Permalänk
Medlem

Brann min dator upp ?

Jag hade byggt min först pc och allt verkade fungera utan problem. Däremot hade jag lite problem med program som CPUID hw monitor att läsa av min cpu temp. Kollade sedan Msi afterburner och tempsen var stabila och gick inte över 55. Däremot så testade jag lira lite overwatch och då märkte jag att GPun flög upp från 70-80 på någon minut i game. Jag tabbade ur och startade jet planet med fan speed på 80% i ett försök att kontrollera tempsen. Detta var efter en kort match på ca 5-10 min och det räckte för min del.

Några timmar senare så tänkte jag testa Ark survival evolved. Programmet startade och jag tabbade ut för någon anledning. Efter någon minut så slocknade datorn och vägrade starta. Jag öppnade datorn och kände på gpuns och cpuns heatpipe och GPuns kunde jag knappt röra medans cpuns kuna jag röra utan större problem. Ingen lukt av bränd elektronik eller synliga skader. Inga livstecken dagen efter heller.

Vad tror ni har hänt ? Har testat med ett annorlunda fungerande nätagg.

Tack påförhand Noah

ps här är specsen: Helt nytt Fractal effekt 500watt , i5 4440 , Moderkort.

Visa signatur

Silverstone Fortress FT03 ,Intel Core i7 4770K @4.5ghz 1.24v , ASUS Gryphon mATX Z87 + Armor Kit , Corsair Vengeance Pro 4x4GB @ 2133mhz , Silverstone Strider ST85F-P 850W PSU & Custom waterloop + EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att koppla ur grafikkortet och se om du får liv i datorn med den inbyggda grafikdelen?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

@Noaheng: Ska fan inte bara "brinna upp".
Cpuns värme är väl inställd att den stängs vid en viss grad?
Kanske nätagget?
Får du nån kontakt alls?

Permalänk
Medlem

55c på CPU låter vettigt. 80c på GPU låter vettigt. Att det är varmt när du tar på metall som är över 60 grader, jepp, så är det.

Datorn tvärdog alltså? Har du satt dit alla distanser, kollat alla kablar, och så vidare?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk

Om GPU:n är runt 80 grader så är heatpipen i princip samma temperatur, att du inte kan röra heatpipesen under drift är inga konstigheter. Din GPU har skyddar mot höga temperaturer och kommer inte brinna upp.

Problemet är att något annats än höga temperaturer.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har du för GPU?

Permalänk

Får du inte igång något alls?
Kolla säkring?
Byt uttag?
Pröva annat nätagg?

Menar har nätagget brunnit så är förmodligen allt stendött..

Permalänk
Medlem

Första felet jag ser på riggen är Fractal EFFEKT agget.
I alla fall så låter som att moderkortet har dött. CMOS lär inte hjälpa, men värt ett försök. I värsta fall så har nätagget tagit med sig andra komponenter i döden.
Kolla ifall någon diod på moderkortet lyser när strömmen är på. Minst en diod borde lysa om moderkortet får ström.

Hoppas jag var till hjälp.
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

Första felet jag ser på riggen är Fractal EFFEKT agget.
..

Varför skulle det vara ett så´uppenbart problem med deras agg?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05: Har försökt starta utan gpu och det gjorde ingen skillnad

Visa signatur

Silverstone Fortress FT03 ,Intel Core i7 4770K @4.5ghz 1.24v , ASUS Gryphon mATX Z87 + Armor Kit , Corsair Vengeance Pro 4x4GB @ 2133mhz , Silverstone Strider ST85F-P 850W PSU & Custom waterloop + EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0

Permalänk
Medlem

Tack för all input Ska testa byta vägg uttag men har en känsla att det inte kommer göra skillnad. Har redan testat olika kablar.

Men att den bara dör sådär och vägrar starta stör mig verkligen. Då den var utsatt för väldigt hög värme och dåligt luft flöde förmodar jag att felet sitter där. Men jag kan ha fel. Om värme verkligen skulle vara ett problem skulle den väl stängt av sig själv innan det börjar bli farligt.

Visa signatur

Silverstone Fortress FT03 ,Intel Core i7 4770K @4.5ghz 1.24v , ASUS Gryphon mATX Z87 + Armor Kit , Corsair Vengeance Pro 4x4GB @ 2133mhz , Silverstone Strider ST85F-P 850W PSU & Custom waterloop + EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0

Permalänk
Medlem

@thomson: asus 670 Directcue 2. Men vad flr grafikort jag har borde väl inte spela en sådan stor roll ?

Visa signatur

Silverstone Fortress FT03 ,Intel Core i7 4770K @4.5ghz 1.24v , ASUS Gryphon mATX Z87 + Armor Kit , Corsair Vengeance Pro 4x4GB @ 2133mhz , Silverstone Strider ST85F-P 850W PSU & Custom waterloop + EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0

Permalänk
Medlem

Är cpu:n hel, har du ett annat moderkort att testa den i?
Kollat så att det inte är strömbrytaren till ditt moderkort som har gått sönder?

Permalänk
Medlem

@thomson: Har tyvärr ingen annat moderkort att testa cpun. Men cpuns tempratur verkade stabil så jag hoppas att den fortfarande funkar. Jo tänkte det också men kontakterna är fastlödda och sen limpistolade :/

Kan jag inte kortsluta 2 power sw pinsen och sedan starta datorn på det sättet ?

Visa signatur

Silverstone Fortress FT03 ,Intel Core i7 4770K @4.5ghz 1.24v , ASUS Gryphon mATX Z87 + Armor Kit , Corsair Vengeance Pro 4x4GB @ 2133mhz , Silverstone Strider ST85F-P 850W PSU & Custom waterloop + EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0

Permalänk
Medlem

@DjoDjimbo: Jo det tycker jag också därför förstår jag inte vad som har hänt. Har testat med ett annorlunda nätagget så det var inte fel på den. Och det är inga livstecken överhuvudtaget.

Visa signatur

Silverstone Fortress FT03 ,Intel Core i7 4770K @4.5ghz 1.24v , ASUS Gryphon mATX Z87 + Armor Kit , Corsair Vengeance Pro 4x4GB @ 2133mhz , Silverstone Strider ST85F-P 850W PSU & Custom waterloop + EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0

Permalänk
Skrivet av Noaheng:

@thomson: Har tyvärr ingen annat moderkort att testa cpun. Men cpuns tempratur verkade stabil så jag hoppas att den fortfarande funkar. Jo tänkte det också men kontakterna är fastlödda och sen limpistolade :/

Kan jag inte kortsluta 2 power sw pinsen och sedan starta datorn på det sättet ?

du kan kortsluta power pinsen men kortslut inte några andra än dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Varför skulle det vara ett så´uppenbart problem med deras agg?

Jag liter inte på Fractals nätagg, speciellt inte EFFEKT aggen som inte ens har en 80+ rating.
Därför tror jag att det är nätagget som har dött och tagit död på moderkortet, kan absolut ha fel. Kan vara moderkortet i sig som är problemet, ett gammalt OEM kort som tillverkats för HP.

Till TS, pröva EFFEKT agget i en annan dator.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

Jag liter inte på Fractals nätagg, speciellt inte EFFEKT aggen som inte ens har en 80+ rating.
Därför tror jag att det är nätagget som har dött och tagit död på moderkortet, kan absolut ha fel. Kan vara moderkortet i sig som är problemet, ett gammalt OEM kort som tillverkats för HP.

Till TS, pröva EFFEKT agget i en annan dator.

Om du misstänker att det är nätagget som krånglar så kör det inte i en annan dator så att den har ihäl den med..

Borde vara rimligare att rekommendera att testa ett annat nätagg till det nuvarande moderkortet.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Om du misstänker att det är nätagget som krånglar så kör det inte i en annan dator så att den har ihäl den med..

Borde vara rimligare att rekommendera att testa ett annat nätagg till det nuvarande moderkortet.

Sant ^^. Men en snabb påslagning för att kolla om en Moderkorts diod börjar lysa, borde väll inte vara farligt. Med tanke på att förra (dog)(*) under belastning

EDIT: Han hade redan testat ett annat nätagg till samma moderkort. Därför tror jag att Moderkortet är dött och möjliga orsaken är nätagget.

Hoppas jag hjälpte.
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

För att säkerställa.. Du använde dig av distanser när du byggde datorn?
Temperaturerna i sig ser inte sådär överdrivet farliga ut..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05: ja det gjorde jag. Men vad spelar det för roll när datorn ändå hade rullat i några timmar?

Visa signatur

Silverstone Fortress FT03 ,Intel Core i7 4770K @4.5ghz 1.24v , ASUS Gryphon mATX Z87 + Armor Kit , Corsair Vengeance Pro 4x4GB @ 2133mhz , Silverstone Strider ST85F-P 850W PSU & Custom waterloop + EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noaheng:

@MoNkeY-05: ja det gjorde jag. Men vad spelar det för roll när datorn ändå hade rullat i några timmar?

Ibland uppstår inte problematiken direkt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

Jag liter inte på Fractals nätagg

Har du någon källa bakom dig? Så vitt jag vet är Fractals nätaggregat några av dom mest pålitliga och stabila man kan få tag på

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk

Pröva såna saker man normalt inte prövar, byt strömkabel?
Montera isär hela burken och kolla om du får ström i nätagget rakt in i väggen bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Har du någon källa bakom dig? Så vitt jag vet är Fractals nätaggregat några av dom mest pålitliga och stabila man kan få tag på

Deras Effekt serie tycks inte vara riktigt så bra som de andra.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rixxz:

Har du någon källa bakom dig? Så vitt jag vet är Fractals nätaggregat några av dom mest pålitliga och stabila man kan få tag på

Fractal Design tillverkar inga nätaggregat överhuvudtaget utan det är olika underleverantörer beroende på modell. "Några av de mest pålitliga och stabila man kan få tag på"? Har du utfört mätningar på rippelvärden och kollat lödningen? Om inte, hur kommer du fram till det?

Permalänk

@Noaheng Samma sak hände mig igår, körde LoL och hade igång ARK i bakgrunden. Tror starkt att ARK är anledningen, min dator frös helt och hållet, var tvungen att reboota. Det är buggigt spel nå djävulskt. Har även fårr corrupt readerror etc från ARK.

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noaheng:

Vad tror ni har hänt ? Har testat med ett annorlunda fungerande nätagg.

Tack påförhand Noah

ps här är specsen: Helt nytt Fractal effekt 500watt , i5 4440 , Moderkort.

Skrivet av Noaheng:

@MoNkeY-05: Har försökt starta utan gpu och det gjorde ingen skillnad

Skrivet av Noaheng:

@DjoDjimbo: Jo det tycker jag också därför förstår jag inte vad som har hänt. Har testat med ett annorlunda nätagget så det var inte fel på den. Och det är inga livstecken överhuvudtaget.

Får du inte liv i den alls med ett fungerande PSU, i moderkortet så är oddsen stor att moderkortet är kaputt. När ett PSU "smäller" kan det ta med sig moderkort mm, därför bör man aldrig snåla på just PSUn, då det kan kosta dyrt.

Att du inte har något tecken på bränd elektronik är dock lite förbryllande, helt klart.

Du kan dock "tvångstarta" ett PSU, för att se om det fungerar i grunden. Gör dock inte detta med den ansluten till moderkortet, utan ta en fläkt till 4-pin-molex eller gammal HDD/DVD du inte bryr dig om, och koppla in bara denna, så märker du via detta om allt startar korrekt. Det är inte 100% test... men enkelt bas test iaf.
https://www.youtube.com/watch?v=Ea1dcJ0QyAE

När du vet att den fungerar så ta ut moderkortet ur lådan, lägg den på ett icke ledande material typ en kartong (inte ESD påsen, då den leder) och sen koppla in moderkortet. Du behöver ingen CPU, ingen GPU, inget RAM, ingen HDD, bara moderkortet och du behöver veta var de små "power pins" är, så du kan starta den... sätt i nån fläkt eller liknande bara så du ser om den startar. Startar den inte, är moderkortet dött.

Fungerar den så kan vi testa vidare...

Skrivet av Legit Lax:

Jag liter inte på Fractals nätagg, speciellt inte EFFEKT aggen som inte ens har en 80+ rating.
Därför tror jag att det är nätagget som har dött och tagit död på moderkortet, kan absolut ha fel. Kan vara moderkortet i sig som är problemet, ett gammalt OEM kort som tillverkats för HP.

Skrivet av HenKenny:

Varför skulle det vara ett så´uppenbart problem med deras agg?

Som ovan säger, ingen 80+, ingen vidare öppen marknad på produkten... bara inet som säljer. Inga reviews...
Låter som en "anderson" hos Inet, istället för Netonnet. Och att Inet skulle sjunka så lågt förvånar mig faktiskt... men hur ska man annars förklara det? Att de råkade vara den enda i hela Sverige som har detta agg?

Så när det gäller PSU så bör man hålla sig till regeln, "Skräp tills bevisat motsatsen". Varför? För chansar man så sitter man med ett dött moderkort och ev fler skadade komponenter och undrar vad som går att rädda... Ingen annan del i datorn kan slå ut så mycket annat, så det vill man inte snåla på eller chansa med.

Permalänk
Medlem

@Noaheng: Med största sannolikhet är det något på moderkortet som gått sönder. Kan vara så att det inte klarat av belastningen från en modern GPU som kör ett krävande spel, eller att någon komponent varit defekt. I värsta fall är det nätagget som är fel på, kan ha skickat för mycket effekt eller spänning och på så vis överbelastat. Då är båda trasiga. Ta en titt i chassit så ingen kabel är klämd eller ser konstig ut.

Vad är det för dator du har i signaturen btw? Du skrev att detta var din första dator?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4