Telefonen slukar batteri, ingen aning varför!

Permalänk
Medlem

Telefonen slukar batteri, ingen aning varför!

Hej

Jag har ingen aning varför telefonen drar så mycket batteri, det har varit väldigt bra förut men nu på senare tid måste jag ladda den oftare trots samma användningsvanor som tidigare.

Det är en Galaxy S7.
Det händer att jag går och lägger mig med 55% och vaknar med 25%. Annat exempel är att jag ladda telefonen för 4h sen, nu har jag 45%. Enda jag har gjort är att kolla lite på Youtube och lite surf på wifi.

Den inbyggda batteriövervakaren är inte till någon hjälp.
Någon som har någon aning varför det håller på såhär?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Skrivet av GraffeT:

Hej

Jag har ingen aning varför telefonen drar så mycket batteri, det har varit väldigt bra förut men nu på senare tid måste jag ladda den oftare trots samma användningsvanor som tidigare.

Det är en Galaxy S7.
Det händer att jag går och lägger mig med 55% och vaknar med 25%. Annat exempel är att jag ladda telefonen för 4h sen, nu har jag 45%. Enda jag har gjort är att kolla lite på Youtube och lite surf på wifi.

Den inbyggda batteriövervakaren är inte till någon hjälp.
Någon som har någon aning varför det håller på såhär?

http://i.imgur.com/okRvcSD.png
http://i.imgur.com/mpIOWVl.png

har du kalibrerat batteriet ?
https://www.androidpit.com/how-to-calibrate-the-battery-on-yo...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Har du nyligen uppdaterat till Nougat? Jag upplevde att batteritiden blev rejält försämrad efter uppdateringen precis som med min gamla LG G3 som också laddades ur mycket fortare efter en androiduppdatering till Marshmallow.

Är man cyniskt lagd skulle man kunna misstänka att de medvetet försämrar äldre modeller för att få folk att köpa nya telefoner även om de själva förmodligen påstår att det beror på kompatibilitetsproblem eller annat trams. Fjolårets flaggskepp ska inte kunna bli obsolet över en natt bara p.g.a. en kass uppdatering.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

@ågren: fast det är ju ett känt faktum att Apple gör så med äldre Iphones, dom kanske har börjat med samma på android ?
sen är det ju bra mycket svårare göra ett OS som har flera hundra olika modeller med telefoner än iOS som kanske har 10-20st olika telefoner.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Kolla att telefonen inte ligger och hoppar mellan frekvensband. Det drar batteri som fan.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Batterier blir också sämre med tiden... men inte över en natt.
Avinstallera appar som du inte använder, i fall att någon skulle ligga i bakgrunden och ringa hem kontinuerligt. Det är inte totalt antal bytes som skickas som räknas, utan hur ofta telefonen behöver kontakta basstationen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@ågren: fast det är ju ett känt faktum att Apple gör så med äldre Iphones, dom kanske har börjat med samma på android ?
sen är det ju bra mycket svårare göra ett OS som har flera hundra olika modeller med telefoner än iOS som kanske har 10-20st olika telefoner.

Absolut, men man tycker ju som sagt att förra generationens flaggskepp borde ha högsta prio (efter den nuvarande generations toppmodeller så klart). Nu har det hänt mig två gånger och det finns otaliga historier om samma problem även om det konstigt nog inte verkar drabba alla. Första gången gjorde jag en återställning till en tidigare androidversion vilket var enda sättet att återfå min ordinarie batteritid men jag har varken haft tid eller lust att hålla på och greja med det på min nuvarande telefon.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Haft ordentligt med problem med mitt batteri på senare tid och trodde det var just OS uppdateringar som ställde till det. Funderade på en factory reset men så plötsligt häromdan så ploppade mitt skal bort för att batteriet hade svällt så pass att det inte längre fick plats.
Stoppade in standard batteriet som legat ett par år i en låda och då har jag flera dagars batteri tid istället för timmar.
Var ett 5200 mAh batteri som strulade och från början så höll det 12-14 dagar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ågren:

Har du nyligen uppdaterat till Nougat? Jag upplevde att batteritiden blev rejält försämrad efter uppdateringen precis som med min gamla LG G3 som också laddades ur mycket fortare efter en androiduppdatering till Marshmallow.

Är man cyniskt lagd skulle man kunna misstänka att de medvetet försämrar äldre modeller för att få folk att köpa nya telefoner även om de själva förmodligen påstår att det beror på kompatibilitetsproblem eller annat trams. Fjolårets flaggskepp ska inte kunna bli obsolet över en natt bara p.g.a. en kass uppdatering.

Batteritiden blev markant bättre på min Honor 8 efter byte till Nougat. 1/2 till 1 dag extra innan jag behövde ladda.

Märke/modell och hur man använder den avgör helt. Tror inte alls på medvetna försämringar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack för era svar allihopa, problemet verkar vara löst nu iaf. Gjorde en återatällning på mobilen och rensade cache i recovery.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Kolla att telefonen inte ligger och hoppar mellan frekvensband. Det drar batteri som fan.

Hur kollar man det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Tack för era svar allihopa, problemet verkar vara löst nu iaf. Gjorde en återatällning på mobilen och rensade cache i recovery.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är lösningen på väldigt många problem.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Det är lösningen på väldigt många problem.

Tyvärr inget som säger att problemet inte återuppstår inom kort igen..

Vet man inte felet kan man inte åtgärda det.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.