IT-Pro's, var söker/hittar ni lediga tjänster?

Permalänk
Medlem

IT-Pro's, var söker/hittar ni lediga tjänster?

När jag kollat efter nya jobb så har det nästan alltid varit via bekanta eller på LinkedIn.
Var söker ni andra efter nya tjänster? Är det någon som kollar Arbetsförmedlingen, monster eller någon annan plats?

Om man skulle rekrytera dig som jobbar som IT Pro (dvs inte utvecklare), var ska man då lägga ut jobb annonser för att du ska se den?

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Vila i frid

Det är Linkedin eller bekanta, bekantas bekanta som gäller. Det är synd att många företag inte ens vågar ta in färskingar för tim- eller prov-anställning utan man måste kunna spaltmeter direkt från barnvagnen. Det är lika illa åt andra hållet - där en 50+ oftast anses passerat bäst-före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är synd att många företag inte ens vågar ta in färskingar för tim- eller prov-anställning utan man måste kunna spaltmeter direkt från barnvagnen. Det är lika illa åt andra hållet - där en 50+ oftast anses passerat bäst-före.

Jag tror nog att många företag gärna skulle vilja ta in färskingar för tim och prov-anställning men det är så galet svårt att hitta någon som känns intresserad av att jobba och har "drivet" att lära sig och bli duktig. Attityden är lite att man som arbetsgivare ska vara glad och tacksam att de ens behagar dyker upp till jobbet före lunch.
Jag jobbar på ett konsultbolag med fokus på Microsoft infrastruktur. Vi hade nyligen en annons ute (via Facebook) där vi sökte just färskingar, juniorer som är villiga att lära sig. Gärna direkt från skolan eller som jobbat något år, vi hade tänkt oss åldern 18-25år men med ett riktigt genuint dator intresse, passion och glöd. Inte en enda sökande denna gången (dock ett gäng äldre sökande till den tjänsten men som då har ett annat löneläge).
Så jag försökte förstå var folk generellt sett kollar efter jobb, hur man ska nå ut till och hitta de oslipade diamanterna

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Bara LinkedIn och kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

hur man ska nå ut till och hitta de oslipade diamanterna

Annons här på swec såklart

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Jag tror nog att många företag gärna skulle vilja ta in färskingar för tim och prov-anställning men det är så galet svårt att hitta någon som känns intresserad av att jobba och har "drivet" att lära sig och bli duktig. Attityden är lite att man som arbetsgivare ska vara glad och tacksam att de ens behagar dyker upp till jobbet före lunch.
Jag jobbar på ett konsultbolag med fokus på Microsoft infrastruktur. Vi hade nyligen en annons ute (via Facebook) där vi sökte just färskingar, juniorer som är villiga att lära sig. Gärna direkt från skolan eller som jobbat något år, vi hade tänkt oss åldern 18-25år men med ett riktigt genuint dator intresse, passion och glöd. Inte en enda sökande denna gången (dock ett gäng äldre sökande till den tjänsten men som då har ett annat löneläge).
Så jag försökte förstå var folk generellt sett kollar efter jobb, hur man ska nå ut till och hitta de oslipade diamanterna

Men Linkedin är det som gäller som redan sagt, men oftast idag är det via kontakter man får jobb.
Hade jag varit ny exad hade jag sökt first line support som första jobb, bra start och så får du in en fot direkt.
Vet inte hur det är idag men de ska vara glada att man blir kontaktad och får komma på intervju och inte tvärtom.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

@spawnstah: Det kan inte vara så enkelt att dessa färskingar inte är intresserade av att släpa in hutlösa mängder pengar sätt till vad dom får på sin egen lönespec? Speciellt när ägaren Anders av lokala ICA butiken erbjuder samma för att kränga tomater..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Annons här på swec såklart

Hmmm, men det är väl bara via Monster som Sweclockers kör sammarbete med?
Om man inte skulle köpa en hel banner förståss

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Jag tror nog att många företag gärna skulle vilja ta in färskingar för tim och prov-anställning men det är så galet svårt att hitta någon som känns intresserad av att jobba och har "drivet" att lära sig och bli duktig. Attityden är lite att man som arbetsgivare ska vara glad och tacksam att de ens behagar dyker upp till jobbet före lunch.
Jag jobbar på ett konsultbolag med fokus på Microsoft infrastruktur. Vi hade nyligen en annons ute (via Facebook) där vi sökte just färskingar, juniorer som är villiga att lära sig. Gärna direkt från skolan eller som jobbat något år, vi hade tänkt oss åldern 18-25år men med ett riktigt genuint dator intresse, passion och glöd. Inte en enda sökande denna gången (dock ett gäng äldre sökande till den tjänsten men som då har ett annat löneläge).
Så jag försökte förstå var folk generellt sett kollar efter jobb, hur man ska nå ut till och hitta de oslipade diamanterna

Oh, den tjänsten hade jag gärna sökt om det hade varit i närheten! Men nu har jag redan hittat sommarjobb.

Jag har inte så stort kontaktnät så jag skrev bara ihop ett bra mejl och skickade ut till massa olika företag. Fick napp ganska snabbt, även från sådana som inte hade några utannonserade tjänster.

Permalänk
Medlem

Kontakta rekryteringsbolag inom IT (Dfind, centric, addpro eller liknande).
Letar ni efter yngre personal så kan ju även studentconsulting eller academic work vara ett alternativ.
Annars är det nog linkedin eller kontakter som gäller.

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem

Linkedin, kontakter eller gamla konsultrekryterare (alltid trevligt med gratis lunch ^^) kör jag på!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

@spawnstah: Det kan inte vara så enkelt att dessa färskingar inte är intresserade av att släpa in hutlösa mängder pengar sätt till vad dom får på sin egen lönespec? Speciellt när ägaren Anders av lokala ICA butiken erbjuder samma för att kränga tomater..

Kanske. Jag har ingen koll på löneläget hos en ICA handlare. Jag vet att jag personligen skulle ruttnat (hehe) om jag plockade tomater hela dagarna. För mig är ett stimulerande, kul och utmanande jobb viktigare än lönen och att jobba i ICA butik som jag gjorde som sommarjobb var inte i mitt tycke stimulerande. Sen kan man ju också fundera på vad löneläget är just nu vs om 5-10år beroende på vilken karriär man väljer.

Sedan tror jag inte du förstår riktigt vilka intäkter man kan ha på en färsking och därmed vilket löneutrymme som finns.
Som ung, oerfaren och ny kan man kanske debitera säg 400 SEK i timmen för en person. Han kommer inte jobba 100% varje månad. Låt oss säga att han ligger på 50% debitering, han ska trots allt läras upp gå ryggsäck på någon etc etc under en längre tid. Det är då 32.000SEK per månad i intäkter. Med arbetsgivaravgfiter, laptop, mobiltelefon, täcka administrativ personal, lokaler, del av säljares löner etc etc så kommer man gå back på den personen om han har 23.000:- i lön.
När personen sedan blir mer erfaren och man kan ta ut säg 700-900:- timmen med 75% beläggning (typ 95.000 i intäkter) så börjar det också finnas utrymme för högre löner.

Men att tro att man som ny-färsking drar in några stora pengar till firman och att man är värd en tokhög lön är väldigt naivt.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Första jobbet efter skolan sökte jag på en annons genom företagets hemsida. Sedan dess har det endast handlat om kontakter genom LinkedIn eller kontakter IRL. Vid första bytet var det jag som tog kontakt med företag som var intressanta men efter det har det bara varit folk som kontaktat mig. Jag var lite skeptisk till LinkedIn till en början, men även om jag inte är särskilt aktiv där är jag väldigt positivt inställd till det numera.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

När jag kollat efter nya jobb så har det nästan alltid varit via bekanta eller på LinkedIn.
Var söker ni andra efter nya tjänster? Är det någon som kollar Arbetsförmedlingen, monster eller någon annan plats?

Om man skulle rekrytera dig som jobbar som IT Pro (dvs inte utvecklare), var ska man då lägga ut jobb annonser för att du ska se den?

Jag skulle nog säga att försök hitta skolor som har just den utbildning som tjänsten kräver och försök få rekommendationer från skolan och headhunta dom. Har olika skolor Högskolorna brukar redan ha sina kontakter. Men du har Yrkeshögskolorna (brukar ha så där halvår praktik på en 2års utbildning) samt gymnasieskolorna(Där kanske man inte får dom skarpaste men kan hitta några klippor som är villiga att lära sig.) Så jag skulle nog säga istället för att lägga ut en annons och hoppas på att ni ska få sökande är ganska hopplöst. Dom som kan det är storföretag som Erikson, Google osv. Men som sagt jag är ganska nyutbildad Jag har inte tid att sitta och kolla varenda rekryterings sajt. Eller varje företags hemsida efter annonser om öppen plats att jobba på. Så det är mitt tips att försöka komma in i Skolorna och hjälpa dom att få ut sina elever på praktik och då kan ni hitta riktiga klippor och kan hitta några riktigt skitdåliga som bara vill sova också.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Kanske. Jag har ingen koll på löneläget hos en ICA handlare. Jag vet att jag personligen skulle ruttnat (hehe) om jag plockade tomater hela dagarna. För mig är ett stimulerande, kul och utmanande jobb viktigare än lönen och att jobba i ICA butik som jag gjorde som sommarjobb var inte i mitt tycke stimulerande. Sen kan man ju också fundera på vad löneläget är just nu vs om 5-10år beroende på vilken karriär man väljer.

Sedan tror jag inte du förstår riktigt vilka intäkter man kan ha på en färsking och därmed vilket löneutrymme som finns.
Som ung, oerfaren och ny kan man kanske debitera säg 400 SEK i timmen för en person. Han kommer inte jobba 100% varje månad. Låt oss säga att han ligger på 50% debitering, han ska trots allt läras upp gå ryggsäck på någon etc etc under en längre tid. Det är då 32.000SEK per månad i intäkter. Med arbetsgivaravgfiter, laptop, mobiltelefon, täcka administrativ personal, lokaler, del av säljares löner etc etc så kommer man gå back på den personen om han har 23.000:- i lön.
När personen sedan blir mer erfaren och man kan ta ut säg 700-900:- timmen med 75% beläggning (typ 95.000 i intäkter) så börjar det också finnas utrymme för högre löner.

Men att tro att man som ny-färsking drar in några stora pengar till firman och att man är värd en tokhög lön är väldigt naivt.

Vilken typ av personal är det du söker? Jag har 2års erfarenhet, fakturerar i snitt 750:-/h och har en debiteringsgrad på cirka 75-90%. Landar sällan under 100k debiterat/mån och min lön speglar inte det för fem öre, sjukt kul jobb i mellan åt men det finns dagar då ansvaret, stressen och vetskapen om att en arg kund kan ringa 22:30 en Fredagskväll som får en att vilja sadla om..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Vilken typ av personal är det du söker? Jag har 2års erfarenhet, fakturerar i snitt 750:-/h och har en debiteringsgrad på cirka 75-90%. Landar sällan under 100k debiterat/mån och min lön speglar inte det för fem öre, sjukt kul jobb i mellan åt men det finns dagar då ansvaret, stressen och vetskapen om att en arg kund kan ringa 22:30 en Fredagskväll som får en att vilja sadla om..

Jag tröttnade på snack om overheadkostnader på lönesamtalen så jag sa upp mig och startade eget. Har kört eget i över 4 år som konsult (utvecklare). Jag använder i första hand kontakter för att hitta nya uppdrag men har även använt konsultsäljare när jag vill in på geografiska/tekniska områden där jag saknar kontakter.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

@spawnstah: Fick oväntat mitt jobb via Platsbanken. Sökte dock på de flesta sidor som jag kunde komma o tänka på vid tillfället. Skickade mail eller ringde alla företag jag kom på som kunde söka efter en nätverkstekniker.
Sökte faktiskt inte så mycket på Linkedin, men nu efter man fått 2 års erfarenhet så har rekryterarna på Linkedin börjat spamma en.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

LinkedIn och Monster har det varit för min del, har själv undvikit konsultbolag som Centric, Manpower ( vettefan vad de heter idag ) och liknande men har många gånger blivit uppringd av dem.

Uppdrag via dem är oftast ganska dåliga ekonomiskt, både för dig och den som ska anställa dig.

Dfind ska vara bra enligt min nuvarande och tidigare arbetsgivare.

Det man får stå ut med med Monster/LinkedIn är helt värdelösa "headhunters" som söker dig för tjänster som inte alls passar dig, men ibland får man också bra mail/samtal.

Sen till lön, bästa sättet att öka sin lön är att byta jobb eller få erbjudande om nytt jobb och sen förhandla med sin nuvarande arbetsgivare, har många kompisar/kollegor som inte vågar och är fast i den lön jag var i för ca 7 år sedan bara för att det är "tryggt".

Kan också tillägga att jag inte har sökt ett jobb på 9 år, har ändå bytt jobb 3 gånger under den tiden, räcker oftast med att hålla sina kompetenser/CV uppdaterade på de ovannämnda siterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag tröttnade på snack om overheadkostnader på lönesamtalen så jag sa upp mig och startade eget. Har kört eget i över 4 år som konsult (utvecklare). Jag använder i första hand kontakter för att hitta nya uppdrag men har även använt konsultsäljare när jag vill in på geografiska/tekniska områden där jag saknar kontakter.

/Knight

Förstår dig helt och hållet, verkar väldigt vanligt i denna smått korrupta bransch, måste vara en av få branscher som lyckas erhålla såpass hög vinstmarginal på sina anställda.. Frågar mig själv nästan dagligen hur länge man orkar ta detta, att starta eget med så pass lite erfarenhet och låg ålder är tyvärr helt uteslutet, dömt att misslyckas..

Permalänk
Avstängd

Nu jobbar inte jag med IT utan sälj inom el och automation men mina jobb och erbjudanden får jag via LinkedIn och kontakter. En del kunder har också hört av sig.
Gäller att skaffa sig kontakter med ett par olika rekryteringsfirmor och sen brukar det rulla på, men är alltid svårt att få det första jobbet.

Lycka till

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Man kontaktar inte företag de kontaktar en och erbjuder en jobb. De kontaktar en på linkedin, ringer upp en på jobbtelefonen o.s.v. När jag tittar ut genom fönstret ser jag en skum typ stå utanför, det är säkert en arbetsgivare som lurar på pass och väntar in ett offer och försöker lura på den ett nytt arbete.

Just nu i rådande högkonjunktur är det väldigt lätt att få jobb och frågan handlar inte om att få ett utan att få det bästa som man kan få.

Och då är rekommendationen att just leta upp det bästa företag som man vill jobba hos och man tror att man har en chans. (Google, Apple, Dice etc är bra företag, men inte de lättaste jobben att få)

Rekryteringskonsulter och allt vad det heter, nja inte just nu i högkonjunkturen för vanliga jobb.

Att företag annonserar efter arbetare kan både vara positivt och negativt, om de ej aktivt söker någon så blir ens ansökan mer uppmärksam, annonserar de mycket, ja då får man mer konkurrens om, jobbet.

Permalänk
Medlem

IT-konsultbolaget som jag är med och driver har övervägt att leta folk här i forumet på Sweclockers. Förvisso en del merjobb men hittar man någon är de sannolikt genuint intresserade av IT vilket såklart är en rejäl fördel.

Permalänk
Medlem

Duktiga IT-människor söker inte jobb, de blir headhunt:ade.

Men överlag gillar jag LinkedIn när det gäller karriärrelaterade förfrågningar från rekryterare och headhunters.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Avstängd

Jag söker inte jobben jobben söker mig.

Men allvarligt talat så är det så hårt tryck på arbetsmarknaden inom IT nu att rekryterare jagar alla som är i närheten av rätt profil. Vill man inte gå den vägen via rekryteringsbolag/headhunters så är det väl linkedin som gäller. AF bör du undvika då du där får hundratals sökande som i princip alltid går bort direkt ändå. Personligen har jag bra erfarenhet av Academic och Dfind. Undvik exempelvis Nigel Frank som bara sopar in alla kandidater de får tag i på intervju oavsett kompetens eller vilja att byta arbetsgivare.

Permalänk
Medlem

Man måste ha jobb för att få jobb ...
Har man "hål" i sin CV, som jag är man chanslös. När man väl har blivit stämplad som "loser" så blir man det automatiskt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Findecanor:

Man måste ha jobb för att få jobb ...
Har man "hål" i sin CV, som jag är man chanslös. När man väl har blivit stämplad som "loser" så blir man det automatiskt.

Jag håller ej med. Visst är hål inte bra, men har man något intressant att visa upp så kan hål kompenseras. Är man dock en medelmåtta som inte har något att visa, man kan inget speciellt och det var många år sedan man läste och man har gått arbetskös, ja då får man det svårt.

Säg att man läste datateknik eller något, fokus var programmering. Man fick ej jobb och har gått arbetslös 2 år, visst ej bra, men vad gjorde man under de 2 åren?
Då borde man ha något att visa upp som någon applikation, webbsida etc som man har skapat. Har man inget alls, utan säger att man mest spelade och såg på film, ja då är det värre.

Permalänk
Medlem

Tack alla som svarat.

Det är klart det är nice för egot att känna att man är eftertraktad och headhunters ringer i tid och otid men ibland söker man efter "up and coming" personer, de som inte är välkända och som jagas av headhunters. Alltså yngre personer eller någon introvert person eller någon som man ser potential i och vill hjälpa växa och kommer på sikt att bli en sådan som headhunters vill jaga.

Jag jobbar i ett ganska nichat område med hög profil. Vi la ut ett par inlägg på FB i UserGroups och våra egna flöden med tanken att det är de personerna som hänger i de UserGroups vi själva nyttjar som är den typ av personersom vi vill ha. Dvs folk som är sociala och söker efter information coh vill dela med sig av sin kunskap.
Vi fick klart färre sökanden än vad jag hade trott och hoppats, men ska nog säga att procentuellt blev det ett riktigt bra utfall. Haft intervjuer med alla sökanden och är nog berädd att anställa 3 eller 4 av dem.

När jag själv aktivt har tittat runt efter jobb så har jag enbart kollat på LinkedIn samt surfat in på ett par företags webbar för att se vilka tjänster de har haft ute. Det går lite i perioder men stundtals får man ju väldigt mycket samtal från Headhunters och framförallt då Nigel Frank internationall som jag inte ger mycket för. Nigel Frank känns precis som @snajk säger vara ganska oseriösa. Dels erbjuder de tjänster som överhuvudtaget inte är relevanta för den kompetens man har och som arbetsgivare får man de mest konstiga och vaga kandidaterna för att inte tala om deras sjukt höga provisioner de ska ha.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Man måste ha jobb för att få jobb ...
Har man "hål" i sin CV, som jag är man chanslös. När man väl har blivit stämplad som "loser" så blir man det automatiskt.

Njae, jag håller inte med. Precis som johan sa så beror det på vad man kan visa upp att man gjorde under den tiden. Om man nyttjade tiden till något vettigt, fortbildade sig på något sätt etc etc.
Om du har 2 års hål i ditt CV men kan visa att du t.ex under den tiden byggde upp ett community, eller en tjänst eller byggde någon cool lösning eller lärde dig programering och skapde XYZ så är det väl värt.
Men om du i två år satt hemma hos och lirade CS så har du inte så mycket att komma med och då skulle tyvärr inte jag känna att du är något att satsa på och inte har rätt driv eller intresse.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Vila i frid

Ack ja, det lutherska arvet... nåde den som förlustar sig (trots på egen bekostnad, utan bidrag, dvs egna sparade medel) ett par år och istället kliver upp på mornarna och bestämmer sig för - "idag är det sol och varmt, idag kör jag motorcykel" eller "mja, lite kyligt - jag meckar lite virtuellt istället". Dvs som jag gjort.

//han vars servermiljö i hemmet är modernare och kraftfullare än sina två sista arbetsgivares

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Men om du i två år satt hemma hos och lirade CS så har du inte så mycket att komma med och då skulle tyvärr inte jag känna att du är något att satsa på och inte har rätt driv eller intresse.

Ska jag vara ärlig ser jag inte varför vara hemma och spela CS skulle visa på sämre "driv" än att gå till jobbet, om vi skall prata om en definition av "driv" som är vettig för en arbetsgivare. För övrigt tycker jag "driv" är en rätt dum term som i sin klassiska form är meningslös, vad är det egentligen? De som klassiskt anses vara "drivna" är i min bok de som för verksamheten framåt minst, deras "driv"brukar innebära att de jobbar mycket och stressar runt inte att de hela tiden effektiviserar för att bli klar snabbare.

Jag ser inget problem med människor som kommer in till lunch för att de spelat CS halva natten, dessa är oftast motiverade att leverera på kort tid så de kan ta sig hem och göra annat. Jag vill jobba med smarta lata människor som har bättre saker för sig än att sitta på kontoret, dessa kan man lita på att de kommer göra allt för att leverera mycket per tidsenhet.