra helt utan också, men jag vet inte hur det ser ut, jag har inte fipplat med ett Strix X99 hands-on.

Sen eftersom du tänker köra ditt Lian Li med härdat glas vill du väl ha *någon* sorts belysning, även om den är mycket diskret, typ dimmat vitt ljus? Isf. kan du ju köra Asus Aura-kompatibla LEDs så kan du kontrollera dom från moderkortet om du vill. Jag är heller inte mycket för ljulgransbelysning i datorn, men eftersom jag har en skiva härdat glas på sidan av mitt ITX-bygge vill man ju se *lite* av innanmätet iaf:

Kostnaden på mastodontbygget jag åtagit mig har spårat lite då vissa grejer jag tänkte köpa från Amazon.co.uk inte kunde skeppas till Sverige, så jag grunnar lite på det billigare segmentet av moderkort jag listat ovanför. Jag antar att det är som du säger, att klisterlapparna går att ta av helt.

Dock är jag inte säker på att Aura-verktyget är tillräckligt flexibelt. Jag hade velat kunna ställa in så att exempelvis bara I/O-kåpans ljus lyste men samtidigt mycket riktigt ha LEDs diskret placerade där man inte ser dem, på lagom ljusstyrka. Det verkar som att det går på MSIs motparter.

Skrivet av Edge1:

http://i.imgur.com/JKBlRDs.jpg

Har Cablemod-LED strips "gömda" i taket och golvet och det ser diskret och dimmat ut. Det blir som om innanmätet har lite självbelysning, men inget blinkar eller står ut. Tror det kommer se fint ut i PC-O8 också!

Snyggt bygge! Väl komponerat i det lilla chassit! Du har uppenbart lagt tid och energi på att hitta rätt komponenter som ser bra ut tillsammans, med god prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsalarsa:

Självfallet. Viktigare än att det är billigt! Dock är jag ju en form över funtions-person, så huruvida det är funktionellt eller inte kommer i andra rummet – efter hur det ser ut och känns. Det väsentliga i det här fallet är väl att det är helsvart och har en I/O-kåpa. Efter all exponering mot moderna moderkort med diverse mer eller mindre eleganta och smakfulla kylflänsar samt I/O-kåpor ser allt med barlagd I/O riktigt omodernt/basic ut. Det är säkerligen ett mycket kraftfullt moderkort dock, med tanke på att det kostar närapå lika mycket som Rampage V E10.

Carbon, bilar, drakar och skit är jag absolut inte det minsta intresserad av; men haha, Godlike är ju retro-legendariskt! Inte kört Unreal Tournament back in the day?

Huga(!) form över funktion... Kastar lite vitlök åt ditt håll
Men håller med om att moderna "cleana" kort med kåpa är snyggare. Mitt Z97 WS är inte skitsnyggt men för det första har jag inte fönster och sedan är det mestadels dolt av grafikkort, PCIe SSD och Noctuas kylfläns
Värst var i alla fall de moderkorten med patroner, pistoler och en minigun som kylare >.<