Permalänk
Medlem

Asus gtx 1080 turbo?

Tja.

Sitter just nu på ett 970. Men varit sugen på att uppgradera. Kör just nu 1080P 144hz och vill kunna köra med lite högre inställningar. Tanken är även att kanske uppgradera till en 1440p skärm.

Hursomhelst. Mitt sikte har varit på ett 1070, asus strix, eftersom jag just nu kör 1080p och uppgradering av skärm inte är inom närmsta tiden.

Men såg nu att Asus gtx 1080 turbo ligger för 5999kr på webhallens black Friday. Värt att gå upp till det? Antar att det låter en del, men kör alltid headset så spelar ingen roll. Högre än så betalar jag inte för ett grafikkort. Hade tänkt 5300kr för ett gtx 1070, så 700kr kanske man kan lägga till då. Vet att man kan få asus strix gtx 1070 för 4500kr på webhallens black friday. Men 5300kr var det jag tänkt mig kunna lägga innan så.

CPU:n jag har är i7 4770k @ 4.7 ghz. Ja ni ser allt i min signatur.

Frågan är om man ska nöja sig med ett tystare gtx 1070 eller gå på mer högljudd gtx 1080. Nån som har ett Turbo som kan ge lite åsikter?

Permalänk
Medlem

@Wescan: Även jag sitter med fingret på köpknappen på webhallen, men tvekar. skulle gärna taemot tips.

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det så är gtx 1080 tubro en ganska lågt klockad gpu säkert snarlik foundersedition fast med bättre kylning

Permalänk
Medlem

@Wescan: Vad för settings kör du för att få upp prollen i 4.7 ghz ? Kör 1.24v adaptive och får 4.5ghz allt över är väldigt ostabilt.

Visa signatur

Silverstone Fortress FT03 ,Intel Core i7 4770K @4.5ghz 1.24v , ASUS Gryphon mATX Z87 + Armor Kit , Corsair Vengeance Pro 4x4GB @ 2133mhz , Silverstone Strider ST85F-P 850W PSU & Custom waterloop + EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0

Permalänk
Medlem

Pressa inte prollen mer än den klarar. du kan tappa prestanda på det även om OCn är stabil.

Permalänk
Inaktiv

@Wescan:

med dina behov just nu hade jag kört på strix 1070 för 4500. Overkill for 1080p och räcker till 60fps i 1440p i nyare spel. Visa tester påstår att ett OC 1070 kan matcha stock gtx 1080. Mina 2 cents gör vad du känner för. Har du fönster är strix med rbg roligare att titta på dessutom.

Permalänk
Medlem

@Noaheng Om jag inte minns fel 1.3 nånting. Kör vattenkylning också. OC:n är stabil och har aldrig haft nå problem med tapp av prestanda eller nåt:)

Det blev en order på Gtx 1080 Turbo. Har 4 dagar på mig att hämta ut det. Satt och kollade runt igår och såg att den började ta slut. Och efter som sambon tjatat om vad jag önskar mig i julklapp, och jag aldrig kan komma på nåt, så ville hon lägga en slant på ett grafikkort. Så ja, blev ett panikköp. Men är fortfarande inte helt säker på om jag ska hämta ut det. Är overkill i 1080p, men får iaf ut mina 144 fps. Och känner jag mig rätt så har jag väl klickat hem en 1440p skärm under mellandagsrean så. Nu sitter man ju självklart och tänker, som vanligt, att går man upp en tusing får man ett med bättre kylning och OC från fabrik. Men gå över 6k-gränsen gör jag bara inte. Samtidigt som jag tänker att ett gtx1070 skulle göra susen också. När jag läst tester så ska ju ett 1080 FE ha en fördel på en del fps mot ett 1070 oc.

Tänker man att sambon lagt en slant, plus att man får med gears of war 4 och watch dogs 2, 2 spel som jag vill ha(vet att man får det på gtx 1070 också). Så känns det som ett rätt värt köp ändå. Är sista grafikkortet med detta bygge så är ju tänkt att ha det iaf minst 3år.

Läser man detta inlägg så märks det ju att man velar iaf, haha. Får suga på karamellen lite under dagen, annars åker jag och hämtar ut det imorn:)

Permalänk
Medlem

DU kan få Titan X pascxal att gå på knäna i 1080p med om du vill. så oroa dig inte för att ett 1080 är för kraftfullt. speciellt inte om du spelar på en skärm som kör 120-144hz. då kommer dne prestandan absolut gå åt i 1080p.

Permalänk

Jag fick precis hem ett 1070 turbo och hade jag använt stockkylare hade kortet nog åkt tillbaka. Ingen vidare trevlig konstruktion mer sunkig VRM kylning. Jag startade visserligen inte kylaren men skulle gissa att det kommer vara rätt högljutt. Power target går inte att ställa över 112% vilket inte bådar gott för konstruktionen heller.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

@Wescan: Jag har precis satt in ett Asus GTX 1080 A8G i min burk. i5-6600k @ 4.4Ghz och Asus Z170 Pro Gaming MB.
Kortet är knäpptyst under lättare spel som CS:GO och liknande, dvs fläktarna startar inte ens.
Under BF1 på max settings i 1080p så ligger jag runt 80-90 FPS i 40 man operations dippar ner mot en 60-70 i 64 spelar läge om det blir riktigt grötigt på vissa ställen i matcherna.
Spelar nu med settings i en mix av Ultra/High/Low och MSAA på, för bästa möjliga visuella upplevelse men ändå behålla den "try hard" aspekten av spelet som finns.

Men kan tilläggas att kortet har max vart uppe på 67 grader i temp under dessa påfrestningar (maxat BF1) och 70% load. CPU går upp på 100% vid det tillfället kortet ligger på 70%.
Mitt A8G kort klockar automatiskt 1901 MHz vid spel av BF1 vilket är helt sjukt bra enligt mig, nästan samma prestanda som i OC varianten.

Då kortet ligger på 67 grader (fläktarna går på när det överskrider 60 grader) så ligger dom o små puttrar bara. Jag hör inte ett ljud från burken om jag inte tar av mig headsetet o verkligen lyssnar och inte ens då är det något som kan tyckas vara störande.

Måste säga att jag satt o peta på ett 1070 först men kom över ett 1080 till så sjukt bra pris att jag inte kunde säga nej, därav tog jag den chansen och känner att jag framtidssäkra mig en hel del.
Har ett par 2x8 DDR4 3000Mhz på ingång nu med, så nästa gång det blir dags för ett byte blir det nog till en i7:a då lte nyare spel verkar dra nytta av några extra trådar.

I helhet, svinnöjd!

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!