Permalänk
Medlem

@sleepyoh: Man skulle kunde säga att om alla skött sitt så hade du varit utan jobb?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

om man målar kanterna på fibern med röd spritpenna så kommer strålen kunna fokuseras bättre, detta kan öka bandbredden med flera hundra procent.

Skrivet av Kenta42:

@plunn:
Nog för att jag inte är ett proffs när det gäller fiber men så helig är inte en fiberkonverter så jag förstår inte riktigt vart det kommer ifrån. Självklart ska man vara försiktig och givetvis absolut inte böja några kablar men utöver det så förstår jag inte din poäng om man är allmänt teknik intresserad och vill lära sig nytt?

Att koppla lös fiberkonvertern, att det kräver ett proffs.. nja.

med tanke på hur proffsinstallationen ser ut här skulle jag tro att optiska kablar numera kan böjas hur mycket som helst.

vara sig boxen plomberad eller ej så bör man dock inte ens "undersöka" något, eftersom det garanterat kommer leda till att ev fel som uppkommer blir dyrare oavsett deras orsak.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

om man målar kanterna på fibern med röd spritpenna så kommer strålen kunna fokuseras bättre, detta kan öka bandbredden med flera hundra procent.

med tanke på hur proffsinstallationen ser ut här skulle jag tro att optiska kablar numera kan böjas hur mycket som helst.

vara sig boxen plomberad eller ej så bör man dock inte ens "undersöka" något, eftersom det garanterat kommer leda till att ev fel som uppkommer blir dyrare oavsett deras orsak.

Jotack här fick dom komma i efterhand och göra ren fibern i båda endarna för att den som installerat, såkallade proffs inte gjort den ren från början.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

@sleepyoh: Man skulle kunde säga att om alla skött sitt så hade du varit utan jobb?

Nej, istället för att fixa fel hos enskilda kunder kan den tiden läggas på underhåll under andra delar av nätet som gynnar många fler. Det finns alltid att göra och det är en balans mellan att hinna med kundfel/nätfel/preventivt-löpande underhåll i näten och kapacitetsutökningar.

Det skulle frigöra resurser och pengar som istället kan förbättra för många fler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Jotack här fick dom komma i efterhand och göra ren fibern i båda endarna för att den som installerat, såkallade proffs inte gjort den ren från början.

Många mindre vetande skiter it, har kollegor som fått fiber indraget till villa och dom alla fick göra rent skiten då installatören struntar i. Även nya fiberpatchar inplastade från fabrik är ofta skitiga ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arie:

Vem bygger "delar" av nätet med 100mbit kapacitet ? Det sitter garanterat en access switch med gig interface som alla lägenheter är kopplade till.

@Kenta42: Kontakta din tjänsteleverantör! CPE:n är inte din och inte ditt ansvar. Du kan/får inte bara byta ut till en ny och få högre bandbredd på köpet.

Jag hoppas att ingen bygger nytt på det sättet idag men det betyder inte att man inte gjorde så tidigare, det finns mängder med 100MBit delar i bruk än idag för de brukar inte bytas ut i onödan och behovet/efterfrågan av mer än 100Mbit är inte särskilt stort så det är mest en förlust att byta ut dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag hoppas att ingen bygger nytt på det sättet idag men det betyder inte att man inte gjorde så tidigare, det finns mängder med 100MBit delar i bruk än idag för de brukar inte bytas ut i onödan och behovet/efterfrågan av mer än 100Mbit är inte särskilt stort så det är mest en förlust att byta ut dem.

Men vart finns dessa mängder ? vad är det för del du pratar om? access, distrubition, backbone ?
Tvärtemot det du påstår, så påstår jag att det inte är ekonomiskt hållbart att ha kvar 100mbit i vissa delar av nätet då det skulle va en stor flaskhals.
Visst det finns 100mbit p2p länkar ut mot kunder, men det beror oftast inte på att man inte kan levererar högre bandbredd utan vad kunden är villig att betala.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arie:

Men vart finns dessa mängder ? vad är det för del du pratar om? access, distrubition, backbone ?
Tvärtemot det du påstår, så påstår jag att det inte är ekonomiskt hållbart att ha kvar 100mbit i vissa delar av nätet då det skulle va en stor flaskhals.
Visst det finns 100mbit p2p länkar ut mot kunder, men det beror oftast inte på att man inte kan levererar högre bandbredd utan vad kunden är villig att betala.

Du vet ju inte vad du snackar om.
Det är uppenbart att mrqaffe pratar om access.

På vilket sätt är det inte ekonomiskt hållbart att ha kvar 100Mbit på access?
Det säger ju sig själv att det innebär en kostnad att uppgradera utrustning från 100 till 1000. Om en kund av 24 vill ha mer än 100 så skiter nätägaren ofta i att uppgradera. Alla är inte nördar som måste ha snabb bandbredd, tvärtom, de är minoritet.

Som i OP's fall så tror du att där sitter gigabit på accessswitchen han är ansluten till vilket du skrev i nån post längre bak. Du har fel. Det är 100Mbit även där.

Skrivet av Arie:

Vem bygger "delar" av nätet med 100mbit kapacitet ? Det sitter garanterat en access switch med gig interface som alla lägenheter är kopplade till.

Garanterat my ass. Varför länkar op's konverter upp i 100 om det vore gig interface.... suck..

Dock är ju upplänken från switchen säkerligen gig, men lägenheterna är inte kopplade på gig.

Typo
Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

@WetWilly:
Det kan vara så att nätet i mitt område är enbart 100Mbit, vet inte alls när det drogs in, förmodligen ganska länge sen. Men hur kan du veta detta säkert?
Har kontaktat både telia öppen fiber och bahnhof som erbjöd sig att även de kontakta nätleverantör för att checka av och fixa högre kapacitet åt mig.
Och varför min konverter enbart länkar upp i 100? Ja det är max vad den stödjer så högre är ju inte möjligt?

Återkommer så fort jag får svar med vad som gäller.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Avstängd

@Kenta42
Det kan absolut vara 100Mbit only i ditt område, skulle t.o.m. säga att det är väldigt sannolikt.

Gällande länk-hastighet skrev jag det i någon tidigare post men verkar som det är många som tror att de kan tekniken i denna tråden fastän de har fel.

Anledningen är väldigt väldigt enkel:
Fiber är Single-Speed.
För de som inte förstår vad det betyder så länkar den enbart upp i den hastighet den är specifierad för och hastigheten måste givetvis då matcha i båda ändarna.

Så i ditt exempel; din konverter är 100Mbit. Ja då måste det även vara 100Mbit i switchen i andra änden av fibern. Ändrar du din konverter till 1000 utan att ändra i switchen så kommer du stå utan länk och tjänst. Givetvis gäller även det åt motsatt håll.

Alltså går det inte jämföra med koppar som har auto-sense och kan hoppa mellan 10/100/1000.

Hoppas jag slipper se fler svar från "förstå-sigpåare" nu.
/En som jobbat med nätverksdesign i över 10 år, alltså ingen kabeltattare a.k.a. installatör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

@WetWilly:
Toppen svar, tack för bra förklarat.
Får se vart det slutar men har inlett ansökan om högre kapacit men det tar nog ett tag.
Rullar på i 100/100 så länge utan problem.

Hade!

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

@WetWilly: Trevlig prick du !
Så du menar att nätägaren har grävt fiber men väljer att konfa upp en 100mbit switch och skicka ut för att det är billigare ? Bra affärside att bygga underdimensionerat så att man inte har möjligt att erbjuda fler tjänster.
Bra att att du har jobbat med nätdesign. Då vet du nog att 100mbit sfp funkar jättebra i gigport. En Atop sfp kostar inte många kronor för operatörer att köpa in så att påstå att det skulle va dyrt med utrustning håller jag inte med om.

Permalänk
Medlem

Vad menar du egentligen??

Skrivet av Arie:

@WetWilly: Trevlig prick du !
Så du menar att nätägaren har grävt fiber men väljer att konfa upp en 100mbit switch och skicka ut för att det är billigare ? Bra affärside att bygga underdimensionerat så att man inte har möjligt att erbjuda fler tjänster.
Bra att att du har jobbat med nätdesign. Då vet du nog att 100mbit sfp funkar jättebra i gigport. En Atop sfp kostar inte många kronor för operatörer att köpa in så att påstå att det skulle va dyrt med utrustning håller jag inte med om.

Permalänk
Medlem

Att man inte bygger delar av sitt stamnät med 100mbit länkar. Det som provisioneras ut till kund/tjänsterleverantör kan dock skilja.

Permalänk
Medlem

Kanske inte idag men troligen igår beroende på vem man syftar på.

Skrivet av Arie:

Att man inte bygger delar av sitt stamnät med 100mbit länkar. Det som provisioneras ut till kund/tjänsterleverantör kan dock skilja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

@WetWilly: Trevlig prick du !
Så du menar att nätägaren har grävt fiber men väljer att konfa upp en 100mbit switch och skicka ut för att det är billigare ? Bra affärside att bygga underdimensionerat så att man inte har möjligt att erbjuda fler tjänster.
Bra att att du har jobbat med nätdesign. Då vet du nog att 100mbit sfp funkar jättebra i gigport. En Atop sfp kostar inte många kronor för operatörer att köpa in så att påstå att det skulle va dyrt med utrustning håller jag inte med om.

Har exakt samma fiberkonverter som trådstartaren i min villa byggd 2008/2009 i då helt nytt område enbart knutet till Telia (inte öppen fiber, tror knappt det fanns då). Alla hus i området har max 100 Mbit/s, ja jag har kollat med Telia om man kan få snabbare, men nej inte som det ser ut nu.
Du kan ju inte jämföra med vad man installerar för utrustning idag med hur man gjorde för 10 år sedan...

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arie:

@WetWilly: Trevlig prick du !
Så du menar att nätägaren har grävt fiber men väljer att konfa upp en 100mbit switch och skicka ut för att det är billigare ? Bra affärside att bygga underdimensionerat så att man inte har möjligt att erbjuda fler tjänster.
Bra att att du har jobbat med nätdesign. Då vet du nog att 100mbit sfp funkar jättebra i gigport. En Atop sfp kostar inte många kronor för operatörer att köpa in så att påstå att det skulle va dyrt med utrustning håller jag inte med om.

Tack.

Ja, det menar jag.
Tanken har inte slagit dig att OP's nät kan vara ett nät som byggdes för x antal år sedan när gig-tjänster inte var lika vanliga som de är idag? Skulle man kört gig optik i det nätet hade man ju kört gig konverter från start eller hur?

Sen är det ju underförstått att upplänken är snabbare än tjänsterna som erbjuds(gig upplänk på 100/100 tjänster är ju väldigt vanligt. Dock har jag sett exempel på seriekopplad gig upplänk där det såldes Gbit/100, (Tele2), vilket Telenor sedan nedgraderade till 500/100 när de köpte Tele2's privatkundstock.)

Med din retorik borde ju alla nya nät som byggs idag vara 10gig mot kunder då eller?

Sen att du tror att ordentliga operatörer skulle köpa budget optik? Det kan ni behålla på det stället du jobbar, om du ens gör det.

Autocorrect
Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Avstängd

Det där är en multimode konverter. Kentas nät är troligtvis singlemode.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Det är way ovanför vår paygrade så att säga. Vi blir antingen tilldelad material eller har vissa specifika delar vi kan beställa ut från lagret.

Klart folk blir butthurt härinne, jag jobbar då och då med service och om alla som tror dom är proffs och kan göra själv hade slutat med det så hade min arbetsbörda minskat något enormt. Mest grundläggande grejer görs fel av hemma proffs 😉

Det är väl utmärkt, får ni mer arbete ni kan debitera?

Synd att det är ovanför er paygrade. Skälv sitter jg iaf minst en gång i veckan och ifrågasätter idiotiska beslut. Slutar oftast med att jag säger att dom får ge det caset till någon annan då jag inte kommer stå för att ha gjort en dålig lösning.

Min fiberconverter hemma är också kaos. Kan ta en bild vid tillfälle.
Convetern ligger löst i "mediaskåpet" och kontakten på fiberkbeln sticker ut från convertern.
Tidigare hyresgäst har tryckt in sin råjtär med våldnbrevid denna, så kontakten hr mosats mot ena sidan av skåpet.
Detta har lett till stt det blivit glapp, så jag måste silvertejpa fiberkabeln så att den "spänns" åt ena sidan för att det inte ska glappa.

Finns så sjukt mkt dåliga installationer. Convertern borde givetvis ha satts inne i skåpet, bakom den lilla plats där lägenhetsinnehavaren själv ska ha sin router.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Har precis blivit med hus som har Telia öppen fiber installerat.
Tydligen så var nuvarande fiberkonverter en Orexis FTH-3 vilket enbart klarar max 100Mbit.
Är inte så hemma på fiberkopplingar men denna konverter verkar vara kopplad med en sån här kontakt ifrån indragningen i väggen:

http://i.imgur.com/YbVeoLU.png

Har sökt lite men inte hittat någon 1000Mbit fiberkonverter med just sådan anslutning.
Någon som har ett tips om konverter eller vad jag kan göra i situationen för att kunna nyttja snabbare fiber än 100Mbit?

Kontakten på bilden är en UPC-SC Men du kan skaffa en switch med rätt sfp också
Sen låter det konstigt att KO låter kund att köpa in utrustning. Skulle kunna tänka mig med koppar men med fiber då man skickar och sänder på olika frekvenser. Och sätter du i fel så då funkar det inte. Men om det är så att du ska köpa egen konverter kolla med telia och fråga vad TX och RX ska vara. För dom bör ha koll vad det sitter för sfp i access switcharna.

Skrivet av anon244184:

Om man äger eller inte äger utrustningen i hemmet varierar beroende på vilket stadsnät man tillhör KO etc.

Du borde dock kolla själv med Telia och se vad de har att säga. Kan ju vara så att tidigare ägaren pratade med någon tomte som inte visste vad han pratar om. Sedan spelar det ju ingen roll om din konverter är 100 eller 1000 om inte nätet och operatörerna inom det tillhandahåller mer än 100.

Annars är det något i stil med denna du letar efter
https://www.conrad.se/LAN,-SC-Duplex-Mediakonverter-Digitus-P...

Den kommer inte funka då det är en duplex han behöver en bidi eller vad dom heter.

Jag skulle rekomendera den här. https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x-sfp/
Om det är så att du ska köra egen konverter.
Sen typ en sån här sfp i https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm...
Och see till att beställa en med SC. Och kolla så att du har mindre än 20km fiberväg till stationen.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Jag skulle rekomendera den här. https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x-sfp/
Om det är så att du ska köra egen konverter.
Sen typ en sån här sfp i https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm...
Och see till att beställa en med SC. Och kolla så att du har mindre än 20km fiberväg till stationen.

Ja det skulle nog jag kört på men om TS vill hålla det enkelt finns denna: http://www.melbye.com/se/fibernaet-1/aktiv-utrustning/mediako...
Den som heter WDM-A är det du ska ha. Dock är det ju oklart om andra änden klarar mer än 100.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

@Sandia:
Bahnhof har tagit på sig att fixa byte av utrustningen hela vägen via Telia öppen fiber. Kostnadsfritt också!
Så just nu kör jag med 100/100 tills Telia får tid o fixa allt.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |