Permalänk
Medlem

Personalbil - Pension

Jobbet erbjuder anställda så kallad personalbil, leasing genom företaget som är kostnadsneutralt för företaget.

Detta är intressant för mig då jag ändå skulle byta bil.
Kostnader för själva bilen har jag koll på, bruttolöneavdrag samt förmånsskatt.

Vad jag dock inte är helt säker på är hur (om) det påverkar min pension.

Om jag förstått det rätt är maximal pensionsgrundande inkomst 7,5 inkomstbasbelopp (59 300:- 2016), alltså 444 750:-
Låt säga jag har 550 000:- i årslön idag. Bilen kostar 5000:- i bruttolöneavdrag varje månad.
Då borde min pensionsgrundande inkomst bli 550000 - 5000x12 = 490 000:- , alltså en bra bit över taket för allmän pension.
Stämmer det då att detta bruttolöneavdraget inte påverkar min pension?

Företaget betalar in tjänstepension baserat på grundlön innan bruttolöneavdraget så den borde inte påverkas alls.

Jag har läst på skatteverket, pensionsmyndigheten mm men känner fortfarande att jag är lite osäker på detta.
Stämmer det att i mitt fall kommer inte denna bilen belasta min pension alls?

Permalänk
Medlem

Hej,

Du har helt rätt, du ligger över gränsen och att kapa bort den överskjutande lönen i utbyte mot tjänstebil och detta kommer inte påverka din allmänna pensionsavsättning.

Däremot så beroende på hur din tjänstepensionsmodell ser ut så kan den bli lidande. Om du t.ex. har tjänstepension som följer ITP så kommer du förlora ca 1-1,5k per månad i utebliven avsättning.

Mvh
Martin

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.