Hjälp mig välja datorskärm, vad är rimligast att välja bort?

Permalänk
Medlem

Hjälp mig välja datorskärm, vad är rimligast att välja bort?

Tänkte köpa en ny skärm som ska användas främst för bild- och film-redigering. Men när jag tittar runt så känns en renodlad "Kontors-IPS" lite tråkigt då jag kommer spela en del. Men när jag filtrerar allt jag vill ha; QHD, 34" 21:9, 144Hz och G sync kommer det bara upp två modeller, Asus Rog Swift PG348Q och Acer Predator X34A, och de är ganska långt över min budget så jag blir tvungen att dra in på något.

Min dator är som följer:

ASUS Z170 PRO
Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB
ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance

Kommer jag ens kunna driva spel värda att spela i 144hz? Annars är det väl det jag ska spara in på till en början iaf.

Jag vill iaf ha minst 27", QHD, bra och så gott som korrekta färger för Photoshop(inget proffsjobb men ska kunna lita på dom vid prints), helst inget "gamingutseende", budget ca 6000:-

Har varit inne på Dells U2715-2717 mest, men känns extremt tråkiga att spela på? Har även börjat kolla lite på nyare TN-paneler med 8bits färgdjup som enligt recensioner ska fungera bra till grafiska jobb, främst då Acer Xg27hu. Dock synd att jag inte kan utnyttja Freesync på den.

Ni hör hur förvirrad jag är, hjälp 😁

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Bildexpert 📺

@Elite: Finns ingen TN-panel som fungerar för grafiska jobb, så enkelt är det (tyvärr). En decimeters flytt av huvudet och du har totalt förändrat tonkurvan och framför allt hur lågdagrar representeras i bild. Även de bästa TN-panelerna misslyckas på detta.

6000 kronor är ett gränsfall om du vill spela spel. Mycket hänger på spelen du vill spela. Är det snabba reaktion/koordination i stil med CS eller mer upplevelse, grafisk kvalitet och ultra-nivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Elite: Finns ingen TN-panel som fungerar för grafiska jobb, så enkelt är det (tyvärr). En decimeters flytt av huvudet och du har totalt förändrat tonkurvan och framför allt hur lågdagrar representeras i bild. Även de bästa TN-panelerna misslyckas på detta.

6000 kronor är ett gränsfall om du vill spela spel. Mycket hänger på spelen du vill spela. Är det snabba reaktion/koordination i stil med CS eller mer upplevelse, grafisk kvalitet och ultra-nivå?

Ok tack då stryker jag TN-paneler!

Nä spelar inte FPS egentligen, mest rollspel och strategi. Ville bara passa på när jag ändå köper nytt att kunna spela så mycket som möjligt. Men inte värt så mycket mer bara för att helgardera Vid vilket pris börjar skärmarna bli ok för både snabba spel och grafiskt arbete?

Lutar mest åt Dell UP2716D nu då, verkar fantastisk att jobba med och ändå ok på en hel del spel?

Från PC monitors recension:

"Using this method, we calculated 5.13ms (just over 1/3 of a frame) of input lag. This value is influenced by both the pixel responsiveness (element you see) and signal delay (element you feel). It indicates a very low signal delay which shouldn’t prove problematic to even sensitive users."

"In terms of responsiveness, this monitor was no slouch either. This would perhaps surprise some given that this certainly isn’t designed as a ‘gaming monitor’ or anything of that ilk. There was very little input lag to speak of and the grey to grey acceleration using the default ‘Normal’ response time setting provided quite a good balance overall. There was minimal trailing and overshoot, with motion blur levels that are pretty much as low as you can expect from a 60Hz LCD"
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p