Lägre volym med bluetooth jämfört med kabel (dator)

Permalänk

Lägre volym med bluetooth jämfört med kabel (dator)

Hej!

Köpte nyligen en bluetooth sändare med aptx men volymen är mycket lägre jämfört med kabelanslutning.
Ljudkvaliteten har jag svårt att kommentera då den verkar vara lika.

Varför är volymen lägre med bluetooth? Kan det bero på vilken sändare jag har och vad kan jag göra åt det?

Tacksam för svar!

Permalänk

Det beror på att bluetooth förstärkaren är svagare än förstärkaren på ditt moderkort i datorn. Ja, du kan skaffa en bättte sändare för att åtgärda problemet, men jag skulle nog skaffa en hörlursförstärkare alternativt någon annan förstärkare. Då får du en bra volym, enkelt att installera och använda, dessutom är många förstärkare väldigt snygga. Försök att hitta hur många watt(RMS) som dina högtalare är på och skaffa en matchande förstärkare.

Pro tip: köp ingen dyr förstärkare, bluetooth sändaren kommer ändå inte låta bra nog för att nyttja det

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Rekordmedlem

Ljudnivån har inte så mycket med blåtanden att göra utan beror på förstärkaren som driver lurarna, den förstärkare som är inbyggd i luren är helt enkelt klenare eller inställd så den ger lägre nivå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@utsatt_unge496:

Tack för din hjälp!
Ska i så fall titta runt lite på förstärkare och fundera om det är värt det.

Men hur fungerar förstärkaren när jag använder bluetooth?

@mrqaffe

Hur menar du klenare inställd?
När jag använder bluetooth med min Iphone så upplever jag en högre volym jämfört med datorn (med blåtands sändaren nedan).

Är denna jag använder:
https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/bluetooth/usb-adapt...

Permalänk
Skrivet av BubbleBobble:

@utsatt_unge496:

Tack för din hjälp!
Ska i så fall titta runt lite på förstärkare och fundera om det är värt det.

Men hur fungerar förstärkaren när jag använder bluetooth?

@mrqaffe

Hur menar du klenare inställd?
När jag använder bluetooth med min Iphone så upplever jag en högre volym jämfört med datorn (med blåtands sändaren nedan).

Är denna jag använder:
https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/bluetooth/usb-adapt...

När du använder kabel går ljudet så här ish:
Digital fil > Digital to anlouge converter(DAC) på moderkortet > förstärkare på moderkortet > analoga el vågor i sladden > ljudvågor i luften.

När du kör bluetooth så går det mer såhär:
Digital fil > bluetooth > DAC på bluetooth sändaren > förstärkare på bluetooth sändaren > analoga el vågor i 3.5 mm kontakten > ljudvågor i luften

Både DACen om förstärkaren är sämre respektive svagare i bluetooth sändaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av utsatt_unge496:

När du använder kabel går ljudet så här ish:
Digital fil > Digital to anlouge converter(DAC) på moderkortet > förstärkare på moderkortet > analoga el vågor i sladden > ljudvågor i luften.

När du kör bluetooth så går det mer såhär:
Digital fil > bluetooth > DAC på bluetooth sändaren > förstärkare på bluetooth sändaren > analoga el vågor i 3.5 mm kontakten > ljudvågor i luften

Både DACen om förstärkaren är sämre respektive svagare i bluetooth sändaren.

Det finns ingen dac eller förstärkare i sändaren men däremot i hörluren, när man ansluter analogt så drivs luren av datorn men när man kopplar via blåtand så får den en digital signal via blåtandslänken.
Apple stödjer inte apt-x utan kör via a2dp eller Airplay och är de mottagarnas utgång gjord så den ger högre nivå till förstärkaren så förklarar det nivåskillnaderna, hursomhelst så handlar det mest om hur hörluren behandlandlar den digitalsignal den får via blåtandslänken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hur ska jag göra för att få en högre volym i så fall?
Men när jag går in på hörlurarna i bluetooth så står det A2DP (sink).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av utsatt_unge496:

När du använder kabel går ljudet så här ish:
Digital fil > Digital to anlouge converter(DAC) på moderkortet > förstärkare på moderkortet > analoga el vågor i sladden > ljudvågor i luften.

När du kör bluetooth så går det mer såhär:
Digital fil > bluetooth > DAC på bluetooth sändaren > förstärkare på bluetooth sändaren > analoga el vågor i 3.5 mm kontakten > ljudvågor i luften

Både DACen om förstärkaren är sämre respektive svagare i bluetooth sändaren.

Mjaa. Lite otydligt angående bluetoothdelen. Jag kan ha tolkat det fel men det ser inte riktigt rätt ut.
Analoga radiosändare som exempelvis FMsändare fungerar så att DACen sitter på sändarsidan.
Bluetoothstandarden däremot är ett heldigitalt format och sänderfärmed allt digitalt i etern. Som typ all annan trådlös överföring som uppfunnits de senaste 30 åren :).
DAC och stärkare sitter därmed aldrig i sändaren utan alltid i mottagaren när det kommer till bluetooth.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BubbleBobble:

Hur ska jag göra för att få en högre volym i så fall?
Men när jag går in på hörlurarna i bluetooth så står det A2DP (sink).

Jag vet inte hur du konfat prylarna och hur lurarna fungerar men själva överföringen sker digitalt så den påverkar inte nivån, däremot kanske du har nån inställning i datorn innan ljudet skickas till blåtandsenheten elerl i luren i sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du datorns volym på max när du har BT sändaren som standard ljudenhet?

Permalänk

Om jag lyssnar med sladd och sätter på blåtand för jämförelse så ökar volymen på datorn med 30-40 men har samma ljudnivå. Alltså får jag en mycket lägra maxvolym.

Annars så upplever jag typ lika kvalitet på ljudet. Jag använder Bang Olufsen H7.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns ingen dac eller förstärkare i sändaren men däremot i hörluren, när man ansluter analogt så drivs luren av datorn men när man kopplar via blåtand så får den en digital signal via blåtandslänken.
Apple stödjer inte apt-x utan kör via a2dp eller Airplay och är de mottagarnas utgång gjord så den ger högre nivå till förstärkaren så förklarar det nivåskillnaderna, hursomhelst så handlar det mest om hur hörluren behandlandlar den digitalsignal den får via blåtandslänken.

Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Lite otydligt angående bluetoothdelen. Jag kan ha tolkat det fel men det ser inte riktigt rätt ut.
Analoga radiosändare som exempelvis FMsändare fungerar så att DACen sitter på sändarsidan.
Bluetoothstandarden däremot är ett heldigitalt format och sänderfärmed allt digitalt i etern. Som typ all annan trådlös överföring som uppfunnits de senaste 30 åren :).
DAC och stärkare sitter därmed aldrig i sändaren utan alltid i mottagaren när det kommer till bluetooth.

Skickades från m.sweclockers.com

Korrekt, jag missförstod hur allt satt ihop

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BubbleBobble:

Om jag lyssnar med sladd och sätter på blåtand för jämförelse så ökar volymen på datorn med 30-40 men har samma ljudnivå. Alltså får jag en mycket lägra maxvolym.

Annars så upplever jag typ lika kvalitet på ljudet. Jag använder Bang Olufsen H7.

Jag antar att du syftar på skalan på datorns volymkontroll ?
Volymkontrollen på datorn bör alltid vara bortkopplad eller stå på max om det går och speciellt när man använder en extern omvandlare.
Den bör alltså stå på 100 och volymen ska du reglera på hörluren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

Tack så mycket! Jag upplever volymen bättre nu. Justeringen på hörlurarna fungerar bara via bluetooth
Den är inte alls lika hög på maxvolym som med sladd men det känns som att det duger med lite marginal nu.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BubbleBobble:

@mrqaffe:

Tack så mycket! Jag upplever volymen bättre nu. Justeringen på hörlurarna fungerar bara via bluetooth
Den är inte alls lika hög på maxvolym som med sladd men det känns som att det duger med lite marginal nu.

Det är oftast mycket klenare förstärkare i hörlurarna för att batteritiden inte ska bli väldigt kort och luren ganska tung, trådlösa lurar är inget man väljer för att det ska låta bra utan för att få anständigt ljud och trådlösheten, det har nog bara gjorts en bra trådlös lur och den tillverkas inte längre, Sennheiser IS 850, den var i praktiken en 580 som man gjort om till trådlöst utan att fuska utan det fick kosta, den överförde ljudsignalen digitalt med ljus för att eliminera risken för radiostörningar. Och man designade för att elektronik och batterier skulle få plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:
Jasså, tack för infon! Dem ser lite jobba ut att ha på sig hehe.

Jag är nöjd med köpet på H7 hur som helst.
Mycket bra ljud i dem jämfört med mina äldre beats by dre, sedan är det mycket skönt att slippa ha sladd.