Permalänk
Medlem

Ny Ryzen-baserad dator

Tänkte höra åsikter om denna build:

https://www.dustinhome.se/favorites/index/6926313

Är inte ute efter något monster utan snarare best bang for the buck. Det jag ponderar emellan:

GTX 1070 eller GTX 1060/RX 580
Ryzen 5 1600 eller i5-7500
Högre frekvens på RAM

GTX 1070 blev lite inslängd, hade egentligen inte tänkt gå över 10tkr. Om man skulle gå ner till GTX 1060 eller RX 580 så känns nästan lite dött race vilken man ska välja.
När det gäller Ryzen 5 1600 så borde den prestera betydligt bättre än i5-7500. i5-7600K borde vara mer jämförbart, men utan CPU-kylare blir 7600K betydligt dyrare.
Vad beträffar RAM känns det som rena hit and miss vad som är bra. Dessa på 2400 MHz är anpassade för AMD (någon BLCK-parameter?) och har CL14. Det inte många verkar fatta är att klockhastigheten påverkar hur lång en cykel är men Cas Latency hur länge den befinner sig i cykeln. Så om man räknar på klockcykelns längd i 2400 MHz gånger CL14 så blir det lika snabbt som minnen långt in på 3XXX i CL16. Dock så verkar det som att någon del i AMD:s arkitektur påverkas av klockfrekvensen vilket påverkar andra faktorer. Men om man läser RAM-tråden så verkar det som att inte många ens kommer upp i över officiellt stödda 2667 MHz.

Förslag på bättre eller mer prisvärda komponenter mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

Tänkte höra åsikter om denna build:

https://www.dustinhome.se/favorites/index/6926313

Är inte ute efter något monster utan snarare best bang for the buck. Det jag ponderar emellan:

GTX 1070 eller GTX 1060/RX 580
Ryzen 5 1600 eller i5-7500
Högre frekvens på RAM

GTX 1070 blev lite inslängd, hade egentligen inte tänkt gå över 10tkr. Om man skulle gå ner till GTX 1060 eller RX 580 så känns nästan lite dött race vilken man ska välja.
När det gäller Ryzen 5 1600 så borde den prestera betydligt bättre än i5-7500. i5-7600K borde vara mer jämförbart, men utan CPU-kylare blir 7600K betydligt dyrare.
Vad beträffar RAM känns det som rena hit and miss vad som är bra. Dessa på 2400 MHz är anpassade för AMD (någon BLCK-parameter?) och har CL14. Det inte många verkar fatta är att klockhastigheten påverkar hur lång en cykel är men Cas Latency hur länge den befinner sig i cykeln. Så om man räknar på klockcykelns längd i 2400 MHz gånger CL14 så blir det lika snabbt som minnen långt in på 3XXX i CL16. Dock så verkar det som att någon del i AMD:s arkitektur påverkas av klockfrekvensen vilket påverkar andra faktorer. Men om man läser RAM-tråden så verkar det som att inte många ens kommer upp i över officiellt stödda 2667 MHz.

Förslag på bättre eller mer prisvärda komponenter mottages tacksamt.

Problem med hastigheter på RAM bör ju vara fixat på de flesta moderkort nu genom BIOS uppdateringar. Det har jag antagit i all fall. Som du ändå nämner är det viktigare med hög hastighet på dina RAM än det är med låg latency när man parar de med en Ryzen processor så förstår inte riktigt varför du tar RAM med så låg klockfrekvens då (oavsett ska det ju inte vara några problem att få RAM att gå i så låg frekvens). Men rätta mig gärna om jag har fel jag har själv ingen egen erfarenhet av att bygga med Ryzen.

Vad gäller de andra komponenterna tycker jag personligen att du valt ett väl dyrt chassi. Men om du gillar det och det är viktigt för dig hur chassit är så är väl det okej.

Nätaggregatet går att spara lite på om du vill. Det du valde räknas som Tier 3 i listan över kvalité på nätaggregat vilket är helt okej men inte något särskilt. Se listan:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2547993/psu-tier-list....

Du kan lika gärna ta EVGA 500B som också räknas till Tier 3 och går att få för 599 kr. Det är dock inte modulärt:
https://www.inet.se/produkt/6900025/evga-500b-500w?utm_source...

Glöm inte Inet fraktfritt:
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Vill du ha något som är av högre kvalité kan du lika gärna gå upp till Tier 2 för knappt hundra kronor extra. Här är ett på Tier 2 som är fullt modulärt och med japanska kapacitorer av hög kvalité:
http://cdon.se/hem-tradgard/seasonic-m12ii-520-evo-fdb-bronze...

Du tar ett ganska rejält moderkort och det skulle gå att spara upp till 900 kr på att ta ett enklare B350 moderkort som fortfarande går att göra en del överklockning på. Om du inte tänkt att göra någon extrem överklockning eller köra grafikkort i SLI/Crossfire i framtiden så tycker jag det är helt onödigt med ett så dyrt moderkort.

Sen undrar jag om du inte ska ha någon SSD/hårddisk? Kanske har du redan det?

Överlag går det helt klart att göra ett billigare bygge. Med bra prestanda. Om du kan säga ifall du har en SSD redan så kan jag gärna lägga ihop något som skulle bli bra.

Permalänk
Medlem

@Itasha
Ryzen är överlägsen i5 idag även om antal fps är ungefär lika. Stora skillnaden är mjukheten i spelet, du får aldrig microstuttering med Ryzen, plus att du kan köra massor grejer i bakgrunden utan att de påverkar spelupplevelsen.

Du kan inte jämföra CL och MHz rakt av då de påverkar prestandan på olika sätt. MHz är viktigast, sen kan man om man vill dra ner CL så långt de går, från tex 16 till 14.
3000MHz ram är en självklarhet med Ryzen, jag valde dock 2666 just för att hålla budgeten låg. Behöver du inte en HDD så ersätt den med 3000MHz ram för ca 1500kr.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3381315

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

@Itasha
Ryzen är överlägsen i5 idag även om antal fps är ungefär lika. Stora skillnaden är mjukheten i spelet, du får aldrig microstuttering med Ryzen, plus att du kan köra massor grejer i bakgrunden utan att de påverkar spelupplevelsen.

Du kan inte jämföra CL och MHz rakt av då de påverkar prestandan på olika sätt. MHz är viktigast, sen kan man om man vill dra ner CL så långt de går, från tex 16 till 14.
3000MHz ram är en självklarhet med Ryzen, jag valde dock 2666 just för att hålla budgeten låg. Behöver du inte en HDD så ersätt den med 3000MHz ram för ca 1500kr.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3381315
http://mazdaspeed.se/board/img/uploads/391/1495551701_img_20170523_170734.png

För ~11000 kr hade jag förmodligen lagt ihop en ungefär likadan lista men med skillnaderna att.
- Core 1100 är ett väldigt billigt och gammalt chassi. Jag hade nog funderat på ett Core 1500 istället. Den kommer dessutom med två fläktar istället för en:
https://www.inet.se/produkt/6901829/fractal-design-core-1500-...

- Det går att ta ett billigare moderkort som bör funka precis lika bra:
https://www.inet.se/produkt/1900235/gigabyte-a320-ga-a320m-ds...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexon:

För ~11000 kr hade jag förmodligen lagt ihop en ungefär likadan lista men med skillnaderna att.
- Core 1100 är ett väldigt billigt och gammalt chassi. Jag hade nog funderat på ett Core 1500 istället. Den kommer dessutom med två fläktar istället för en:
https://www.inet.se/produkt/6901829/fractal-design-core-1500-...

- Det går att ta ett billigare moderkort som bör funka precis lika bra:
https://www.inet.se/produkt/1900235/gigabyte-a320-ga-a320m-ds...

Jag hade A320 med på listan först tills jag insåg att det inte var B350 som stödjer överklockning, så jag ersatte den då 1600 verkligen presterar bättre med en överklockning på typ 3,7GHz, dvs mer framtidssäker.

Kan man lägga till pengar så absolut kör på Core 1500

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Jag hade A320 med på listan först tills jag insåg att det inte var B350 som stödjer överklockning, så jag ersatte den då 1600 verkligen presterar bättre med en överklockning på typ 3,7GHz, dvs mer framtidssäker.

Kan man lägga till pengar så absolut kör på Core 1500

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, bra att du såg att det är A320 chipset. Jag har rekommenderat detta moderkort till typ alla här på forumet just för att det listas som det billigaste B350 moderkortet på prisjakt, men när man följer länken till Inet så står det A320 chipset på Inet. Så det är fel i prisjakt helt enkelt.

Permalänk
Medlem

@SpeedRebirth: inte helt sant då just på Gigabytes GA-A320M-DS2 kan man sätta multipern men in Vcore. Just därför det står just "Moderkort med överklockningsstöd för AM4" på Inets sida. Att få till 3,7 med kylaren som följer med 1600 är fullt möjligt.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@SpeedRebirth: inte helt sant då just på Gigabytes GA-A320M-DS2 kan man sätta multipern men in Vcore. Just därför det står just "Moderkort med överklockningsstöd för AM4" på Inets sida. Att få till 3,7 med kylaren som följer med 1600 är fullt möjligt.

Oavsett så är det inget B350 chipset och det är inte rätt produkt som listas i prisjakt. Länken till Inet går till GA-A320M-DS2 medan produkten i prisjakt avser Gigabyte GA-AB350M-DS2.

Men bra info om att det går och göra lite överklockning på det. Kan ju räcka för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexon:

Överlag går det helt klart att göra ett billigare bygge. Med bra prestanda. Om du kan säga ifall du har en SSD redan så kan jag gärna lägga ihop något som skulle bli bra.

Tack för tipsen. Angående RAM så kikade jag på moderkortets supported lista och hade svårt att hitta några av de med högre klockfrekvens som var listade. Dessa från G.Skill var ett av de få. Den listan kanske inte är så relevant längre om firmware och BIOS patchats dock.

Då jag har 2 SSD och 6 st HDD så är jag illa tvungen att ha ett chassi som åtminstone har 6 (ev. 5) st 3,5" slots. Det var mycket svårt att hitta något i lägre prisklass som inte såg ut som en plastbit.

Nätagget blir nog att byta ut dock. Det jag väljer måste dock ha åtminstone plats för 6 st SATA och 4 st 4-pin molex, helst 8 st SATA dock så jag slipper köpa konverteringskablar (om jag inte hittar några i min kabellåda).

Slutligen när det gäller dina tankar om moderkortet så återkommer vi igen till diskarna, de flesta B350 har bara 4 st SATA-portar och aldrig mer än 6 st. :/

Skrivet av SpeedRebirth:

@Itasha
Ryzen är överlägsen i5 idag även om antal fps är ungefär lika. Stora skillnaden är mjukheten i spelet, du får aldrig microstuttering med Ryzen, plus att du kan köra massor grejer i bakgrunden utan att de påverkar spelupplevelsen.

Du kan inte jämföra CL och MHz rakt av då de påverkar prestandan på olika sätt. MHz är viktigast, sen kan man om man vill dra ner CL så långt de går, från tex 16 till 14.
3000MHz ram är en självklarhet med Ryzen, jag valde dock 2666 just för att hålla budgeten låg. Behöver du inte en HDD så ersätt den med 3000MHz ram för ca 1500kr.

Tack för inputen. Mycket av det jag skrivit ovanför återkommer ju här. Sen blir det nog svårt att överföra Prisjakt-priserna direkt om jag inte vill beställa från 5-6 olika återförsäljare. Fint pris på 1070 dock.

Permalänk
Medlem

@Itasha
Ska du ha mer än 6 SATA så måste du gå upp till X370, tex: https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4178221

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

Tack för tipsen. Angående RAM så kikade jag på moderkortets supported lista och hade svårt att hitta några av de med högre klockfrekvens som var listade. Dessa från G.Skill var ett av de få. Den listan kanske inte är så relevant längre om firmware och BIOS patchats dock.

Då jag har 2 SSD och 6 st HDD så är jag illa tvungen att ha ett chassi som åtminstone har 6 (ev. 5) st 3,5" slots. Det var mycket svårt att hitta något i lägre prisklass som inte såg ut som en plastbit.

Nätagget blir nog att byta ut dock. Det jag väljer måste dock ha åtminstone plats för 6 st SATA och 4 st 4-pin molex, helst 8 st SATA dock så jag slipper köpa konverteringskablar (om jag inte hittar några i min kabellåda).

Slutligen när det gäller dina tankar om moderkortet så återkommer vi igen till diskarna, de flesta B350 har bara 4 st SATA-portar och aldrig mer än 6 st. :/

Tack för inputen. Mycket av det jag skrivit ovanför återkommer ju här. Sen blir det nog svårt att överföra Prisjakt-priserna direkt om jag inte vill beställa från 5-6 olika återförsäljare. Fint pris på 1070 dock.

Vad gör du som kräver 6 stycken hårddiskar? Hur mycket lagringsutrymme är det på dem?

Skulle absolut fundera på att skaffa en nätverksansluten NAS-server istället för att ha all den extra lagringen i en PC om jag var du. Genom att ha åtkomst till dem via gigabitnätverk lär du inte märka någon större prestandaskillnad om du inte gör något väldigt speciellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexon:

Vad gör du som kräver 6 stycken hårddiskar? Hur mycket lagringsutrymme är det på dem?

Skulle absolut fundera på att skaffa en nätverksansluten NAS-server istället för att ha all den extra lagringen i en PC om jag var du. Genom att ha åtkomst till dem via gigabitnätverk lär du inte märka någon större prestandaskillnad om du inte gör något väldigt speciellt.

Jag lagrar mycket grejer. Förutom 2x 250GB SSD som jag av naturliga skäl har för system och spel så har jag 4x 3TB och 2x 2TB. Åtminstone 2TB går åt för fotograferande med rawfiler och 2TB för annan lagring. Mina 3TB har jag för diverse film och även i viss mån för backup. Just nu har jag en HDD-bay med USB3 men vore trevligt att slippa den.

Att köpa en NAS skulle ju bli betydligt dyrare. Jag skulle kunna köra bayen till min router som stödjer NFS exports men jag tror inte den kan eller klarar av att kryptera diskarna och jag accepterar inget som inte är krypterat antingen i hårdvaran eller via mjukvara.

Skulle kunna köpa några 8TB-diskar men det skulle också bli dyrare och det man lagrar bara växer och växer.

Skickades från m.sweclockers.com