Front end utvecklare utbildning, behöver råd om vilken av dessa två.

Permalänk

Front end utvecklare utbildning, behöver råd om vilken av dessa två.

Hej!
Har kommit in på två utbildningar i två olika yrkeshögskolor.

Front end utvecklare KYH
HMTL5, CSS3, Javascript
Versionhantering av programmet GIT.
Man håller på med UX.
Länk till information om utbildningen
(alternativt googla KYH front end utvecklare)

Front end utvecklare Nackademin
HTML5, CSS3, Javascript, PHP + Databas
Det står utförligt på hemsidan vad man går igenom i kursen.
Vilka hjälpverktyg som används är tex: LESS, SASS.
Länk till information om utbildningen
(alternativt googla Nackademin front end utvecklare)

Har tackat JA till båda än så länge eftersom det är i olika skolor så kan man. Behöver dock veta vilken utbildning som är mer lämplig än den andra. Vad bör jag välja?

Har bra information om båda skolorna så det är absolut inget problem. Bara innehållet som ger mig ångest!

Tacksam för svar

Visa signatur

Define R4 | i5 4460k | ASUS Z97 | 8GB Corsair | Nvidia GeForce GTX960 | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Dota2 | C#

Permalänk
Medlem

Nu jobbar jag inte med IT, men vem skulle vilja anställa någon som inte kan göra kopplingar mot en databas?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mattoys:

Nu jobbar jag inte med IT, men vem skulle vilja anställa någon som inte kan göra kopplingar mot en databas?

Tur det ;). Massvis med företag. Alla jobbar inte med allting, särskilt inte frontend. Bara slå in det på valfri jobbsajt så har du hundratals träffar totalt och kan jobba i vilken stad du vill.

Vi har massvis med folk på jobbet som bara producerar HTML / CSS. Javascript, backend och allt annat hanteras av andra.

TS, Vad tycker du är mest intressant? Design eller mer åt programmeringshållet? Det finns jobb inom båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Tur det ;). Massvis med företag. Alla jobbar inte med allting, särskilt inte frontend. Bara slå in det på valfri jobbsajt så har du hundratals träffar totalt och kan jobba i vilken stad du vill.

Vi har massvis med folk på jobbet som bara producerar HTML / CSS. Javascript, backend och allt annat hanteras av andra.

TS, Vad tycker du är mest intressant? Design eller mer åt programmeringshållet? Det finns jobb inom båda.

Fast kan jag välja på en kille som har lite kunskaper om databaser och en utan, så väljer jag ju han med lite kunskaper för det underlättar för backend-programmeraren då de kunskaper hjälper för att skapa ett interface mellan personerna när de jobbar.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte säga något ang. PHP då det var så pass länge sedan jag använde det (inte sedan skolan faktiskt). Eller ja, där är väl iofs kanske svaret. I de projekt jag varit med i har man valt att skriva i Java istället för PHP. Att få en grund att stå på när det kommer till databaser skulle jag dock värdera rätt högt. Nog för att du kan lära dig det på fritiden eller ute på en arbetsplats, men jag gissar att många arbetsgivare tycker det är bra att man har på papper att man åtminstone har lite koll på det

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Den första känns mer inriktad som endast front end. Den andra är mer bred men kanske mer inriktad emot front end. PHP och databas är ju backend.
Versionshantering genom GIT kommer hjälpa dig i framtiden också då alla företag praktiskt talat använder det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Nackademin utbildning lät bättre men det krävs mer information om utbildningarna än detta för att svara helt säkert.
Angående databaskopplingar mm så tillhör det oftast backend utveckling men det kan vara en fördel för en frontend utvecklare att ha lite koll på backend beroende på företaget den arbetar hos.
Att använda GIT-versionshantering är rätt vanligt nu för tiden men det kräver inte någon speciell utbildning.

Permalänk

@Snubb1: Så Git är inte svårt att lära själv?

Visa signatur

Define R4 | i5 4460k | ASUS Z97 | 8GB Corsair | Nvidia GeForce GTX960 | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Dota2 | C#

Permalänk
Medlem
Skrivet av LadyKurczak:

@Snubb1: Så Git är inte svårt att lära själv?

Grunderna tar 10 min. Sen kan man ju läsa in sig på det och lära sig massa finurliga grejer, men man behöver inte kunna allt för att komma långt. Inget man behöver en kurs för. Samma med databashantering. Man kan lära sig och använda grundläggande saker vilket tar en väldigt långt väldigt snabbt.

Ett tips: Sätt upp ett projekt och lägg upp på git. Gör en hemsida där man kan lägga till och ta bort restauranger. Låt restaurangerna ligga på en enkel db. Följ nån tutorial bara, finns massvis på nätet i alla dess former helt gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Fast kan jag välja på en kille som har lite kunskaper om databaser och en utan, så väljer jag ju han med lite kunskaper för det underlättar för backend-programmeraren då de kunskaper hjälper för att skapa ett interface mellan personerna när de jobbar.

Du bör nog satsa helhjärtat på din karriär utanför IT. 🤣

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.