Lurad på tradera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaelisa:

Jag köpte en iPhone på tradera, i efterhand var det otroligt dumt men det är lätt att vara efterklok... Just eftersom att man får alla personuppgifter på tradera känns det tryggt, hade aldrig gjort köpet på t.ex. blocket. Jag vet vem personen är, var hon bor etc. Lyckades t.o.m. få kontakt med en god man till tjejen (21 år) när jag försökte få tag på/hitta någon förälder, det har jag dock inte lyckats med... Han (Läs: den goda mannen, eller hur man säger) hade pratat med henne och sa att hon skulle kontakta mig, vilket hon inte gjort. Det känns hopplöst, vill typ dö. Så mycket pengar, 6700:-.

Betalade via kort på tradera, visste inte om att det bättre alternativet hade varit paypal... Fan. Men det finns inget att göra åt det, hjälper inte direkt att ha ångest även om jag givetvis har det ändå men ja. Givetvis kommer jag anmäla men jag har tappat lite hoppet för polisen. Någon som vet om de öht bryr sig om att undersöka det? Om inte 20 till blivit lurade. Jag har verkligen alla hennes personuppgifter.

Du kan inte söka och hitta henne på www.birtday.se eller liknande?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

http://info.tradera.com/betalsatt/traderas-betallosning/

"När du säljer med Traderas betallösning väljer dina köpare att betala med kort eller PayPal direkt på Tradera. Du får sedan utbetalt till ditt bankkonto inom 1-2 bankdagar."

TS har alltså betalat med "Traderas betallösning" och borde ha ett gratis köpskydd

Problemet är att Traderas betalningslösning inte erbjuder något köpskydd, fullkomligt idiotiskt av Tradera att göra så. Däremot så erbjuder t.ex. Klarna och PayPal köpskydd, så om man kan, ska man alltid betala med Klarna eller PayPal vid köp på Tradera.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem

@Zahedee: Missade ordet "Alternativt"... aja, det var ju synd!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag som trodde tradera tvingade in deras säkra köp vid så dyra köp. Det du kan göra är att polisanmäla och hoppas på att banken eller att hon betalar.

Ett annat tips köp inte så dyr telefon om d 6000 kr är mycket pengar för dig. Finns mycket bra telefoner idag för 3000 kr.

Permalänk
Medlem

http://info.tradera.com/fragor-och-svar-till-betallosning/vil...

"4. ÅTERFÖRINGSGRUNDER
Tradera har rätt att återföra Transaktioner till Säljaren enligt nedan, samt därmed rätt till återbetalning:
a) Transaktioner där leverans av varan eller tjänsten inte har skett, har blivit oskäligen fördröjd eller har skett till annan adress än en som Tradera har angivit eller godkänt."

Står ju klart och tydligt att tradera kan återföra pengarna.

Men försök reklamera köpet hos banken och försök få Tradera att häva köpet, uppenbart kan de göra det enligt villkoren.

Det har givits en massa usla råd i den här tråden. Så kontakta banken det första du gör.

Det stämmer inte heller att man inte kan få hjälp om man betalar med ett vanligt bankkort: http://www.privataaffarer.se/nyheter/det-okanda-sattet-att-re...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Ska inte lägga till så mycket mer info, verkar ju som det går att lösa hyfsat enkelt via banken/tradera.
Men gör oavsett en polisanmälan, det är alltid bra att dessa personer får en anmärkning någonstans hos polisen om de skulle försöka det igen.
Oftast är man inte enda offret och det sitter nog någon pundare på andra sidan som letar efter snabba pengar men kommer sitta inne för det till slut, bara för att de betalar tillbaka så är de fortfarande skyldiga.

Permalänk
Medlem

Ja nu har jag varit i kontakt med tradera för femte gången samt skickat den där länken och frågat om återbetalning. Svaret jag fick var: "Det vi kan göra är att skicka ett mejl om påminna säljaren att skicka varan"
Okej. Tack. Det hjälper säkerligen...

Nej jag kan inte hitta mammans numret på nätet dessvärre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zahedee:

Problemet är att Traderas betalningslösning inte erbjuder något köpskydd, fullkomligt idiotiskt av Tradera att göra så. Däremot så erbjuder t.ex. Klarna och PayPal köpskydd, så om man kan, ska man alltid betala med Klarna eller PayPal vid köp på Tradera.

Man bör vara medveten om att PayPal-betalning via Traderas system inte innefattar PayPals vanliga skydd utan är en speciallösning enbart för Tradera. Det är iaf vad de själva sagt i olika sammanhang när det blivit problem med olika affärer.

Jag använder mig inte av Tradera längre (medlem sedan 2003) utom i yttersta undantagsfall eftersom det blivit ett skitföretag var främsta uppgift är att undvika ansvar när något händer, trots att det är deras portal (som de tar saftigt betalt för).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Moaelisa:

Ja nu har jag varit i kontakt med tradera för femte gången samt skickat den där länken och frågat om återbetalning. Svaret jag fick var: "Det vi kan göra är att skicka ett mejl om påminna säljaren att skicka varan"
Okej. Tack. Det hjälper säkerligen...

Nej jag kan inte hitta mammans numret på nätet dessvärre.

Ge det någon dag och kontakta dem sedan igen. Det kan hända att de tycker att det gått för kort tid.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr inte de svaren jag fått, förutom det här, som det ju låter så på. Svaren är att de inte kan hjälpa mig, de kan inte återbetala mig. Dock, efter att jag ifrågasatt varför de inte kan hjälpa mig när jag gjort betalningen via dem, DÅ har 3 av 5 skrivit att de KANSKE kan hjälpa mig med återbetalning om polisen kontaktar dem. Grejen är ju att det inte är så det fungerar. När jag sa det till Polisen gav hon mig ett ärendenummer jag skulle uppge till tradera. Jag lär ju bara få samma svar då, att de inte kan återbetala mig. Jaja. Jag har gjort anmälan nu i alla fall. Hoppas hon har lurat flera.

Permalänk

kollade dina gamla trådar, förstår inte hur du lyckats bli "lurad" IGEN.. att man inte lär sig en läxa.

mycket tråkigt är det dock, hoppas att du får dina pengar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Varför skulle det hjälpa att få tag i hennes mamma, och varför är polisen inget alternativ? Har jag missat något?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaelisa:

Ja men det finns tydligen två sätt att betala via kort via tradera. ett via klarna och ett "vanligt", jag gjorde det tydligen via det osäkra sättet, jag tryckte bara på betala varan, mitt kort var redan kopplat till tradera då jag är aktiv där. Enligt tradera kan det inte göra något av den anledning, jag har varit i kontakt med fyra olika personer på kundtjänsten...

My bad - jag trodde alla kortbetalningar på Tradera gick genom Klarna.

Det borde de införa!

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem

Om man läser alla inlägg har jag förklarat hur mamman kommer in i bilden. Ja, jag har blivit lurad tidigare men det var första gången jag gjorde ett köp av en privatperson - jag var naiv. Det var via blocket, Håkan Hellström biljetter. När man gärna vill ha något blir man också lite desperat och tänker inte riktigt. Men jag trodde faktiskt inte att människor lurade andra i sina egna namn, tradera kändes tryggt...

Något väldigt märkligt hände precis eller ja, jag vet inte. Men jag fick svar på ett sms jag skrev i onsdags kväll(!) när jag letade efter numret till hennes mamma. Det bor alltså fyra personer på adressen som bedragaren bor på, och jag var övertygad om att numret till denna var mammans man (eller något) Men nu fick jag svaret (flera dagar senare...?) att han inte vet vem det är. Men de ska enligt sidan bo i samma lägenhet, kan det stå helt fel sådana där söksidor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Varför skulle det hjälpa att få tag i hennes mamma, och varför är polisen inget alternativ? Har jag missat något?

Polisen lyfter inte ett finger för att lösa såna här brott såvida inte många personer blivit lurade. Mycket allvarligare brott har lagts ner p.g.a "resursbrist".

Känns som det ända polisen gör nu för tiden är att sätta dit folk för ringa narkotika by all means necessary, läste för ett tag sen att göteborgspolisen ska ha jagat två män misstänkta för cannabisrökning med ett flertal polispatruller och helikopter LOL
Inte helt hundra på om det stämmer dock eller om polisen hade andra misstänkta brott för männen.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Jag har för övrigt inte fått tillbaka pengarna för mina biljetter, några månader senare var det dock en polis som ringde och ville ha mitt godkännande att ta ett utdrag från min bank men sedan har jag inte hört något men då hade jag ju inga personuppgifter öht, endast ett kontonummer och det rörde sig inte heller om lika mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaelisa:

Jag har för övrigt inte fått tillbaka pengarna för mina biljetter, några månader senare var det dock en polis som ringde och ville ha mitt godkännande att ta ett utdrag från min bank men sedan har jag inte hört något men då hade jag ju inga personuppgifter öht, endast ett kontonummer och det rörde sig inte heller om lika mycket pengar.

eller ja, bara och bara, det är ju lätt att få tag på personuppgifter utifrån ett kontonummer. Antar jag.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad för Iphone du köpte för 6700:- ?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Det stämmer inte heller att man inte kan få hjälp om man betalar med ett vanligt bankkort: http://www.privataaffarer.se/nyheter/det-okanda-sattet-att-re...

Det där verkar ju vara en utlandsbetalning... som uppenbarligen gått via VISA. Jag kan inte tänka mig att banken har rätt att gå in och ta pengar från ett konto på grund av en "felaktig" överföring. Tror att det kan ske om det är en felaktig utbetalning från en myndighet, men knappast mellan privatpersoner. En sådan bank skulle då inte jag lita på

Men visa gärna på något sådant fall.

Permalänk
Medlem

om du har adressen, åk dit och hämta telefonen eller ta dina pengar tillbaka? Jag fattar inte.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

om du har adressen, åk dit och hämta telefonen eller ta dina pengar tillbaka? Jag fattar inte.

För det är ju inte heller olagligt att göra det.
Och det är väl inte så bara om TS nu kanske t.o.m bara har den Gode mannens adress, utöver en 3 timmars bilresa.

Permalänk
Medlem

Polisanmäl och säg att du är väldigt rädd efter hotet. Har du alla bevis så kommer personen åka dit förr eller senare om du bara är drivande. Det finns åklagare av en anledning.
Annars finns det nog inkassoföretag som kan driva in skulden till dig.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

Nu kommer jag låta som en papegoja, men anmäl genast till polisen. Det kan du göra genom att ringa 114 14. När du ändå anmäler bedrägeriet så lägger du på en övergrepp i rättssak då personen har hotat dig för att du inte ska ta ärendet vidare. Då kommer brottet stiga rejält på straffstegen. Sen om det verkligen är övergrepp i rättssak är polisens problem att lista ut, stå på dig om anmälan.
Så fort det är avklarat så vänder du dig igen till Tradera och det företag som hanterade din kortbetalning med hänvisning till polisanmälan, passa på att skicka ett mejl till banken med, mest för formalia.
Händer det inget efter det så besöker du personen, viktigt att du ser till att spela in konfrontationen så du inte får en slaskanmälan typ ofredande eller misshandel på dig efter. Det är fullt tillåtet att spela in ljud utan att informera den andra personen. Filma kan ses som provokativt om du kommer med en telefon/kamera och kör upp i ansiktet. Men bäst är alltid film.

Sen, om personen redan har god man så kan det vara ett tecken på att en del inte står rätt till, om du har kvinnans hela personnummer så kan du ringa till domstolarna i Jönköping och fråga dig runt om hon har varit involverad i andra rättsliga affärer. Det är helt tillåtet enligt offentlighetsprincipen och personen du frågar har ingen rätt att fråga dig varför du vill ha informationen.

Sen, viktigast att allt: se till att spara ner ALL bevisning. Ta skärmdumpar från tradera, spara ner alla mejl i ärendet. Ta namn på alla personer du pratar med och skriv ner tillsammans med när du pratade med hen. Skriv upp när du har betalat och lite minnesanteckningar, det kan ta år innan saker går upp i rätten och då kan det vara svårt att komma ihåg allt.

Lycka till!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moaelisa:

Jag köpte en iPhone på tradera, i efterhand var det otroligt dumt men det är lätt att vara efterklok... Just eftersom att man får alla personuppgifter på tradera känns det tryggt, hade aldrig gjort köpet på t.ex. blocket. Jag vet vem personen är, var hon bor etc. Lyckades t.o.m. få kontakt med en god man till tjejen (21 år) när jag försökte få tag på/hitta någon förälder, det har jag dock inte lyckats med... Han (Läs: den goda mannen, eller hur man säger) hade pratat med henne och sa att hon skulle kontakta mig, vilket hon inte gjort. Det känns hopplöst, vill typ dö. Så mycket pengar, 6700:-.

Betalade via kort på tradera, visste inte om att det bättre alternativet hade varit paypal... Fan. Men det finns inget att göra åt det, hjälper inte direkt att ha ångest även om jag givetvis har det ändå men ja. Givetvis kommer jag anmäla men jag har tappat lite hoppet för polisen. Någon som vet om de öht bryr sig om att undersöka det? Om inte 20 till blivit lurade. Jag har verkligen alla hennes personuppgifter.

En god man har oftast hand om kvinnans ekonomi. I värsta fall får du kontakt med denne och ber om att få pengarna tillbaka.

Skrivet av DozeN:

Vad heter mamman då, nummer borde gå att hitta...

Sen är det att polisanmäla såklart, det där räknas ju som olaga hot också den där tjejen verkar ju vara mycket smart som skriver så...

Skulle inte gett upp 6700kr, skulle fan åkt de 3 timmarna för de pengarna.

Det har faktiskt slagit mig att de flesta som sitter och lurar folk på tradera eller blocket oftast inte är de skarpaste knivarna i lådan och denna tråd stärker bara den åsikten hos mig. En normalt funtad person skulle ha skapat en sprillans ny mail som sedan glöms bort samt inte använda sitt riktiga namn eller nummer. Antingen använda sig av en målvakt också.. De skulle inte sitta och hota folk via mailet och erkänna sitt brott. Det verkar som intelligensen inte finns hos dessa..

Skrivet av BadNewsBrod:

om du har adressen, åk dit och hämta telefonen eller ta dina pengar tillbaka? Jag fattar inte.

Det är ju bra.. Hemfridsbrott eller trakasserier är ju absolut inte olagligt eller så..

Skrivet av Spelaspel:

Polisen lyfter inte ett finger för att lösa såna här brott såvida inte många personer blivit lurade. Mycket allvarligare brott har lagts ner p.g.a "resursbrist".

Känns som det ända polisen gör nu för tiden är att sätta dit folk för ringa narkotika by all means necessary, läste för ett tag sen att göteborgspolisen ska ha jagat två män misstänkta för cannabisrökning med ett flertal polispatruller och helikopter LOL
Inte helt hundra på om det stämmer dock eller om polisen hade andra misstänkta brott för männen.

Brotts i rättssak (alltså att hota någon till tystnad) är dock ett ganska allvarligt brott och det om något brukar leda till att polis uppmärksammar ett fall.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ja jag har ingen riktig koll på hur mycket en "god man" gör, om han har tillgång till hennes konto eller hur det fungerar. Men jag har haft kontakt med honom och det gav ingenting, nu svarar han inte ens... Allt med henne verkar väldigt märkligt... Jag förstår inte hur en person som ska bo i samma lägenhet som mamman inte vet vem det är, det kan kanske stå fel men ja.
Jag tog kontakt med tradera för sjätte gången, med ärendenummer från polisen och fick svaret igeno och fick samma svar igen: att de inte kan göra någonting.... Nu känns det bara som jag har hoppet kvar hos banken, kortreklamationen.
Visst, kan man åka dit men det är som sagt en bra bit, hade absolut varit värt det om man visste att det gav tillbaka mina pengar. Men hon kanske inte ens är hemma? Och om hon vägrar öppna? Hon kan ju vara helt galen också, man vet ju faktiskt inte.

Jag har gjort en anmälan idag och jag sa dessvärre att jag inte var orolig över hotet, om hon bodde närmare hade det ju känts lite olustigt och om det var en äldre man etc. Men nu bor hon över 3 timmar ifrån mig och är 21 år. Men jag inser ju i efterhand att jag kanske borde ha sagt att jag var orolig eller ja. nu när jag läser era svar:Jag skulle ha sagt det men gjort är gjort...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Anmäl o pressa polisen att göra något. Nån gång får dom fan ta tag i skiten o inte bara lägga ner ärendet varje gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaelisa:

6700kr för en Iphone 7 32gb?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

För 6700 kr så hade jag tagit 3 timmars bilresa. Geez.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Några råd:

Hota Tradera med ARN, tidningar, hela faderullan och se om de ändrar sin inställning.

I princip vem som helst kan vara god man, det krävs inte mycket och kan vara någon släkting eller vän till personen till och med så inte alltid de är så seriösa. En god man kontrolleras dock alltid av en överförmyndare på kommunen. Ring Jönköping kommun och be om att prata med överförmyndaren och säg att gode mannen inte sköter sitt jobb.

Jag vet hur det känns men kunde varit värre. Jag köpte en lägenhet för över en mille och snubben vägrade lämna över den. Löste sig till slut men var ett helvete ett tag och varken mäklaren eller polisen kunde göra nått. De hänvisade till Kronofogden som sa att det skulle ta ca ett år att driva ut honom. Fick ta det i egna händer men i några veckor var vi osäkra om vi hade någonstans att bo eftersom vi hade gjort av med alla våra pengar för handpenningen och i vår gamla lägenhet skulle en annan flytta in i. Var nära att jag fick flytta in i mammas gäststuga med min gravida fru.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.