AMD Radeon HD 8790M - Funktion & Prestanda i Dell Latitude E6540

Permalänk
Medlem

AMD Radeon HD 8790M - Funktion & Prestanda i Dell Latitude E6540

Har nyss köpt en Dell Latitude E6540.
Installerat OS: Win10

Säljaren specade bildskärmen till Full HD - 1920x1080.
Skärmen visade sig endast kunna leverera 1366x768 som max.
(Skärmarna på Latitude E6540 finns i två grundutförande: 1920x1020 och 1366x768)

Aktivt grafikkort på laptopen är det integrerade Intel HD Graphics 4600
I Enhetshanteraren finns både AMD Radeon HD 8790M och Intel HD Graphics 4600

Någon möjlighet att aktivera AMD-kortet från Aktivitets- eller Meddelandefältet finns inte. Inte heller från Appar under Startknappen – eller från någon av undermenyerna i Kontrollpanelen.

Enligt tråden "Latitude E6540 with BOTH Intel and AMD Graphics Controllers?" på Dell-Community använder Latitude-datorer s.k. MUXless (mjukvarubaserat) videosystem för att växla mellan dubbla grafikkort (i motsats till MUX-system, hårdvarubaserade "Multiplexer design" som på hårdvarunivå kan skifta mellan två grafikkort).
Jag antar att detta (MUXless - mjukvarubaserade - system) inverkar på funktion och prestanda i användarupplevelsen, men vet för lite för att vara säker - och på vilket sätt.

Innan jag eventuellt kommer in på hur jag skall aktivera AMD-kortet vill jag reda ut grundförutsättningarna (jag avser att returnera datorn då den faktiskt inte har genuin Full HD, 1980x1020 och jag är osäker på vad den eventuellt kan prestera med AMD-kortet aktivt):

Två Frågor:

  1. Kommer AMD-kortet, när jag väl fått det aktivt, att ge mig Full HD 1920 x 1080 i alla lägen och i alla applikationer (allt från upplösningen i Windows på skrivbordet och Utforskaren till mjukvara som Office, Adobes alla olika program, småprogram från små och stora utvecklare, etc.?

  2. Kommer det att vara någon skillnad i HD-upplevelsen jämfört med om laptopen hade haft en skärm som i sitt grundutförande hade haft en upplösning på 1920x1020?

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem

Hej, jag har en E6540 med lika grafikort och en fullhd skärm. Kolla upp serienumret mot dells supportsida kanske kan du få klarhet i där om du har en hd+ eller fullhd skärm. Amd catalyst programmet styr vilka program som ska använda det dedikerade grafikortet har jag för mig.

Mvh Fredrik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@ICIT: Om du har 768p i skärmen så påverkar inte grafikkortet denna. Begränsningen är i skärmpanelen. Intels integrerade klarar 1080p så ingen skillnad i tillgänglig upplösning pga det.

Då det mycket riktigt är MUXless så kommer grafikkortet aktiveras när det väl behövs. Detta sköts via AMDs kontroll center per applikation. Egentligen bara spel, rendering och transcoding som har nytta av AMD-kortet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@ICIT: Om du har 768p i skärmen så påverkar inte grafikkortet denna. Begränsningen är i skärmpanelen. Intels integrerade klarar 1080p så ingen skillnad i tillgänglig upplösning pga det.

Då det mycket riktigt är MUXless så kommer grafikkortet aktiveras när det väl behövs. Detta sköts via AMDs kontroll center per applikation. Egentligen bara spel, rendering och transcoding som har nytta av AMD-kortet.

Tack för svar!
Bara för att vara helt säker (det handlar ju om ett returärende):
Om jag förstår dig rätt så är det alltså helt betydelselöst vilket grafikkort jag använder - det är det integrerade eller något extra. Så länge skärmpanelen inte medger mer än 1366x768 så kommer det vara den som sätter gränsen.
Är det korrekt uppfattat?

Och: Om jag i inställningarna för Skärmupplösning endast finner 1366x768 som max - borde väl detta också vara vad skärmen max klarar?

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@ICIT: Helt rätt.

Oavsätt vilken mack du tankar bilen på så kommer det inte gå in mer bränsle i tanken för det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@ICIT: Helt rätt.

Oavsätt vilken mack du tankar bilen på så kommer det inte gå in mer bränsle i tanken för det.


Och jag antar att de inställningar för Skärmupplösning som man finner via högerklick på skrivbordet (eller via Kontrollpanelen) är de enda ställena att göra dessa val - d.v.s för min del - de maxvärden jag har angett ovan?

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ICIT:


Och jag antar att de inställningar för Skärmupplösning som man finner via högerklick på skrivbordet (eller via Kontrollpanelen) är de enda ställena att göra dessa val - d.v.s för min del - de maxvärden jag har angett ovan?

Helt rätt. Du ställer in upplösningen via windows inställningar. Om du vill vara helt dundersäker kan du i enhetshanteraren kolla vad det är för skärmpanel du har i datorn och söka på denna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Helt rätt. Du ställer in upplösningen via windows inställningar. Om du vill vara helt dundersäker kan du i enhetshanteraren kolla vad det är för skärmpanel du har i datorn och söka på denna.

Toppen!
Skall genast göra den kollen.
I sådana här fall är det bättre att dundersäker en bara säker.

Visa signatur

ICIT