Frågor om kameraövervakning via nätverket

Permalänk
Medlem

Frågor om kameraövervakning via nätverket

Jag har faktiskt ingen aning om vilket forum tråden passar bäst i men vi testar här.

Jag har funderat på att fixa dold övervakning i min lägenhet som en "försäkring" ifall man skulle ha inbrott. Jag behöver lite grundläggande information om vad jag behöver för utrustning samt lite hur det fungerar.

I min lägenhet finns det en hel del ställen att gömma en kamera som jag tänkte koppla till en gömd NAS tex i en garderob eller i ett låst skåp. Jag tänkte koppla dem samman med nätverk via elnätet för att dölja sladdar så gott som möjligt. Kameran vill jag ska kunna gå igång vid rörelse i rummet så att den spelar in när det rör sig och avslutar filmandet när allt är stilla. Filmerna ska sen kunna granskas och helst kunna raderas av sig själva efter t.ex. 2 veckor så att jag slipper sköta allt manuellt. Jag har även en fullt fungerande liten mITX-dator som jag inte använder, tänker att den kan sköta program som hanterar filmandet.

Här är en lista på saker jag tror att jag behöver:
*En kamera med sensor(helst via kabel men wifi kan fungera)
*En NAS + hårddiskar
*Ett program som kan ställa in övervakningen efter mina önskemål.

Så det jag behöver från er är tips på dessa saker samt gärna en länk eller att ni berättar hur man ska göra.
Budgeten ligger på runt 5000 men blir det billigare så är det bättre.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

@hersses: Låter som en Pi med kamera modul borde räcka. Finns säkert hur mycket som helst om det på nätet. Billig och med Wifi från start.

Sen att gömma den. Tja, ställ den vid en blomkruka eller nått. Ladda in ett saftigt SD kort och NAS/nätverk är klart.

Permalänk
Medlem

En kompis skaffade sig ett kit för samma sak nyligen och det verkar fungera bra.
-En Pi(3:an för wifi) med kameramodul, finns på Kjell & co. Kostar väl ~1000:- för allt som krävs.
-En valfri NAS(hade han redan)
-På Nasen får du ju fixa till så att den raderar filerna varannan vecka eller vad du nu vill ha(cronjob exempelvis)

Finns ett OS utvecklat för detta till pajen, spana in motion eye så kan du se lite hur det fungerar!
Finns en guide här hur man sätter upp motion eye, men även lite bilder så du ser hur det kan se ut.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@hersses: köp typ en ptz wanscam med inbyggd kortläsare via ebay eller aliexpress, kostar någon hundralapp,
dom kommer lätt fylla dina behov (vanligen både trådat och trådlöst)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

QNAP har program för kameraövervakning i sina NAS som tillåter några kameror. Du sätter upp hur och när den skall spela in enligt schema och/eller rörelser. En smidig lösning som jag har lekt en del med men använder inte då larmet jag har är kopplat till larmcentral med kamera. (Funkar bra om man inte gör som jag och råkar slå på larmet på undervåningen och sedan går naken ner för att hämta vatten. Klart de på larmcentralen skall ju också ha roligt)

Permalänk
Avstängd

Ett tips är att inte lagra till en lokal NAS utan till nånstans online för vid inbrott är det ju stor chans att de även stjäl nas'en och då försvinner inspelningarna.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk

Köpte mig en TP-link NC450 för en månad sen, fungerar hur bra som helst. Börjar filma när det är någon rörelse eller ljud. Minneskort eller molnlagring. Går också att röra på så man kan se runt i realtid, från mobilen osv.

Visa signatur

Citera!