Permalänk
Medlem

Köpråd MediaPC

Hej, söker råd angående köp av MediaPC.
Tanken är att den ska stå vid TVn och användas främst för att se på film men vill även kunna köra lättare spel som emulatorer, äventyrsspel och liknande.

Budget är ca 4000:- och har kollat på tex. NUC men känns som man kan få en rätt bra dator för motsvarande peng, eller är NUC prisvärda? Wife-acceptance-factor spelar in lite men inte helt och hållet.

Så min fråga är väl helt enkelt vad skulle du köpa med en budget runt 4000:-?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Hej, söker råd angående köp av MediaPC.
Tanken är att den ska stå vid TVn och användas främst för att se på film men vill även kunna köra lättare spel som emulatorer, äventyrsspel och liknande.

Budget är ca 4000:- och har kollat på tex. NUC men känns som man kan få en rätt bra dator för motsvarande peng, eller är NUC prisvärda? Wife-acceptance-factor spelar in lite men inte helt och hållet.

Så min fråga är väl helt enkelt vad skulle du köpa med en budget runt 4000:-?

Nvidia shield TV

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Nvidia shield TV

Skickades från m.sweclockers.com

Den verkar ganska intressant men den kör Android eller? Hur är möjlighet att installera vanliga pc-spel?

Permalänk

@Gorgonzola: Jag kan inte rekommendera NUC.
Jag hade en som sällan lyckades med handskakningen när jag bytte från hdmi 1 till hdmi 2 på tvn.
Jag var då tvungen att starta om datorn för att det skulle fungera igen.
Jag skickade tillbaka den därifrån jag köpte den. Tillbaka kommer en ny dator som inte ger någon bild ö.h.t.
Nu väntar jag på att få pengarna tillbaka från återförsäljaren.

Googla "intel nuc hdmi handshake" så ser du flera med samma problem.
Dessutom får de liknande problem fast med förstärkaren också.

Jag ska nog köpa mig en QNAP TS-453a, sätta i 16 GB ram och köra allt från den.
Antingen kör jag med hdmi från NASen till tvn eller så köper jag mig en nvidia shield eller en raspberry och installerar kodi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falkenlol:

@Gorgonzola: Jag kan inte rekommendera NUC.
Jag hade en som sällan lyckades med handskakningen när jag bytte från hdmi 1 till hdmi 2 på tvn.
Jag var då tvungen att starta om datorn för att det skulle fungera igen.
Jag skickade tillbaka den därifrån jag köpte den. Tillbaka kommer en ny dator som inte ger någon bild ö.h.t.
Nu väntar jag på att få pengarna tillbaka från återförsäljaren.

Googla "intel nuc hdmi handshake" så ser du flera med samma problem.
Dessutom får de liknande problem fast med förstärkaren också.

Jag ska nog köpa mig en QNAP TS-453a, sätta i 16 GB ram och köra allt från den.
Antingen kör jag med hdmi från NASen till tvn eller så köper jag mig en nvidia shield eller en raspberry och installerar kodi.

Ok tack för ditt svar!
Mitt stora dilemma är att jag har svårt att hitta en ersättare till den laptop jag använder som medie-pc idag, det är så överlägset att ha möjligheten att göra "allt". QNAP är lite dyrt för mig med tanke på att jag redan har ett NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Ok tack för ditt svar!
Mitt stora dilemma är att jag har svårt att hitta en ersättare till den laptop jag använder som medie-pc idag, det är så överlägset att ha möjligheten att göra "allt". QNAP är lite dyrt för mig med tanke på att jag redan har ett NAS.

Kan absolut reka NUC:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1169156-intel-nuc-offic...

Inte det billigaste sättet att få filmer på TV'n kanske.
Men överlag en mycket trevlig sak.